![]() |
|
|
|||||||
| Tapahtumat Kisat, kisatulokset, safarit, ajopäivät, kokoukset, yms. |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
melkein voisi järjestävä taho pitää jonkinlaisen palaverin aiheesta kuvien tulkinta. Siis ihan vain selkeyttääkseen kilpailijoille ja tarkastajille asioita. Itsellä ei valittamista tulkittu on miten on ja protesteja ei olla tehty
|
|
#2
|
|||
|
|||
|
Täytyy nyt sanoa muutama pointti tähän rastintarkastushommaan. Virheitä on tapahtunut, siitä ei pääse yli eikä ympäri, mutta se miten asiat hoidetaan on eri asia. Tässä on nyt valittu pienemmän haitan tie, eikä avattu kilpailunjälkeisten muutosten loputonta souvia.
Alustetaan nykysiä sääntöjä vähän tuolta vuosikymmenen alusta olleista säännöistä. Kyseinen homma rupesi menemään säännöissä liian pitkälle, monimutkaisuudesta valitettiin ja ns. uuteen cupiin lyötiin säännöistä valtaosa pois ja toivottiin, että päästäisiin ihmisten yhteistyöllä hyvään lopputulokseen. Vanhojen sääntöjen aikana tämä olisi korjattu viikon sisällä kilpailun jälkeen, koska säännöt sen mahdollistivat. Tässä tilanteessa oli kaksi vaihtoehtoa, sääntöjen mukainen ja vastainen. Jos olisi ruvettu tulosta korjaaman se ei olisi sääntöihin perustunut. Tätä jälkikäteen muokkausmahdollisuutta tuloksiin ei ole mihinkään nykyisin kirjoitettu. Protestiaika on se hetki, milloin pystytään tuloksien mahdolliset virheet korjaamaan. Protestiaika on tulosten julkaisusta 0,5h, eli tässä kilpailussa aamulla 9:30-> 10:00. Kaikki joukkueet tietenkin ovat itse laskeneet paljonko olisi heille omasta mielestään kuulunut pisteitä tulla ja jos tuntuu siltä että on jokin kummallinen heitto lasketuissa pisteissä, niin tottakai he tulevat asiasta kysymään. Monasti näitä on tullut eteen ja ilman ongelmia on nämä korjattu. Joukkueille on kuitenkin omien pisteiden laskuun annettu ihan hyvät työkalut. Suoraan taulukot joista pystyvät ruksimaan hakemansa rastit ja niiden pisteet. Helppo siitä on laskea tulos. Vanhaan aikaan, reilu kymmenen vuotta takaperin, vaadittiin myös joukkueilta itse lasketut pisteet, jolloin oli helppo verrata järjestäjien laskemia pisteitä kilpailijoiden itsensä ilmoittamiin. Tämä jäi valitettavasti pois käytöstä, kun rupesi olemaan ilmoitetut pistemäärät tyyliin kilpailun maksimipisteet + 1, vaikka olisi hakennut vain muutaman rastin. Tämä teki tästä tarkistuksesta täysin merkityksetöntä. Rastikuvien tulkinnan linja on se, että jos kuva on yksiselitteinen ja siitä saa selvän niin rastinumeron, kilpailunumeron tai rekisterikilven ja käsikosketukset yksiselitteisesti se kelpaa, vaikka olis risu tms. edessä. Jos kuitenkin risu tms. estää tietämästä 100% varmaksi jotain näistä, onko numero esimerkiksi 6/8, 3/8, 5/3 niin kuvaa ei hyväksytä. Tässä kannattaa muistaa kuitenkin se, että kuvat eivät näy samoin kaikilla näytöillä / laitteilla. Toinen näyttö voi olla tummempi ja toinen vaaleampi. Toisessa ei erota numeroita ja toisessa erottaa numerot. Kuitenkin jos kuvat ovat edes kohtuu selviä, niin on ihan sama millä näytöllä tai kuka ne katsoo on ne helppoa ja nopeaa tulkita hyväksytyiksi. Virheitä tapahtuu näissä aina ja jos joukkueet ovat esimerkiksi sadan pisteen sisällä toisistaan niin kuvat katsotaan uudelleen toisen henkilön toimesta, jos vain aika sen sallii. Yleensä heitot ensimmäisen ja toisen laskennan välillä ovat 0-2 rastia, erittäin harvoin enemmän. Tämän vuoksi kun piste-ero on ollut reilusti yli 100 pistettä ei tarkistuslaskentaa ole tehty, koska todennäköisyyden mukaan ei mitään muutosta tulisi tapahtumaan. Yritämme pitää tulkinnat ja arvostelut mahdollisimman läpinäkyvinä. Virheet tulevat esiin ja niistä kuullaan kyllä. Ei näissä voi olla kuin pahoillaan järjestävällä puolella, mutta toisaalta tämä on asia mihin kilpailija pystyy myös itse vaikuttamaan. Ja tervetuloa vain tulostentarkastukseen hommiin, yksi yllättävän monelle homman vaikeaksi tekevä puoli siinä on, alkoholi tai päihtymystila ei ole sallittua;) Kuvia yleensä arvosteltavaksi yhdelle henkilölle tulee se 1000-2000 kappaletta + uusintatarkastukset. |
|
#3
|
|||||
|
|||||
|
Vaikuttaa että alkaa tämä asia paisumaan suuremmaksi kuin olisi tarve, lainasin tuossa Mylpyn kirjoitusta ja poimin sieltä omasta mielestäni tärkeimmät jutut:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Oma pieni parannusehdotus: Tulokset julkaistaan netissä ja haetut rastit html ja csv -listoina (nämä varmaan ovat tehtävissä jo siinä vaiheessa?) Mahdollisuuksien mukaan hylätyt kuvat tiimeittäin ladataan nettiin. 700 kuvaa olis nopeampi siirtää kuin 13000. Ja tästä alkaa 30min protestiaika. En tiedä mikä nykyään on käytäntönä, mutta ruuhka-aikaan saapuneet tiimit saisivat muistikorttinsa takaisin mahdollisimman pian. Ja ehkä tuota sääntöjen protestikohtaa voisi muotoilla vähän erilaiseksi, että olisi selvä miten toimia jos rastiarvostelu epäilyttää. Muusta tavasta varmentaa rastilla käyminen, pitäisi oikeasti saada selkeä parannus nykyiseen ja Mylppy tämänkin on tiivistänyt: Lainaus:
__________________
Harbor Cruisers |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Jos mutaraketeilla on aikaa ottaa 5 kuvaa että on varmasti hyväksytty ja silti vie muita kuin märkää rättiä niin eikö teamit voisi harjoitella kuvan ottamista. Vaikka laminoi itselle rastilapun ja menee metsään pimeällä ja auringon paisteessa ottamaan kuvia. Testaa miten kamera käyttäytyy yms.
__________________
Harrastajatason autourheilu on 99.9%:sti rakentamista -mutta kannattaa sen 0.1%:n edestä- |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Eli kaikki hyvin, tiimien pitää vain opetella ottamaan parempia kuvia. Sen kummempia muutoksia/parannuksia/tarkennuksia ei tarvita. Jatketaan touhuamista.
|
|
#6
|
|||
|
|||
|
Kauneus on katsojan silmissä!!! Kun siihen tilanteeseen , että yksi henkilö tarkistaa koko cupin kuvat, ei olla päästy niin mahdollisia virheitä sattuu! Sensijaan kiinnitin huomiota kuvien valtaisaan määrään mitä kisatoimistoon nykytilanteessa kiikutetaan (niiden loma- , ryyppy-ym. kuvien lisäksi ��) , jopa 6kuvaa/rasti !!!!!! Olenkin jo ehdottanut lisämääräystä aiheeseen liittyen. Kaksi kuvaa/rasti on ok , kolmannesta kuvasta -15p , neljännestä -25p ja viidennestä -35p , jnejne!!
Otetaan kuvitteellinen tilanne: Honkakoski , noin 60 tiimiä, jos tiimit hakee keskimäärin 200 rastia ja jokaisesta rastista vaikkapa viisi kuvaa, niin jokainen voi päissään laskea millainen kuvatulva kisatoimistoon vyöryy!!! Siinä alkaa kovahermoisimmankin kuvien kyylääjän silmissä viliseen. Toinen asia: Ähtärin kokemusten perusteella maastossa tapahtuvia varuste tarkastuksia tullaan tehostamaan, älkääkä unohtako nopeusvalvontaa �� samoin dräkeriin tullaan hankkimaan ainavaan enemmän pillejä. Terveisin:Tutkaäijä Viimeksi muokannut kartsa70 : 14.02.2018 12:34 |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Lainaus:
![]() En kannata sakkopisteitä lisäkuvista. Ymmärrän kyllä oikein hyvin mitä tuolla haetaan ja se sinällään on kannatettavaa. Ongelmaksi tässä tulee se, että yksittäisten kuvien poistamisessa on jonkinlainen riski väärien tai kaikkien kuvien poistamiseen. Koen että tämän pitäisi olla offroadsuunnistuskilpailu eikä kamerankäsittelykilpailu. Ei kai tuo ole kovin yleistä, että tiimillä olisi likimain kaikista rasteista monia kuvia? Tällaisissa tapauksissa järjestäjät voisivat ystävällisesti ohjeistaa kyseistä tiimiä kiinnittämään asiaan huomiota jatkossa.
__________________
Vannepaja Offroad Team |
|
#8
|
||||
|
||||
|
Sen verran on kommentoitava, jos kuvaamisesta mitään tiedän ja vielä vähemmän rastien arvostelemisesta...niin edellisistä kuvista, jotka esimerkkinä:
598 - hanska äkkiseltään näyttää olevan puskurin takana, ei kiinni siinä, mutta jos olisi suurempi kuva, niin varmaan näkyisi kosketus selvemmin lisäksi rastilappu saattaisi vaikka heilua tuulessa, käden edessä. 537 - rastilappu, onko kädessä vai onko ilmassa käden takana, höyry juuri siinä edessä, että ei voi selkeästi sanoa, onko kosketus. 538 - Huono kuva, mutta kyllä tuo olisi mielestäni ihan OK, vaikka tumma hanska ja musta pyörä on huono yhdistelmä. 498 - rengaskosketus ei näy, sormet voisi olla yhtähyvin renkaan takana, ilmassa, kuvaajan olisi kannattanut ottaa 1-2m enempi oikealta kuva. 756 - lapun 6 edessä aika pahasti risu, jotenkin luettavissa mutta autokosketus ei oikeen ole selkeä, ei näy, onko käsi putken ympärillä vai ilmassa sen edessä. Kuvan otto eri kulmasta, tai appari olisi ottanut rintamasuunnan kuvaajaan päin, jolloin käsi olisi selkeästi kaariputken takana ilman tulkinnan varaa. 782 - Autokosketus ei tuossa kyllä näy, tumma hanska olisi näkynyt paremin vaikka valkoisen tarran päällä. Lisäksi kameraa häiritsee heijastimet. Kuvaa olisi voinut rajata,siis ottaa lähempää, ainakin puolet, niin salaman teho riittää paremmin Uskon että tiimille nuo kuvat on ihan selviä ja helppoja, kun muistaa jotenkin tilanteen...Mutta tuomaristolle voi olla arpomista. Jos ei ole varmaa, onnistuiko kuva, niin ei kun useempi kuva ja eri kulmista, ihan 50cm ylös/alas/sivulle tekee jo aika ihmeitä. Aina ei tietenkään ole mahdollista kovin erikoisia liikkeitä tehdä, mutta pienikin muutos auttaa.
__________________
---------------------------------------------- Team Tostanoin Facebookissa www.maasturistit.fi www.etsama.com ------Offroad team Over the Hill--------------- |
|
#9
|
|||
|
|||
|
Kiitoksia Mylppy. Kiitoksia yksityisviestin lähettänyt toimitsija.
Minä ymmärrän että virheitä tapahtuu. Se on ihan inhimillistä. Kun tuloslaskennassakin virheet tiedostetaan ja myönnetään, niin homma varmasti hoituu tasapuolisemmin jatkossa. Arvostelulaji - halutaan tai ei. Itse valokuvaajan poikana osaan hieman arvostella valokuvia valokuvina, mutta onneksi tässä valokuvauslajissa voi pärjätä taiteellisesti lahjattomanakin. Helppoahan noiden rajatapausten hyväksyminen tai hylkääminen ei varmastikaan ole. Kiitokset kisajärjestäjille. Ei ollut mukava kritisoida tapahtunutta, mutta koin että tässä oli syytä vähän avautua lajin edun nimissä. Me kilpailijat pyrimme myös ottamaan opiksi tästä keskustelusta. Toivotaan kaikkea hyvää molemmille puolille pöytää. Kiitos ja anteeksi. Aki / Vannepaja Offroad Team
__________________
Vannepaja Offroad Team |
|
#10
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Mutta joo, ymmärrän kyllä, kuvia on aina jumalaton läjä katsottavana läpi ja se tuskin on kovin herkkua hommaa ja virheitä sattuu pakostakin. Jotenkin vain tuntuu että kynnys hylkäämiselle on välillä turhan matala, minä olisin nuo kaikki kuvat mitä tuossa listasin hyväksynyt kyllä ilman mitään ihmettelyjä. Kunhan tässä saadaan lähikuukausina tuo kilpuri valmiiksi ja ilmestytään uutena joukkueena kisaamaan pitänee ottaa näistä esimerkeistä opiksi ja pyrkiä kuvaamaan hyviä kuvia, ottaa varmuuden vuoksi heti useampi kuva aina joka rastilta eri kuvakulmista ja kipasta aina toimistolla kisan jälkeen vilkaisemassa hylsyt läpi niin ei jää jälkikäteen jossiteltavaa rastikuvien suhteen. Katsotaan miten kausi lähtee meillä käyntiin ja miten meille käy
|
|
#11
|
||||
|
||||
|
En siis ollut arvostelemassa kuvia mutta yritin asettautua arvostelijan sijalle. Yritin antaa rakentavan mielipiteen kuvista, pohtien myös tilannetta ja paranusta.
Tuossa olisi varmasti ollut mahdollisuus ottaa hyvä kuva, missä kosketus lappuun näkyy, vasemman käden asennosta päätellen. - Saattaaha käydä niin, että kameran viiveestä johtuen kuvan otto on 1-2s myöhemmin kuin laukaisu ja lapusta päästetty irti tai siitä ei ole vielä otettu kunnolla kiinni. Lähtökohtaisesti tulisi ottaa rastikuvat niin, että tulkinnan varaa tai epäselvyyttä ei tulisi. Kuitenkin on monta muuttujaa ja joskus sattuu vahinkoja ja joskus varmasti tilanteita, että jo kuvatessa rastilla tietää ettei siitä rastista ehkä pisteitä tule, mutta kun ne sormet ei vaan yltäneet selkeästi lappuun. Lainaus:
__________________
---------------------------------------------- Team Tostanoin Facebookissa www.maasturistit.fi www.etsama.com ------Offroad team Over the Hill--------------- |
|
#12
|
||||
|
||||
|
Kyllähän nuo krm:män hylätyt (selkeästi hyväksyttävät) kuvat olisi vaikuttanut tulokseen. Olisvat ollu kolmansia.
Mun mielestä ainakin cup pisteet pitäis jakaa uusiks. Krm ja blackfox, molemmille samat pisteet. Silläkin perusteella että kyseisessä kilpailussa ei ollut normaalia puolentunnin protestiaikaa.
__________________
M.O.C TemmiTiimi |
|
#13
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Edittiä Tulokset olivatkin jo 9.00 näkyvillä Viimeksi muokannut joker : 11.02.2018 00:03 |
|
#14
|
||||
|
||||
|
Jep. Jonkunmoinen ymmärryshäriö sit kun tuolla aikasemmin lukee että tulokset julkaistaan kunnes protestiaika loppuu.
Me ainakii saatii kisapaikalla käsitys että tuloksetkii julkaistii just ennen palkintojenjakoa. Täytyy jatkossa sit vissii rueta päivystämää kilpailutoimistossa.
__________________
M.O.C TemmiTiimi |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
| Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
| Näkymä | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Cros4wd Lakeuden kutsu IV 17-19.1.2014 | H&K | Tapahtumat | 106 | 01.02.2014 22:13 |
| Offivarusteen Lakeuden Kutsu III 4-6.1.2013 (mönkkäri) Huom harrasteluokka kisassa | joker | Tapahtumat | 12 | 08.01.2013 17:05 |
| Offivarusteen Lakeuden Kutsu II 13-15.1.2012 muutos kilpailukutsuun | joker | Tapahtumat | 285 | 20.04.2012 19:57 |
| Vuoden ensimmäinen suunnistus kilpailu LAKEUDEN KUTSU 2 | Lalli bj40 | Chit-Chat | 1 | 04.01.2012 20:47 |
| Offivarusteen Lakeuden Kutsu video pätkä lisätty 4 aukeamalle | joker | Tapahtumat | 277 | 22.08.2011 12:50 |