![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() ihan semmonen nice to know juttu kaikille kun oli noista antureista puhetta. jeepin latausjärjestely on hoidettu aika aikuisen oikeesti päin helvettiä, siis tuo ecm ohjaama systeemi. välillä se lataa järjettömällä ylijännitteellä (+17VDC) ja sitten esim vinssikäytössä järjestelmä kuolee ja auto pysyy kuitenkin käynnissä esim (+10,5VDC) jänöllä ja ecm ei älyä alkaa lataamaan. no summa summarum, olen vahvan sähkön ihminen, mutta tiedän 100% varmana tietona, että hituvirta vehkeet ei oikeesti tykkää jännitteen heitoista, vaikka ecm mukamas reguloi jänöt noihin +5V ja +12V linjoihin sopivaksi, siellä tapahtuu heittoja aina hiukan. me on aukastu nyt noita jeepin ecm:iä pari kappaletta ja niillä komponenteillä mitä sieltä löytyy EI OLE MINKÄÄNLAISTA MAHDOLLISUUTTA "oikeaan" regulointiin ja jännitteen tasaamiseen. eli suomeksi kun ECM sekoilee latauksen kanssa, mikä tahansa hituvirta-anturi voi mennä rikki, alijännitehän tappaa nuo hitukomponentit aina kaikkein varmimmin ja sitten järjetön ylijännite. esimerkkinä, jos laite on suunniteltu toimimaan +5VDC, niin jopa 0,1V heitto jännitteessä voi rikkoa sen, no tästähän seuraa sitten juuri se, että halvalla tuotetut tarvikeanturit hajoaa herkemmin (tai sitten ei), kuin ne kalliimmat OEM anturit (tai sitten ei). tosiasiassa jeep ei ole tehnyt itse yhtään ainutta komponenttiä autoonsa, kaikki on eri alihankkijoiden kalikoita (tarvikeosia), nää on kokoelma eri jenkkiläisen autoteollisuuden "yleisvaraosia", sad but fucking true, näissä ei ole omaa edes Jeep emblemi konepellissä, vaan sekin on tehty "jossain" emblemi tehtaassa jeepin tilauksesta..
__________________
Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Juu, jännitteensäätö ei ole ihan parhaalla mahdollisella tavalla toteutettu, ja toisaalta jos PCM:stä hajoaa jännitteensäädin niin periaatteessa koko PCM pitää vaihtaa. Fiksua..
![]() Jos kauheasti pelottaa vinssauksen aiheuttamat ongelmat, niin sitten asentaa toisen akun ja sille oma laturi + jännitteensäädin millä syötetään vain vinssiä/ vinssejä, ja vaikkapa työvaloja yms..? Toisaalta kovin harvalta olen kuullut että olisi PCM:iä tai antureita vinssatessa hajonnut? Ei toki tarkoita, etteikö niin voisi käydä. Fiksumpihan se olisi jos jännitteensäädin olisi joko laturissa, tai sitten laturista (ja PCM:stä ![]() Lainaus:
![]() Mutta fakta on silti se, että etenkin vielä aikanaan alkuperäisvalmistajille on kuitenkin määritelty tietyt rajat ja toleranssit joiden mukaan osat on tehty. Tarvikevalmistaja taas tekee sen mukaan back-engineeringinä tai jollain muulla keinoin - ja yleensä mahdollisimman halvalla - ja myy sitten sitä osaa joka on yhteensopiva ja yleensä toimiva. Toisaalta jos tietää kuka on alkuperäisvalmistaja, niin sen "tarvike"osan voi todellakin saada halvemmalla, hyvänä esimerkkinä vaikka lambda- anturi. Alkuperäinen on NTK, ja se maksaa muutaman kympin kappaleelta. Mopar- paketissa oleva on sitten melkolailla kalliimpi.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#3
|
|||
|
|||
![]() XJ rallatus/kolkotes
Onko väellä kokemusta kyseisestä äänestä?
https://www.youtube.com/watch?v=Nqw-999x-SQ https://www.youtube.com/watch?v=V1DK...ature=youtu.be Autona XJ -99 ja koneena VM 2.5td. Monet tuntuvat painivan saman ongelman kanssa ainakin ulkomailla. Eli auto pitää tyhjäkäynnillä kolinaa/rallatusta, mutta jos kytkimen painaa pohjaan, ääni häviää. Lisäksi ääni pyrkii häviämään, jos jotain pykälää koittaa paikallaan laittamaan päälle ilman kytkintä. Ääni tuntuu myös häviävän, jos kierroksia nostaa yli ~1200. Myös tyhjäkäynnillä ajaessa ääni kuuluu. Kylmällä koneella ääni on erittäin vaimea?? Omassa kuulunut kyseinen rallatus ostamisesta saakka. Uusittu on kytkin kaikkine hiluineen ja vaihdettu laatikkokin kertaalleen. Lisäksi koneen ja loodan välinen adapterilevy on ehjä ja laitettu uudet o-renkaat myös. Silti sama meteli jatkuu. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Joo, kyllä rallattaa samalla tavalla... On rallattanut jo n.50tkm:n ajan ei tunnu muuttuvan miksikään joten ei oo tullu tutkittua sen kummemmin...
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
Sama vika/ominaisuus oli omassa XJ, -00, 2.5Td:ssä. Kolmisen vuotta oli käytössä ja ei tuo muuksi muuttunut.
|
#6
|
|||
|
|||
![]()
Morjesta.
Alkanut kiinnostaa XJ:n 4.0 -version laittaminen Disco 2 -kaveriksi. Discosta voisi oikeaa offiautoa vääntää ja XJ:stä enemmän sitten semmosta semioffia/arkiautoa. Näkyy olevan paljon tommosia 200-300tkm ajettuja myynnissä 2-3 tonnin hinnalla. Onko teidän mielestä OK kauppa esim vajaa 300tkm 2500e vai kannattaisiko metskailla vähemmän ajettu? Lueskelin noiden koneiden kestävyydestä ja ilmeisesti nuo nyt kuitenkin sen 400tkm+ kestää jos hyvin pidetty. Mitäpä mieltä? Discossa on niin paljon laitettavaa, että jää ajamiset vähälle. Tarttis saada se kunnolla parkkiin, mutta milläs sitten ajan. Viimeksi muokannut saekki : 17.03.2017 15:20 |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Kone ja laatikko (ainakin automaatti) on aika perusvarmaa tekniikkaa itellä oli ~450 000 mittarissa kun kiertokangen laakerit tuli tiensä päähän... Huoltohistoriasta ei ollut minkäänlaista varmuutta. Auto oli ostohetkellä ollut edellisellä omistajalla käyttämättä ladon takana 2-3 vuotta, mikä luultavasti aiheutti osan vaivoista sähköjen kanssa (lasinpesuri, pakkivalot, kaasuläpän asentotunnistin ja startti ainakin temppuili ensimmäisen vuoden aikana kun otin uudelleen käyttöön) -92 vuosimallista eteenpäin (H.O. -Malli) taitaa olla joidenkin osien saatavuus vähän parempaa, ainakin sellainen mielikuva jäi tuon oman kanssa, mikä oli -89. Kaikki tarvittavat siihenkin kuitenkin löytyi lopulta.
__________________
"A Jeep,not a car,not a truck,but a Jeep" - Grand Cherokee 5.9 Limited - Viimeksi muokannut D_Bar : 17.03.2017 18:38 |
#8
|
||||
|
||||
![]()
HO- mallit on '91-'01, Renixit '87-- '90. Joitain osia on mitä ei tahdo enää Renixiin saada, HO- malleihin periaatteessa viwlä kaikkea.
'96 eteenpäin olevissa moottorit on mäntien osalta vanhoja heikompia, ja '00--'01 malleissa on ollut kansien halkeamisia. Kummatkaan ei ole mitään ultimaattisen yleisiä vikoja, mutta sen verran kuitenkin että sen huomaa vikaantumisista. Siltikin perustekniikalta kaikki hyvinkin luotettavia, sähköissä on enemmän häröjä ja tosiaan etenkin suomiautojen korit voi olla todella happamia. Kannattaa katsoa ainakin helmakotelot edestä taakse tarkkaan, lattiapellit kokonaan, takapenkin alta lattian ja lokasuojan kulmaus, takakontista lokasuojien ja takakontin pohjan sauma, sekä takajousista riipukkeiden kiinnikekotelon alue.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Lainaus:
Jep, itsekin päästellyt 10 000 kilsaa ongelmitta. Mahdollinen ostaja ei välttämättä arvosta kyseistä ominaisuutta. Ajattelin tässä keväällä laittaa tuon vekottimen myyntiin. |
#10
|
||||
|
||||
![]() -93 HO käynnistysongelma
Vuoden verran vaivannut käynnistysongelma ei tunnu selviävän. Kun avaimesta kiertää 3-4 kertaa virrat päälle/pois ja starttaa niin lähtee käyntiin ja käy normaalisti, jopa talven seisonnan jälkeen lyhyellä 2-3 sekunnin startilla käymään. Vuoden mittaan ajettu useita suunnistuskisoja ja muita kapinoita niin ei ongelmia, käy ja vetää hyvin vaikka 20 tuntia putkeen. Mutta jos yrittää ensimmäisellä startilla niin ei käynnisty. 2-3 kertaa päälle/pois niin lähtee käyntiin mutta ei yli 2000rpm, kun painaa lisää kaasua niin paukkuu pakoputkessa mutta jää käymään tyhjäkäyntiä. Olisiko tämä viite laihasta seoksesta?
Ensiajatus oli että bensan paine on alhaalla ja vaatii pumpun useamman pyörähdyksen että paineet nousee ja pysähtyessä fuelrailin paine laskee eli joku vuotaa. Bensaa ei vuoda ulkopuolelle, ei ainakaan näy eikä haise. Pumppu on uusi ja regulaattorin o-renkaat vaihdettu. Regulaattorin kalvo ehjä koska ei vuoda alipaineputkeen. En ole saanut käsiini painemittaria (30-40psi) että voisi paineet katsoa että nouseeko paine normaaliin ja jos laskee niin kuinka nopeasti. Suuttimen vuoto mahdollinen mutta öljyt ei lisäänny eikä bensa haise missään vaiheessa. Ja suuttimen vuotoon ei viittaa sekään että kun moottorin sammuttaa kun se normaalisti käy ja starttaa 10 sekunnin kuluttua niin ei lähde käymään. Suutin ei liene vuoda sillä vauhdilla. Tuleeko asiantuntijoilla muuta mieleen tai onko joku kokenut vastaavaa, jopa polttoainesyöttöön kuulumattomista jutuista? Olisiko jollakulla lainaan painemittaria joka kävisi fuelrailin venttiiliin? Hyvät neuvot kalliita?? |
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Hilux LN65 jousitusmurheita...pikaisia vastauksia toivoen. | 754 | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 17.09.2010 09:10 |
Taasen jeep xj kysymyksiä | NORT | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 11.12.2009 09:09 |
Jeep Grand Cherokee (kysymyksiä) | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 13.09.2008 11:40 |
Boorittamista (kysymyksiä/vastauksia/kuvia) | SuurSyömäri | Tekniikka & Jutustelu | 24 | 23.11.2005 19:59 |
Jeep Wrangler kysymyksiä | Tepa | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 12.01.2004 14:13 |