![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Onko niissä tulpissa joku vika vai miksi vaihto? Hehkuissa on ollut sellaista vaihtoon liittyvää ongelmaa, että vaihdon jälkeen ei tiiveys kierreosaan päin ole aina ollut enää hyvä, vaan sinne väliin alkaa puskea nokea. Noki ja karsta liimaa tulpan hyvin kiinni ja siten tulppa katkeaa helpommin seuraavassa vaihdossa. Kierre pitäisi dieselkorjaamon ammatilaisen mukaan puhdistaa ja tiivistävä kartiopinta kannessa rotsata, että uusi tulppa tiivistyisi kunnolla. Muutama työläästi kääntyvä tulppa on omissa laitteissa ollut. Jos tarvittava avausvoima alkaa kasvaa tai tulppa alkaa narista avattaessa, niin WD40 voiteeksi kierteeseen ja kääntää kiinni päin. Sitten lisää voidetta ja varovasti taas kokeilemaan auki päin. Samat lääkkeet siis kuin ruosteisen ruuvin tai mutterin irroituksessa, eli edestakaisin nitkuttelua ja irroitusöljyä väliiin. Vaikeammin avattavissa on näkynyt selvästi pidemmälle kierreosaan ulottuva musta väri kuin helpommin aukeavissa.
__________________
Jukka |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Kuumana oli ohje MB:n cdi koneelle aikanaan.
Hehkun tilan puhdistus kalvaimella ja hyvin kuumaa/painetta kestävä kiinnileikkautumisen estävä rasva uusien runkoon/kierteeseen. |
#3
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
1 ohmilla aloitustehoksi tulisi 11V:lla 120W ja virta olisi 11A. Hehkusulake olisi siis 50A. Onko tää oikeita luokkaa? Beru ohjeistaa tuohon karstan poistoon, että hehkuttelee ulkoisella jännitteellä 5 minuuttia jolloin karstat palaa pois ja sitten tulppa irtoaa melkein itsekseen (unissa)
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. Viimeksi muokannut Porvoon Hilma : 26.11.2017 21:31 |
#4
|
|||
|
|||
![]() |
#5
|
|||
|
|||
![]() Ei mitään kokemusta k.o autosta....Lainaus:
Tuo lienee keraamisilla? hehkuilla? Perinteiset (-80 luvun) hehkut ottaa yleensä enemmän, kuin tuo 11 amppeeria kylmänä. Jostain jäänyt mieleen, että normaalit -80 (-90 luvun perinteiset-) luvun, kunnossaolevat 12v järjestelmän hehkutulpat ottaa kylmanä n.20 Appeeria, ja virta tippuu nopeasti alle 10 appeerin, olisko 5 sekunttia... siis vahvasti yleistäen. Olisko mittari-/mittaustapa väärä? Monella mittarilla nimenomaan tuo "nollapää-" heittää tuon vajaan ohmin.... Minulla on Fluke, missä on 40 ohmin alue, jonka pystyy kalibroimaan mittajohdot tms. yhteenkytkemällä. Ja wanhat hehkutulpat testaan siitä huolimatta virta-alueella, joka on max 10 Amppeeria. Ja tuo fluken "sulake" on kestänyt tuon muutaman sekunnin ylivirran... Ja noissa "uusissa keksinnöissä" on se huono puoli, että tietokone/matolaatikko päättää, että milloin käynnistytään: siis jos jakotukin (cdi) paine ei ole riittävä tms. niin silloin ei anneta dieseliä palotilaan... tms. Ja tuohan tarkoittaa sitä, että "sahataan kone käyntiin-" matolaatikon toimesta. siis sekunnin murto-osa avaimesta start-asennossa, niin tuo cdi:n tietokone starttaa pitkääään... Jos cdi- koneessa on hehkut paskana, niin kännistyttyä käy pienen hetken huonosti, ja putkesta tuprahtaa savua, jos siellä ei ole tuota nokisuodatinta.... ja tuon hehkutulppaan kertyneen "nokiperunan" voi yrittää ""karkaista" pois-"... Mutta se on verrattavissa pokerin pelaamiseen; aina ei voi onnistua.... |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Tarkoitin kysymyksellä lähinnä sitä, että onko käynnistymisen kanssa vaivoja vai mistä päättelit olevan vaihdon aika? Vai varmuuden vuoksiko vaihtaisit tulpat (Hilmaan?)?
__________________
Jukka |
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Nyt on kuitenkin tulpat varuilta ja voi olla ettei niitä tartte, mutta laitetaan sitten vaikka testamenttiin ![]()
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Aika harvoin tulee yleismittaria käytettyä hehkuja testatessa, hyppyjohto akulta ja sillä räpsyttelee hehkua, kipinän puutteesta tai voimakkuudesta voi tehdä arvion jatkotoimenpiteiden tarpeesta.
Osa hehkujen irtoamisongelmaa on se että joissain vehkeissä hehkussa oleva kierre menee reiän reunan alapuolelle jolloin siihen jää potero joka täyttyy ajan myötä hiekalla/pölyllä. Nytkähtää irti mukavasti mutta sitten alkaa tahmata ja tahtoo osa kierteestä paskottua kun punoo auki.
__________________
www.OFFROADOULU.com |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Kannattaa kyllä olla varovainen noiden hehkujen kanssa kun kotona lähtee irrottelemaan.
![]() Meillä jouduttiin firman autoa käyttämään hehkuremontissa ja vasta kolmannessa korjaamossa ne saatiin irti. Kyseessä on Nissan Interstar ja Diesel-korjaamon ukko sanoi kyllä että tämä kyseessä oleva moottori on aivan haista paska -mallia hehkujen suhteen. ![]()
__________________
Satunnainen huutelija. |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Isuzussakin osaa hehkut tarttua kiinni, ja ne katkee heti kierteen juuresta. Kokemusta on
![]() Esimerkiksi L200 kun vuotaa välijäähdyttimestä kokoajan öljyä hehkujen päälle niin ei tarvitse 1/4" räikkää kummempaa työkalua hehkujen vaihtoon ![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Jakoremmin vaihto | KerT | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 27.01.2013 20:13 |
tuulilasin vaihto | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 08.11.2012 20:02 | |
tekniikan vaihto? | haapja | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 31.01.2008 01:18 |
Jakohihnan vaihto | juza | Tekniikka & Jutustelu | 14 | 29.05.2006 22:16 |
Merkin vaihto | wannabee | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 22.02.2005 13:55 |