Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 30.05.2017, 20:16
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.480
Perusasetus

Ei ole oikein tullut nyt topikkia päiviteltyä, mutta koska ei ollut mitään tekemättömiä hommia autossa niin piti alkaa ennen leimaa (viim. 15.4., eli meni jo aikaapäivää sitten ) ja muutoskatsastusta tekemään vähän enemmän


Eli poistin vanhat palkkihelmat ja teen ne uudestaan paremmin - vahvempana, kevyempänä ja samalla vähän paremmalla maavaralla
Vanhat oli kiinni ylhäältä kynnyskotelossa, ja alhaalta lattian pystyseinän saumassa; sen lisäksi vielä tuettu a-ja c- pilareiden kohdalta putkilevikkeiden alapäillä. Silloin kun ne tein niin taisi jäädä ruostesuojauskin vähän huolimattomasti tehdyksi.

Päädyin siis siihen, että tarttis tehdä jotain - eikun rälläkkä laulamaan ja vanha palkkihelma irti. Kuten näkyy, ruoste oli jo vähän päässyt raiskaamaan, lähinnä tosin niitä alkuperäisiä helmakotelon ja lattian pystyseinän osia missä oli huononlaisesti maalia..



Vanha helmahan oli 100 x 50 x 3 + 50 x 50 x 3 palkeista kasattu. Uusi nyt sitten vähän eri mitoilla, eli 120 x 60 palkkia 3mm seinällä. Mitoistaan huolimatta tällä uudella tosiaan tulee pari senttiä lisää tilaa helman alle, koska uusi palkki mahtuu paikalleen siten, että sen kulma jää juuri oven alareunan tasalle - siihen missä oli siis alkuperäisessä kynnyksessä pokkaus.



..vertaa vanhaan malliin, niin tuosta oven alapuolelta on nyt hävinnyt tuo 0,5mm:n peltilipareen yksi pokkaus.





Vahvistusprojekti lähti siitä, että hitsasin b- ja c-pilareiden alapäihin 3mm:n levystä palat, ja niiden pohjaan pätkät saumatonta putkea. Palkkiin reiät pystysuunnassa läpi, ja palkki paikalleen ja alapuolelta putkien päät palkkiin kiinni:






Palkin alasisänurkkaan hitsasin n.3mm:n vahvuisen T- profiilin (T:n mitat n. 30 x 30mm); tähän profiiliin hitsasin sisäreunasta lattiapellin niin että lattiapelti hieman kantaa reunan päällä.
Lattiapellin kulman/ kynnyskotelon pystysuoran osan matkustamon puolelta leikkasin kokonaan pois niin, että jäljellä olevan kynnyskotelon reunan sai hitsattua suoraan helmapalkin sisempään yläreunaan.
Lisäksi hitsasin kynnyskotelon ulkopuolisen pitkän sivun koko matkalta palkinm yläpintaan.

Eli vanha palkki oli kiinni kahdella pitkällä saumalla ohuessa pellissä, nyt uusi malli on kolmelta sivulta kiinni vahvemmin ja vahvistettuna. Painoa lähti puntarin mukaan pois muutama kilo per puoli ja silti rakenne on vahvempi

Sisäpuoli:



Ulkopuoli lattian alapuolelta:


Ulkopuoli kynnyskotelon nurkalta:


Nojailuputket/ astinlaudat tuli taiteiltua tällä kertaa niin, että ne kääntyy kantaviin koripalkkeihin asti lattian alapinnan tasalla. Tällä saa edelleen sidottua rakennetta tiukemmin; sekä etu- että takapään putket on sidottu putken yläpinnasta joko lattiaan (edessä) tai pyöränkoteloon (takana).
Lisäksi toki putkilevikkeiden alapäät tullaan hitsaamaan kunnolla kiinni helmakoteloihin/ nojailuputkiin.






..ja toki kun painoa säästyy, niin pitää jollain tasata se Eli noi jenkeistä merirahtina saapuneet frame stiffenerit paikalleen samalla. Nyt ei enää tartte pelätä että koripalkit painuu kasaan osuessaan kiviin. Muutama aika iso lommo jo on.



Tästä osiosta tulee vielä tarkempia kuvia, kunhan saan jatkettua projektia. Työt on viime aikoina haitanneet harrastusta, tammikuun puolivälistä toukokuun puoliväliin normi 40h- työviikkojen päälle tullut tehtyä n.170h ylitöitä
Eikä muutenkaan viitsi olla koko ajan tallilla, kun olisi tuon touhukkaan 2-vuotiaan tytön kanssakin puuhailtava mahdollisimman paljon

__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 30.05.2017 20:21
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 31.05.2017, 07:05
Machist:n Avatar
Machist Machist ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 07.05.11
Sijainti: Pohjois-Karjala, Juuka
Viestit: 457
Perusasetus

Hyvältä näyttää!
Millä muuten maalasit/suojasit tuon palkin? Maalithan sieltä palaa hitsatessa, niin en ole keksinyt mitään järkevää keinoa tuohon??

Taitaa itsellä jäädä vielä palkkihelmojen toteutus vuoteen 2018, mutta kerkeepähän huolella suunnitella

Meinaa vähän samat ongelmat olla täälläkin tuon ajankäytön kanssa..
__________________
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 rojekti täällä

Volvo projektia täällä

Pientila Facebook
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 01.06.2017, 01:07
rane58:n Avatar
rane58 rane58 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 25.10.11
Sijainti: Espoo
Viestit: 2.378
Question

Kunhan kyselen...


Voiko nuo "frame stiffenerit" laittaa ruosteisten palkkien päälle?
Ei taida olla hyvä idea, mitähän katsastuksessa inssit tuumaa....?
__________________
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.

Jeep Grand Cherokee 4L suora-6. vm-95.

Oldsmobile 98 Luxury Sedan V8 425cid super rocket. vm-66

Honda CB 750 F2 Seven Fifty. vm-98

MYYTÄVÄNÄ:
https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 01.06.2017, 04:13
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.480
Perusasetus

Kai ne voi, mutta syytä toki olisi saada ensin ruosteet pois, mahdollisimman hyvä ruostesuojaus, ja sitten kalikat paikalleen.

Itse yritän tällä hetkellä miettiä päätäni puhki millä saan maalia ja ruosteenestoaineita koripalkkien sisälle, pitäisi olla riittävän pitkä letku minkä päässä on joka suuntaan suihkiva pää.. hitsaaminen kun luonnollisesti irrottaa maalit palkkien siaältä pois.


Harmaa pohjamaali mulla on Mastonin 1k- etch primer, eli happopohjamaali joka on hitsattavaa.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 01.06.2017, 06:27
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.519
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Itse yritän tällä hetkellä miettiä päätäni puhki millä saan maalia ja ruosteenestoaineita koripalkkien sisälle, pitäisi olla riittävän pitkä letku minkä päässä on joka suuntaan suihkiva pää.. hitsaaminen kun luonnollisesti irrottaa maalit palkkien siaältä pois.
Kotelosuojat saa massaruiskulla, esim. http://www.motonet.fi/fi/tuote/75108...aruisku-Proffs. Luulisin että sillä voi ampua myös maalia jos välttämättä haluaa, mutta ne kyllä tiedä onko sille tarvetta.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 01.06.2017, 07:22
Pajares:n Avatar
Pajares Pajares ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 02.02.13
Sijainti: Karkkila
Viestit: 2.198
Perusasetus

Juu massaruiskusta tulee komeesti maali läpi,ukko maalannut pari vanhaa traktoria ja kaikkea niihin liittyvää(pois lukien suorat pinnat mihin on haluttu tasasempi kerros maalia).
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry

https://www.youtube.com/channel/UCIW...view=0&sort=dd
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 02.06.2017, 00:27
rane58:n Avatar
rane58 rane58 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 25.10.11
Sijainti: Espoo
Viestit: 2.378
Question

Halpa...


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni Näytä viesti
Kotelosuojat saa massaruiskulla, esim. http://www.motonet.fi/fi/tuote/75108...aruisku-Proffs. Luulisin että sillä voi ampua myös maalia jos välttämättä haluaa, mutta ne kyllä tiedä onko sille tarvetta.
Tuossa vielä halvempi...

http://www.motonet.fi/fi/tuote/75109...oruisku-Asturo
__________________
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.

Jeep Grand Cherokee 4L suora-6. vm-95.

Oldsmobile 98 Luxury Sedan V8 425cid super rocket. vm-66

Honda CB 750 F2 Seven Fifty. vm-98

MYYTÄVÄNÄ:
https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 16.06.2017, 12:30
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.480
Perusasetus

Väliin taas huonolaatuisia fotoja, kun unohdin järkkärin himaan

Taka-akselia on siirretty alkuperäisestä paikasta n.3cm taaksepäin, ja nyt tukivarsien paikkojen uusinnan yhteydessä siirsin vielä jousilautasia akseliputken päällä taaemmas, niin yläpään lautaset oli täysin väärässä paikassa -> jouset oli aivan banaanilla, jonka lisäksi ottivat kiinni pohjaanlyöntikumin putken nurkkaan.

Eihän se homma niin toimi, joten väsäsin uudet ylälautaset. Siinä samalla tuli takarungon loppuosaankin levyä kylkeen vahvistamaan, alapuoli on jo ennestään tehty. Nyt on siis käytännössä oko kantavat koripalkit keulasta perään asti 3-6mm:n levyllä vahvistettuna alapuolelta, ulkosivulta pääosin kokonaan 3-4mm:n levyllä, ja sisäsivulta tarvittavilta osin (tukivarsien kohdalla, sekä vetokoukun/ panssarien kohdalla).

Tuollainen tuli ensimmäisestä, toisesta peilikuva kunhan saan auton käännettyä toisinpäin - tallissa ei ole tilaa tehdä kuin yhtä puolta kerrallaan

Varsinainen kiinnike:



"Doubler"- levy, jossa on samalla viistovahvikkeet. Tällä sain jousilautasen yläpään 6mm:n vahvuiseksi, 3mm:n levy ei varmasti olisi ollut tarpeeksi tukeva (orkkismallikin on n.5mm paksua):




Valmis tuote hitsattavaksi kiinni; tottakai kevennys/ hitsausrei'illä. Viillot on myös hitsausta varten, näyttää kuvassa kapeilta mutta on n.3mm:n levyiset.

__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Grand cherokee WJ Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 4 15.03.2010 22:29
Ostetaan Cherokee/Grand Cherokee 4.0 (huoltokirjalla) Rekisteröimätön O/M/V Ajoneuvot 1 20.02.2010 18:48
O. Cherokee/Grand Cherokee laturi. 454SS O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 16.02.2008 17:49
cherokee tai grand cherokee kokemuksia Chit-Chat 8 16.05.2007 18:55
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet O/M/V Muut 5 16.12.2005 21:50


Sivu luotu: 04:56 (GMT +2).