![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Vai tytöt tms.?
Lainaus:
Ja muutama vuosikymmen tuossa välissä oli noita "juoksupyöriä", siis pieniä koteloituja "siipirattaita" Minunkin veneessä oli tuo "pitout " tms. putki, joka oli vedenpinnan alla peräpeilissä. Ja mittarina alipainemittari, jolla mitattiin tuon letkun alipainetta. En tiedä, paljonko alipainetta oli 15 - taikka 25 solmun kohdalla.... Mutta jos H&K kertoo, että asteikko loppuu 50 solmun kohdalla: siis alipaine muodostuu niin suureksi, että vesi alkaa höyrystyä/kiehua, ja alipaine ei kasva, vaikka nopeus kasvaa... Mutta: Maksimi alipaine (käytännössä) on juurikin tuo 1 bar; niin kyse lienee ylipaineessta: mutta tuo """"""""12bar vastaa muistaakseni noin 100 solmua"""""""" p.s 100 solmua on muistaakseni noin 185 km/h? Kuulostaa uskomattomalta; jo sillä perusteella, että 12 bar (noin 12 kg/cm2) on 6 kertaa niin suuri, kuin auton renkaan paine....
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Todennäköisesti mittaavat patopainetta, eli pitot-putken kärjen painetta, joka lisääntyy nopeuden kasvaessa. Paine lisääntyy suhteessa 1/2 * tiheys * v^2, eli tässä tapauksessa 500 * v^2 missä v on nopeus m/s.
Jos ajelet 10 m/s, paine kasvaa 500 x 100 = 50 000 Pa eli 0.5 bar. Jos ajelet 49 m/s eli 176.4 km/h, paine kasvaa 500 x 49^2 = 1.2 MPa eli 12 bar. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Noi veneen nopeusmittarit päättynee 50 solmun kohdalla siksi, että aika harva tehdasvene kulki sitä kovempaa. Ainakaan ennen kuin gps alkoi tulla markkinoille. En yhtäkkiä muista törmänneeni alipaineella toimivaan systeemiin. Yleensä ainakin pienemmissä paateissa peräpeilissä erillinen anturi mittaamassa painetta. Jossain perävetolaitteen etureunassa voi olla myös kanava paineen mittaukseen.
__________________
RASOR |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Jep, merimaili on 1,852 km, ja 1 solmu eli merimailia tunnissa on 1,852 km/h.
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Epäilisin jollain olevan nyt pilkkuvihreen, nuo esillä olevat painelukemat kuulostavat todella isoilta. Esimerkiksi omissa hommissa tuolla ilmailussa nopeutta mitataan edelleenkin pitot-putkella ja sehän kertoo vain paineesta.
Näissä linjoissa ei todellakaan ole tuollaisia paineita vaikka ajetaan jo oikeasti kovaa. Pelkästään yleisilmailukoneissa hyvinkin yleiset noin 100kt ympärillä pyörivät nopeudet räjäyttäisivät moisilla painelukemilla mittarit ja linjastot. Ihan kouriintuntuvana kokeiluna esimerkiksi jo alle 50kt nopeusnäytön saa esiin kun "huokaisee" pitot-putken suuntaan ilman että huulet edes ovat kiinni putkessa. Sanoisin että oikeasti pyöritään suuremmillakin nopeuksilla muutamassa psi:ssä, maksimissaan. (1psi = 0,07bar, noin) Olisko noissa esitetyissä laskelmissa eksynyt mukaan jotain pinta-ala juttuja, en lähde matematiikasta kiistelemään kun en ole kummoinenkaan laskukone.
__________________
Range Rover P38A, bi-fuel. Bensa/CNG. RRC 3,9SE -90. Valkoinen. Jaguar S-Type 3.0 Sport -01, RHD, Lontoossa Rover P6 3500efi -72, "pikkuauto" Jaguar XJ-S V12, series II -89, "kisu" Range Rover P38A -95, purkuraato Volvo C303, muutti pois. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Mitattavan aineen ominaisuudet varmasti mutkistaa asioita. Ilma puristuu, vesi ei. Jos ämpärillä yrittää vettä ottaa 7 solmussa, niin se hajoaa kappaleiksi. Aika erilailla käyttäytyy kuin ilma.
|
#7
|
|||
|
|||
![]()
No jos veden tiheys on noin 1000-kertainen ilmaan verrattuna, se luonnollisesti tuottaa hiukan suurempia paineita kuin mitä lentsikan pitot-putkessa nähdään.
|
#8
|
|||
|
|||
![]()
Lavan jättöreunan kulma ja lavan muoto vaikuttaa potkurin keulanosteeseen, enkä tuolla tarkoita kuppausta.
Tuo nopeuden mittaaminen veden paineesta on vieläkin käytössä uusissa perämoottoreissa. Vaihteistokotelon etulaidassa on noin 2mm reikä mistä ottaa paineen. Enään ei paineletkua viedä mittareille saakka vaan paineanturi on moottorikopan sisällä. |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Eilen tuli vene taas katsastettua tälle kaudelle ja tarra liimattu. Vielä on vähän laittoa ja siivousta edessä ja tavaroiden vientiä, mm. astiat ja petivaatteet...
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
veneilijät herätys | mettäsika | Chit-Chat | 9 | 09.08.2007 17:37 |