![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Laita sellanen nordlock lukkoprikka, ei pääse pultit löystymään, itellä oli kans ongelmaa et pultteja katkeili ja nordlokkien jälkeen ei mitään ongelmaa.
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ongelma on pahin lyhyellä puolella ja siitä on kerran katkennut kaikki pultit. Pitkän puolen vetari varmaan elää sen verran ettei löystytä laippaa. Ongelma voi johtua yksinkertaisesti siitä että lyhyen puolen navan kierteet on jo niin huonot ettei pysy kireällä vaikka miten vetää tiukkaan. Osa korjatuista kierteistä on vielä mennyt vinoon kun porattu vapaalla kädellä hätäpäissään. Nyt uusi napa on porattu ja kierteytetty pylväsporassa ja saman teen vetarille kunhan saan poran modattua niin että vetarin saa kaukalosta läpi. Pitäisi olla sitten suorassa kaikki työstöt. Sama pitää tehdä myös pitkälle puolelle niin ei tarvii joka päivä noita kirrailla. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Päivitelläänpä tännekkin mitä on tusattu. Tutkin lämpömittaria ja anturia irroittaessa tuli puolet kierteestä mukana. Ollut halki jo kauan. Piti vaihtaa tilalle B koneen 2-pulttinen termarikotelo. VDO lämpömittari ei vieläkään toimi vaikka piuhaa maahan iskiessä mittari menee tappiin ja anturi taas antaa vastuarvoja lämmön mukaan. No kai se anturi tai mittari voi silti olla rikki. VDO anturi M16 mallina on vaan pirun arvokas 30-50e haitarissa. No kiinanpojilta löytyy onneksi anturi vitosella ja bilteman mittari antureineen maksaa 11.90e
![]() Suurin lompakkoa vajuuttava ongelma oli että toinen akku oli tullut tiensä päähän ja näitä ei vaihdeta kun pareittain. Yellowtop optimat oli ostettu joskus 2008. Ilmeisesti viikko 3 tai 31 2008? Uudet samasta paikasta ja aika tarkkaan 10v oli käyttöikä. Uudet ostettu viikko 12/2018. 2008 ja 2018 kumpikin merkataan samalla 8 merkinnällä. Ei varmaan uskota normi tai nyky akuillla yli 10v ikään. Toinen vanha akku on vielä toimiva ja saa jatkaa palveluaan vielä jossain muussa kulkineessa. Saa nähdä mitä made in mexico optimat kestää. Talvella vaihdoin pari vanhaa sähköpatteria ja niiden peltejä katsellessa tuli idea kokeilla värkätä dashboxi berttaan. Näitä on jenkeissä myynnissä valmiina. Joskus bongasin idean toyota4wdowners lehdestä. Mitään hipo taivuttimia ei ollut omissa nurkissa joten kanttailut tehtiin palkin ja lankun pätkillä. Mallailua. Loveaminen mittarille ja hanskalokerolle. Kaksiosainen kansi saranalla ja lukoilla. Mahtuu jotain pientä roinaa. Versio 1 valmis. Muutama moka kävi jotka huomasin liian myöhään ja ne korjataan joskus 2 versiossa. Kojelaudan muoto ei ole suora joten olisi pitänyt taivuttaa enemmän kulmaa koko hässäkkään. Laatikon alapohja on nyt aika suora kun pitäisi olla rajusti viisto että kojelaudan yläosa ei jäisi "pimentoon". Suunnitelmaa sekoiti myös 2DIN 7" android mankka jo ei oikein istu dashboxiin kunnolla. Länkky jaa vähän piiloon se alle. Näppärässä laitteessa voi pyörittää mm. oziexploreria ja peruutuskamerakin löytyy. Uudessa v2 dashboxissa tulee olemaan naville oma lovi jossa sen saa kallistettua oikeaan suuntaan. Täytyy vielä mallailla mahtuuko UGARin 2DIN 9" malli jossa näyttö tulee yli sen 2DIN koon. Toinen mahdollisuus on että teen mankan loven niin reiluksi että 10.1" android tabletti mahtuu sen "päälle" tarvittaessa, ongelma on vaan että väkisinkin sitten dashboxin laatikot alkaa jäämään melko pieniksi. Eipä niihin oikeastaan tarvitsekkaan mahtua kun jotain kamaa pois veden yms. muiden elementtien armoilta, kännykkä, lompakko, passi jne. Android tabletin kanssa ongelma on toimiiko GPS jos metallista kojelautaa vasten asennettuna, mankassa on oma antenni gepsille joka liimattu dashboxin päälle keskelle. Samalla kojelautaa tuli siivottua ja vihdoin on katkaisijat joista saa jotain selvää. Aikaisemmissa kuvissa vielä vanhat katkaksijat, nykyään on kaikki vihreitä logo/tekstillisiä carling/arb katkaisijoita. Mittaristo tuli värkättyä myös uuteen uskoon. Sisuskalut on kairattu mäkeen polttoainemittaria lukuunottamatta. Ahtopainemittari ja ilmanpainemittari ovat ainoita jotka jäi vielä kojelautaan. Nopeusmittariksi vaihtui järkevämmällä asteikolla oleva, ongelmana on vain että mittari sinisellä taustavalolla ja viisari ei oikeen meinaa erottua. Muuten on tehty "pieni" huolto pääsiäisen reissuun johon sisältyi mm. - Takajarrupalojen vaihto - Panhardin kiristys / akselinpää etu - Vetotangon simpukan pään nivelen vaihto - Takarenkaiden beadlockkien uudelleenkeskitys - Toisen takarenkaan suoran venttiilin vaihto L malliseksi - takaperän öljyjen vaihto - Takaperän pinionin mutterin kiristys - Teetetty velipojalla kaksi uutta oikean mittaista takakardaania ja yksi etukardaani - Koneen öljyjen ja suodattimen vaihto (lämpimät 15w-40 on muuten pitkin lattioita aika nopeesti kun öljypohjan propun irroittaa). - Termarikotelon vaihto ehjään ja siinä yhteydessä maahan valuneiden nesteiden täydennys - Koneen maadoituskaapelin korjaus, vanha oli kokonaan poikki. - LED ajovalot, no katsotaan testin jälkeen laitanko vai en. LED ajovalot on 7" "angel eyes" mallit jotka toimii 9-32v alueella. Umpio menee suoraan H4 liittimeen mutta mukana on myös joku boxi väliin. Ohjeita ei tietty kiinapojat laittaneen mukaan ja kokeilin purkkia niin tuloksena oli pamaus ja sähkön hajua. Lootasta pamahti pohja auki kun pari konkkaa jysähti. Jostain katsoin että nämä voisivat olla jotain LED canbus/ anti-flicker bokseja joita jeepeissä tarvitaan? Mikään normi driveri se ei kai ole kun palaa suoraan kytkettynäkin? Täytyy katsoa tekeekö näillä mitään vai saako suoraan laittaa romukoppaan. Mitenhän käy jos näiden kanssa menis leimalle? Linssissä lukee DOT SAE E9. Viimeksi muokannut mikjus : 26.03.2018 14:19 |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Pääsiäisen reissulla meinas pää hajoa sirinään jonka nelivedon keppi toi laatikoilta. Vakio kytkentä toimii niin että etuvedon keppin "tappi" on siirtohaarukkaa liikuttavan siirtäjän hahlossa. Kun tappi on hahloon väljä ja vivusto tarpeeksi holo niin meteli on melkoinen kun tärinästä ottaa kontaktia hahlon laitoihin. Kädellä kun painattaa keppiä niin ääni häviää täysin.
Ei muuta kun siirtäjä irti, poikki ja m10 kierre päähän. Siihen ruuvasin jostain saadun nivelen joka sopi suoraan vakio vivustoon kun siitä poisti "tapin". Hmm pitäisi tarkistaa pitääkö tuossa yhdessä urassa olla o-rengas. No ei ainakaan öljyä vuoda ulos, eikä siellä ole rengasta ollut tai sitten se on syöpynyt kokonaan pois. Patentti paikallaan. On todella lähellä etukardaanin laippaa. Vaikuttaa timmiltä mutta pitää vielä koeajaa että sirinät on varmasti eliminoitu. Alkaa meinaan mokoman takia satojen kilometrien tiesiirtymillä korvat soimaan. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
No niin kepin muutos olisi pitänyt tehdä jo 10v sitten. Nyt ei enää tirise, jäljellä on enää välitetty jakiksen normi meteli.
Asentelin myös Puuilon warrior langattoman Kaken. Halpa, kaks sopivan kokoista kapulaa ja 12/24v malli. Huono puoli on erikoinen patteri mut ei onneks maksa kun 2,5e. Kokeilin kantamaa ja 110m pidemmälle en jaksanut kokeilla. Kelaa nätisti, ei jätä päälle, ei huomattavaa viivettä räikällä ja on/off nappi kaukosäätimessä. Katotaan kun pääsee vielä tositoimiin. Apparille toi on hyvä tai jos vinssaa yksin. Räikkä kun on lukittu niin ettei saa vapaalle ja vaikka saisikin niin ei sitä kukaan jaksa kiskoa ulospäin. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Viime venäjän reissulta koti pihaan kurvatessa huomattiin että takaa oli vanne löystynyt ja hakannut vanteen, navan, navan pultit, levyn sekä "spacerin" aivan paskaksi. Vanne varsinkin harmitti sillä se oli melko uusi. Huomattiin kyllä että matkan loppu kilometreillä vähän jumputti mutta oli siinä samalla vähän isompaakin ongelmaa, kuten lähes täydellinen jarruttomuus.
Jarulevykin oli lähes tuliterä vaikkei siltä näytäkkään. Ruostuu hetkessä kun tallissa seisoo. Olin jo ennen nykyisten vanteiden tekoa koittanut hakea tehdastekoisia edullisia BL peltivanteita. En silloin saanut sellaisia hommattua tarpeeksi nopeasti joten piti tehdä normi vanteista. Nyt vannetukku toi beadlock mallit markkinoille ja oli ihan pakko kokeilla onko näistä mihinkään. Pitkään olen jo harmitellut kun omatekoisissa keskitys vanteelle on aina enemmän tai vähemmän haasteellista ja väärin tehtynä aiheuttaa pomppimista pystysuunnassa. Tehdastekoisissa erilainen rakenne ja keskitys vastaa normaalia vannetta. Hankin siis 8x16 Rocky Beadlockit. Olin jo muutaman viikon ajanyt hodarilla vastaavilla 15x10 vanteilla ja niistä rohkaistuneena uskalsin nämäkin hankkia. Hodarissa menee melko hyvin mutta pientä ravistusta löytyy. Vanteita/renkaita ei ole tasapainotettu kuin kuulilla. Hodarissa lisäksi joku ongelma leveämpien vanteiden kanssa etupäässä, meinaa lähteä woblaamaan. Tämä siis toistuu kaikilla 33-> renkailla ja leveemmillä vanteilla mitä minulla on ollut. Teki jopa 33" kumeilla ja 7" vanteilla kunnes runkoa vahvistettiin, jossain vielä siis vahvistamista tai vikaa. BJ meni edellisilläkin vanteilla hyvin kun ne oli keskitetty kunnolla eikä ne olleet vettä täynnä. Unboxing Omatekoinen vs tehdastekoinen beadlock. Nyrkkisääntö omatekoinen beadlock leventää vannetta noin tuuman pitää aika tarkalleen paikkansa. Rako kun vanteen kehä pultattu kiinni "rauta rautaa vasten" Ziarelli Extreme forestin reuna on nyt noin 18mm, beadlock on painanu tätä hieman kasaan koska uutena oli paksumpi, 22+mm. Kehä kii. Kehän materiaalivahvuus noin 3mm, reuna on pyöristetty prässäämällä pelti kaksinkerroin. Vedin pultit noin 5 ftlb momenttiin. 8x16 vanteissa on keskiö paksumpaa tavaraa kuin 15" mallissa ja reiät isommat. Ziarellit meni helposti näille vanteille. Ei tarvinnut kuin vähän painaa jalalla kun sisäreuna imi kiinni. Omatekoiset 8x16 beadlockit vaati kaksi miestä hyppimään kumin päälle tallissa ja maastossa piti räjäyttää vanteelle. Vannejumppaa sai tehdä kauniissa säässä ulkona. Tallissa ei viitsinyt tehdä kun myös miljoona hyttystä oli löytänyt sieltä mukavan viileän paikan. Tässä taas löytyi samalla syy miksi juuri keskitetyt vanteet pomputti. Kolmessa vanteessa oli reilusti vettä sisällä (+kuulia noin 280g) vaikka ei ole tippunut vanteelta. Hörii siis maastoajossa sisään tavaraa luultavasti sisäreunasta. Pitäisi varmaan käyttää jotain liimaa. Yhdestä kumista piti oikeen kaapia savea irti kumista, varmaan keskipakovoima oli sitä pakannut keskelle renkasta aika tiukkaan. Ajamaan ei ole vielä päässyt. Löytyi lisää korjattavaa kun vaihdoin apparipuolelle eteen jarrupaloja. Napa ei pyöri mihinkään käsin. Juuri ja juuri voi pyörittää kun lyö ison rukarin jäähdytetyn levyn väliin. Laakeri pettänyt? Tämä olikin viime reissulle vaihdettu napa jostain 80 luvun HJ:sta alkuperäisillä laakereilla. Ei ollut vaihtaa uusia joten vanhat rasvaten kasaan ja nyt jo jumitti kiinni. Ohjaus simpukkakin vuotaa öljyä siitä mihin rattiakseli kiinnittyy joten on taas tekemistä riittää. Viimeksi muokannut mikjus : 18.06.2018 14:09 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty BJ-40 Projekti | mss | O/M/V Ajoneuvot | 2 | 05.06.2016 20:17 |
Myydään Bj-40 projekti | kares | O/M/V Ajoneuvot | 16 | 19.03.2014 23:04 |
Bj 40 projekti | _JT_ | Maasturiprojektit | 277 | 28.02.2013 22:09 |
M: TOYOTA BJ-40 projekti | tepa78 | O/M/V Ajoneuvot | 12 | 15.03.2008 15:47 |
Bj 40 -76 projekti | elhapero | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 04.03.2008 23:00 |