![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Pillimehu oli taas himpan verran oikeemmassa, itellä vissiin ollu joku muu mielessä kun poukaman vahtaajat tullu töllöttimestä ![]() ![]()
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
FJ40 1967 -vaasansatama- BJ40 1976 -oldMama- BJ40 1977 -afrikantähti- BJ42 1981 -rosvo- BJ75 1987 -hillbilly- |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Lainion akussa oli kerran juttua vinssaus akuista kun hain crafteriin uutta patteria ja sanoivat että valikoimassa on joku parempikin ”vinssaus” akku kun optima mutten kuollaksenikaan muista merkkiä. Hyvää tarinaa muuten beejistä! Ite tars sunnuntaina hakea omakin ja eilen tuli luettua koko rakenustopikki läpi yhellä istumalla. Hyvää tarinaa ja hyviä kuvia!
__________________
BJ ZiL131 Sunbeam |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Muistiin. Oikea vesipumppu omaan 3B pataan on tamgearsin myymä GMB TO6-821.
Hieman hämäävää on että siinä mainitaan: TO6-821 vesipumppu BJ42, BJ45, BJ75 (3,4D eli 3B) 11/1981…8/1988 kokonaiskork. 161mm Korkeus on kuitekin laipan pintaan noin 140mm. Kuitenkin helpoin tunnisten tämän ja matalamman mallin välillä on että tässä on M8 pinnapultit ja matalammassa 116mm mallissa M6. Samalla meni vaihtoon vesipumpu lyhyt bypass letku joka on noin 25mm sisämitta ja pituus 8cm. Letku hajos kun kiristin sen uudelleen kiinni ja taas oli nesteet lattialla. Joku moottorikelkan tai mönkkärin uusi letku löytyi brodilta ja siitä saa monta tuollaista pätkää tehtyä. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
[QUOTE=mikjus;1399584]Muistiin. Oikea vesipumppu omaan 3B pataan on tamgearsin myymä GMB TO6-821.
Hieman hämäävää on että siinä mainitaan: TO6-821 vesipumppu BJ42, BJ45, BJ75 (3,4D eli 3B) 11/1981…8/1988 kokonaiskork. 161mm Korkeus on kuitekin laipan pintaan noin 140mm. Kuitenkin helpoin tunnisten tämän ja matalamman mallin välillä on että tässä on M8 pinnapultit ja matalammassa 116mm mallissa M6. Tämä on hyvä tieto, jos tuo M8 pitää paikkansa kattavasti. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Leima 2019 suoritettiin ajallaan eli viimeisenä mahdollisena päivänä ja vajaan viikon päästä oli lähtö safarille.
Jonkinlainen käyrä paneeli tuli asennetttu mutta kissaa kiinnostaa vain antenni. Kollegan mielestä paneli on oikealla korkeudella. Moottorin kumityynyt vaihtui itsesepitetyistä vähemmän itsesepitettyihin. Kumi on HJ-61 malli josta alapultti rälläköiden irti ja uusi mutteri korotuslevyllä hitsaten alapuolelle. Pelkäsin kumin vulkanoinnin pettämistä vaikka hitsasin reilusti jäähdytellen osaa. Yhden reissun perusteella toimii. Säästöpossu rikottiin kun uudet renkaat tuli sopivasti tarjolle. Ainoa huono puoli on että ovat normi 16x10 amuliinivanteilla. Ehkä oman mielenterveyden takia ne pitää vaihtaa 8" pelti beadlockeille vaikkei millään raaskisi. Optimi olisi 10x16 vanne mutta sellaisia ei nyt ole. On vaan liian suuri riski ajaa aluilla kun pitäisi saada tiputettua paineita tarpeen mukaan reilusti. Yhden reissun perusteella eivät tule olemaan pitkäikäinen ratkaisu vaikka ajettiin korkeahkoilla 0.7 bar paineilla. Napsu kissa tarkisti renkaat ja ilmeen perusteella kelpaa hänelle. Ziarelleissa ei muuta vikaa kun ovat aika kovat ja kapeat. Lähinnä kapeuden ongelma on koominen ulkonäkö. Trepador ilman venttiiliä. Varsin jäykkä tämäkin bias renkaaksi mutta johtunee kylkikuviosta. Etupuskuria joutuu lyhentämään. Hassua sillä 37 boggeri on mahtunut mutta trepadorin kylkinappula on leveä. Maximi käännössä ei pajoa jää varaa joten ei pienempää offsettiä kuin -44 10" vanteella. takana kulunut 37 boggeri joka on paljon matalampi koska uutenakin on vain 35.5", edessä 37 ziarelli joka on jotai 920-930mm. Trepador taas ehkä 915mm? Eipä tullut tarkasti mitattua vielä. Kiinalainen amuliinisyylari tuli aliexpressistä. On Bj42 mallia joten termarikotelo vaihtoon ja yhden coilovereiden jäykiste putken joutuu muokkaamaan konehuoneessa. Käkkärin kengät aika loppu. Saakohan jostain vielä uusia? vai pitääkö viedä kitkapintaan laitettavaksi? Nyt sain vielä B-osilla kasattua. Hattuvesku laittoin viestä että onko tuttu viritys. Ei ollut. Trial jätkät käyttääneet jo vuonna miekka ja kivi että murros vaihtuu pätkällä nopeasti. Saa spindlen irti purkamatta laakeria/ napalukon rungon pultteja auki. Avaat vain napalukon kannen, sokka irti ja jarrusatula irti. Jarusatula kun on letkulla eikä ole jarrukilpeä haittana. Aika nerokasta. Mahtuu juuri sellainen reikä että hylsy menee läpi. Pölytiiviste pitää vielä kiinnittää spindleen ettei lähde pyörimään. Veskulla ko. pölytiivistettä ei ole. Tein myös peräremontin ja vaihdoin pinionin laakerit taakse. Jotain kummallista vaan sattui kun pinionin stefa oli mennyt reissulla vinoon ja roiskinut koko auton pohjan öljyyn. Varmaan myös menny vettä sisälle. Laipan pölysuoja oli irti joten epäilen että jokin olisi painanut siihen ja tehnyt vahinkoa. Saattaa olla että lumi teki tepposet, se pakkautui kivikovaksi auton alle ja narutkin napsui poikki vetäessä. Nyt joutuu laakerit tarkistamaan vielä uudestaan vaikka niillä ajettu vain 600km. Viimeksi muokannut mikjus : 29.04.2019 14:39 |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Päivitellään välillä tätäkin.
Alkuun pari kuvaa keväältä. Venäjän safari joussuon korven ojan penkalla. Keulalla uusi keltainen naru kiitos MakeO/Cfline. Vuoksenrannan radan oikotiellä. Kesä... Sitten vähän realismia. Kaari oli painunut hieman jo sisään. Ihmekkös tuo kun haperkuoriainen oli iskenyt. Tilalle 2mm peltiä. Piti laittaa kita eläkkeelle kun oli niin kulunut että koukku mahtui jo läpi. Sai kunniapaikan koristeena tallin ovessa. Lisää mätähommia. Jokin päivä ennen safaria huomasin että kopasta tunkatessa runko ei liiku vaan pelkkä koppa. Kumpikin apparinpuolen kiinnike lähti käsin irti kun avasi pultin. Piti tehdä nopeasti uudet. Etummaisen kiinnikkeen ongelma oli myös hapero lattian kulma. Sen turasin myös umpeen 2mm pellillä. Seuraavaksi selvittelemään miksi nivelet ei kestä vetotangossa. Epäilin että menee ylikulmaan. Piti rakentaa myös ulosvedin että sai varren irti. Omatekoinen ulosvedin. Suora sektorivarsi TG HDJ80 RTP kartiolla, Sky mfg / TG 3/4 vähemmän droppaava varsi HDJ80 RTP kartiolla ja vakio HJ61 sektorivarsi vakiokartiolla. Huomaa että TG varret myös lyhyempiä joka kompensoi highsteer varsien mittaa. Vaikutus on tehokkaampi ohjaus ja muistaakseni noin 1 kierros enemmän laidasta laitaan ratissa. Tässä hyvä linkki jossa faktaa kääntö ja sektorivarsista: https://www.roundforge.com/articles/...r-pitman-arms/ Sky varsi paikallan. Alkuperin suoralle varrelle piti loveta runkoa sekä panhardin kiinnikettä. Nyt jouduin panhardin kiinnikettä loveamaan hieman lisää. Tanko tippuu vähän mutta ei liikaa että tulisi "bump steeringiä" liian erilaisista panhard ja vetotangon kulmista. Ostin vielä EMF kiristettävät chromo raidetangon päät mutta ajan ensin nämä vakio nivelet loppuun. Kojelaudasta tuli tehtyä versio 3. Nyt alkaisi olla siinä mallissa että voisi tehdä vielä kerran uudestaan. Tämä vähän väärässä kulmassa ja linkallaan mutta nyt kaikki rojut on järkevästi kiinni. Täytyisi vielä kokeillä 9" tai 10" "2DIN" android mankalla että saisi kartat isommalle ruudulle. Toyota miehen joulukuusi. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty BJ-40 Projekti | mss | O/M/V Ajoneuvot | 2 | 05.06.2016 20:17 |
Myydään Bj-40 projekti | kares | O/M/V Ajoneuvot | 16 | 19.03.2014 23:04 |
Bj 40 projekti | _JT_ | Maasturiprojektit | 277 | 28.02.2013 22:09 |
M: TOYOTA BJ-40 projekti | tepa78 | O/M/V Ajoneuvot | 12 | 15.03.2008 15:47 |
Bj 40 -76 projekti | elhapero | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 04.03.2008 23:00 |