![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Sivun 68 juttu tuli googlella vastaan kun laitoin hakuun "1hd-t mitä öljyä". Ei ollut tarkoitus aiheuttaa mielipahaa, neuvosi tiheästä öljynvaihtovälistä sopi vaan hyvin tähän omaan ilmeisesti liian pitkään öljynvaihtoväliin.
|
#2
|
|||
|
|||
![]() Sorry, Mulla meni puurot ja vellit sekaisin....Lainaus:
Siis luin pikaisesti tuon maitsemasi/liitteeksi laittamasi opinnäyte tms. työn. Minulla ei ole paljoakaan kokemeusta noista noista "kalleimman hintaluokan öljyistä" vai miten niitä nimittäisi? tuon linkkisi https://www.theseus.fi/bitstream/han...ce=1&isAllowed "Kuluttaja Öljyissä" (toinen gatekoria olisi performanse) parhaat paineenkesto ja raapaisujäljen saanut TriboDyn 5W-30 moottoriöljy 0,946L, maksaa verkkokaupassa 38,50 euroa + toim kulut; siis reilu 40 euroa litra! Hodarin moottori öljyt maksaa 7000 km välein mieluummin yli 400e, kuin alle? Käy mielessä, että Hodarin kannalta voi olla kysymys aivan vääristä kestävyyksistä? Siis sama juttu mekaniikan kannalta: Kannattasko maksaa 10x hintaa jarrulevyistä, jotka kestää tuplasti niin paljon lämpöä, kuin alkuperäiset? (Ja palat/satulat kuitenkin ensimmäiseksi ottaa kipeää) Se mikä noissa kuluttaja öljyjen taulukoissa todella ihmetytti: on se, että kaikki muut öljyt on niin tasaväkisiä ![]() Toiseksi paras, Ford Formula f kesti 40 sekunttia. "huonoin" Shell helix diesel plus kesti "vain" 29 sekunttia. Siis vain 10% tuosta parhaasta, kun toiseksi paras kesti sentään 14% Pikaisella lukemisella en löytänyt mitään mainintaa esim. siitä, että vertaillaanko samalla sekä diesel, että bensiinimoottorin öljyjä? Jos verrataan tuota opinnäytetyötä ja 30v vanhaa hdj-80 moottoritekniikkaa, niin epäilen, että tuo huonoinkin öljy uutena toimisi enemmän kuin hyvin? Käsittääkseni noissa 30v tai yli vanhoissa cruisereissa ei ole ongelma tuo uuden öljyn voiteluominaisuudet, vaan vanhan öljyn voitelu- ja puhtaanapito ominaisuudet? Nuo maininnat EP-lisäaineista: ovat varmaan hyviä; mutta mitä haitta niistä niistä mahdollisesti on täysin toisen tyyppisessä moottorissa? Hyvänä esimerkkinä voisi olla nuo vaihteisto- ja peräöljyt: satoja vaihteiston synronointirenkaita on pilattu juurikin noilla EP-lisäaineistetuilla öljyillä; en muista miten meni toyotissa, mutta vm. 82 2,3 td:n laatikko ei tykännyt teboilin GL-5 peräoljystä.... Ja se, mikä on varmaan särkenyt huomattavan paljon cruisereiden moottoreita; on dieselmoottoriöljyltä vaadittava puhtaanapitokyky: Siis kun dieselmoottoriin kertyy huonosti palaneesta dieselistä (ja moottoriöljystä) sitä "pikeä": siis niistä sadoista/tuhansista kylmäkäynnistyksistä, -vedätyksistä siten että savuaa mustaa, ja jopa huoltoa kaipaavista suuttimista.... -> kun moottoriöljyt eivät riitä siihen, että ne sitoisivat itseensä tuon noen?, niin se alkaa kertymään kylmimmille pinnoille, mm. venttiilikopan kanteen, ja aikojen saatossa sitä kertyy paljon, varsinkin ylipitkillä öljynvaihtoväleillä, sekä ajallisesti että kilometreinä: öljy vanhanee myös silloin, kun autolla ei ajeta. -> kun se "Pappa-" on körötellyt maasturilla sunnuntaina kirkkoon 5 km, ja joka toinen päivä kauppaan samasen 5km, ja metsätöissä käyttänyt päivän tyhjäkäyntiä, että kun tulee lumisena pakkasesta ei vilustu...on pihinä käyttänyt halvinta hyväksyttyä öljyä.... Sitten joku harrastaja ostaa sen, ja kun kyseessä on Papan "aarre", niin laitetaan parasta diesel- moottoriöljyä, mitä mainostetaan että pitää "Moottorin puhtaana" No, kun kerran on "uusi" maasturi, ja kaikki öljyt yms. viimmeisen päälle laatutavaraa, niin voi antaa "hanaa" huotella/vetää isoa traileria tms. Aika äkkiä nykyiset, voimakkaasti pesevät moottoriöljyt saa nuo pikeytymät liikenteeseen, varsinkin kun moottori käy kuumana: Siitä seuraa se, että nuo "pikikelmut/hiutaleet" tukkii öljynsuodattimen, tai jopa ohittaa sen (kohtuu pakkasessa paraskaan synteettinen ei mene "suodattimen läpi") vaan siitä ohivirtausventtiilistä.... Ja sitten ne "haituvat" tarttuu jonnekin ohueen öljykanavaan, turbottomisssa yleensä kiertokangen- ja turbollisissa usein myös turbon öljynkuristimeen. Kun ostat käytetyn dieselin, niin osta niiden uusien pesevien moottoriöljyjen lisäksi myös muutaman öljynsuodatin: Ja kun vaihdat öljyt ja suodattimen ensimmäisen kerran, niin jos sormi yltää/sopii, niin kokeile öljyntäyttökorkista ja sieltä venttiilikopasta, että löytyykö sieltä sitä pikeä? siis samanlaista kuin paksu vaseliini... ja mustempaa kuin..... jos tuota pikeä löytyy, niin vältä kylmäkäynnistyksiä ja raskasta vedättämistä, ja pyri ajamaan moottori aina lämpimäksi, kun laitat käyntiin... ja vaihda suodatin allaolevan mukaan: Nykyisissä moottoreissa moottoriin jää paljon öljyä, vaikka annat valua tunnin.... Tämä sotkee/mustaa uudet öljyt heti ensimmäisen käynnistyksen yhteydessä, Mutta ota n. 2-3 minuutin tyhjäkäynnin jälkeen mittatikusta pieni tippa esim. kuivalle kopiopaperille. (oljy imeytyy, ja värjää paperin harmaaksi n. 1-3cm alalta) Kun olet käynyt ensimmäisen ajolenkin, esim. 50-100 km normaalia maantieajoa, niin ota mittatikusta seuraava näyte samaiselle, kuivalle kopiopaperille... Jos on imeydyttyä paljon "mustempi" niin öljyn suodattimen vaihto harkintaan..... Minä olen vaihtanut noista omista "Löydöistä" öljyn suodattimen pahimmillaan n. 200 km ajon jälkeen uudestaan, ja sitten noin tankin jälkeen, ja vielä noin 1500-2000 km kohdalla, ja sitten uudet öljyt ja suodatin n. 3000 km kohdalla. Ja tuolla teboilin superhpd (shpd) olen ajanut kaikilla toyotilla, pesee kohtuudella moottoria, ja kohtuu hintaista.... 10w-40 n. 80e/ 20 litraa, 5w-40 puolet kalliimpaa. P.S Eihän Hessu888 hodarin öljynsuodattimen jalkaa ole moukattu? Hodarissa on öljynsuodattimessa (ainakin alkuperäisessä) rakennettu kaksi suodatinta samaan pakettiin: "Normaali" suodatin suodattaa käytännössä kaiken laakereille yms. menevän öljyn, ja tuo hienosuodatin suodattaa kuumasta öljystä pienemmät epäpuhtaudet... ja tuon hienosuodattimen suodattama öljy taitaa valua suoraan takaisin öljypohjaan, sillä se suodatin on niin tiheä, että läpäisee niin vähän öljyä, varsinkin kun öljy ei ole kuumaa, että mihinkään voiteluun tuota ei voi käyttää... Maailmalla on paljon hodareita, joihin on laitettu "Lisäöljynjäähdytin/öljynsuodattimen siirtosarja" ja sen seurauksena tuo toinen piiri ei toimi; ulkomuistista: päästää suodatetun öljyn suoraan öljypohjaan siitä virtauksesta, mikä pitäisi kuumana hienosuodattaa... Nyt menee suorasta reijästä takaisin öljypohjaan ![]() Ja kuuma öljy on aika juoksevaa... |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Ite oon vähän hämilläni siitä miten helpolla turbo hajosi kun en aiemminkaan ole moottorissa mitään ihmeellisiä öljyjä käyttänyt ja turbo on kestänyt. Toi hajonnut turbo oli rakennettu ihan merkkiosista Supran koteloon mm. Garretin billetimusiivellä. Jotain likahiukkasta siellä laakeripinnoissa oli jättänyt uraa, mutta se pakopuolen männänrengas ja laakeri oli aivan loppu sekä laakeripesä. Akseli oli kans vähän kulunut, mutta ei pahasti. Mitään isoa likakökköä, metallia tms. ei ollut kuulemma mennyt läpi.
Kone on sisältä ollut kyllä aika puhdas ennen tätä casea mitä olen kansirempan ja kk-laakerien vaihdon aikana katellut. Joka öljynvaihtoa ennen olen tehnyt LiquiMolyn engine flushin. Suodattimena ollut aina toitsun orkkis. Turboukon mukaan ois parempi käyttää esim. 10w kuin 5w öljyjä just turbon takia ja kesäl kuulemma 15w ois hyvä. Onhan noi kalliit öljyt varmasti hyviä, mutta taidan kokeilla vaan max 8-10tkm vaihtoväliä ja 10w-40 super hpd öljyjä. |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
Kyllä oon yrittänyt, mutta odottavan aika kun on pitkä, niin aika vähän aikaa.
|
#6
|
|||
|
|||
![]()
Kyllä täällä on turbo kestäny (sen minkä sulta ostin) eikä oo paljoa jälki käytelty, kun on muka kiire ja öljynä nesteen 15w40
|
#7
|
|||
|
|||
![]()
Ei ole kyllä ollu hodarien turbojen kanssa koskaan ongelmia.
En ole jälkikäyttäny koskaan. Mutta kylmänä en ole kenkiny ollenkaan. Kesällä 15w40 delvacci ja talvella 5w40 diamond diiseli. Takana varmaan 150tkm ko malleilla. Yhessäkään ei ole ollu vakio pumppu joten pakopaineita on varmasti ollu tarpeeksi. Liekkö siellä nyt jotain öljynkiertohämminkiä hessulla. Yks turbohörhö sanoi aikanaan että öljynpaine pitää olla aina kovempi kuin pakopaine. Muuten se pakosiiven takana oleva laakeri ei kestä kun pakopaine painaa öljykalvon pois laakerin välistä. Ja hodareissahan on tunnetusti varsin onnettomat öljynpaineet. Väljä öljypumppu ja auki jäävät öljyruiskut edes auttaa kummasti noita turbo ja kk-laakerivaurioita. https://amwshop.fi/tribodyn/27-tribo...eljy-378l.html Tuollaset sinne niin on pintapaineen kestoa pikkusta vaille vitusti vs. normi moottoriöljy. Viimeksi muokannut Mika_T : 16.12.2019 21:04 |
#8
|
|||
|
|||
![]() Olisko mahdollista..... joku osavirhe tms/jne?Lainaus:
Hodarin turbon runkohan on vesijäähdytteinen, siis öljyn virtaus on pienempi (arvaus!) kuin noissa öljyjäähdytteisissä turboissa. Muistaakseni supran -90 luvun alun? turbon runko on myös vesijäähdytteinen? Myös leikkauskuvissa nuo vesijäähdytteiset eroaa öljyjäähdytteisistä. -> olisko mahdollista, että siellä olisi nyt paikoillaa kaksi "kuristinta", siis sekä supran että hdj:n? akseli ja turbiini suprasta? Toinen asia, joka herätti epäilystä: Miten teet tuon "LiquiMolyn engine flushin?" ja teetkö jokaiseen öljynvaihtoon? Minä olen kanssa miettinyt tuota TEHO pesua... Olenko käsittänyt oikein: tuo pesuaine laitetaan ajolämpimän moottorin moottoriöljyyn, ja annetaan käydä tyhjäkäyntiä??? suuruusluokkaa 5 minuuttia; ja sitten sammutetaan, ja valutetaan kaikki moottoriöljyt pois, ja vaihdetaan suodatin? Ja sitten laitetaan uudet, kylmät öljyt (siis esim. +10c, ja vasta seuraavana päivänä, kun kaikki vanha on varmasti valunut pois) Ja sitten käyntiin, ja annetaan käydä tyhjäkäyntiä esim. viisi minuuttia, sammutetaan ja tarkistetaan mittatikusta öljyn määrää. Ja sitten tienpäälle hyvällä mielellä ![]() Menikö oikein? En ole varma, mutta epäilen (siis voin jopa liioitella) mutta kun öljynvaihdossa vaihdetaan vain osa öljyistä vaihtuu; siis vanhaa öljyä, mihin on sekoittunut tuota pesuainetta, mikä puhdistaa pikeytymät/saustumat tms. 5 minuutin tyhjäkäynnillä?, jää noin 10% ? öljynjäähdyttimeen, öljykanaviin valuraudan sopukoihin kannessa yms; ja ennen kaikkea roiskeina mm. venttiilikopassa! (hodarissa Venttiilikoppa "muovikomposiittiä", siis huomattavasti paremmin eristää lämpöä, kuin esim. alumiini; siis "piki" ei kondensoidu tms. samaan tapaan kuin alumiinisessä venttiilin kopassa) Ja pahimmillaa vasta seuraavana päivänä, kun moottori on kylmä, esim. 10c, ja siihen kaadetaan noin 10 litraa 10c lämpöstä moottoriöljyä, ja kone "startataan tulille", niin tuosta Hodarin 2- osaisesta suodattimesta molemmat suodatin elementit on "tukossa"; siis tuo 10 asteinen oljy virtaa suodattimien ohi paineventtiilin kautta kaikkineen pesuaineen, ja siihen irroinneen pikeytymineen tms. ![]() -> ja tukkii jonkin öljykanavan, noilla kylmän/paksun öljyn irroiitamilla "pikeentymisillä"..... Minä olen käyttänyt vain noita "peseviä-" dieselmoottoriöljyjä (Maksamaton mainos; Teboil Superhpd -shpd) ja noita öljynsuodattimia on varmaan tullut vaihdetuksi joidenkin mielestä liikaa: Näistä vuosikymmenien aikana vaihdetuista taitaa lukumääräisesti olla suurin M-filter.... Noita mäntien öljyjäähdytyksen paineventtiileitä: siis niitä "pultteja" millä tuo mäntien pohjan öljyjäähdytys aloitetaan vasta, kun tuo jousikurmitteisen kuulan paine ylittää määrätyn, oliko 1,5 kg/cm2? Tämä on suurempi riski hiace/Hilux, minulle on sattunut HDJ:n saman varaosanumeron katkenneita jousia, siis mäntien pohjaan suihkutetaan öljyä aina... ja öljynpaine sitä kautta putoaa... Siis 2L moottorin, 2,44 litran vapasti hengittävä, vajaa? 80 hv diesel, kärsii tuosta paineventtiiliongelmasta; noista 2L moottoreista olen löytänyt muutaman katkenneen jousen, ja muistaakseni 2L-T koneista 2? JA kukaan muu ei ole offipalstalla kertonut noista paineventtiili-ongelmista; sama venttiili kuulemma myös D4? |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Supran CT26 on kuten hodarin, mutta isommat pesät ja siivet. Toki kannakeraudan pultin reikä eri kohdassa ja jotain sellasta pientä. Peruskonstruktio kyllä sama. Jäähdytys ja öljykierto on samalla lailla kuin hodarissa.
Huuhtelun olen tehnyt juuri kuten kirjoitit. Kerosiinia se huuhteluaine taitaa olla pääasiassa. Kyllä sinne varmasti jotain jää, mutta onko sillä määrällä merkitystä sitten 10l öljytilavuudessa. En uskoisi, mutta voihan sekin olla. |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Kaveri kyseli mahdollisia syitä kun puoli miljoonaa, tms. ajetun HDJ:n oireena on, että jäähdyttimen korkkiin kerääntyy öljyä.
Kansipahvi on tietenkin vakiovastaus minullakin, mutta joku idea oli öljynlauhduttimessa oleva vuoto. Onko kenelläkään tullut sellaista vastaan? Tai muita ideoita?
__________________
www.alanmiehet.com #1 |
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#12
|
|||
|
|||
![]() Ei määrällä, vaan sillä, että ei jää suodattimeen...Lainaus:
(turbiinissa lämmöt kohoaa punahehkuun (800c+?) ja kuumin on nimenomaan tuo turbiinin siipi, joka on laakeroitu vajaan 10cm päässä olevaan kompressorisiipeen. Tuo rungon vesijäähdytys ei pelasta täysin noita akselin turbiinin puoleisia laakereita ja tiivisteitä, mutta varsinkin maasturissa on hyvänä apuna, koska tuo laakeri/tiiviste runko ei pääse kuumumaan vesijäähdytyksen ansiosta kovinkan paljon yli 100c) Jos jokaisessa öljynvaihdossa teet tuon huuhtelun, niin ei varmaan enää ole noita pikikerrostumia.... Kannattaisiko lopettaa... Ja jos alat käyttämään noita SHPD öljyjä, taikka muita ns. peseviä/parempia dsl öljyjä, niin minä jättäsin tuon "pesun" pois. (Minä en ole koskaan käyttänyt noita "pesu kemikaaleja-" toki joskus on tullut kaadettua valopetroolia moottoriin, ennen kuin pistin osiksi, toki noita öljynsuodattimia on tullut vaihdettua pahimmillaa 200 km välein) Tarkoitan noilla jäämillä tms. :"LiquiMolyn engine flushin?" käytöllä, ja nimenomaan miten käytetään: Jos on mainitsemani huonoilla oljyillä, ja varovasti pätkiä ajettu auto; jossa on noita pikeytymiä paljon: Tuo pesuaine kaadetaan käsittääkseni kuumaan öljyyn? ja sitten käytetään niin pitkään että leviää jokapaikkaan? Ja sitten lasketaan öljyt (ja pesuaine paskoineen) pois? kuumasta koneesta? Moottori pysyy jonkinaikana lämpimänä, ja tuo pesuaine irroittaa likaa (pikeä?) jokapaikasta missä öljyä+pesuainetta on? Ja jää koneeseen odottamaan seuraavaa käynnistystä... Minä "pelkään-" sitä, että tuo "piki-" irtoaa pinnoista nimenomaan kalvoina ja tai hiutaleina, jopa "klöntteinä", kun tuota pesuaineella lantattua öljyä on esim. päivän "irroittamassa-" (Siis tuo öljynvaihto aloitetaan sillä, että pesuaineet ja öljy valutetaan pois, samoin suodadin, ja seuraavana päivänä laitetaan kylmässä tallissa kylmät öljyt kylmään koneeseen (Kylmä esim. 10 c)) Ja tuo 10c asteinen öljy ei mene hodarin suodattimen kautta, vaan ohivirtausventtiilin kautta, siis öljyä ei suodateta muualla kuin imusihdissä. Ja kun öljy "paksua", niin ottaa mukaansa kaikki pikeentymä kanavista yms. -> kaikki piki/paska, mitä tuo kylmä, paksu öljy irroittaa, niin pääsee tuon suodattimen ylpaineventtiilin kautta kiertoon; siis sinne minne öljyä tarvitaan... ja jos/kun tarpeeksi iso kökkö tms. niin tukkii kanavan, ja öljyä ei enää mene..... ja laakeri/stefa/pinta tuhoutuu.... ja Remonttia... |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Mistä löytyy HDJ80:n sähkökaaviot ?
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 14 (0 jäsentä and 14 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
4Runnerin omistajat tänne | Daddy's Toy | Chit-Chat | 34 | 12.10.2022 09:51 |
Suzukin omistajat tänne | Suzukisj410K | Chit-Chat | 260 | 17.06.2015 12:01 |
Pehmolelukoiran omistajat tänne!!! | baxxter | Chit-Chat | 16 | 24.05.2013 20:27 |
Jeepin Omistajat Tänne | KössiKenguru | Chit-Chat | 114 | 03.10.2012 19:02 |
BULLTERRIERIN omistajat tänne! | Urbancityboy | Chit-Chat | 14 | 20.09.2009 18:30 |