![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Kyllä asian edistämisestä on pitkälti kiittämistä Pekka Vaistoa ja hänen työstään ajoneuvoharrastajien etujen ajamisesta Trafin ja muiden instanssien suuntaan.
|
|
#2
|
|||
|
|||
|
Hyvä PEKKA! Näitä miehiä ja naisia tarvitaan lajin edistämiseen. Offroad harrastajat rakentavat autojaan tunteella ja erityisellä huolellisuudella myös liikenneturvallisuus huomioiden. Offroadharrastajat rakentavat nykyään autoja huolella turvallisuudesta tinkimättä kunnioittaen suomen lakia ja määräyksiä. Trafi ja muut valvovat viranomaiset tekevät hyvää ja erinomaisen ammattimaista työtä tieliikenteessä liikkuvien ajoneuvojen turvallisuuden takaamiseksi. Lainsäädäntö kulkee valitettavasti pienen askeleen perässä. Moni katsastusinsinööri on hämmästellyt kuinka hienoja, turvallisia ja hyväkuntoisia menopelejä me offiharrastelijat rakentelemme tuonne liikenteen sekaan hyväksyen nopeusrajoitteet ja muut rajoitteet. Onnettomuustilastoita tarkastellessa on selvää että lajin harrastajat ovat hyvin pieni riskitekijä tieliikenteessä. Offroadharrastajat pääsääntöisesti ovat hyvin perillä lainsäädännöstä ja liikenneturvallisuudesta rakentaessaan näitä erikoisajoneuvojaan. Lainsäädäntö rajoittaa mielestäni turhaan maastoautojen rakentamista tiettyjen määräysten mukaisiksi. Vastuuta pitäisi uskaltaa antaa enemmän näille nykypäivänä hyvin koulutetuille ja ammattitaitoisille katsastusinsinööreille. Offroadharrastajat rakentavat autojaan huolella ja turvallisesti lainsäädäntöä kunnioittaen ja hyvin koulutetut ja ammattimaiset insinöörit valvovat että mitkään vaaralliset "purkkapatentit" ei liiku tieliikenteessä. Laki rajoittaa turhaan oikeasti liikenneturvallisuuden kannalta epäolennaisia asioita kuten auton korkeutta tai rengaskokoa. Mutta mennään nyt näillä määräyksillä. 👍
|
|
#3
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Sinänsä erittäin positiivista, että autorakentelun rajoituksia höllennetään. Ja kehutaan vielä perään meidän katsastusjärjestelmäkin !
__________________
Tumpula Racing Team |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Pekkahan on oikeasti rodi miehiä, mutta vetää FHRA:n poikkeuslupa koe ryhmää ja sitä kautta sekaantunut erilaisiin ajoneuvoihin...
|
|
#5
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Korkeuden kasvaessa äkkinäisessä väistötilanteessa auton kaatumisen todennäköisyys kasvaa huomattavasti. Sama tilanne suurilla renkailla kun joutuukin ykskaks tekemään paniikkijarrutuksen. Jarrujen teho laskee samaa tahtia kuin renkaan kehämitta suurenee... Siellä pitää olla putket ja letkut kunnossa jos meinaa saada 37" asfaltilla lukkoon susukin jarruilla ![]() Mutta hyvä silti että esim, rengaskoon rajoituksia kevennetään. Nyt se on ollut ihan hölmöä millipeliä esim HDJ80:n 35":set Saapa nähhä koska vaaditaan jarrutesti kun mennään muutoskatsastamaan isoja renkaita... Viimeksi muokannut Mika_T : 28.09.2018 10:12 |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Mua ei haittaisi jarrutestit tippaakaan, jos vaikka rengaskokoa saisi sillä kasvattaa enemmänkin niin että tietty jarruteho täyttyy.
Samoiten olisi vain hyvä, että akselin leveyttä saisi kasvattaa enemmänkin kuin 100mm, kunhan levikevaatimukset täyttyy. Autosta saisi tukevamman ajaa ja saisi paremmin kikkailtua vanteilla ohjauspuolen kuntoon, ei tarttisi niin paljon levittäviä vanteita yms. mitkä pilaa niin laakereiden kestoa kuin ohjaustuntumaakin.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Millä tavalla jarrut testattaisiin ilman kalliita laitteita? Vuosikatsastuksen jarrutehomittauksen läpäiseminen ei oikein riitä kun ongelma lienee enemmänkin silloin jos jarruja tarvii esimerkiksi pitkässä jarrutuksessa alamäessä tai kärryn kans ja ylikuumenevat kun kapasiteetti loppuu.
Korotuksiin kaikista järkevimmän oloinen olisi joku raja painokeskipisteen ja raideleveyden suhteen. Toteutus vaan melko hankala kun raja-arvoja on vaikea tietää etukäteen. |
|
#8
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Pitkässä alamäessä tms. ne jarrut voivat hävitä mistä vaan autosta. Kitkapintojen materiaalilla voi vaikuttaa mutta ei ne uusissakaan taida olla tehtaalta siihen optimoituja. Dynolla riittävä jarruteho on riittävä jarruteho vaikka se ei käytännössä olisi. Jollekin riittää vähänkin ja toiselle taas ei kärryhommissa oikein mikään. Toinen asia noissa muutoksissa olisi järkevä moottorin suhteen, että luovuttaisiin niistä tilavuuden ja tehon prosenttirajoista ja käytettäisiin sitä tehopainosuhdetta, niinkuin alkuperäisen moottorin virityksessä. |
|
#9
|
||||
|
||||
|
Juu, eihän se ole kuin dynolla testaa. Esim. omaan Jeeppiin vaihdoin orkkis yksimäntäisistä etusatuloista vähän isompiin levyihin ja tuplamäntäsatuloihin, ja dynolla näyttää selvästi isompia lukemia, kuin myös pysähtyy nyt paremmin kuin alkuperäiskunnossa.
Tottakai jarrut voi hävitä pitkässä mäessä jos urpona seisoo jarrun päällä. Mutta niin ne häviää melkeinpä missä vaan autossa jos ei ole mitkään ökyhipojarrut.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
|
#10
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Lainaus:
Näitä ei katsastuksessa välttämättä saavuteta, koska pyörien pito ei riitä, mutta kuormittamalla pystytään määrittämään helposti mitatuista jarruvoimissa suhteessa kokonaismassaan tuo jarrutussuhde. Olis ihan järkevää testata, ja Trafi on jo aiemminkin isompien renkaiden poikkeusluvassa edellyttänyt tämän tapaista testausta. |
|
#11
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Olisi mielenkiintoista tietää paljonko valojen korkeussäätötarkastuslaatikko maksaa. Mutta joo, asiaan. Esimerkiksi mittaamalla pysähtymismatka jostakin nopeudesta. Tai ihan vaan mittaamalla kiihtyvyys. Muistaakseni Englannissa on määritelty maksimijarrutusmatka tietystä nopeudesta. Se toiminee eräänlaisenä liikennesuunnittelun raja-arvona jotta ajoneuvon saa pysähtymään tien näkyvällä osuudella. |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Rajat kiinni ja äkkiä!! | Lars | Society | 3 | 09.02.2016 19:31 |
| Kylla ne kohta autoihinkin tarkat rajat... | Korpikumpu | Chit-Chat | 16 | 19.12.2009 20:38 |
| LJ 70 rengasmuutoksen paperit | PikkuPeikko | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 06.02.2008 06:49 |
| Onko pykälät lavan pituudesta muuttumassa? | _Metal_ | Tekniikka & Jutustelu | 25 | 09.07.2007 10:34 |