Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 27.03.2017, 16:28
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.080
Perusasetus

Mulla on Geessä valtran 10W-40 öljyt, edellinen omistaja oli käyttäny 10W-30. Kone on 603.972 eli vain eri versio henkilömallin moottorista. Tuskin öljyillä mitään korjaa, mutta ihan hyvin nuoki siihen käy.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 27.03.2017, 17:02
Luoppis Luoppis ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 17.01.10
Sijainti: Asikkala
Viestit: 1.157
Perusasetus

Tuskin on raskaan kaluston dieselmoottoriöljyillä mitään merkittäviä eroja verrattuna "henkilöautoöljyihin" vastaavilla viskositeeteilla. Poislukien sitten jotkut volkkareiden ESP tai mitälie pitkän huoltovälin kalliita öljyjä onkaan olevinaan. Samat standardit ne täyttää ja samoilla systeemeillä öljyvalmistajat ostaa sitten niitä "scania xxx" tms. luokituksia öljyilleen. Ratkaisevin ero on siinä, että litrahinnaltaan ne on halvempia, kun niitä ostetaan 20l pöntöissä tai 200l tynnyreittäin. Raskaassa kalustossa on vaan isommat öljytilavuudet ja paljon rajummin muutakin panostusta öljyn lauhduttamiseen, ettei mene liian liruksi.

Eli jos öljyn virtauksessa tai paineessa on ongelmia, siihen tuskin kauheesti pystyy vaikuttamaan vain ostamalla eri merkkistä öljyä, olettaen että viskositeetit riittää moottorin käyntilämmöille.
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 27.03.2017, 17:13
H_Nietu H_Nietu ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 28.02.04
Sijainti: Helsinki, Finland.
Viestit: 1.994
Perusasetus

Noi halvat mineraaliöljyt.....


10-30w ja 10-40w on paljon järkevämpi vaihtoehto kalliden synteetisten ja longlife öljyjen asemesta, varsinkin diesel käyttöisiin.
Tosin riittävän useesti vaihdettuna sudin kanssa.
Ja se km. määrä löytyy kokemuksella..... jostain 5-10 tkm väliltä....
Ja pysyy kone varmasti kunnossa toisin kuin longlife:lla joille lupaillaan 30tkm vaihtovälii.......
Ja vaihto näihin kannatta tehdä oikein varsinkin käytetys ettei kaikki "paskat" lähde liikkeelle kerralla ja tuki kanavii......
Ja siinä vaiheessa kun on puhdasta sisällä niin sinne kelpaa kaikki...
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 27.03.2017, 17:36
mp mp ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.11.04
Sijainti: Rimito
Viestit: 180
Perusasetus

jos se naputtaa kuumana 5w40 öölillä niin koita 5w50 esim mobil1 se ku on paksumpaa kuumana. siis noit viskositeeti menee niin että mitä pienenpi ekanumero on niin sitä notkeempaa se on pakkasessa,ja mitä suurempi toka numero niin sitä paksumpaa kuumana.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 27.03.2017, 17:52
H_Nietu H_Nietu ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 28.02.04
Sijainti: Helsinki, Finland.
Viestit: 1.994
Perusasetus

Joskus aikoinaan......


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mp Näytä viesti
jos se naputtaa kuumana 5w40 öölillä niin koita 5w50 esim mobil1 se ku on paksumpaa kuumana. siis noit viskositeeti menee niin että mitä pienenpi ekanumero on niin sitä notkeempaa se on pakkasessa,ja mitä suurempi toka numero niin sitä paksumpaa kuumana.
Kun vedeltiin joskus aikoinaan mustaa mutkarataa autoilla niin kuumimpaan kesäaikaan ajeltiin 50w öljyilla ja keulankoisella oljyn jäähdyttimellä...... . Ja noit löytyi Kendallilt. Vaati öljypumpun shimmauksen noille...... Eli paineet oikeex ettei vastusta liikaa......
Eikä ollut moksiskaan 3min paikallan seisomisesta varikolla..... .
Eikä koskaan öljyn eikä veden lämpötilat nouseeet edes lämpimälle saati kriittiselle alueelle.........
Ja kun oli kurnuutettu 5h.....lappu lattiassa niin vikalle tunnille 3min. varikolla seisomisen jälkeen sai lähtee veden lämmöis noin 70 C ja öljyis noin max 90 C. Eikä koskaan edes ollut mitää höyryi havattavissain.
Eikä mennyt ainuttakaan konetta useamman kauden aikana.... .
Eli ottakaa lämpö pois oikeesta paikasta...........ennakon ja tehon mukaan......
Ja se jäähdytysneste ei oo oikee.......
Kovemmas kurnuutukses......

Viimeksi muokannut H_Nietu : 27.03.2017 17:58
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 29.03.2017, 17:22
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.398
Thumbs up

peukut


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja H_Nietu Näytä viesti
oljyn jäähdyttimellä
Asiaa! Ei siellä auton moottoriöljyn kierrossa mitään lauhduttimia kuulu ollakaan
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 29.03.2017, 17:27
H_Nietu H_Nietu ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 28.02.04
Sijainti: Helsinki, Finland.
Viestit: 1.994
Perusasetus

On siellä niitäkin.......


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee Näytä viesti
Asiaa! Ei siellä auton moottoriöljyn kierrossa mitään lauhduttimia kuulu ollakaan
Useimmista löytyy........
Lohkon kyljes olevii jotka luovuttaa lämmöt öljystä veteen..... .
Ja oikeempi nimitys lämmönvaihdin....... . Lauhduttimessa muodostuu yleensä aina höyryä...... .
Koska lämpötilaerot on yleesä tulisii....... . Tosin riippuu lämmön siirtymisessä suuntaan tai toiseen...... .
Ja aina se höyry jostain tulee ulos......
Silti tää on vaan nesteen olomuotokysymys......

Viimeksi muokannut H_Nietu : 29.03.2017 17:44
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Annetaan työpaikka raskaan kaluston asentajalle Repro O/M/V Muut 0 30.01.2014 14:31
raskaan kaluston keskustelupalstat? liero Chit-Chat 4 28.09.2013 20:13
OT: Raskaan kaluston hydrauliikasta Shuttle Tekniikka & Jutustelu 5 14.06.2007 07:02
Raskaan kaluston kuljettajien painajainen. Bruno Chit-Chat 18 18.03.2007 16:50
"Raskaan diesel kaluston yms" edullista huoltoa Tekniikka & Jutustelu 0 22.12.2005 21:33


Sivu luotu: 02:28 (GMT +2).