Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76
Aika varmatoiminen tuo mcperson- tyyppinen ratkaisu.
Ja iskarit/joustintuet on insinööri mitoittanut niin vahvaksi, että yleensä ainut ongelma mikä tulee käyttöaikana, on jousen lautasen ruostuminen, ja silloin keula laskee, ja yleensä rengas alkaa hinkkaamaan tuohon ratkenneeseen jousilautaseen, jarruttaen/ääntäen ja savuten.
|
Varmatoiminen kyllä, ja auto alkuperäiskunnossa on yleensä riittävän vahva. Mutta pyöränkulmien hallinta ei ole läheskään samaa luokkaa kuin esim. postaamani kuvan kaltaisilla päällekkäisillä tukivarsilla oleva.
McPherson on vähän kuin jakarivarsi jäykkäakselisessa, eli se kyllä pitää akselin siellä missä pitääkin, mutta on oikeasti aika surkea geometrialtaan ja muilta ominaisuuksiltaan verrattuna nelilinkkiin. Niin se on myös mcpherson verrattuna monivarsituentaan erillisjousitetuissa.. Hyvä ja halpa kompromissi
Lainaus:
Minulta autosta on pettänyt kerran alapallonivel, siis pallo muljahti pesästään ulos, eräästä suurvallan keksinnöstä, jossa juurikin jousi painoi alempaa kolmiotukivartta...
|
Ihan yhtälailla voi pettää mcphersonissakin ne arat paikat, ja jos pettää niin kusessa ollaan. Päällekkäisillä tukivarsilla vikapaikkoja on enemmän, mutta toisaalta niin on myös turvaa jos esim. yksi pultti pettää.