Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 28.06.2020, 19:55
jmk jmk ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 08.11.15
Sijainti: Miehikkälä
Viestit: 1.453
Perusasetus

Tuollaisen omavalmiste akseliin liittyen, mitä pitää ottaa huomioon jos tekee akselin hj.n taka-akselista. Jostain luin että vetarit pitäisi akselin kasassa, mutta miten on?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 29.06.2020, 15:39
Catrik:n Avatar
Catrik Catrik ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 22.07.13
Sijainti: Oulu
Viestit: 817
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jmk Näytä viesti
Tuollaisen omavalmiste akseliin liittyen, mitä pitää ottaa huomioon jos tekee akselin hj.n taka-akselista. Jostain luin että vetarit pitäisi akselin kasassa, mutta miten on?
Riippuu onko se kelluva vai puolikelluva akseli. Puolikelluvassa vanne tulee suoraan vetariin kiinni ja vetari on kiinni tasauspyörästössä sokalla joten eipä se kasassa pysy ilman. Täyskelluvassa vetari on pulttaamalla kiinni pyörännavassa ja sen voi ongelmitta laittaa poikki, jos siis meinasit että käyttäisi pelkästään pyörännavat akselista. Kokonainen akseli olisikin varmaan turhan painava 750kg kärryyn.

Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 29.06.2020, 20:40
jmk jmk ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 08.11.15
Sijainti: Miehikkälä
Viestit: 1.453
Perusasetus

Joo navat olis tarkoitus käyttää ainakin, kun ei nuo bilteman navat ihan käy (6x140 jako) onkos hj.ssa sit ollut eri vaihtoehtoja akseli rakenteeseen kun mulla ollut vm. 82, 86 sekä 88 ja kaikissa samanlaiset kuin lukolliset akselit. Ilmeisesti siis voi käyttää kärrissä? Eikä tuolla kärrillä silleen haittaa omapaino, kun terveisiä sillä tullaan kuskaamaan. Kärrin runko olis vanha joskus 70- luvulla rekisteröity akselina oli Minin akseli+ lehtijouset näustä on aika jättänyt jo niin vähän mittailin hj.n akselia jousineen alle, olis pari 35" rengasta aluvanteilla...
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 29.06.2020, 21:29
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.390
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jmk Näytä viesti
Joo navat olis tarkoitus käyttää ainakin, kun ei nuo bilteman navat ihan käy (6x140 jako)
Eikös tuollaiset ole maatalousvehkeiden napoja, pulttijakona 6x140, 14/16-millisin pinnapultein. Äkeen pyörissä yms. käytetty https://www.ikh.fi/fi/vanne-6-75x14-...ttinen-lp0166a
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 01.07.2020, 12:22
toyopet:n Avatar
toyopet toyopet ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 10.03.14
Sijainti: Äijälä, Keski-Suomi
Viestit: 535
Perusasetus

Täytyy tulla vähän sotkemaan ketjua. Tarkoitus on ollut jo pitkään, kun muilta hommilta joskus ehkä joutaa, tehdä traktorin perään peräkärry. Hyvin harvoin tarvitsee mutta nykyinen on kapea, lyhyt ja korkea, ilman kippiäkin. Se mitä suunnittelin, olisi leveämpi ja matalampi 2-akselinen/telintapainen.
jatkuu...
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jmk Näytä viesti
Joo navat olis tarkoitus käyttää ainakin, kun ei nuo bilteman navat ihan käy (6x140 jako) onkos hj.ssa sit ollut eri vaihtoehtoja akseli rakenteeseen kun mulla ollut vm. 82, 86 sekä 88 ja kaikissa samanlaiset kuin lukolliset akselit. Ilmeisesti siis voi käyttää kärrissä? Eikä tuolla kärrillä silleen haittaa omapaino, kun terveisiä sillä tullaan kuskaamaan. Kärrin runko olis vanha joskus 70- luvulla rekisteröity akselina oli Minin akseli+ lehtijouset näustä on aika jättänyt jo niin vähän mittailin hj.n akselia jousineen alle, olis pari 35" rengasta aluvanteilla...
...jatkuu
No itseasiassa tuossa bilteman navassa olisi jako likellä näitä yleisiä autonvanteita eli 139.7mm, mikä on aivan riittävällä toleranssilla 140mm:iin eli jotkut edulliset jackwheelerit kävisi aivan hyvin ja niille leveät renkaat, niin pintapaineet pysyy kohtuullisena.
Tästähän voinee päätellä, ettei mikään 10t viljakärry ole ajatuksissa.

Minkähänlainen keinuteliakseli ratkaisu olisi toimiva, pitääkö olla symmetrinen keskikeinunnan suhteen vai jompikumpi puolisko pidempi? Keskinivelen kiinnitys voisi jopa pyörännapojen alapuolella, että lavan saisi alas.
Tämmöinen traktorikärryhän on jouseton ja jarruton. Ja ilman kippiä tämäkin suunnitelma.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 01.07.2020, 18:49
jmk jmk ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 08.11.15
Sijainti: Miehikkälä
Viestit: 1.453
Perusasetus

Paljonkohan tuosta Hj.n akselista sais painoa pois jos käyttäis vaan navat ja suora putki väliin? Vastaako tarkoitustaan tosin vartti pitäis kääntää joka tapauksessa sais maavaraa vähän lisää. Ja tuo 6x140 jako ei vaan käy Toyota jaon vanteille ainakaan mun tapauksessa kun on aluvanteet 2kpl ylimääräisenä. Ja kärri on tulossa Hj.n perään terveisien ajoon rahti kärrit on erikseen...
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 01.07.2020, 19:39
Catrik:n Avatar
Catrik Catrik ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 22.07.13
Sijainti: Oulu
Viestit: 817
Perusasetus

Miksi biltema myisi napoja jollain erittäin harvinaisella pulttijaolla? Ettei siellä ois tuotekuvauksia kirjoittanut henkilö mennyt omin päin pyöristelemään 139,7mm/5.5" => 140mm.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 01.07.2020, 20:04
jmk jmk ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 08.11.15
Sijainti: Miehikkälä
Viestit: 1.453
Perusasetus

Sen verran kokemusta, ostin yhden ja sovitin. Ainakin siinä oli siten että pultit ottaa vanteen reikiin reunoista kiinni ja ja mutterit ei keskitä. Ja pultin on liian paksut muistaakseni.Toki vois mennä jollain jaska viilerin vanteilla kun hakkais mutterimopolla kiinni mut en käyttö vanteita lähtis pilaamaan. Mut kaikkihan on mahdollista

Viimeksi muokannut jmk : 01.07.2020 20:21
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 30.01.2021, 20:43
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.390
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Catrik Näytä viesti
Miksi biltema myisi napoja jollain erittäin harvinaisella pulttijaolla? Ettei siellä ois tuotekuvauksia kirjoittanut henkilö mennyt omin päin pyöristelemään 139,7mm/5.5" => 140mm.
Ei ole pyöristelty tuotekuvauksen mittoja tasamilleihin, kyllä se jako oikeasti erilainen on, ja liian paksut pultitkin niissä on. En tiedä miksi noita myyvät, mutta on ne vaan sopimattomat ns. japsimaasturin vanteisiin. Minäkin luulin, että olisi pyöristysvirhe ja menisivät ns. heittämällä, mutta eipä käy.

Minulla on ollut tuollaisia Biltema-napoja, varmaankin ainakin 5-6 vuotta sitten ostettuja odottamassa kärryyn pääsyä. Aloin nyt talven tultua tekemään mönkijän puukärryä noiden varaan. Vanteiksi tuli Mazda B2600 varaosaraadon alla olleet, mitkä lie mazdalaiset tai mitsulaiset vanteet. Renkaina päällä oli 205/80R16 sirkkelinterät.

Bilteman navoissa on 16-milliset pinnapultit. Avarsin ensin vanteista reiät 16 terällä ja ajoin sitten reikään kartiota "edes sinne päin" kalvaimella. Oikeastihan tämä vaihe olisi pitänyt tehdä niin, että reikä olisi muotoiltu oikeaan kokoon oikeaa 140 mm pulttpiiriä noudattaen, mutta käsityökaluilla vanhaan reikään tukeutuen piti pärjätä. Kalvaimen kartiokulmakaan ei ole ihan oikea, mutta saa välttää. Pelkkä 16 mm kokoon poraaminen ei riitä, kun jako poikkeaa. Reikiä piti viilata ulkoreunoistaan hieman soikeiksi, jotta napa meni vanteeseen.

Vanteen keskireikä oli liian pieni navan olakkeeseen. Joku isoreikäinen Mangelssi olisi voinut mennä suoraan, mutta näitä vanteita piti keskireiästä vingulla avartaa. Kyllä ne toisiinsa jollakin tapaa lopulta istuivat (kuvat suurenevat klikkaamalla):



Jos nyt katsoo Bilteman sivuilta näiden napojen tietoja, niin keskireikään tuleva olake on pienempi. Näissä vanhoissa navoissa on noin 100-millinen olake, kun uusissa näkyy Bilteman sivujen mukaan olevan 80 mm:

https://www.biltema.fi/autoilu---mp/...-mm-2000033839

Rasvaa navoissa ei juurikaan ollut, ja sekin vähä oli sellaista kuivaa jankkia. Pitää ottaa navat auki, pestä jankit pois ja rasvata uudestaan ennen käyttöön ottamista. Biltemakin näkyy neuvovan "Täytä pyörälaakerit rasvalla, esim. 36-4552.".



Porasin napojen tumppeihin 20 mm reiät ja laitoin navan akseliputkeen nyt kahdella M20 pultilla. Putki on 70x70x5. Navan 55x55 mm tappi shimmautuu putken sisään kohtuullisen jämptisti laittamalla 4 mm latasta täytteet väliin ja vetämällä pultit kunnolla kiinni. Laitoin nyt pultilla, että on helpompi avata, jos tavitsee muuttaa toteutusta. Kiinnitys saa kelvata kevyeen metsäkärryyn.

__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 04.07.2020, 01:13
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

HJ-6x "uudempi" , oliko "-82 jotain", tuli täyskevennetty: -80 ja -81 ei.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jmk Näytä viesti
Paljonkohan tuosta Hj.n akselista sais painoa pois jos käyttäis vaan navat ja suora putki väliin? Vastaako tarkoitustaan tosin vartti pitäis kääntää joka tapauksessa sais maavaraa vähän lisää. Ja tuo 6x140 jako ei vaan käy Toyota jaon vanteille ainakaan mun tapauksessa kun on aluvanteet 2kpl ylimääräisenä. Ja kärri on tulossa Hj.n perään terveisien ajoon rahti kärrit on erikseen...
Tuo 140mm jako vastaa "traktorikäytössä" täysin tuota japsien/jenkkien 5,5"/139,7mm jakoa:
Nopeus on niin pieni: Siis jotain äestä tms. vedetään 2-15 km/h? ja renkaita ei edes yritetä tasapainoittaa; niiden (renkaiden ja vanteiden) tehtävä pitää rungon etäisyys maanpinnasta suurin piirtein vakiona?

Ja tuohon asiaan, siis maasturin peräkärryyn tieliikenteeseen:

Tuossa HJ-60/61 täyskevennetyssä (-FF) taka-akselissa on pari juttua, mitkä kannattaa huomioida, kun akselia muokataan peräkärryyn:

Navan läpi kulkee normaalisti vetoakseli; joka on stefalla tiivistetty: siis peräöljyt ja pyörän laakerien vaseliinit eivät pääse sekoittumaan.....

Jos/kun akselia muokataan, niin yleensä perämurikka ja/-peräöljy jää pois?

-> jos laittaisin em. pyörän navat johonkin kevyeen kärryyn, siis jarruttomissahan maksimi akselipaino on 750 kg; ja nyt saa vetää 100 km/h
Toivottavasti tuo 100 km/h nopeusrajoitus ei aiheuta lisää ongelmia.....

Kunhan huolehdit, että laakerit saa vaseliiniä; taikka öljyä, niin ok: (alkuperäisillä HJ-60 pyöränlaakereilla ajaa noin 400-500 tkm? ja painoa molemmissa akseleissa aina noin 1000 kg, taikka enemmän...)

Noille HJ-60/-61 täyskevennetyille akseleille saa helposti reilu 1000 kg (1300?? kg?) ja nopeusrajoitusta ei ole.

Noita samoja rakenteita/osia on käytetty muualla, ja akselin kantavuus noin tuplat, mutta silloin nopeutta on rajoitettu....

Minun tekemä akseli em. navoista:

Tein yhdestä hj-6x taka-akselista peräkärryn akselin;
Laakereiden voitelu tapahtuu napakohtaisesti peräöljyllä, esim. 80W-90 GL 5 .
Molemmissa navoissa on noin 15 cm akseliputkea jarrukilven kiinnikkeiden sisäpuolella.

-> Tuota kärryä tullaan käyttämään tieliikenteessä, ja akselipaino varmaan parhaimmillaa/Pahimmillaan reilu 3, taikka jopa 4 tonnia!
Toki nopeudet -50 luvun traktorin perässä on tuolla muutaman kilometrin siirtymällä Max 20 km/h...
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 04.07.2020, 08:24
jmk jmk ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 08.11.15
Sijainti: Miehikkälä
Viestit: 1.453
Perusasetus

Tää oli varmaan tärkeä pointti, mitään en kyllä ymmärtänyt...täytyykö siis rakentaa laakerille joku rasvari vai, toimiiko muuten?
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostetaan Metallityötä / bracketin valmistaminen Puukkilainen O/M/V Muut 0 16.06.2015 20:27
Peräkärryn sumuvalo Samppa79 Tekniikka & Jutustelu 1 17.02.2014 17:10
Peräkärryn max rengaskoko Harde Chit-Chat 20 10.12.2011 01:19
Peräkärryn akselintuenta Pertura Tekniikka & Jutustelu 14 25.01.2011 22:05
Jos peräkärryn rakentaisi Masu Chit-Chat 6 23.03.2007 22:02


Sivu luotu: 11:24 (GMT +2).