Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 14.01.2020, 09:34
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.877
Perusasetus

En itse kyllä näe mitään järkeä B-kortillisessa retkeilyautossa. Ihan vaan siksi kun kevyt kuormurina ne verot on huomattavasti pienemmät. B-kortilla veikkaisin veroksi jotain 700-800e? Mikäli se vero menee painon mukaan. Koska tuon verran omassa matkailuautossa on verot ja sen paino on 3500kg. Saisin kyllä nostettua painon 3800kg, mutta se ei hyödytä tuossa omassa tapauksessa mitään. Koska pitäisi olla joku tavaratila, mikä on yhtä leveä ja korkea mitä se auton sisätila. Ilman tuota verot vaan nousee. En näe myöskään ongelmana tuota 80 rajoitusta. Ei nuo pakut ole juhlaa ajella jotain 120 vauhtia. Kulutus nousee myös reilusti. Toki ohittaminen on tuskaa.

Sitten taas kun lähdet noita rakenteleen niin se on aivan varma, että ihan kaikki on kiellettyä lähtökohtaisesti. Duunaat sinne sängyn, etkä rekisteröi sitä matkailuautoksi niin aijai kun verottaja muistaa sua sitten jollain helvetinmoisella lisäverolla. Ja sitten taas jos se laite ei täytä matkailuauton määritelmiä ja sulla on siellä silti joku sänky niin taas tulee piiskaa ja sinä maksat. Ei suomessa tuo rakentelu helppoa saa olla.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 14.01.2020, 11:29
jmk jmk ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 08.11.15
Sijainti: Miehikkälä
Viestit: 1.453
Perusasetus

En tiedä mikä kuuluu mihinkin ryhmään mut
Esim. 2003 sprinter 3500kg
Matkailuauto reilut 500€
Pakuna melkein 800€
Kuorkkina alle 80€
Tietysti kuormurii tulee rajoitin testi katsastukseen Raskone 140€
Miten kuormurin käyttö jos auto on henk.koht nimissä tarviiko mitään perusteluja ajeluun/ tarvikkeiden kuskaamiseen.
Jos niin siinä tapauksessa paku olis parempi...
Joskus oli k-a sprinteri firman nimissä ja aina sai pelätä että milloin pysäytetään, silloin ku tuli nää ammattipätevyys vaatimukset ym. Kaveri sai sakot kun ei pystynyt todistamaan ratsiassa että työkalut on omia
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 14.01.2020, 12:27
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.778
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jmk Näytä viesti
Miten kuormurin käyttö jos auto on henk.koht nimissä tarviiko mitään perusteluja ajeluun/ tarvikkeiden kuskaamiseen.
Yksityiskäytössä ei tarvi perustella mitään. Eikä käyttöä valvota mitenkään.

Eriasia jos auto on yrityksen nimissä.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pasi79 Näytä viesti

-N1 matkailuautoa ei ole vaan matkailuauto on aina M-luokan ajoneuvo:
"Matkailuauto
Matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu M-luokan ajoneuvo, jossa olevissa majoitustiloissa on vähintään seuraavat tukevasti kiinni olevat varusteet:

1) istuimia ja pöytä, joka voi olla helposti poistettavissa;

2) makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista;

3) keittomahdollisuus;

4) säilytystiloja.
M-luokan kampetta tarkoitin. Meni näppihärön piikkiin tuo.

Mites sitten yli 3500kg C-kortilla ajettava matkailuauto? Samassa luokassa edelleen?

Kuorma-autona on toki halvin pitää mutta se turhakeväliseinä haittaa rakentelua.
Ja jos kuorma-autossa ei saa olla 200x180 sängyksi varattua "hattuhyllyä" niin sekin saattaa aiheuttaa päänvaivaa. (en siis tiedä onko tuollaista edes kielletty)




Itellä vähän tuollanen haaveissa

Viimeksi muokannut Mika_T : 15.01.2020 16:04
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 14.01.2020, 16:45
jmk jmk ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 08.11.15
Sijainti: Miehikkälä
Viestit: 1.453
Perusasetus

Kuorma-autossa 50cm minimi tavaratila ainakin joskus oli. Tuskin kuorma-auton sänkyyn kukaan puuttuu, koska ainakin 50v on ollut vakiovarusteena ja joissain jopa kaksi.
Ainut mikä itseä kiinnostaa on tämä että mikä esim .Mersussa on todellinen veron määrä? Eli lukeeko matkailuauto rekisteriotteella vai jokin muu
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 14.01.2020, 19:29
Pajares:n Avatar
Pajares Pajares ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 02.02.13
Sijainti: Karkkila
Viestit: 2.198
Perusasetus

Mitä jos "kuljetan" erillistä mökkiä mersun lavalla mikä on parilla kuormaliinalla kiinni,Niin onko se asuntoautoilua vai tavaran kuljetusta jos väsynyt kuljettaja oikoo siellä jalkojaan tai lämmittää munapuuroa?


__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry

https://www.youtube.com/channel/UCIW...view=0&sort=dd
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 14.01.2020, 19:36
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.019
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pajares Näytä viesti
Mitä jos "kuljetan" erillistä mökkiä mersun lavalla mikä on parilla kuormaliinalla kiinni,Niin onko se asuntoautoilua vai tavaran kuljetusta jos väsynyt kuljettaja oikoo siellä jalkojaan tai lämmittää munapuuroa?


Kivan näkönen vehe!

Saa pölliä idean kuka haluaa, mutta tuuminut, että täyden veron isosta henkilöautosta saisi minimatkailuauton. Jos se ois vähän maastokelponen, voi huilata mis vaan.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 15.01.2020, 00:38
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.076
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jmk Näytä viesti
En tiedä mikä kuuluu mihinkin ryhmään mut
Esim. 2003 sprinter 3500kg
Matkailuauto reilut 500€
Pakuna melkein 800€
Kuorkkina alle 80€
Tietysti kuormurii tulee rajoitin testi katsastukseen Raskone 140€
Matkailuauto ja paku on samoilla veroilla. CO2-päästöt jos löytyy otteelta niin sit halvempi, vaikuttaa 1.1.2002 eteenpäin matkailuautossa ja 1.1.2008 pakuissa.

Ryöstöhintainen rajottimentestaus jos 140€. Jos piirturin leima samassa niin sitten ymmärrettävämpi.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 15.01.2020, 16:08
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.778
Perusasetus

Osaako Matti sanoa että onko tuollainen yllä linkittämäni rakennelma mahdollista pitää kuorma-autona?

Tavaratila ei vissiin tarvi olla täyskorkea?
"sängyn" voisi vetää vaakatasossa takaoviin asti jos sellainen onnistuu.

Menisi toki matkailuautonakin kun ajatelmissa olisi tehdä tuohon takapenkkien taakse molemmille laidoille laatikostot jonka päälle saisi keittomahdollisuuksia jne rakennettua.

Ja minkälainen operaatio on poistaa takaa keskeltä yksi penkki, että siitä saisi järjestettyä kulun taakse.
Riittääkö pelkkä muutoskatsastus vähemmille istuinpaikoille vai minkälainen sota tuomosesta muutoksesta syttyy?
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 16.01.2020, 09:08
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.877
Perusasetus

Eikö noissa vetonupeissakin ole sängyt? En tie onko niissä mitään keittiöö? Mut kuorma-autoja ne silti taitaa olla, eikä matkailuautoja. En tie hyödyttääkö sen pelin rekisteröiminen matkailuautoksi yhtään mitään jos se on jo valmiiksi kevyt kuormuri? Tekee sinne vaan kaiken matkailuauton roippeet mitä tarvii ja silti jättää sen välttämättömän millä se on kevyt kuormuri. Sit vaan kovaa ajoa.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 16.01.2020, 13:37
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.617
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O Näytä viesti
Eikö noissa vetonupeissakin ole sängyt? En tie onko niissä mitään keittiöö? Mut kuorma-autoja ne silti taitaa olla, eikä matkailuautoja. En tie hyödyttääkö sen pelin rekisteröiminen matkailuautoksi yhtään mitään jos se on jo valmiiksi kevyt kuormuri? Tekee sinne vaan kaiken matkailuauton roippeet mitä tarvii ja silti jättää sen välttämättömän millä se on kevyt kuormuri. Sit vaan kovaa ajoa.
Onhan noissa oikeissa kuorkeissa sänkyä ja keittiövarustusta. Mutta ne on siellä hytissä, kuormatila on nimensä mukaisesti kuormatilaa.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 16.01.2020, 20:03
Der_Alte:n Avatar
Der_Alte Der_Alte ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 21.01.05
Sijainti: lohja
Viestit: 147
Perusasetus

Paketti- ja kuorma-auton avonaisella lavalla voi kuljettaa irrotettavaa matkailukoria, vaikka sen leveys olisi auton leveyttä suurempi. Matkailukorissa ei kuitenkaan saa oleskella matkan aikana eikä matkailukorin leveys saa ylittää kyseiselle ajoneuvolle tiellä yleisesti sallittua leveyttä. Tarvittaessa on asennettava esim. lisäpeilejä, jotta kuljettaja voi seurata takana kulkevaa liikennettä. Matkailukorin kuormatilan ulkopuolelle ulottuva osa on varustettava valaisimin ja heijastimin siten, että kuormauksesta ei aiheudu vaaraa.voimaan tuleva tieliikennelaki 2020?eli camperit ym mökit ja saunat kyytiin vaan
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 16.01.2020, 23:46
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.076
Perusasetus

Vastailin punaisella.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T Näytä viesti
Osaako Matti sanoa että onko tuollainen yllä linkittämäni rakennelma mahdollista pitää kuorma-autona? On.

Tavaratila ei vissiin tarvi olla täyskorkea? Ei.
"sängyn" voisi vetää vaakatasossa takaoviin asti jos sellainen onnistuu. Siitä vaan.

Menisi toki matkailuautonakin kun ajatelmissa olisi tehdä tuohon takapenkkien taakse molemmille laidoille laatikostot jonka päälle saisi keittomahdollisuuksia jne rakennettua.

Ja minkälainen operaatio on poistaa takaa keskeltä yksi penkki, että siitä saisi järjestettyä kulun taakse.
Riittääkö pelkkä muutoskatsastus vähemmille istuinpaikoille vai minkälainen sota tuomosesta muutoksesta syttyy? Muutoskatsastus ja väliseinän lujuudesta todistus.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 17.01.2020, 00:06
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.778
Perusasetus

Kiitos!

Tämä auttaa visiontiin paljon.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 02.02.2020, 22:04
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.778
Perusasetus

eipä mittään

Viimeksi muokannut Mika_T : 19.10.2021 22:11
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 28.03.2020, 13:34
jkholma jkholma ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 19.02.06
Sijainti: Helsinki
Viestit: 688
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Vastailin punaisella.
Lainaus:
Tavaratila ei vissiin tarvi olla täyskorkea? Ei.
"sängyn" voisi vetää vaakatasossa takaoviin asti jos sellainen onnistuu. Siitä vaan.

"5 §

Etupäädyn tai ohjaamon suojan mitat

Kiinteän kuormakorin etupäädyn on oltava vähintään kuormatilan levyinen ja ohjaamon korkuinen."
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajanta.../19820940#L2P4

Mites tätä käytännössä tulkitaan, ohjaamon VAI tavaratilan korkuinen?
__________________
ex uazJanne

"Ikuisesti elää se, joka kerää
kaikkea kaksin käsin.."
Jouni Hynynen, runoilija
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 29.03.2020, 10:05
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.076
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jkholma Näytä viesti
"5 §

Etupäädyn tai ohjaamon suojan mitat

Kiinteän kuormakorin etupäädyn on oltava vähintään kuormatilan levyinen ja ohjaamon korkuinen."
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajanta.../19820940#L2P4

Mites tätä käytännössä tulkitaan, ohjaamon VAI tavaratilan korkuinen?
Lue ja ymmärrä vaan ihan suoraan niin kuin lukee: ”ohjaamon korkuinen”. Tämä päätös on menossa uusiks kesän aikana, tulee mm. just tähän asiaan muutos. Tällasta suunnitteilla/lausuntokierroksella nyt: https://www.traficom.fi/sites/defaul...untoversio.pdf

Viimeksi muokannut -MaTTi- : 29.03.2020 10:08
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit


Sivu luotu: 03:46 (GMT +2).