Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 27.09.2018, 21:00
HannuNurminen:n Avatar
HannuNurminen HannuNurminen ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 24.03.03
Sijainti: heinola 10, Finland.
Viestit: 821
Perusasetus

Kyllä asian edistämisestä on pitkälti kiittämistä Pekka Vaistoa ja hänen työstään ajoneuvoharrastajien etujen ajamisesta Trafin ja muiden instanssien suuntaan.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 27.09.2018, 23:33
Janex Janex ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 19.09.03
Sijainti: Rovaniemi, Finland.
Viestit: 318
Cool

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HannuNurminen Näytä viesti
Kyllä asian edistämisestä on pitkälti kiittämistä Pekka Vaistoa ja hänen työstään ajoneuvoharrastajien etujen ajamisesta Trafin ja muiden instanssien suuntaan.
Hyvä PEKKA! Näitä miehiä ja naisia tarvitaan lajin edistämiseen. Offroad harrastajat rakentavat autojaan tunteella ja erityisellä huolellisuudella myös liikenneturvallisuus huomioiden. Offroadharrastajat rakentavat nykyään autoja huolella turvallisuudesta tinkimättä kunnioittaen suomen lakia ja määräyksiä. Trafi ja muut valvovat viranomaiset tekevät hyvää ja erinomaisen ammattimaista työtä tieliikenteessä liikkuvien ajoneuvojen turvallisuuden takaamiseksi. Lainsäädäntö kulkee valitettavasti pienen askeleen perässä. Moni katsastusinsinööri on hämmästellyt kuinka hienoja, turvallisia ja hyväkuntoisia menopelejä me offiharrastelijat rakentelemme tuonne liikenteen sekaan hyväksyen nopeusrajoitteet ja muut rajoitteet. Onnettomuustilastoita tarkastellessa on selvää että lajin harrastajat ovat hyvin pieni riskitekijä tieliikenteessä. Offroadharrastajat pääsääntöisesti ovat hyvin perillä lainsäädännöstä ja liikenneturvallisuudesta rakentaessaan näitä erikoisajoneuvojaan. Lainsäädäntö rajoittaa mielestäni turhaan maastoautojen rakentamista tiettyjen määräysten mukaisiksi. Vastuuta pitäisi uskaltaa antaa enemmän näille nykypäivänä hyvin koulutetuille ja ammattitaitoisille katsastusinsinööreille. Offroadharrastajat rakentavat autojaan huolella ja turvallisesti lainsäädäntöä kunnioittaen ja hyvin koulutetut ja ammattimaiset insinöörit valvovat että mitkään vaaralliset "purkkapatentit" ei liiku tieliikenteessä. Laki rajoittaa turhaan oikeasti liikenneturvallisuuden kannalta epäolennaisia asioita kuten auton korkeutta tai rengaskokoa. Mutta mennään nyt näillä määräyksillä. 👍
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 28.09.2018, 05:14
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.323
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Janex Näytä viesti
Offroadharrastajat rakentavat autojaan huolella ja turvallisesti lainsäädäntöä kunnioittaen ja hyvin koulutetut ja ammattimaiset insinöörit valvovat että mitkään vaaralliset "purkkapatentit" ei liiku tieliikenteessä.
Aika pitkältä varmaankin näin mutta pelkästään tätä palstaa lukemalla tietää, että pajoissa turataan kaiken maailman virityksiä ja kikkavitosia autoihin. Eli ihan kaikilla ei ole ammattitaito ja/tai asenne kohdillaan.

Sinänsä erittäin positiivista, että autorakentelun rajoituksia höllennetään. Ja kehutaan vielä perään meidän katsastusjärjestelmäkin !
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 28.09.2018, 06:12
HannuNurminen:n Avatar
HannuNurminen HannuNurminen ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 24.03.03
Sijainti: heinola 10, Finland.
Viestit: 821
Perusasetus

Pekkahan on oikeasti rodi miehiä, mutta vetää FHRA:n poikkeuslupa koe ryhmää ja sitä kautta sekaantunut erilaisiin ajoneuvoihin...
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 28.09.2018, 10:07
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.778
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Janex Näytä viesti
Laki rajoittaa turhaan oikeasti liikenneturvallisuuden kannalta epäolennaisia asioita kuten auton korkeutta tai rengaskokoa. Mutta mennään nyt näillä määräyksillä. ��
Ei ne nyt aivan epäolennaisia asioita ole.
Korkeuden kasvaessa äkkinäisessä väistötilanteessa auton kaatumisen todennäköisyys kasvaa huomattavasti.

Sama tilanne suurilla renkailla kun joutuukin ykskaks tekemään paniikkijarrutuksen. Jarrujen teho laskee samaa tahtia kuin renkaan kehämitta suurenee...
Siellä pitää olla putket ja letkut kunnossa jos meinaa saada 37" asfaltilla lukkoon susukin jarruilla

Mutta hyvä silti että esim, rengaskoon rajoituksia kevennetään. Nyt se on ollut ihan hölmöä millipeliä esim HDJ80:n 35":set
Saapa nähhä koska vaaditaan jarrutesti kun mennään muutoskatsastamaan isoja renkaita...

Viimeksi muokannut Mika_T : 28.09.2018 10:12
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 28.09.2018, 14:47
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.457
Perusasetus

Mua ei haittaisi jarrutestit tippaakaan, jos vaikka rengaskokoa saisi sillä kasvattaa enemmänkin niin että tietty jarruteho täyttyy.
Samoiten olisi vain hyvä, että akselin leveyttä saisi kasvattaa enemmänkin kuin 100mm, kunhan levikevaatimukset täyttyy. Autosta saisi tukevamman ajaa ja saisi paremmin kikkailtua vanteilla ohjauspuolen kuntoon, ei tarttisi niin paljon levittäviä vanteita yms. mitkä pilaa niin laakereiden kestoa kuin ohjaustuntumaakin.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 28.09.2018, 15:10
Catrik:n Avatar
Catrik Catrik ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 22.07.13
Sijainti: Oulu
Viestit: 817
Perusasetus

Millä tavalla jarrut testattaisiin ilman kalliita laitteita? Vuosikatsastuksen jarrutehomittauksen läpäiseminen ei oikein riitä kun ongelma lienee enemmänkin silloin jos jarruja tarvii esimerkiksi pitkässä jarrutuksessa alamäessä tai kärryn kans ja ylikuumenevat kun kapasiteetti loppuu.

Korotuksiin kaikista järkevimmän oloinen olisi joku raja painokeskipisteen ja raideleveyden suhteen. Toteutus vaan melko hankala kun raja-arvoja on vaikea tietää etukäteen.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 28.09.2018, 16:36
toyopet:n Avatar
toyopet toyopet ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 10.03.14
Sijainti: Äijälä, Keski-Suomi
Viestit: 535
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Catrik Näytä viesti
Millä tavalla jarrut testattaisiin ilman kalliita laitteita? Vuosikatsastuksen jarrutehomittauksen läpäiseminen ei oikein riitä kun ongelma lienee enemmänkin silloin jos jarruja tarvii esimerkiksi pitkässä jarrutuksessa alamäessä tai kärryn kans ja ylikuumenevat kun kapasiteetti loppuu.
no tuommoistahan ei voi tietää nykyäänkään.
Pitkässä alamäessä tms. ne jarrut voivat hävitä mistä vaan autosta. Kitkapintojen materiaalilla voi vaikuttaa mutta ei ne uusissakaan taida olla tehtaalta siihen optimoituja.
Dynolla riittävä jarruteho on riittävä jarruteho vaikka se ei käytännössä olisi. Jollekin riittää vähänkin ja toiselle taas ei kärryhommissa oikein mikään.


Toinen asia noissa muutoksissa olisi järkevä moottorin suhteen, että luovuttaisiin niistä tilavuuden ja tehon prosenttirajoista ja käytettäisiin sitä tehopainosuhdetta, niinkuin alkuperäisen moottorin virityksessä.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 28.09.2018, 16:58
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.457
Perusasetus

Juu, eihän se ole kuin dynolla testaa. Esim. omaan Jeeppiin vaihdoin orkkis yksimäntäisistä etusatuloista vähän isompiin levyihin ja tuplamäntäsatuloihin, ja dynolla näyttää selvästi isompia lukemia, kuin myös pysähtyy nyt paremmin kuin alkuperäiskunnossa.

Tottakai jarrut voi hävitä pitkässä mäessä jos urpona seisoo jarrun päällä. Mutta niin ne häviää melkeinpä missä vaan autossa jos ei ole mitkään ökyhipojarrut.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 28.09.2018, 17:37
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.097
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja toyopet Näytä viesti
Toinen asia noissa muutoksissa olisi järkevä moottorin suhteen, että luovuttaisiin niistä tilavuuden ja tehon prosenttirajoista ja käytettäisiin sitä tehopainosuhdetta, niinkuin alkuperäisen moottorin virityksessä.
Tällaista on näemmä jo suunnitteilla, moottoritehon saisi jopa tuplata. 20%:n jälkeen tarviis vasta käyttää vertailuautoa, jos on.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Fruehauf-CJ Näytä viesti
Mutta joo, asiaan. Esimerkiksi mittaamalla pysähtymismatka jostakin nopeudesta. Tai ihan vaan mittaamalla kiihtyvyys.

Muistaakseni Englannissa on määritelty maksimijarrutusmatka tietystä nopeudesta.
Se toiminee eräänlaisenä liikennesuunnittelun raja-arvona jotta ajoneuvon saa pysähtymään tien näkyvällä osuudella.
Onhan sitä nykyään voimassa minimi hidastuvuussuhteet henkilö- ja pakettiautoillekin, sivu 19: https://www.finlex.fi/data/normit/44...et_maarays.pdf

Näitä ei katsastuksessa välttämättä saavuteta, koska pyörien pito ei riitä, mutta kuormittamalla pystytään määrittämään helposti mitatuista jarruvoimissa suhteessa kokonaismassaan tuo jarrutussuhde. Olis ihan järkevää testata, ja Trafi on jo aiemminkin isompien renkaiden poikkeusluvassa edellyttänyt tämän tapaista testausta.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 28.09.2018, 17:16
Fruehauf-CJ Fruehauf-CJ ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 13.09.05
Sijainti: Rämpsälä, Finland.
Viestit: 608
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Catrik Näytä viesti
Millä tavalla jarrut testattaisiin ilman kalliita laitteita.
Pitäisi varmaan määritellä se kallis.
Olisi mielenkiintoista tietää paljonko valojen korkeussäätötarkastuslaatikko maksaa.

Mutta joo, asiaan. Esimerkiksi mittaamalla pysähtymismatka jostakin nopeudesta. Tai ihan vaan mittaamalla kiihtyvyys.

Muistaakseni Englannissa on määritelty maksimijarrutusmatka tietystä nopeudesta.
Se toiminee eräänlaisenä liikennesuunnittelun raja-arvona jotta ajoneuvon saa pysähtymään tien näkyvällä osuudella.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Rajat kiinni ja äkkiä!! Lars Society 3 09.02.2016 19:31
Kylla ne kohta autoihinkin tarkat rajat... Korpikumpu Chit-Chat 16 19.12.2009 20:38
LJ 70 rengasmuutoksen paperit PikkuPeikko Tekniikka & Jutustelu 5 06.02.2008 06:49
Onko pykälät lavan pituudesta muuttumassa? _Metal_ Tekniikka & Jutustelu 25 09.07.2007 10:34


Sivu luotu: 21:14 (GMT +2).