Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 07.08.2019, 14:56
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Katsastaja oli väärässä, akseliin ja koriin/ runkoon saa tehdä tukivarsien kiinnikkeet itse. Sitä ei estä mikään laki, pykälä, asetus eikä Trafin tulkintaohje rakenteen muuttamisesta.

Muutoskatsastusta suorittava katsasta voi pyytää näkemään saumat viimeistelemättömänä.
Kiinnikkeiden lujuudesta pitäisi myös tehdä selvitys joka lähetetään Trafiin. Selvityksen tekee rakenteen muuttaja itse vapaamuotoisesti, esimerkiksi tyyliin "Akseliin ja runkoon hitsatut akseliston kiinnikkeet on valmistettu 6mm seinämävahvuudella olevasta rakenneteräspalkista ja vahvistettu 6mm paksusta rakenneteräslevystä tehdyillä vahvikepaloilla.
Kiinnikkeet on hitsattu akseliin ja runkoon MIG- hitsausmenetelmällä hyviä hitsaustapoja noudattaen."

Lujuuksista ei siis tarvitse olla mitään lujuuslaskentakaavoja, sitä ei edes Trafi edellytä.

Trafista ajantasainen "Asetus ajoneuvon rakenteen muuttamisesta" -> alustamuutokset -> akseliston ja akselivälin muutokset -> Kohta 3.2

Lainaus:
3.2Akseliston ja akselivälin muutokset

Ajoneuvon akseliston tai akseliston osien vaihtaminen ajoneuvotyyppiin kuuluvaan akselistoon, ajoneuvotyyppiintarkoitettuihin akseliston osiin tai akseliston perustyypiltään muutoksen kohteena olevaa ajoneuvoa vastaaviin ajoneuvoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin on sallittu, jos:
a) ajoneuvoon vaihdettava akselisto, akseliston osat tai akselistorakenteen muutososat on tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan sekä teholtaan vähintään muutoksen kohteena olevaa ajoneuvoa vastaavaan ajoneuvoon;
b) ajoneuvoon vaihdettavien tai lisättävien akseliston osien tai akselistorakenteen muutososien tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla tehdasvalmisteisia ja soveltuvia muutoksen kohteena olevassa ajoneuvossa yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi; asiasta on esitettävä selvitys muutoskatsastuksessa;
c) akselistosta johtuva raideväli muuttuu korkeintaan 100 mm;
d) mahdollisesti tarvittavat uudet tukivarsien tai jousien kiinnikkeet tai akselisto kokonaisuutena on voitava kiinnittää luotettavasti ajoneuvon runkopalkkeihin tai muihin riittävän lujuuden omaaviin rakenteisiin; ja
e) muutoskatsastuksessa on esitettävä selvitys hitsauslisäaineista ja hitsaustyöstä sekä muutettujen rakenteiden ja omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta;

Hitsaussaumat on esitettävä pintakäsittelemättöminä, ellei katsastajan kanssa ole muuta sovittu.
Trafilta löytyy tuohon myös tulkintaohje sekä perustelumuistio, ja missään niistäkään ei kielletä omavalmisteisia tukivarsien tai panhardin kiinnikkeitä.

__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 07.08.2019 15:03
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 07.08.2019, 17:44
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.048
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Kiinnikkeiden lujuudesta pitäisi myös tehdä selvitys joka lähetetään Trafiin. Selvityksen tekee rakenteen muuttaja itse vapaamuotoisesti, esimerkiksi tyyliin "Akseliin ja runkoon hitsatut akseliston kiinnikkeet on valmistettu 6mm seinämävahvuudella olevasta rakenneteräspalkista ja vahvistettu 6mm paksusta rakenneteräslevystä tehdyillä vahvikepaloilla.
Kiinnikkeet on hitsattu akseliin ja runkoon MIG- hitsausmenetelmällä hyviä hitsaustapoja noudattaen."

Lujuuksista ei siis tarvitse olla mitään lujuuslaskentakaavoja, sitä ei edes Trafi edellytä.
Tuohon jos viitsii vielä lisätä jonkin sortin sepostuksen mitä terästä/lankaa tahi puikkoa käytetty. Ei vaikuta mihinkään, vaan eipä sitä millään järkevillä resursseilla tarkistamaankaan pysty, mutta antaa tumpelolle katsurille vaikutelman että tekijä todella tietää mitä on tehnyt ja ei ehkä intä niin kovin vastaan.

Vaan odotetaanpa mitä perehtyneempi guru-katsurimme vastaa...
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 07.08.2019, 17:54
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.048
Perusasetus

Jahas, -MaTTi- kerkesikin kokkaillessani edellistä kirjoittaessa vastaamaankin.
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 11.09.2019, 10:10
o_j o_j ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.03.17
Sijainti: Loimaa
Viestit: 71
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Katsastaja oli väärässä, akseliin ja koriin/ runkoon saa tehdä tukivarsien kiinnikkeet itse. Sitä ei estä mikään laki, pykälä, asetus eikä Trafin tulkintaohje rakenteen muuttamisesta.

Muutoskatsastusta suorittava katsasta voi pyytää näkemään saumat viimeistelemättömänä.
Kiinnikkeiden lujuudesta pitäisi myös tehdä selvitys joka lähetetään Trafiin. Selvityksen tekee rakenteen muuttaja itse vapaamuotoisesti, esimerkiksi tyyliin "Akseliin ja runkoon hitsatut akseliston kiinnikkeet on valmistettu 6mm seinämävahvuudella olevasta rakenneteräspalkista ja vahvistettu 6mm paksusta rakenneteräslevystä tehdyillä vahvikepaloilla.
Kiinnikkeet on hitsattu akseliin ja runkoon MIG- hitsausmenetelmällä hyviä hitsaustapoja noudattaen."

Lujuuksista ei siis tarvitse olla mitään lujuuslaskentakaavoja, sitä ei edes Trafi edellytä.

Trafista ajantasainen "Asetus ajoneuvon rakenteen muuttamisesta" -> alustamuutokset -> akseliston ja akselivälin muutokset -> Kohta 3.2



Trafilta löytyy tuohon myös tulkintaohje sekä perustelumuistio, ja missään niistäkään ei kielletä omavalmisteisia tukivarsien tai panhardin kiinnikkeitä.
Tarkoittaako ylläoleva että tähänkin katsastuslappuun on kirjattu virheellinen ohje tukivarren kiinnityksen korjaamisen suhteen? Vai koskeeko ohje vain muutoskatsastusta?

https://huutokaupat.com/1490855

En oo ostamassa mutta tuli vaan mieleen tämä aihe kuvia selaillessa.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 11.09.2019, 10:29
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Ei se tähän asti ainakaan ole ollut kiellettyä korjata hitsaamalla tukivarren kiinnikettä rungossa/ korissa/ akselissa jäykkäakselisessa autossa.
Sen sijaan esim. risukeulaisen apurungon korjaus hitsaamalla ei yleensä ole sallittua, vaan osa pitää vaihtaa.

Tästä on nyt ollut jotain höpinää että trafi olisi muka kieltänyt akseleihin ja/ tai runkoon hitsaamisen, mutta eipä kukaan vielä ole esittänyt mitään dokumenttia trafilta että olisi kiellettyä.
Oma veikkaus on että joillain konttoreilla tulkitaan pykäliä väärin, eikä oikeasti edes ole varmistettu asiaa.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 11.09.2019, 14:19
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.285
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja o_j Näytä viesti
Tarkoittaako ylläoleva että tähänkin katsastuslappuun on kirjattu virheellinen ohje tukivarren kiinnityksen korjaamisen suhteen? Vai koskeeko ohje vain muutoskatsastusta?
Tässä lienee kyse ruostevaurioiden tarkastusohjeesta: "Tukivarsia, joustintukia tai akselipalkkeja ei korjata esim. hitsaamalla, vaan vaurioitunut osa vaihdetaan ehjään, ellei ajoneuvon valmistaja anna korjausohjeita."

Rakennemuutosmääräyksessä: "b) ajoneuvoon vaihdettavien tai lisättävien akseliston osien tai akselistorakenteen muutososien tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla tehdasvalmisteisia..." ja "d) mahdollisesti tarvittavat uudet tukivarsien tai jousien kiinnikkeet tai akselisto kokonaisuutena on voitava kiinnittää luotettavasti ajoneuvon runkopalkkeihin tai muihin riittävän lujuuden omaaviin rakenteisiin"
Sanottu suoraan että auton puolelle tukivartta kiinnikkeen voi tehdä itse, mutta voi kait tuota tulkita niin ettei sinne akseliputkeen saisi hitsata kiinnikettä hitsata kun ei niin suoraan sanota.
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 11.09.2019, 15:30
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.073
Perusasetus

Ja myös kohta
e) muutoskatsastuksessa on esitettävä selvitys hitsauslisäaineista ja hitsaustyöstä sekä muutettujen rakenteiden ja omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta; hitsaussaumat on esitettävä pintakäsittelemättöminä, ellei katsastajan kanssa ole muuta sovittu.

Hankala on pystyä näistä yksiselitteisesti tulkitsemaan että vain rungon puolelle saa hitsata itse. Ja eikö se nyt ole ihan yks ja sama korkkaako se korvake rungosta vai akselista. Yleensä itse hitsatut tulee hitsattua vahvemmasta kamasta ja pidemmillä saumoilla mitä tehtaan korvakot on hepattu kiinni.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 11.09.2019, 15:32
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.048
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja baxxter Näytä viesti
Tässä lienee kyse ruostevaurioiden tarkastusohjeesta: "Tukivarsia, joustintukia tai akselipalkkeja ei korjata esim. hitsaamalla, vaan vaurioitunut osa vaihdetaan ehjään, ellei ajoneuvon valmistaja anna korjausohjeita."

Rakennemuutosmääräyksessä: "b) ajoneuvoon vaihdettavien tai lisättävien akseliston osien tai akselistorakenteen muutososien tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla tehdasvalmisteisia..." ja "d) mahdollisesti tarvittavat uudet tukivarsien tai jousien kiinnikkeet tai akselisto kokonaisuutena on voitava kiinnittää luotettavasti ajoneuvon runkopalkkeihin tai muihin riittävän lujuuden omaaviin rakenteisiin"
Sanottu suoraan että auton puolelle tukivartta kiinnikkeen voi tehdä itse, mutta voi kait tuota tulkita niin ettei sinne akseliputkeen saisi hitsata kiinnikettä hitsata kun ei niin suoraan sanota.

Niin, mutta miten tämäkin nyt sitten tulkitaan konttorilla? Nihkeimmässä tapauksessa: "Akselia ei hitsata. Piste."

Tuo antaa niin inhan paljon tulkinnanvaraa..
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 11.09.2019, 15:35
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.048
Perusasetus

Jahas, paremmin tietävä ehtikin.
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 11.09.2019, 16:07
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.285
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja wikke Näytä viesti
Niin, mutta miten tämäkin nyt sitten tulkitaan konttorilla? Nihkeimmässä tapauksessa: "Akselia ei hitsata. Piste."

Tuo antaa niin inhan paljon tulkinnanvaraa..
Asian voi tulkita oikein tai väärin, sen päättänee traficom jos joku jaksaa valittaa hyväksytystä tai hylätystä korjauksesta.
Oikea vastaus saattaa olla: "korjattava valmistajan ohjeen mukaan ja toyota kertoo voiko sen korvakkeen vaihtaa ja miten se pitää tehdä."

Yksinkertaisimmillaan uuteen rakennemuutosmääräykseen joku ujuttaa "Jäykän vetävän akselin tukivarren kiinnikkeen saa vaihtaa hitsaamalla." Niin asia on yksiselitteinen. Sitten joku hitsaa esim dana-akselin valumurikkaan korvakkeen kiinni, mahtaako tulla hyvä?
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 11.09.2019, 16:29
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja baxxter Näytä viesti
Sitten joku hitsaa esim dana-akselin valumurikkaan korvakkeen kiinni, mahtaako tulla hyvä?
Riippuu hieman Danan akselista ja iästä (ollut käytössä eri valumateriaaleja), mutta monet ei suinkaan ole perinteistä valurautaa ja ovat hitsattavissa oikeilla menetelmillä. Toki parempi jos ei tarvitse hitsata, mutta ei se mahdotonta ole.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 11.09.2019, 16:57
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.073
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja baxxter Näytä viesti
Oikea vastaus saattaa olla: "korjattava valmistajan ohjeen mukaan ja toyota kertoo voiko sen korvakkeen vaihtaa ja miten se pitää tehdä."
Pahoin pelkään että "virallinen vastaus" saattaa olla hyvinkin just näin. Vaikka katsastajahan sen lopullisen päätöksen kuitenkin aina tekee, ja jos ei tee vastoin annettuja määräyksiä niin asia on ok.

Tympäisee nuo "valmistajan ohjeiden mukaisesti"-jutut, niitä kun ei iso osa valmistajia kerro, ja esim. Toyota ei anna oman filosofiansa mukaan mitään ohjeita muutoskatsastuksia varten. Ja entäpä kun automalli on ajalta ennen tietokoneita, mistäpä löytyy ohjeet? Ja itse valmistajan edustajakin saattaa olla hankala saada jäljitettyä.

Laitoin kyselyn Trafiin aiheesta kun viikonloppuna siitä viimeks nousi haloo. Meidän kouluttajakin oli asiasta jankannut ja saanut kuulla että Traficomin tulkinnan mukaan akseliin ei saa hitsata korvakkeita. Mutta maanantaina jo toisessa puhelimessa saatu tietää että ei kuulemma ole tällaista linjausta talossa tehty.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 11.09.2019, 16:13
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja wikke Näytä viesti
Niin, mutta miten tämäkin nyt sitten tulkitaan konttorilla? Nihkeimmässä tapauksessa: "Akselia ei hitsata. Piste."
Ilmeisen monet konttorit on valitettavasti tainneet ottaa tämän tulkinnan käyttöön. Ei sille tosin ole mitään järjellistä perustetta, eikä suoranaisesti edes mitään voimassaoleviin määräyksiin liittyvää perustetta koska sitä ei määräyksissä kielletä.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 11.09.2019, 18:19
JasuT:n Avatar
JasuT JasuT ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 28.10.17
Sijainti: Korpilahti
Viestit: 553
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja baxxter Näytä viesti
Tässä lienee kyse ruostevaurioiden tarkastusohjeesta: "Tukivarsia, joustintukia tai akselipalkkeja ei korjata esim. hitsaamalla, vaan vaurioitunut osa vaihdetaan ehjään, ellei ajoneuvon valmistaja anna korjausohjeita."
Tähän liittyen, saatiin yksi paikallinen suikkapiä ajatustensa kanssa solmuun, kun kysyttiin asiaa hypoteettisesti hapantuneen Lantikan rungon suhteen. Tämä kun juonti juurensa valmistenumeron etsinnästä, ja tämä kun esitti ettei runkoa voisi vaihtaa kun siinä on se identiteetin osoittava numero, mutta ei saisi hitsata kun on ruuveilla kasattu...

Kehotti ottamaan Traficomiin yhteyttä, josko sieltä selviäisi...
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 11.09.2019, 21:53
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.073
Perusasetus

Saahan sen rungon vaihtaa tehdasuuteen tai jonku toisen samanlaiseen käytettyyn. Meistetään alkuperäinen valmistenumero, yliviivataan entinen jos käytetystä kyse. Muutoskatsastamalla laillinen.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 12.09.2019, 06:12
lepoantti lepoantti ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.01.05
Sijainti: Sawo, Leppävirta
Viestit: 2.710
Perusasetus

Akseliputken ja korvakkeiden hitsaamisesta olen törmännyt väittämään että jos on hitsaamalla jo tehtaalla koottu osa niin sellaisiseen on saanut hitsata itse lisukkeita.

Vähänkin tulkinnallisissa jutuissa olen sanonut leimalla että kaikki mitä ei ole erikseen kielletty asetuksissa niin sehän tarkoittaa sitä että se on sallittu, eikös juu😉....ja tämä siis etukäteen keskustellen ennen muutosten tekemistä.

Eräs AKK:n lajityhmän pääkatsastaja sanoi että tällainen ei käy heidän pykälien kanssa kun mietittiin ratkaisuja, kuulemma tulkinta jyrkkä että kaikki mitä ei ole säännöissä mainittu on kielletty.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 12.09.2019, 06:46
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.285
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lepoantti Näytä viesti
Akseliputken ja korvakkeiden hitsaamisesta olen törmännyt väittämään että jos on hitsaamalla jo tehtaalla koottu osa niin sellaisiseen on saanut hitsata itse lisukkeita.
Hitsaamalla akselipalkit ja peltiset tukivarretkin on kasattu, eikä niitä silti traficom halua hitsattavan.
Lainaus:
Vähänkin tulkinnallisissa jutuissa olen sanonut leimalla että kaikki mitä ei ole erikseen kielletty asetuksissa niin sehän tarkoittaa sitä että se on sallittu, eikös juu😉....ja tämä siis etukäteen keskustellen ennen muutosten tekemistä.

Eräs AKK:n lajityhmän pääkatsastaja sanoi että tällainen ei käy heidän pykälien kanssa kun mietittiin ratkaisuja, kuulemma tulkinta jyrkkä että kaikki mitä ei ole säännöissä mainittu on kielletty.
Traficom: "Tämän määräyksen mukaiset muutokset voidaan hyväksyä muutoskatsastuksessa, jos muutokset ovat sellaisia, että ne edellyttävät muutoskatsastusta. Tästä määräyksestä poikkeaville muutoksille voidaan hakea Liikenteen turvallisuusviraston poikkeuslupaa."
AKK: "Ajoneuvon muuttaminen on kielletty, ellei sitä erikseen
ole sallittu ja vain sallitut muutokset ovat mahdollisia."
Tarkoittaako molemmat tahot lopulta samaa?
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 12.09.2019, 10:23
JasuT:n Avatar
JasuT JasuT ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 28.10.17
Sijainti: Korpilahti
Viestit: 553
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Saahan sen rungon vaihtaa tehdasuuteen tai jonku toisen samanlaiseen käytettyyn. Meistetään alkuperäinen valmistenumero, yliviivataan entinen jos käytetystä kyse. Muutoskatsastamalla laillinen.
Niin on. Mutta kun tästä on välillä joutunut vähän enemmänkin vääntämään, että saako vai ei... Toinen hupsuus oli kun erääseen tapaukseen piti vaihtaa runko, jo muutoslupaehdoissa tätä vaadittiin, niin melkoinen taisto siitäkin yritti syntyä, kuten myös siitä ettei ne neljä suikkapiätä jotka autoa tutki, ymmärtänyt tai halunnut ymmärtää että asennetussa rungossa ei ollut ennestään mitään numeroa, eikä sitä oltu purettu mistään olemassaolleesta ajoneuvosta tuota projektia varten... Eivät olleet ilmeisesti koskaan tulleet ajatelleeksi mistä ne rungot tulee, niin alkuperäiset kuin varaosana myytävätkin...

Silloin oli lähtökohtaisesti "ei" tuommoisiin kysymyksiin, nyt vuosi sitten rungonvaihtoa kysellessä sama tyyli jatkui paikkakunnan ollessa 250km pohjoisemmassa...
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 12.09.2019, 16:55
kenppi kenppi ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 18.08.13
Sijainti: Kajaani
Viestit: 501
Perusasetus

En saa puhelimella jostain syystä auki noita linkkejä, mutta ei taida olla tässä uudessakaan ehdotuksessa pykälää että saisi retkukeulan tilalle vaihtaa jäykän akselin? Edes johonkin tiettyyn vuosimalliin asti?
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Mäyriksen moottori muutos ja katsastus fj40 mörö Tekniikka & Jutustelu 8 11.09.2016 11:54
hj renkaiden muutos katsastus tonppa79 Tekniikka & Jutustelu 26 18.05.2015 01:30
jimnyn muutos katsastus ongelma jimnymies Tekniikka & Jutustelu 17 11.05.2011 15:15
hj60 muutos katsastus turbolle. syrkki Tekniikka & Jutustelu 21 21.07.2007 14:49
muutos katsastus renkaat tiipe Tekniikka & Jutustelu 10 25.04.2004 22:01


Sivu luotu: 10:53 (GMT +2).