Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 11.11.2019, 17:09
Technics Technics ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.07.19
Sijainti: Kontiolahti
Viestit: 81
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Tuskin viitsisit ajaa 10 vuotta vanhoila nasta- tai kitkarenkaillakaan, aivan paskat nekin olisi. 4-5 vuotta vanhat "oikeat" talvirenkaat on käyttöikänsä päässä talvirenkaana, joten ihan turha odottaa tai olettaa että mikään muukaan rengas toimisi talvella kunnolla vastaavan iän jälkeen.
Totta, en viitsisi. Tähän vielä voi lisätä renkaan säilytystavan vaikutuksen, jos talvirenkaat viskaa keväällä pihanurmelle ja kaivelee ne siitä syksyllä ensilumen tultua auton alle niin ei säily hyvänä tuotakaan 4-5 vuotta.

Tämän maalaisen passatissa on 6 vuotta vanhat nastat jotka kieltämättä on jo uutuudenkarheutensa menettäneet. Mutta ei pelkoa, en oo tulossa etelään sekoilemaan jos ei ole aivan pakko

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 11.11.2019, 19:09
JasuT:n Avatar
JasuT JasuT ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 28.10.17
Sijainti: Korpilahti
Viestit: 553
Perusasetus

On kyllä vähän kelistäkin kiinni, mikä rengas toimii. Tätä tuli kummasteltua lauantaina, nelostiellä lähellä Pihtipudasta, vesisateen pehmentämää lunta ohituskaistalla, sinne tottakai piti lähteä kokeilemaan miten "oikea" talvirengas toimii... Ja joo, palattiin takaisin sen seittemääkymppiä ajelevan taakse, kun ei vaan saanut yhtään lisää vauhtia siellä sohjossa, verrattuna enemmän ajettuun kaistaan missä taasen kulki hyvinkin kevyesti...

Tosiaan, kulkupeli oli semmoinen mistä puuttuu kaikki maasto-ominaisuudet, Sitikan C8, alle tuhat kilometriä ajetuilla nastarenkailla. Potku ei olisi loppunut koneesta, ellei ESP olisi sitä vähentänyt. Vähänkin kun yritti lisätä kaasua, niin merkkivalo tauluun ja tehot pois, ei vaan toimi tuommoinen talvirengas semmoisessa pöperössä. Aivan toista oli Rangella niillä Ziarellin BFG-kopioilla, kuten myös P38:n alla olevilla "oikeilla" kitkarenkailla joilla samaisessa paikassa ohittaminen ei aiheuttanut minkäänlaisia harmaita hiuksia 15 senttiseen lumeen painaessa. Pöllysi vaan kivasti perässä se...

Se mitä on tullut sohjopöperössä ajeltua "mutiaisilla" niin paremmin ne tuntuu siinä toimivan mitä oikeammat talvirenkaat. Muutamia eri renkaita on tullut eri ajopeleissä koettua, mutta ei mikään ole ollenkaan niin pätevä tuommoisessa sohjossa mikä ei mahdu renkaan urista pakenemaan...

Muutenkin kyllä tuota tila-autoa tuli sitten pohdittua, että minkälaiseen keliin se on tarkoitettu. Ja minkälaiselle tielle. Kyllä se menee asvaltilla, ilman lunta tahi jäätä, vallan kivasti, oli se sitten kuivaa tai sateesta märkää. Ei mitään ongelmia. Liukkaalla sitten en tykkää ollenkaan, ESP tekee omia ylläreitään, sen sielunelämästä en vielä saanut kiinni. Ehkä keväällä, kun pääsee taas liukastelemaan radalle eli jäälle, saa sen toiminnasta jotain tolkkua? Missään kun ei aiemmin ole ollut tuommoista avustinta, niin jotenkin tulee selkärangasta ohjauskomennot, kaasunkevennykset yms, joihin taas tämmöinen avustettu keksintö reagoi aivan toisin. Hiekkatiellä ei isommin viitsi ajaa, täristää ilman nimismiehen kiharoitakin, josta niska ei vaan tykkää. Joustot loppu kesken, ja kun on yritetty tehdä mukavaksi, niin loppuu sitten joustovarat varsin pikaseen, suuntaan ja toiseen...

Kävi kyllä mielessä hukata tuo, ja haalia vaikka seitenpaikkainen Disco perhekuljettimeksi... Vähän karkasi aiheesta, mutta taisi olla vähän aihetta sivuavaakin seassa..?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 13.11.2019, 16:56
HiluxMan:n Avatar
HiluxMan HiluxMan ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Viestit: 926
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JasuT Näytä viesti
On kyllä vähän kelistäkin kiinni, mikä rengas toimii. Tätä tuli kummasteltua lauantaina, nelostiellä lähellä Pihtipudasta, vesisateen pehmentämää lunta ohituskaistalla, sinne tottakai piti lähteä kokeilemaan miten "oikea" talvirengas toimii... Ja joo, palattiin takaisin sen seittemääkymppiä ajelevan taakse, kun ei vaan saanut yhtään lisää vauhtia siellä sohjossa, verrattuna enemmän ajettuun kaistaan missä taasen kulki hyvinkin kevyesti...

Tosiaan, kulkupeli oli semmoinen mistä puuttuu kaikki maasto-ominaisuudet, Sitikan C8, alle tuhat kilometriä ajetuilla nastarenkailla. Potku ei olisi loppunut koneesta, ellei ESP olisi sitä vähentänyt. Vähänkin kun yritti lisätä kaasua, niin merkkivalo tauluun ja tehot pois, ei vaan toimi tuommoinen talvirengas semmoisessa pöperössä. Aivan toista oli Rangella niillä Ziarellin BFG-kopioilla, kuten myös P38:n alla olevilla "oikeilla" kitkarenkailla joilla samaisessa paikassa ohittaminen ei aiheuttanut minkäänlaisia harmaita hiuksia 15 senttiseen lumeen painaessa. Pöllysi vaan kivasti perässä se...

Se mitä on tullut sohjopöperössä ajeltua "mutiaisilla" niin paremmin ne tuntuu siinä toimivan mitä oikeammat talvirenkaat. Muutamia eri renkaita on tullut eri ajopeleissä koettua, mutta ei mikään ole ollenkaan niin pätevä tuommoisessa sohjossa mikä ei mahdu renkaan urista pakenemaan...

Muutenkin kyllä tuota tila-autoa tuli sitten pohdittua, että minkälaiseen keliin se on tarkoitettu. Ja minkälaiselle tielle. Kyllä se menee asvaltilla, ilman lunta tahi jäätä, vallan kivasti, oli se sitten kuivaa tai sateesta märkää. Ei mitään ongelmia. Liukkaalla sitten en tykkää ollenkaan, ESP tekee omia ylläreitään, sen sielunelämästä en vielä saanut kiinni. Ehkä keväällä, kun pääsee taas liukastelemaan radalle eli jäälle, saa sen toiminnasta jotain tolkkua? Missään kun ei aiemmin ole ollut tuommoista avustinta, niin jotenkin tulee selkärangasta ohjauskomennot, kaasunkevennykset yms, joihin taas tämmöinen avustettu keksintö reagoi aivan toisin. Hiekkatiellä ei isommin viitsi ajaa, täristää ilman nimismiehen kiharoitakin, josta niska ei vaan tykkää. Joustot loppu kesken, ja kun on yritetty tehdä mukavaksi, niin loppuu sitten joustovarat varsin pikaseen, suuntaan ja toiseen...

Kävi kyllä mielessä hukata tuo, ja haalia vaikka seitenpaikkainen Disco perhekuljettimeksi... Vähän karkasi aiheesta, mutta taisi olla vähän aihetta sivuavaakin seassa..?
Kait sen ESP:n saa pois päältä? Subaru Outback kanssa kerran ohituskaistalla ylämäkeen meinasi että ei mennä, mutta mentiin sitten jotenkin. No seuraavaksi selvittämään miten sen ESPin saa pois, tässä vuosimallissa kun ei ollut nappulaa. No nyt on ja etenee pöpperössä hyvin kun nappaa "avustimen" pois siksi aikaa kun tarvii.
__________________
__________________________________________________ __________________________________________________ ________
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 13.11.2019, 20:17
JasuT:n Avatar
JasuT JasuT ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 28.10.17
Sijainti: Korpilahti
Viestit: 553
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HiluxMan Näytä viesti
Kait sen ESP:n saa pois päältä? Subaru Outback kanssa kerran ohituskaistalla ylämäkeen meinasi että ei mennä, mutta mentiin sitten jotenkin. No seuraavaksi selvittämään miten sen ESPin saa pois, tässä vuosimallissa kun ei ollut nappulaa. No nyt on ja etenee pöpperössä hyvin kun nappaa "avustimen" pois siksi aikaa kun tarvii.
Saa, mutta alle 50km/h nopeudessa, ja tuon nopeuden ylittyessä ESP kytkeytyy takaisin päälle...
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 13.11.2019, 20:20
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.521
Perusasetus

Voisin kait mä asua vaikka Joensuussa ja silti Stadi on stadissa!
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate

”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 13.11.2019, 21:02
Topi1982 Topi1982 ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 25.01.06
Viestit: 3.077
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso Näytä viesti
Voisin kait mä asua vaikka Joensuussa ja silti Stadi on stadissa!
Tulisko siusta sitten maalainen?
Onko vantaalaiset stadilaisten mielestä maalaisia?

Viimeksi muokannut Topi1982 : 13.11.2019 21:06
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 13.11.2019, 21:19
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.329
Perusasetus

Tämä "mutarenkaat talvella"-juttu alkaa kääntyä "stadi vastaan lande"-kisaksi.

Tämä minun viestini ei tosin yhtään auta asiaa, mutta kirjoitan sen silti...

Tälläisen keskustelun kuulin armeija-aikanani, vuosi silloin 1993 tai 94.

- Mistääs sää oot kotoosin?
- Stadist.
- Jaa niinkun Helsinkistä?
- Eiku Riksust.
- Noo, mikääs vittu se o?
- Riihimäki.
- Ho ho hoo, eihän siellä oo ku rautatieasema..!

Terveisin sisua45, maalaispoika Treen kupeesta.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 13.11.2019, 21:23
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.521
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jyty Näytä viesti
Tulisko siusta sitten maalainen?
Onko vantaalaiset stadilaisten mielestä maalaisia?
En tiedä, kumpaakaan.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate

”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 12.11.2019, 08:46
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.015
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Technics Näytä viesti
Totta, en viitsisi. Tähän vielä voi lisätä renkaan säilytystavan vaikutuksen, jos talvirenkaat viskaa keväällä pihanurmelle ja kaivelee ne siitä syksyllä ensilumen tultua auton alle niin ei säily hyvänä tuotakaan 4-5 vuotta.

Tämän maalaisen passatissa on 6 vuotta vanhat nastat jotka kieltämättä on jo uutuudenkarheutensa menettäneet. Mutta ei pelkoa, en oo tulossa etelään sekoilemaan jos ei ole aivan pakko
Mä on tehny Hakkapeliitta LT:stä aikaisessa vaiheessa kesärenkaita poistamalla nastar ja saanut pidettyä ne tällä tavoin uutena. Jos haluaisin kokeilla, vanhemman Hiluxin mukana tuli BFG all terrainit uudempi versio. Tykkäsin niistä yleisrenkaana, mutta kyseessä on leveämpi rengas kuin minun pizzaleikkuri nasta, jonka kokeeksi kavensin 215/85/16 kokoiseen kun ennen oli 235/85/16.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 13.11.2019, 14:41
Karvapöpö:n Avatar
Karvapöpö Karvapöpö ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 28.01.10
Sijainti: Porvoo
Viestit: 306
Perusasetus

Itse heitin kuukausi sitten alle omat nastoitetut M/T -renkaat (ikää varmasti yli 10v) ja jo pelkästään vesisateella hiljaa jarruttaessa meni risteyksessä pitkäksi ja ABS teki töitä käskettyä. Totesin että näillä ei kyllä talvikäytössä tee enää yhtään mitään. Tuskin on koskaan tehnytkään, nimittäin elämäni ainoan kolarin olen näillä ko. renkailla ajanut talvella kun ei pysähtynyt riittävän nopeasti...

Päätin että pienempi paha on heittää omat BFG A/T KO2:t alle, kun niistä tosiaan löytyy se 3PMSF- merkintä. Vaikka nekään ei kunnolliset talvirenkaat olekaan, mutta kyllä varmasti nuo toiset voittaa. Tänä keväänä olen ne itselleni uutena hankkinut.
__________________
Satunnainen huutelija.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
allterrain talvella örvelö Chit-Chat 164 21.11.2023 18:46
Snorkkeli talvella tsss1 Tekniikka & Jutustelu 7 23.05.2011 22:08
Creepyt talvella ??? Sten Tekniikka & Jutustelu 6 14.12.2009 03:58
chevy talvella Tekniikka & Jutustelu 8 05.09.2005 12:03
Tarkeneeko talvella? Tekniikka & Jutustelu 9 08.08.2004 16:26


Sivu luotu: 21:55 (GMT +2).