Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 13.12.2017, 05:04
Carps Carps ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.12.17
Sijainti: oulu
Viestit: 87
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja veikkaaja Näytä viesti
Hankalahan tuota on tutkia, kun kaikki autot pitäisi olla katsastettuja?

Ja esimerkkinä itellä tuossa 10v vanhassa autossa oli alapallonivelkin niin väljä, että ilman katsastusta siitä en ois ollut tietoinen(ajoin itse autolla ehkä vuoteen 500km, muutoin muijan käytössä).
Sitä voi jokainen miettiä, mitä tapahtuu kun alapallonivel "pullahtaa" pois pesästään..

Lainaus alotteesta: "Kuljettaja tuntee tutkitusti toimivatko auton ohjauslaitteet" ehkä tunteekin, mutta kun on varovainen kuljettaja(ajaa hiljaa töyssyt ym.), huomaako sellainen juurikin tukivarsien helojen/pallonivelten väljyydet? Ainakaan meidän tapauksessa ei.
Voisinhan minä tunkata parin kuukauden väliin auton ilmaan ja tutkia välyyksiä, mutta en niin tee.
Koska on katsastus sitä varten. Ja jos ei olisi, niin tuskin itsekkään, saatika muutkaan Pentti Perusautoilijat.

Ja tietysti jos kuulen alustasta jotain pauketta tms. niin tottakai pyrin tutkimaan asian.
Osa autoista pitää vapauttaa katsastuksesta että tutkimus voidaan tehdä. Fosser-tutkimuksen perusteella tutkimus kannattaa tehdä.

Voimme miettiä mitä tapahtuu kun auton ohjauslaitteeseen tulee vika. Käy niin että ajo keskeytetään heti eikä mitään tapahdu. Auto ei räjähdä käsiin (kuin ne kuuluisat pommit) ilman että kuljettaja ehtii mitenkään reagoida. Auto on aina ohjattavissa ja ajo keskeytettävissä koska auton kaikki ohjaulaitteet eivät voi vikaantua samanaikaisesti. Näin asia Fosser-tutkimuksen perusteella on. Kaikki ihmisen katsastuksiin käyttämät sadat miljardit eurot ovat virhearvion takia menneet kankkulan kaivoon. Lait pitää perustua tutkittuun tietoon. Lakeja ei saa säätää veikkaamalla.

Aloite on vuosikymmenen merkittävin lakialoite ja virheetön. Aloitteen sisältämä tutkimus herättää aikanaan kainsainvälistä kiinnostusta. https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2673

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 13.12.2017, 06:30
MiKo:n Avatar
MiKo MiKo ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 03.06.06
Sijainti: Rovaniemi
Viestit: 1.563
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Carps Näytä viesti
Osa autoista pitää vapauttaa katsastuksesta että tutkimus voidaan tehdä. Fosser-tutkimuksen perusteella tutkimus kannattaa tehdä.

Voimme miettiä mitä tapahtuu kun auton ohjauslaitteeseen tulee vika. Käy niin että ajo keskeytetään heti eikä mitään tapahdu. Auto ei räjähdä käsiin (kuin ne kuuluisat pommit) ilman että kuljettaja ehtii mitenkään reagoida. Auto on aina ohjattavissa ja ajo keskeytettävissä koska auton kaikki ohjaulaitteet eivät voi vikaantua samanaikaisesti. Näin asia Fosser-tutkimuksen perusteella on. Kaikki ihmisen katsastuksiin käyttämät sadat miljardit eurot ovat virhearvion takia menneet kankkulan kaivoon. Lait pitää perustua tutkittuun tietoon. Lakeja ei saa säätää veikkaamalla.

Aloite on vuosikymmenen merkittävin lakialoite ja virheetön. Aloitteen sisältämä tutkimus herättää aikanaan kainsainvälistä kiinnostusta. https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2673
Suosittelen tutustumaan hieman tarkemmin tuohon Fosser-tutkimukseen, Norjassa kuiten hieman erilainen kulttuuri mm. teiden varsilla tehtävät tarkastukset, ajoneuvokanta HUOMATTAVASTI tuoreempaa ja sanktiot isommat kuin Suomessa. Ja jos katsastus poistettaisiin tulisi myös täällä tienvarsitarkastuksia lisätä jonka johdosta tarvittaisiin lisää poliiseja/tarkastuksia suorittavia henkilöitä joka taas sitten oikiasti maksaakin jotakin.

Jotenki tämä koko juttu haiskahtaa sen idiootin Bernerin juonelta.. Liekkö konsepti näihin tienvarsitarkastuksiin jo valmiina ja taas pumpataan valtiolta rahaa hyvävelikerholle??
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 13.12.2017, 12:50
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.018
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja MiKo Näytä viesti
Suosittelen tutustumaan hieman tarkemmin tuohon Fosser-tutkimukseen,
Läheskään kaikki tutkimukset ei ole suoraan sovellettavissa käytäntöön, vaan vaikka jonkin toisen tutkimuksen aineistoksi ja siinäkin voidaan olla päätelmistä eri mieltä.

Vaikka joku tutkimus olisi tehty oikeaoppisesti tieteelliseltä kannalta esimerkiksi niin, että kaikki tiedonlähteet on oikein merkitty ja mitään ei ole manipuloitu erehdyttämään, kaikesta ei ole käytännön elämään paljoakaan hyötyä. Tieteellisen tutkimuksen voisi tehdä vaikka tukkirekoista ajamatta sellaista koskaan.

Itsellä harvoin on ihan pakasta vedettyä ajopeliä alla ja omissa autoissa tulee itse suoritettua katsastamista kesän aikana, mutta silti katsastuksen välineillä voi joskus löytyä esim. joku väljä nivel, apusimpukka tms. jota ei ole itse huomannut. Yleensäkin katsastuksessä näkyy auton alle paljon paremmin kuin kotona. Hyötyä voi lisätä kun menee samalla katsomaan onko jossain kohtaa ruosteenestotoimien tarvetta kun näkyvyys on hyvä.

Ammattikäyttöön on joskus päässyt käymään niin, että on itsekin päässyt ajamaan uudella autolla. Sekään ei ole kauaa uusi, vaan pian siitä tulee kulunut auto. Autokaupoista käytettyjä autoja ostaessa saa olla tarkkana kun silti katsastuksesta on voinut päästä läpi esim. yllättävän ruosteisia autoja. Joskus tuntuisi huolellisempi katsastus olevan tarpeenn

Viimeksi muokannut tekniikkamies : 13.12.2017 13:09
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 13.12.2017, 15:11
temmi_hoo temmi_hoo ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 28.01.11
Sijainti: Jokikunta, Vihti, Suomi
Viestit: 553
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Läheskään kaikki tutkimukset ei ole suoraan sovellettavissa käytäntöön, vaan vaikka jonkin toisen tutkimuksen aineistoksi ja siinäkin voidaan olla päätelmistä eri mieltä.

Vaikka joku tutkimus olisi tehty oikeaoppisesti tieteelliseltä kannalta esimerkiksi niin, että kaikki tiedonlähteet on oikein merkitty ja mitään ei ole manipuloitu erehdyttämään, kaikesta ei ole käytännön elämään paljoakaan hyötyä. Tieteellisen tutkimuksen voisi tehdä vaikka tukkirekoista ajamatta sellaista koskaan.

Itsellä harvoin on ihan pakasta vedettyä ajopeliä alla ja omissa autoissa tulee itse suoritettua katsastamista kesän aikana, mutta silti katsastuksen välineillä voi joskus löytyä esim. joku väljä nivel, apusimpukka tms. jota ei ole itse huomannut. Yleensäkin katsastuksessä näkyy auton alle paljon paremmin kuin kotona. Hyötyä voi lisätä kun menee samalla katsomaan onko jossain kohtaa ruosteenestotoimien tarvetta kun näkyvyys on hyvä.

Ammattikäyttöön on joskus päässyt käymään niin, että on itsekin päässyt ajamaan uudella autolla. Sekään ei ole kauaa uusi, vaan pian siitä tulee kulunut auto. Autokaupoista käytettyjä autoja ostaessa saa olla tarkkana kun silti katsastuksesta on voinut päästä läpi esim. yllättävän ruosteisia autoja. Joskus tuntuisi huolellisempi katsastus olevan tarpeenn
Tässähän nimimerkki Miko argumentoi nimimerkin Carps Fosser-tutkimuksesta innostumista vastaan perustellen sitä Norjan varsin erilaisella tilanteella tiekulttuurin autokannan poliisikäytäntöjen ynnä muiden suhteen.

Niin, en mäkään ymmärrä miten katsastuksesta luopuminen valtiontaloudesta mitään säästäisi. Enkä sitäkään ymmärrä miten ne väljät ohjausnivelet ilman katsastusta tulis vaihdettua muutoin kun autoista kiinnostuneiden harrastajien toimesta. Suuri osa autoilijoista ajaa miettimättä tajuamatta ja tuntematta sitä omaa autoaan.

- t
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 13.12.2017, 15:26
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.018
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja temmi_hoo Näytä viesti
Niin, en mäkään ymmärrä miten katsastuksesta luopuminen valtiontaloudesta mitään säästäisi. Enkä sitäkään ymmärrä miten ne väljät ohjausnivelet ilman katsastusta tulis vaihdettua muutoin kun autoista kiinnostuneiden harrastajien toimesta. Suuri osa autoilijoista ajaa miettimättä tajuamatta ja tuntematta sitä omaa autoaan. - t
Tiedä sitten mitä merkitsee jos on ruvettava käyttää uudempia autoja vaikka sähköauton muodossa, rupeaako tee se itse harrastaminen hyytymään ja jos autot on kovin uusia, ehkä harvempi katsastaminen riittää.

Saattaa olla, että itse lopetan harrastamisen siinä vaiheessa kun autot on enempi tietoteknisiä härveleitä, eikä ne tarjoa enää leppoisaa kädentaitopuuhaa kesäisin. Pitää hitsauskoneenkin käyttöä pelätä ettei tietotekniikka ota itseensä.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 21.12.2017, 18:58
Carps Carps ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.12.17
Sijainti: oulu
Viestit: 87
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja MiKo Näytä viesti
Suosittelen tutustumaan hieman tarkemmin tuohon Fosser-tutkimukseen, Norjassa kuiten hieman erilainen kulttuuri mm. teiden varsilla tehtävät tarkastukset, ajoneuvokanta HUOMATTAVASTI tuoreempaa ja sanktiot isommat kuin Suomessa. Ja jos katsastus poistettaisiin tulisi myös täällä tienvarsitarkastuksia lisätä jonka johdosta tarvittaisiin lisää poliiseja/tarkastuksia suorittavia henkilöitä joka taas sitten oikiasti maksaakin jotakin.

Jotenki tämä koko juttu haiskahtaa sen idiootin Bernerin juonelta.. Liekkö konsepti näihin tienvarsitarkastuksiin jo valmiina ja taas pumpataan valtiolta rahaa hyvävelikerholle??
Olen tutustunut kyseiseen tutkimukseen ja ymmärrän sen täydellisesti. Kannattaa tutustua aloitteessa esitettyyn tulkintaan tutkimuksesta niin ymmärrät tutkimuksen ja sen että katsastusta ei tarvita. Norjan tieliikenteen vanhempi autokanta ei lisännyt onnettomuuksien määrää.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 23.12.2017, 14:46
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Carps Näytä viesti
Auto on aina ohjattavissa ja ajo keskeytettävissä koska auton kaikki ohjaulaitteet eivät voi vikaantua samanaikaisesti.
Yksi raidetangon nivel kun hajoaa niin se on herran hallussa siinä vaiheessa onko vastaantulijan keulassa vai karjalan männyssä.
Jos tekniikkaa yhtään tunnet niin tapahtumien etenemistä ei ole hirveän hankala pohtia. Ja tässä riittää nimenomaan yhden osan vikaantuminen.

Jos on rattimies niin saattaa jotenkin saada hallittua tilanteen mutta perus ajokortinhaltijalta en sellaista lähtisi odottamaan.
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 23.12.2017, 17:51
Carps Carps ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.12.17
Sijainti: oulu
Viestit: 87
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rak Näytä viesti
Yksi raidetangon nivel kun hajoaa niin se on herran hallussa siinä vaiheessa onko vastaantulijan keulassa vai karjalan männyssä.
Jos tekniikkaa yhtään tunnet niin tapahtumien etenemistä ei ole hirveän hankala pohtia. Ja tässä riittää nimenomaan yhden osan vikaantuminen.

Jos on rattimies niin saattaa jotenkin saada hallittua tilanteen mutta perus ajokortinhaltijalta en sellaista lähtisi odottamaan.
Trafin julkaisun mukaan esittämäsi kaltaiset tilanteet ovat niin harvinaisia että niitä ei löytynyt tieteellisessä tutkimuksessa. 2019/2020 Trafi kokeilee lisääntyvätkö onnettomuuksien määrät kun 600 000 vuosittain hylättävää autoa ei katsasteta. Asiasta on toinen viestiketju. https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=153733
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 25.12.2017, 12:11
Hcet:n Avatar
Hcet Hcet ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 08.07.15
Sijainti: Tampere
Viestit: 742
Perusasetus

Suolaamisen saisivat kyllä lopettaa. Nyt taas tullut pohjoiseen ajeltua niin Tampereella paska lensi ja näkyvyys oli huonoa ja tiet märät. Jyväskylän pohjoispuolella tiet oli kuivia, näkyvyys hyvä ja ajo maistui. Molemmissa oli lämpötila sama pohjoisemmassa oli vain tajuttu suolaamisen turhuus ja suoranainen haitta.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 25.12.2017, 14:16
kippo86:n Avatar
kippo86 kippo86 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 05.05.07
Sijainti: Asikkala, Vääksy
Viestit: 2.433
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hcet Näytä viesti
Suolaamisen saisivat kyllä lopettaa. Nyt taas tullut pohjoiseen ajeltua niin Tampereella paska lensi ja näkyvyys oli huonoa ja tiet märät. Jyväskylän pohjoispuolella tiet oli kuivia, näkyvyys hyvä ja ajo maistui. Molemmissa oli lämpötila sama pohjoisemmassa oli vain tajuttu suolaamisen turhuus ja suoranainen haitta.
Kannatetaan.

Vuosia ihmetelly ja kyseenalaistanu suolaamisen tarpeellisuutta, ja aina saa vastaukseksi: raskasliikenne.
Johtopäätöksenä pohjoisessa loppuu kumipyöräisillä liikkuminen kun lumi tulee maahan. Rahtiliikenne hoidetaan helikopterilla tai millä lie, henkilöliikenne kulkee reellä ja porolla kai...

__________________
__________________________
"Ne piirtää jol on liituuu!"
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 25.12.2017, 14:39
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.323
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kippo86 Näytä viesti
Kannatetaan.

Vuosia ihmetelly ja kyseenalaistanu suolaamisen tarpeellisuutta, ja aina saa vastaukseksi: raskasliikenne.
Johtopäätöksenä pohjoisessa loppuu kumipyöräisillä liikkuminen kun lumi tulee maahan. Rahtiliikenne hoidetaan helikopterilla tai millä lie, henkilöliikenne kulkee reellä ja porolla kai...

Samaa miettiny. Tuskinpa se "syy" on raskas liikenne vaan kehä kolmosen sisäpuoli ja kiireiset kaupunkilaiset. Liikenneturvallisuuden nimissä suolaa kylvetään joka paikkaan kelistä riippumatta. Pöljää puuhaa.
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 26.12.2017, 13:41
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.073
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Heguli Näytä viesti
Samaa miettiny. Tuskinpa se "syy" on raskas liikenne vaan kehä kolmosen sisäpuoli ja kiireiset kaupunkilaiset. Liikenneturvallisuuden nimissä suolaa kylvetään joka paikkaan kelistä riippumatta. Pöljää puuhaa.
Mikä lie, mut pöljää on. Nykyään on raskaallakin kalustolla talvirengaspakko, vois kokeilla vähentää suolan läträystä.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 27.12.2017, 15:45
petroman petroman ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.07.09
Sijainti: askola
Viestit: 1.322
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hcet Näytä viesti
Suolaamisen saisivat kyllä lopettaa. Nyt taas tullut pohjoiseen ajeltua niin Tampereella paska lensi ja näkyvyys oli huonoa ja tiet märät. Jyväskylän pohjoispuolella tiet oli kuivia, näkyvyys hyvä ja ajo maistui. Molemmissa oli lämpötila sama pohjoisemmassa oli vain tajuttu suolaamisen turhuus ja suoranainen haitta.
Samaa mieltä minäkin. Mutta vissiin tykkäävät täällä etelässä ajaa aina sohjossa tai ainakin märällä tiellä..
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 27.12.2017, 19:05
MiKo:n Avatar
MiKo MiKo ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 03.06.06
Sijainti: Rovaniemi
Viestit: 1.563
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja petroman Näytä viesti
Samaa mieltä minäkin. Mutta vissiin tykkäävät täällä etelässä ajaa aina sohjossa tai ainakin märällä tiellä..
Eilen illalla ajelin itärajalta Saloon. Aura-autoja näky muutama, kummastutti vain kun aura ei tiehen vastannut vaikka loskaa oli reilu viisi senttiä, suolaa sen sijaan muistettiin ruiskuttaa reilusti. Perseestä.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 27.12.2017, 23:15
kippo86:n Avatar
kippo86 kippo86 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 05.05.07
Sijainti: Asikkala, Vääksy
Viestit: 2.433
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja MiKo Näytä viesti
Eilen illalla ajelin itärajalta Saloon. Aura-autoja näky muutama, kummastutti vain kun aura ei tiehen vastannut vaikka loskaa oli reilu viisi senttiä, suolaa sen sijaan muistettiin ruiskuttaa reilusti. Perseestä.
Ei kulu terät
__________________
__________________________
"Ne piirtää jol on liituuu!"
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Kesäajasta luopuminen - Kansalaisaloite. TOPPAHOUSU Chit-Chat 39 30.03.2019 07:21
Kansalaisaloite eurosta äänestykseen patroltd Chit-Chat 1 16.07.2015 22:52
Ohi on - Kansalaisaloite asevelvollisuuden lakkauttamiseksi mara90 Linkit 68 05.10.2013 08:31
Järkeä tekijänoikeuslakiin, kansalaisaloite Lars Chit-Chat 2 22.07.2013 07:52
Kansalaisaloite ampumaratojen puolesta Rak Chit-Chat 20 13.07.2013 21:47


Sivu luotu: 04:39 (GMT +2).