Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 22.12.2019, 19:37
Jeepp Jeepp ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.10
Sijainti: Suomi
Viestit: 506
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jeep-Ukko Näytä viesti
Omiin autovalintoihin vaikuttaa ihan suoraan raha. Ja varmasti monen muunkin henkilön kohdalla.

Kyllä jo nuorena opin, että pick-up on hyvä, mutta silti todellinne lavan tarve harvoin. Isällä oli useita -70/-80 luvun taitteen Bedfordeja ajoautona. 3 istuttava etupenkki, hyvin mahduttiin kulkemaan. meitä oli 5 henkinen perhe, joten pick-up oli "kakkosauto".
Ykkösautona oli 5 paikkanen henkilöauto.

Itselläni ei kuitenkaan pick-uppia ole ollut. Nuorempana kun ei perhettä ollut, niin dieseleinä oli 2 paikasta henkilöfarmaria ja maastoautoa. (sekä toki bensa vehkeinä 5-6 hengen autoja/maastureita)
Ja ehkä paras kokonaisuus oli 2+3 paikkanen Dodge RamVan pakettiauto. Kovien penkkien ansiosta kyytiin mahtui henkilöitä ja silti tavraa mahtui kuljettajamaan, toki väliseinä rajoitti takatilan pituutta...
Itse olen kyllä aina tykännyt ajaa maastureilla ja pakettiautoilla, näkyvyyden takia, istutaan korkeammalla.

Mutta se raha...
Nykyään vuodessa tulee ajettua n. 25 tkm. Ja 4 henkeä pitäisi (usein) mahtua kyytiin.
Pieniruokainen neliveto farmari henkilöauto on valinta. Kulutus lukemat kun pysyy 5-6 litraa/100 km, niin jää varaa maksaa diesel veroakin täys määrä. Minun ajossa on tullu terilaisia bensa autojakin kokeiltua, niin bensaa kuluu paljon enempi, että dieselillä säästää ja maasturi dieselin kulutus 100 km kohden on isompi ja diesel vero on jotain järkyttävää. Toki, on henkilöauto diesel maasturillakin tullut ajettua.
Tälläkin hetkellä mieli tekisi silti ajaa maasturilla, ei henkiläfarmarilla.

Toki kakkos tai kolmos autoksi pick-up tai 2 paikkanen maasturi olisi ihan asiaa. Kuitenkin, kun päivittäin kahdella autolla perhe liikkuu, niin ei ole järkevää kolmesta autosta maskaa kokoaika maksuja, että kolmos auto pitäisi kuitenkin seisottaa ja ottaa käyttöön vain tarpeen mukaan.
Kun usein on tilanne, että tarve on, sekä omaan, että emännän autoon saada tenavat mahtumaan kyytiin, saman päivän aikana.
Esimerkiksi, aamulla emäntä vie omalla autollaan tenavat hoitoon ja minä haen omalla autolla pois hoidosta, joten molempien autoihin pitää mahtua vähintään 3 henkeä...

Perus pakettiautoja saa toki 3 istuttavana etupenkeillä, mutta omaan tämän hetken käyttötarpeeseen ja käyttökuluihin, tuollainen henkilöfarmari tulee vuositasolla edullisimmaksi.

Myös umpiautossa, on se sitten farmarin peräkontti tai pakettiauton isompi kontti, tavarat ovat kuivassa ja lämpimässä. Pick-upin pressun tai lavakatteen alla on kylmää ja kosteaa.


VW Amarok, vois silti kiinnostaa myös. Toki en ole itse koe ajanut, mutta on parilta kaverilta hyvää kuullut.
Tai uuden karhea Ford Ranger, jolaista olen kokeillut ja tuntui ihan kivalta, tosin 10 km matka, joten vaikea kokonais tuntumaa sanoa, miltä pisemmän päälle tuntuisi ajaa.
Mutta uusien/uuden karheiden tämän mallisten autojen ostohinnat ovat kovat, että ei houkuta ostaa.


Työhommissa, pääsääntöisesti meillä on umpipakettiautot tai peräti kuormaautot umpikorilla, jossa työkalut, kompressorit, jne. saa takatilat ilma Eberillä lämpimäksi.
Pääsee haalarit vaihtamaan takatilassa sisällä. Varaosat, ovat kuivassa.
Yhdellä työkaverilla on Ford Ranger. Umpikate, lavalla työkaluille vetolaatikostot, varaosille vetolaatikostot. Hytissä etupenkkine takana jonkinlainen laatikosto työvaatteilla ja tavaralle jotka olisi hyvä pitää kuivassa. On hyvää ja on huonoa. Jakaa mielipiteitä, kaveri itsekkin sitä kehuu ja haukkuu, toiset ominaisuudet on paremmin kuin pakettiautossa, ja toiset ominaisuudet huonompia.



Parheelle 5 paikkanen uudehko pick-up. Itse olen 187 cm pitkä, väittäisin, että kun kuljettajan penkin säätää ajoasennon hyväksi, niin alkaa takapenkillä käydä ahtaaksi?
Kyllä henkilöautossa takapenkin matkustus mukavuus on parempi?
Viikonlopun lomareissuun lähtö, peräkonttiin nostetaan muutama vaate kassi, jne. Toki pick-upin kovakatteen tai pressun allekin ne voi nostaa, mutta se kylmyys ja kosteus, joten mieluiten henkilöauton peräkonttiin.


Velipojalla oli muutaman hetken Dodge Ram, 6 hengen kuorma-autona. Cumminsilla. Oli tilava ohjaamo, iso lava. Vaikka kuorma-autossa ei ole käyttömaksuja samalla tavalla kuin henkilö/pakettiautoissa, niin kyllä se polttoaineen kulutus vaan on iso ja kuluja tulee, vaikka ajomäärät hänellä vuosi tasolla ei paljoa ollut. JA vaikka mihinkään ei kiire ole, niin kuorma-auton max 80 km/h, vaikka ei tuossakaan rajoitinta ollut. Ja isot ulkomitat, ei meinaa mihinkään mahtua parkkiin. Lavall aoli lukittava tavara laatikko, joka taas söi lavan käyttö tilavuutta pienemmäksi. Kyllä autosta tykkäsi (ja itsekkin isoa Jenkki pick-uppia olen himoinnut), mutta hän totesi ettei vaan ollu järkevä pitää, lisäksi uusio perhe kuvioiden ja tuoreimman perheen lisäyksen myötä, tarve tuli lisä istumapaikoille ja hommasi bensa Sämpylä Caprice farmarin 8 hengen istuimilla.


Itse en kalasta, enkä laskettele.
Mutta joskus nuorempana virvelin omistin ja kyllä sen vavan sai melko pieneen tilaan pikaisesti pilkotuksi ja pikaisesti takaisin käyttö mittaansa.
JA laskettelu suksille takaselkinojissa on pitkän tavaran kuljetus reikää. jne.
Ja lopulta jos ajatellaan oikein ison tavaran kuljetusta, niin loppu peleissä harvoin on peräkärryä tarvinnut (kärry omasta omistuksesta toki löytyy) tai työmaan pakettiautoa lainata, joten siihen nähden pick-upin tarve itsellä olisi harvoin. Perus farmarista tai maastoautosta, kun takapenkit kaataa, niin kyllä isompaakin tavaraa saa mahtumaan kyytiin.


Toki jokainen kokee oman tarpeensa erilailla ja jokaiseen käyttötarpeeseen löytyy se oikea auto.
Mutta perheellisenä ykkösautona pick-up ei ole mitenkään järkevä ykkösvaihtoehto.
Jeep Grand Cherokee, Toyota Land Cruiser, tai joku muu maasturi olisi hyvä, mutta tällä hetkellä käyttö kulujen halpuuden takia itselläni käytössä on VW passat diesel nelivetoja.
Saatan olla eri mieltä.. Kahden auton, Hlö auton ja maasturin omistaminen on kallista.. Kyllä Doublecap Hiluxissa on ihan täydet jalkotilat isollekin miehelle.. 9.5L sadalle.. 30tkm tulee vuoteen.. Vietän aktiivista elämää koirien kans, reissuko reissu nii johonki mehtää mennään.. Näillä korkeuksilla ei hlö autolla pääse mitään mettä tietä ja aina pitäa olla ajamassa sit sillä maasturilla ja sekin pitäs olla täys pitkä et mahtus koirat ja lapset .
Hiluxiin mahtuu lavalle kaikki harrasteet eikä oo nii justiisa jos ne paskasia ovat.. Sama mite ynnäilee eijoo halvempaa pitää kahta autoa.. seo varma.. vaikka Hiluxin verot on jotain 1020e luokkaa..

Miten se Land Cruiset eroaa Db Hiluxista muutoinko hiukan paremmat varusteet ( enemmän rikkoutuvia osia)
Kontti olematon vrt.lavaan.


Viimeksi muokannut Jeepp : 22.12.2019 19:40
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 22.12.2019, 20:21
Jeep-Ukko:n Avatar
Jeep-Ukko Jeep-Ukko ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 26.10.04
Sijainti: Kuopion seutu, Finland.
Viestit: 702
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jeepp Näytä viesti
Saatan olla eri mieltä.. Kahden auton, Hlö auton ja maasturin omistaminen on kallista.. Kyllä Doublecap Hiluxissa on ihan täydet jalkotilat isollekin miehelle.. 9.5L sadalle.. 30tkm tulee vuoteen.. Vietän aktiivista elämää koirien kans, reissuko reissu nii johonki mehtää mennään.. Näillä korkeuksilla ei hlö autolla pääse mitään mettä tietä ja aina pitäa olla ajamassa sit sillä maasturilla ja sekin pitäs olla täys pitkä et mahtus koirat ja lapset .
Hiluxiin mahtuu lavalle kaikki harrasteet eikä oo nii justiisa jos ne paskasia ovat.. Sama mite ynnäilee eijoo halvempaa pitää kahta autoa.. seo varma.. vaikka Hiluxin verot on jotain 1020e luokkaa..

Miten se Land Cruiset eroaa Db Hiluxista muutoinko hiukan paremmat varusteet ( enemmän rikkoutuvia osia)
Kontti olematon vrt.lavaan.
No juu, en oo noita takapenkillisiä pick-uppeja päässyt testaan, sisätilan koon suhteen. Kaikki ollut vain etupenkillisiä. Jotenkin vaan itellä käsityksenä, että ahdasta on...voin olla väärässä.
Joskus vanhassa -80/-90 luvun taitteen Nissanin King Capissa lapsena kuskin penkin takan piilossa matkustanut ja se oli ahdas. Toki nuo uudemmat, double capit suunniteltu ihmis kuljetukseen paremmin ja tilaa enempi.

2 autoo on pakko olla. Emännällä toinen, itselläni toinen.
Toki jos toinen olis sellainen, johon koko perhe ja viikonlopun reissu kamppeet mahtuu kyytiin, niin toki toinen voi olla eri tyyppinen, mutta silti se vähintään 3 henkee pitää saada laillisesti kyytiin.

Land Cruiserin ja Hiluxin erona se, että Hiluxin lava säätilojen mukaan kylmää, kosteaa, jne. Land Cruiserissa kontti sisätilaa, lämpimämpi.
Toki kyllähän Land Cruiserin takakontti on pieni.

Mutta Jeepissä on kontissa tilaa.
Pihassa on tälläkin hetkellä 2 kpl WJ Jeeppiä. Toinen ilman moottoria oleva rullaava 5 paikkanen ha ja toisessa moottori vaurio 2 paikkanen pa. Toisesta tarkoitus tehdä vielä auto ja toinen on vain varaosa luovuttaja. Molemmat diesel. Että siihen nähden, jos ja kun joskus WJ on ajokunnossa, niin joko toinen Passat joutaa hukata tai sitten Jeeppi on vain harraste...

Ja toki lapset kasvaa ja muutaman vuoden päästä alkaa jo häämöttää koulussa käynnit ja sitä myöden taksi kuskaa. Joten hoidosta ei sitten oo tarve noutaa enään kuin yksi ja myöhemmin ei kumpaakaan ja näin istumapaikkojen jatkuva tarve muuttuu. Ja jos koko perheellä liikkeellä, niin sitten voi valita tarpeen mukaisen auton pihasta.
Toki 2 paikkanen rajoittaa silti kulkemisen vain kahteen henkilöön, jos ilman ennakko suunnittelua tuleekin tarve saada molemmat lapset kyytiin ja on vain se 2 paikkanen pihassa käytettävissä.

Eli elämätilanteet muuttuu ja sitä myöten käyttötarpeet.
Toiselle se hyvä ja paras, ei välttämättä ole toiselle sitä parasta.
Myös maku eroja, toinen tykkää mummosta, toinen tyttärestä, joku jopa äiteestä.
Minä tykkään enempi amerikkalaisista kuin japanilaisista, ja silti ajan saksalaisella.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 22.12.2019, 21:34
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

No onhan nuo pick-upit aika laaja käsite.. En esim ite voisi kuvitella pärjääväni tai jaksavani ajaa jollain 150 hv kaksipaikkaisella hiluxilla, mutta toisaalta moninkertaisella teholla oleva viisipaikkainen f250 on palvellut jo kohta viisi vuotta ja 150tkm ja edelleen se tuntuu kivalle autolle.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 22.12.2019, 22:26
tekniikkamies tekniikkamies on kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.015
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vmt Näytä viesti
No onhan nuo pick-upit aika laaja käsite.. En esim ite voisi kuvitella pärjääväni tai jaksavani ajaa jollain 150 hv kaksipaikkaisella hiluxilla, mutta toisaalta moninkertaisella teholla oleva viisipaikkainen f250 on palvellut jo kohta viisi vuotta ja 150tkm ja edelleen se tuntuu kivalle autolle.
Huristelin kesällä turbottomalla neliveto Hiluxilla ja kyllä silläkin monessa tilanteessa pärjää ja voi olla jopa jos teho Fordissa nopeudenrajoitin, Hiluxilla ajaa kovempaa...

Nykyisin on pirteitäkin pickuppeja kuten jotkut Amarokit.
https://youtu.be/SujvSwQUMhw

Hauskoja nuo jenkki henkilöautopohjalta tehdyt pickupit:
https://youtu.be/4jfHmzVDZyw

Kaverilla oli MB w123 300 diesel pickup.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 22.12.2019, 22:59
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Huristelin kesällä turbottomalla neliveto Hiluxilla ja kyllä silläkin monessa tilanteessa pärjää ja voi olla jopa jos teho Fordissa nopeudenrajoitin, Hiluxilla ajaa kovempaa...

Nykyisin on pirteitäkin pickuppeja kuten jotkut Amarokit.
https://youtu.be/SujvSwQUMhw

Hauskoja nuo jenkki henkilöautopohjalta tehdyt pickupit:
https://youtu.be/4jfHmzVDZyw

Kaverilla oli MB w123 300 diesel pickup.
Kuten just kerroin, niin on aika laaja käsite.. Sä pärjäät jollain ja mä taas en välttämättä sillä samalla.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 22.12.2019, 23:04
toyopet:n Avatar
toyopet toyopet ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 10.03.14
Sijainti: Äijälä, Keski-Suomi
Viestit: 535
Exclamation

Toyotista uudehkot Tacomat tai Tundrat vaikuttaisi mukavilta, eihän niitä kyllä Suomesta oikein saa.
Tosin aivan sama saisiko, ainakin tällä hetkellä.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 23.12.2019, 00:26
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.071
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Nykyisin on pirteitäkin pickuppeja kuten jotkut Amarokit.
https://youtu.be/SujvSwQUMhw
No jaa, melkein kaikki jenkeissä myytävät nykyiset pickupit, täyskokoisetkin, kelaa nopeemmin satasen tauluun. Eikä tartte olla ees bensakoneella.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 23.12.2019, 12:09
tekniikkamies tekniikkamies on kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.015
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
No jaa, melkein kaikki jenkeissä myytävät nykyiset pickupit, täyskokoisetkin, kelaa nopeemmin satasen tauluun. Eikä tartte olla ees bensakoneella.
Tähän suuntaan näyttää kehitys menneen. Ensimmäinen oma pickup oli järkyttävän ruosteinen diesel Datsun oliko vuosimalli 1980. Neljä vaihdetta.

Jonkin aikaa oli myös Mersun 406 vuosimalli 1974, 2,2 diesel ja iso puinen lava paripyörien kanssa. Se on ainot auto, joka tuli kannattavasti myytyä eteenpäin.

Tehovouhotuksen ilo on siinä jos halutaan pickupien olevan hauskoja henkilöautoja samalla. Raiskaimpia pickup puuhia olen melkeen viimeaikoina tehnyt kaikista pienitehoisimmalla pickupilla. Sillä työskentelyä nopeuttaisi kippi.

Jos kauhean monta haluttua ominaisuutta laitetaan samaan vehkeeseen, rupeaa hinta nousemaan. Itselle mieluisa tehomallin vehje olisi sellainen, joka toimii kunnolla laillisena 3500 kilon vetoautona ja ehkä jonkinlainen henkilöauton korvaus ominaisuus tervetullut. Mielenkiintoa ei silti ole käyttää 5000 euroa enempää.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 23.12.2019, 12:22
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.523
Perusasetus

haha, mä koeajoin tommosen amarokin, tehokkain malli ja eniten vaihteita.. Tuntuuhan se tehokkaalta jos on kokemusta vain vaparihiacesta ja sen tasoisista. Vetoalue ehkä max 1000rpm, kokoajan vaan loota arpoo isompaa ja MITÄÄN ei tapahdu. Jo on saatana törsäke.

Mun avolava vuosimallia -72 meni 0-100kmh ykkösellä vuonna -94 kun ajokortin sain ja se otti noin 5sekkaa max.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate

”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
1kz-te huono kylmäkäynistys Samppa966 Tekniikka & Jutustelu 2 22.01.2019 07:18
Myydään Huono Peräkärry. Bj Andy O/M/V Muut 7 10.04.2011 13:47
O:Suzuki carry pick up tai Daihatsu hi jet pick up hena O/M/V Ajoneuvot 1 14.02.2008 19:56
Huono musavideo :) Ex_inkkari Chit-Chat 5 08.03.2007 09:03
v***n huono mdzz Jokes 11 10.09.2003 08:04


Sivu luotu: 20:19 (GMT +2).