Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 05.07.2017, 22:18
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

HJ:ssa tahtoo olla yleensä sähköstä puutetta....


Tuo automaattisuus, siis että sammuttaa itsensä 20 min kuluttua on hyvä ominaisuus.
Siis että ei lataa hupiakkua, jos 24v akut on "kontallaan".

Minkä tehoinen laturi sulla on HJ:ssa?

Vanhemmissa hj-60(/61) taitaa olla 25 amppeerinen, ja sitten viimmeisissä on 40 Amppeerin laturi.
Ja nuo hj:n laturit on välitetty pyörimään hitaasti, siis tyhjäkäynnilla ei lataa lähellekkään täysiä.

Ja kulutustahan voi olla, varsinkin offikäytössä, alkuperäistä enemmän.....

Siis ajan sitä takaa, että jos "mönkii" tyhjäkäynnillä, ja on esim työvaloja, niin akut purkaantuu ajan kanssa.

Ja jos esim. 100 Ah akut on tyhjät, niin niiden lataaminen pienessä pyörittelyssä täyteen vie uskomattoman pitkään. Siis jos on esim. 25 Amppeerin laturi, niin jopa maatieajossa akkujen lataukseen jää auton oman kulutuksen (valot, lämppäri yms) enää muutama amppeeri.. vaikka jäisi 10 amppeeria keskimäärin, niin menee 10 tuntia että lataa täyteen...

-> kun mulla oli käyttiksenä noita 24 volttisia cruisereita, niin latasin 7 amppeerin ctekillä akut aina välillä täyteen; siis kun auto oli jouten, latasin toista akkua ensin esim. 10 tuntia, että laturi ilmoitti olevan täynnä, ja sitten toinen akku lataukseen.
Tuolla tavalla muutaman kerran vuodessa "tasapainoitettu" akkupari kestää yli 5 vuotta, vaikka ovat yleensä olleet niitä perusmallin akkuja; siis ladan taikka 99 saabin 60 Ah exide-merkkisiä.
HUOM. autossa ei saa olla mitään kulutusta; eikä sillä saa missäännimessä ajaa, kun toinen akku on ladattu ja toinen ei.
Tuota samaa temppua olen käyttänyt kuorma-autossa; toinen akku lataantui laturin mukaan täyteen 4-8 tunnissa, ja toinen vaati melkein vuorokauden.
Olikohan aikaa myören tyhjentänyt toista akkua paskasen kannen kautta tms.

P.S kun kaksi 12v akkua kytketään sarjaan, siis että saadaan 24volttia, niin siitä akkujen välisestä "12v johdosta/jännitteestä" ei saa ottaa mitään, ei edes radion sähköä.
Jos tuosta otetaan sähköä, niin tuo alajännitepuolen akku tyhjenee ajan kanssa ja sitä kautta menee paskaksi, yläjännitepuolen akku taas kiehuu kuivaksi/paskasi, kun laturi pukkaa esim. 29 volttia, ja alajännitepuolen akku ottas virtaa vastaan, napajännite esim. 13.6 volttia, yläjännitepuolen akku puolestaan on jo täynnä; siis ei ota virtaa vastaan, nin jännite nousee liian korkeaksi (29v-13.6v=15,4 volttia), mikä kiehutta ja pilaa akun.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 06.07.2017, 09:03
Nalle:n Avatar
Nalle Nalle ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 16.12.03
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 1.665
Perusasetus

Nytpä en osaa sanoa, että minkä tehoinen tuo 87 HJ61sen laturi on.. Ei se mahda mikään voimalaitos olla.

Ja tuo mitä kirjoitit tuosta akkujen ajoittaisesta lataamisesta esim. C-Tecillä, pitää tasan paikkansa. Itsekin tulee, varsinkin talvisaikana latailtua aina silloin tällöin nuo akut täyteen.

Ajatuksissa on ollut hommata joku 24voltin laturi, jonka vois kytkeä lohkolämppärin piuhaan, tai itseasiassa jopa rinnalle, omaan johtoonsa, jolloin vois autoa pitää "roikassa" ja antaa akkujen latautua pikkuhiljaa.. Ja kun latausjännite nousee yli 26 voltin, niin samalla tuo taka-akun automaattilaturikin heräisi ja alkais pukkaamaan virtaa myös taka-akulle.. Sen 24v laturin vaan pitäis olla joku hieman reilumpitehoinen, esimerkiksi 10ampeerinen tai joku vastaava.. Mitään parin amperin laturia sinne ei kannata mennä investoimaan.
__________________
Minulla on huonoja ja hyviä uutisia.. Huonot uutiset on ne, että täällä ei ole mitään muuta syötävää, kuin poronpaskaa.. Hyvät uutiset on ne, että sitä paskaa on paljon.
-Reino Hiltunen, Koe-eläinpuisto
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 15.07.2017, 16:22
Nalle:n Avatar
Nalle Nalle ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 16.12.03
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 1.665
Perusasetus

Noniin.. Mööpeli on ollut käytössä nyt tovin aikaa ja tuntuuhan se pelittävän.

Huomionarvoisia asioita on ollut suhteellisen vähän. Laite toimii luvatulla tavalla automaattisesti. Aloittaa latauksen kun auton oma latausjännite nousee ja lopettaa latauksen, kun jännite laskee, sekä menee lopulta nukkumaan, jos 20 minuuttia kuluu, eikä jännite nouse. Yksinkertainen siis.

Lisäksi on pari pikkujuttua, jotka on hyvä huomioida. Eli laturissa on ledein ilmaistuna kolme eri latausmoodia, teholataus, absorbointi ja ylläpito. Ja tämän lisäksi, mikäli mööpeli lämpenee liikaa ladattaessa esimerkiksi enempi tyhjennyttä akkua, laite heittää lataamasta ja jatkaa, kunnes on jäähtynyt. Huono puoli tuossa laitteessa on se, että siinä ei ole mitään puhaltimia tai muitakaan jäähdyttimiä, mutta sitä vastoin laite sitten onkin vesitiivis, tai ainakin semmoiseksi mainostettu.

Eli nykyisellään olen tuohon laitteeseen varsin tyytyväinen ja uskaltaisinpa jopa varovaisesti suositellakin tuollaisen tarvitsevalle.
__________________
Minulla on huonoja ja hyviä uutisia.. Huonot uutiset on ne, että täällä ei ole mitään muuta syötävää, kuin poronpaskaa.. Hyvät uutiset on ne, että sitä paskaa on paljon.
-Reino Hiltunen, Koe-eläinpuisto
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 15.07.2017, 17:59
hiluvitkutin:n Avatar
hiluvitkutin hiluvitkutin ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.07
Sijainti: keitele, Finland.
Viestit: 2.366
Perusasetus

Kuullostaa hyvälle jos joskus tarvetta sellaiselle.
Kun mulla oli kakkosnelos autoja. Sillon tällöin mittasin akut, jos oli vähän heittoa irrotin kengät ja laitoin kaapeleilla jännitteet tasoittumaan akkujen kesken, ja mahdollisesti laturiinkin samalla.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 27.07.2017, 23:56
2x4WD 2x4WD ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.05.05
Sijainti: TAMPERE, Finland.
Viestit: 561
Perusasetus

Vastaavan kaltainen kampe

CTEK D250TS / FL
__________________
Käsittele kaikkia stressaavia tilanteita kuin koira. Jos et voi syödä sitä tai leikkiä sillä, kuse sen päälle ja kävele tiehesi.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 29.07.2021, 10:57
Jull Jull ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 28.08.05
Sijainti: Lieksa
Viestit: 654
Perusasetus

Ostin tämmöisen Victronin laitteen 24 V => 12V laturiksi:



https://www.suomenakut.fi/lisavarust...8719076048978/

5 v. takuu ja hinta vaikutti kohtuulliselta moniin muihin verrattuna ja lataa max 30 A virralla. Tuossa on automaattinen lisäakun erotus auton järjestelmästä kun auto ei ole käynnissä. Bluetoothin kautta voi seurata latausta livenä ja säätää laitetta.
Ajatus on ladata tuolla 150-200 Ah AGM-akkua, josta virrat lähtee ainakin vetokoukulle, ilmalämppärille, kompurajääkaapille, stereosysteemille, joillekin valoille ym. Kokemuksia myöhemmin, kunhan saan tuon joskus asennettua ja käyttöön.
__________________
BJ75
SLCK #274
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 29.07.2021, 11:16
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.778
Perusasetus

eipä mittään

Viimeksi muokannut Mika_T : 19.10.2021 21:56
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
B 24v ---> 12v Razzle Tekniikka & Jutustelu 7 13.10.2013 10:58
Myydään 2 kpl jännitteenalentimia. 24v->12v Jouni_S O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 30.11.2011 10:14
M: jännitteenmuunnin 24v-->12v bj45lava O/M/V Muut 5 21.10.2007 07:10
M: Jännitteenalentimet 24V->12V MK O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 5 08.12.2006 21:48
O: 24V->12V 10 ampeeria! p3ku O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 03.01.2006 22:02


Sivu luotu: 10:15 (GMT +2).