![]() |
|
|
|||||||
| Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Mulla on Geessä valtran 10W-40 öljyt, edellinen omistaja oli käyttäny 10W-30. Kone on 603.972 eli vain eri versio henkilömallin moottorista. Tuskin öljyillä mitään korjaa, mutta ihan hyvin nuoki siihen käy.
|
|
#2
|
|||
|
|||
|
Tuskin on raskaan kaluston dieselmoottoriöljyillä mitään merkittäviä eroja verrattuna "henkilöautoöljyihin" vastaavilla viskositeeteilla. Poislukien sitten jotkut volkkareiden ESP tai mitälie pitkän huoltovälin kalliita öljyjä onkaan olevinaan. Samat standardit ne täyttää ja samoilla systeemeillä öljyvalmistajat ostaa sitten niitä "scania xxx" tms. luokituksia öljyilleen. Ratkaisevin ero on siinä, että litrahinnaltaan ne on halvempia, kun niitä ostetaan 20l pöntöissä tai 200l tynnyreittäin. Raskaassa kalustossa on vaan isommat öljytilavuudet ja paljon rajummin muutakin panostusta öljyn lauhduttamiseen, ettei mene liian liruksi.
Eli jos öljyn virtauksessa tai paineessa on ongelmia, siihen tuskin kauheesti pystyy vaikuttamaan vain ostamalla eri merkkistä öljyä, olettaen että viskositeetit riittää moottorin käyntilämmöille.
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä |
|
#3
|
|||
|
|||
Noi halvat mineraaliöljyt.....
10-30w ja 10-40w on paljon järkevämpi vaihtoehto kalliden synteetisten ja longlife öljyjen asemesta, varsinkin diesel käyttöisiin.
Tosin riittävän useesti vaihdettuna sudin kanssa. Ja se km. määrä löytyy kokemuksella..... jostain 5-10 tkm väliltä.... Ja pysyy kone varmasti kunnossa toisin kuin longlife:lla joille lupaillaan 30tkm vaihtovälii....... ![]() Ja vaihto näihin kannatta tehdä oikein varsinkin käytetys ettei kaikki "paskat" lähde liikkeelle kerralla ja tuki kanavii...... ![]() Ja siinä vaiheessa kun on puhdasta sisällä niin sinne kelpaa kaikki...
|
|
#4
|
|||
|
|||
|
jos se naputtaa kuumana 5w40 öölillä niin koita 5w50 esim mobil1 se ku on paksumpaa kuumana. siis noit viskositeeti menee niin että mitä pienenpi ekanumero on niin sitä notkeempaa se on pakkasessa,ja mitä suurempi toka numero niin sitä paksumpaa kuumana.
|
|
#5
|
|||
|
|||
Joskus aikoinaan......Lainaus:
. Ja noit löytyi Kendallilt. Vaati öljypumpun shimmauksen noille...... Eli paineet oikeex ettei vastusta liikaa...... ![]() Eikä ollut moksiskaan 3min paikallan seisomisesta varikolla..... .Eikä koskaan öljyn eikä veden lämpötilat nouseeet edes lämpimälle saati kriittiselle alueelle......... ![]() Ja kun oli kurnuutettu 5h.....lappu lattiassa niin vikalle tunnille 3min. varikolla seisomisen jälkeen sai lähtee veden lämmöis noin 70 C ja öljyis noin max 90 C. Eikä koskaan edes ollut mitää höyryi havattavissain. Eikä mennyt ainuttakaan konetta useamman kauden aikana.... .Eli ottakaa lämpö pois oikeesta paikasta...........ennakon ja tehon mukaan...... ![]() Ja se jäähdytysneste ei oo oikee....... ![]() Kovemmas kurnuutukses......
Viimeksi muokannut H_Nietu : 27.03.2017 17:58 |
|
#6
|
|||
|
|||
peukut
Asiaa! Ei siellä auton moottoriöljyn kierrossa mitään lauhduttimia kuulu ollakaan
__________________
Jukka |
|
#7
|
|||
|
|||
On siellä niitäkin.......Lainaus:
Lohkon kyljes olevii jotka luovuttaa lämmöt öljystä veteen..... .Ja oikeempi nimitys lämmönvaihdin....... . Lauhduttimessa muodostuu yleensä aina höyryä...... .Koska lämpötilaerot on yleesä tulisii....... . Tosin riippuu lämmön siirtymisessä suuntaan tai toiseen...... .Ja aina se höyry jostain tulee ulos...... ![]() ![]() Silti tää on vaan nesteen olomuotokysymys......
Viimeksi muokannut H_Nietu : 29.03.2017 17:44 |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
| Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
| Näkymä | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Annetaan työpaikka raskaan kaluston asentajalle | Repro | O/M/V Muut | 0 | 30.01.2014 14:31 |
| raskaan kaluston keskustelupalstat? | liero | Chit-Chat | 4 | 28.09.2013 20:13 |
| OT: Raskaan kaluston hydrauliikasta | Shuttle | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 14.06.2007 07:02 |
| Raskaan kaluston kuljettajien painajainen. | Bruno | Chit-Chat | 18 | 18.03.2007 16:50 |
| "Raskaan diesel kaluston yms" edullista huoltoa | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 22.12.2005 21:33 | |