![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
-Halpis yleismittari ja Testboy pihtimittari. -Eilen oli kiinni ryslerin akussa ja sterkat jauho Kikkaa, eli akku oli kuormitettu. -Tänään lähtötilanne ilman kuormaa 12.8v 0.3amp. Säädin pois ja tilanne 13.2v -0.07amp (?) Virta kulki paneeliin päin? Säädin takaisin kiinni ja Kikka soimaan. Kikka parhaat levy ainut mitä rysleristä löytyi. 12.7v 0.6amp ,kuormitettuna ei tullut testattua ilman säädintä. Eli omaan silmään näyttäisi ettei nosta jännitettä paneelilta, mutta virta nousee? Onko mahdollista edes?
|
#2
|
|||
|
|||
![]() Yritin taannoin vastata, mutta joku oli nurin?Lainaus:
-> En ymmärrä miten mahdollista. (jos mikään muu ei muutu) Pitäskö ensin selvittää, johtuuko nuo ihmeelliset arvot mittarista vai paneelista? Mitä se halpis- yleismittari näyttää jännitettä, kun mittaat sen ryslerin akusta jännitettä; siis akku oletettavasti täynnä ja auto ollut sammutettuna vähintään tunnin? Toinen mittaus: paljonko mittari näyttää jännitettä, kun auto on käynnissä (mielellään ajon jälkeen, siis akku täynnä, ja ilman ylimääräisiä kulutuksia)? Kolmas mittaus: mittaa jännitettä kääntämällä mittajohdot väärin päin, siis ensin oikein päin, niin näyttää esim. +14.00 V ja sitten heti perään käännät mittajohdot toisin päin, niin näyttää esim. -14.10 V Neljäs mittaus: mittaa paneelin jännite auringonpaisteessa, ilman kuormaa, siis johdot irti. (pitäs näyttää suuruusluokkaa 16 V, jos kunnon auringonpaiste) Viides mittaus: Mittaa paljonko paneeli jaksaa työntää virtaa oikosulussa; siis mittari kytkettynä suoraan paneelin johtoihin. (pitäs näyttää 7 amppeeria, jos kunnon auringonpaiste, tippuu heti reilusti, jos vähänkään pilveä auringon edessä) Jos paneeli ei kykene antamaan virtaa ulos n.14,5 Voltin jännitteellä, niin tarvitset mudulin, joka nostaa jännitteen ylöspäin. Tuo vois toimia älykkään säätimen kanssa: (ylimitoitettu, ja ei halpakaan...vaatis testailua, ja hyötysyhde kärsii... mutta joku tuon tyyppinen ratkaisu voi olla siitä huolimatta paras?) https://www.aliexpress.com/item/12V-...ceBeautifyAB=0 Tuo DC-DC-up moduli paneelin ja älykkään säätimen väliin; siis säädin lataa akkua suurimmalla mahdollisella virralla; kun säädin hakee suurinta mahdollista latausvirtaa(-tehoa), ja kun se alkaa olla enemmän, mitä tuo paneeli pystyy syöttämään, paneelin jännite putoaa rajusti, (dc-dc muuttajan ottama virta kasvaa, ja äkkiä käy niin, että muuttajan ulostulo jännite romahtaa) ja älykäs säädin huomaa, että ei kestä ottaa noin paljoa.... Tuo sinun älykäs säädin on varmaan suojattu siten, että ei pura akkua, vaikka aurinkopaneeli olisi pimeässä? (säädin akussa kiinni: näkyykö näytössä tms. mitään, kun paneelia ei ole kytketty? voi vaatia jopa tunnin pari, että sammuttaa itsensä, kun aurinkopaneelin jännite on nolla?) P.S Nämä urinkopaneelit kiinnostaa kahdesta syystä; ensimmäinen on se, että minun pitäs laittaa n. 50w jäykkä paneeli veneeseen, siis lataamaan akkuja: koska tulevaisuudessa hälytin/gsm-modeemi, jolla ohjataan lämmitystä, valoja ja mahdollisesti jää/pakastekaappia. Ja asentamisessa on se, että paneelin pitää pysyä matkassa/ehyenä liukunopeuksissa meren allokossa niin kovassa kelissä kun kyytiläiset kestää. (vene 7m HT, n. 1600 kg ja "asuntovaunu-", siis ajotilassa seisomakorkeus täyskasvuselle, ja keulakajuutassa sopii nukkumaan jalat suorassa) Ongelmana on, että tuo kiinan halpis paneeli on erittäin herkkä varjolle; jo katuharjan varren varjo pudottaa suoraan akkuun kytketyn paneelin latausvirtaa muistaakseni kolmanneksen 14.0 v latausjännitteellä. Ja tuo perinteinen ongelma; syksyllä on usein pilvistä, ja aurinko paistaa matalalta... siis kotilaiturissa ollessa naapuriveneet varjostaa... Toinen kohde, minne olen aurinkopaneeleja suunnitellut; on uusi omakotitalo(maalämpö): Katon 34 asteen harjakaton lape tulee etelään, ja lappeella olisi reilu 90m2 hyvää tilaa aurinkopaneeleille, ja talon päädyissä olisi joku 10m2 seinää aurinkopaneeleille, toki varsinkin itä- päätyä varjostaa puut. Tässä ongelmana on (sen perinteisen lisäksi, että aurinko ei paista helmikuun ensimmäisenä maanantaina klo 7, kun sähkö on kalleinta...) Siis varjoja aiheuttaa puut, ja en halua, että ne kaadetaan. (suurin osa puista minun tontilla ![]() Siis paneelit pitäs ryhmitellä tms. siten, että saataisiin mahdollisimman tasainen/hyvä tuotto. ----------Tässäpä tämä pari päivää vanha vastaus------------- |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Asensin ensimmäisen paneelin asuntovaunuun ja nyt viikonloppuna asuntoautoon. Parin paneelin kokemuksella voisin sanoa, että lappeelleen asennettuna se paneeli tuottaa vain optimiolosuhteissa sen 100% tehon. Muutoin et pääse siihen vaikka kuinka aurinko paistaa. Se paneeli pitäisi suunnata sen auringon mukaisesti, jotta saat sen täyden tehon. Lisäksi tosiaan sen akun nykyinen virrantaso vaikuttaa myös siihen lataukseen. Esim. jos akussa on virtaa 13.1v niin aika hissukseen itsellä on nuo paneelit lataillut akkuja. Mutta jos akussa on virtaa vaikka 12.1v niin johan puskevat virtaa sinne enemmän. Mun mielestä se menee niin, että kun ostat 100w paneelin niin käytännössä se puskee tehoa 75w ulos tai jopa vain 50w. Olettaen, että se on lappeellaan. Mutta hyvin ne lataa myös vesisateessa kunhan akun virrantaso on riittävän alhainen. Lisäksi jos paneelin pinnalla on pölyä se vaikuttaa lataukseen, jos paneeli on likainen se vaikuttaa tulokseen, jos paneelilla on puun lehti niin se vaikuttaa tulokseen.
Mitä taas säätimiin tulee niin ne oikeat ja aidot mppt säätimet lähtee sieltä n.80e nurkilta ylöspäin. Sen alle ne tuppaa olemaan "mppt" säätimiä, jotka oikeasti toimii PWM tekniikalla. Itselläkin lukee hienosti säätimessä isolla MPPT, mutta ohjeissa lukee todella pienellä, että se yrittää simuloida MPPT säädintä PWM tekniikalla.. Pettymys olisi suuri jos luulisi tuon olevan MPPT säädin, mutta kun etukäteen tietää ettei se ole nähnytkään sellaista niin ei se kovin iso pettymys ole. Vaunussa mulla oli 150w paneeli ja 74ah akku. Toimi hienosti ja kesällä 2016 se ei tarvinnut kertaakaan tolppasähköä. Nyt on 265w paneeli asuntoautossa ja 160ah akkukapasiteetti niin eiköhän tuolla ihan hyvin pitäisi pärjää, kun ottaa huomioon ettei sähköä pitäisi kulua yhtään sen enempää kuin vaunussa. |
#4
|
|||
|
|||
![]() Ensiks kääntele niitä paneeleita kuin sitä sun....Lainaus:
Toisekes..... Jos sun paneelit on pötkössä, niin sieltä tulee säätimille se mitä huonoin paneeli saa varjossa aurinkoo....eli svidun vähän..... Eli kannattaa johdottaa jokainen paneeli omillaan suoraan säätimelle..... Ja riittävän paksuilla teho huomiooiiden Ja sen jälkeen alkaan riittään kesäaikaan....talvella myllyä kaverix....jos ei riitä. Noiden säätimien tyypistä..... Alkaa sit merkitsemään jos myyt sähköö verkkoon...... |
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() No toki häviötä tulee niiden pimeässä olevien paneeleiden ohitusdiodien kynnysjännitteen verran, mutta mistä tulee se "svidun vähän"?? Sarjaan kytketyillä paneeleilla pitää säädin toki olla hakkurimallia, joka pystyy tekemään liian korkeasta paneelijännitteestä akun lataamiseen sopivan alemman, virran siinä samalla kasvaessa.
__________________
Jukka |
#6
|
|||
|
|||
![]() Ei tarvii olla pimeessä.....Lainaus:
Ja pötköstä saat heikoimman tehon. Suorilla säätimille saat kaikista kirkkaista sen mitä ne tuottaa ja heikoimmasta sen mitä sieltä tulee..... Näin se vaan menee...... Jos ei ole panelien elektroniikka kehittynyt viimeisen vuoden aikana ihan svidusti...... Eli tarkottaa sitä että pötköön kytkettyjen paneelin elektroniikassa pitäis olla ns. ohituskaista paneelin ohi paremmille tehoille. Ja kaikki järki ja äly tätä varten sekä ns. rele tai lutikka joka kestää esim. pötkön jossa 240w paneeleita vaikka 3kpl, tai 140w 5kpl, joka osaa tiputtaa heikon pois pelistä ja päästää muiden tehon läpi. Halpaa ja hyvää ei oo olemassa. Onko niissä. Mun mielestä ei. Ja yksinkertaisesti voit todeta ton säätimen näytöltä tai DC-pihtimittarilla. Viimeksi muokannut uteiN_H : 10.07.2018 21:16 |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Minulla on kolme samanlaista paneelia sarjassa. Jos varjostan niistä yhden, putoaa kokonaisteho yhden kolmanneksen ja jäljelle jää 2/3. Ei siis mene nollaan, koska on se halpa "ohituskaista", eli ohitusdiodi jokaisen paneelin kytkentäkotelossa. Ei tarvita logiikkaa eikä releitä. Virta ohittaa tuottamattoman paneelin diodin kautta. Jos kaikki paneelit on samaan aikaan varjossa, ei toki ole virtaakaan.
__________________
Jukka |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Jos sarjaan kytketyistä yksi paneeli on varjossa, niin ilman ohitusdiodeja käy kuten kuvailit, eli pötköstä saa sen heikoimman paneelin tuoton, koska se varjossa oleva paneeli toimii virran jarruna siellä välissä. ![]() Kun laitetaan ohitusdiodit paneelien kytkentärasioihin, niin silloin koko paneeliston tuotto ei tällaisessa tilanteessa ole sen heikoimman paneelin mukainen, vaan niiden paisteessa olevien: ![]() Kaikkien paneelien ollessa paisteessa eivät ne diodit osallistu toimintaan mitenkään, vaan virta menee paneelien kautta: ![]() Omissa paneeleissa on diodt laitettu jo tehtaalla. Itse asiassa niissä paneelin pinta-ala on jaettu kahteen samankokoiseen lohkoon ja lohkot on kytketty sarjaan. Kummankin lohkon yli on ohitusdiodi (eli on kaksi diodia jokaisen kytkentärasiassa). Puun rungon tai lipputangon varjo ei siis välttämättä vie kuin puolet paneelin tehosta, jos varjo mahtuu paneelin vasempaan tai oikeaan puoliskoon. Koko paneelin varjostaminen vie sen paneelin tuoton kokonaan. Syy siihen, miksi laitoin paneelit sarjaan on pitkähkö ja hankalassa paikassa kulkeva johtojen reitti säätimelle ja hieman liian ohuet johdot. Tehohäviö siirtojohdossa on nyt vain yhdeksäsosa (1/9) siihen verrattuna, jos paneelit olisi rinnakkain. Oli helpompi kytkeä paneelit sarjaan kuin alkaa ottamaan paikkoja auki paksumman kaapelin laittamiseksi.
__________________
Jukka |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Kannattaa tutustua näihin nykysysteemeihin,niitä on viisaammat jo kehitellyt selvinpäin et ei tarvi pyörää uudelleen keksiä. 14 kpl 285w paneelia kytkin tänään sarjaan ja hyvin toimii.
|
#10
|
|||
|
|||
![]() Olet ostanut ennen kuulumattoman hyvät paneelit!Lainaus:
Jonkin verran asiaa (aurinkopaneelien 12 voltin lyijy(auton starttia-) akku lataamista tutkineena: vaikka on kuinka hyvä säädin, niin jo 80% prosenttia suoraan aurinkoon suoraan suunnatusta paneelista on todella hyvä saavutus! |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Ostin veneeseen 40W monikidepaneelin, sellaisen joka taipuu jonkun verran ja siinä on vahvempi alumiinipohja pelkän muovisen sijaan. Saa nähdä pitääkö hankkia vielä toinen jos oikein innostuu. Lataussäädin on tämä https://www.navimare.fi/product_details.php?p=2058, ei ehkä paras valinta venekäytöön, mutta testaillaan nyt. Mikäs olis hinta/laatusuhteelta hyvä MPPT säädin?
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Laitoin vaunuun puuilosta 50w paneeli paketin. Hyvin riittää sähkö vaikka viikon reissun. En oo mitannu kuin paljon lataa mutta hyvin sähkö riittää.
|
#13
|
|||
|
|||
![]()
Löysin jätteen joukosta yksikidepaneelin oliko jotain 55 wattia ja hankin Victron MPPT 100/50 lataussäätimen jotta voin latailla jytkymminkin vaikka sähköpyörän akkuja hyödyntämällä.
Olettokos tutustunut ohutkalvopaneeleihin - kiinnostaisi tekniikka, joka toimisi paremmin ei niin optimaalisissa valaistusolosuhteissa? Ohutkalvopaneeleita on kehitelty erilaisia - on CIS, on CdTe, en ole vielä saanut selville mistä näitä kannattaa hommata ja mikä paneliityyppi olisi fiksuin. Niissä käsittääkseni hyviä ominaisuuksia kun paneeleita ei pääse asentamaan optimaaliseen paikkaan. Paneelit on tulossa autoon ja ensimmäiset kokemukset jo jätteestä löydetyllä yksikidepaneelilla on lupaavia. Haluaisin saada systeemin toimimaan niin, että esimerkiksi jääkaapin käyttö on mahdollista pari päivää. Nyt tilanne on niin, että nykyisellä yksikidepaneelilla auton katolla tällaisina tavanomaisina päivinä jolloin on aika paljon pilviäkin, lataus on jäänyt lataussäätimen mukaan 100 wattitunnin tasolle päivässä tai alle jos virtaa ylipäätään on tullut käytettyä johonkin ja toki päävastuu latauksesta on auton laturilla. Tässä systeemissä idea on, että tarvittaessa saan nopealatausta 48 voltin akku ja hyödyntämällä, mutta hidaslatausta olisi tervetullutta saada lisää ja sillä voin täytellä kaikki akut täyteen. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Perämoottori tietäjiä | jabe | Chit-Chat | 17 | 28.04.2014 19:58 |
Radiopuhelin tietäjiä??? | Glutton | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 28.01.2014 19:09 |
Sprintteri tietäjiä? | Arpe | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 03.01.2014 21:28 |
pesukone tietäjiä? | k81 | Chit-Chat | 1 | 13.02.2013 21:41 |
pesukone tietäjiä?? | k81 | Chit-Chat | 45 | 27.10.2012 18:11 |