Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 13.02.2017, 23:14
tappokinnas:n Avatar
tappokinnas tappokinnas ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.11.08
Sijainti: Pori
Viestit: 153
Perusasetus

Mitä moottoriöljyä kannattaa laittaa 4 litran kutoseen?

__________________
Jos se ei ole varmaa, niin se on aivan varmaa.

Viimeksi muokannut tappokinnas : 13.02.2017 23:20
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 14.02.2017, 07:37
Machist:n Avatar
Machist Machist ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 07.05.11
Sijainti: Pohjois-Karjala, Juuka
Viestit: 455
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tappokinnas Näytä viesti
Mitä moottoriöljyä kannattaa laittaa 4 litran kutoseen?
Ite olen laittanu 5w-40, olikohan jotain Fiksus merkkistä?
10tkm välein vaihtoa. Ei tämä kutonen taida olla niin tarkka öljyistä?
__________________
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 rojekti täällä

Volvo projektia täällä

Pientila Facebook
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 14.02.2017, 11:15
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tappokinnas Näytä viesti
Mitä moottoriöljyä kannattaa laittaa 4 litran kutoseen?
Suomen olosuhteisiin 5W-30 talvesta kesään on ohjekirjan mukaan suositeltu. Itse olen kokeillut XJ:n kuutosissa ja ZJ:n kasissa 5W-30, 10W-30, 5W-40 ja 10W-40 täyssynteettisiä öljyjä. Vaihtoväli 10-12tkm.

Tällä hetkellä minulla on ZJ:ssä (V8) high- volume öljypumppu ja käytän 5W-40 öljyä. Tuntuisi olevan käyttämistäni järkevin vaihtoehto, ja saman totesin aikanaan XJ:n kutosissa. 5W-30 tuntuu lämpimänä vähän turhan litkulta, ja toisaalta 10W-30 tai 10W-40 on kylmänä etenkin kovemmalla pakkasella hieman turhan jähmeää.
XJ:ssä minulla oli molemmissa ihan vakiot öljypumput ja kilsoja niillä oli veivattu reilusti päälle 200tkm. Hyvin niissäkin näytti olevan öljynpaineet kohdallaan 5W-30 ja 5W-40 öljyillä.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja metsuri91 Näytä viesti
Kertokaapas nyt joku professionaali miten sen akselin keskikohdan saa järkeviten mitattua?
Ennenkuin irroitat panhardin, niin mittaa vatupassilla tai luotilangalla (lanka + paino roikkumaan langasta) & rullamitalla paljonko lokarin ulkoreunasta on etäisyyttä renkaan kylkeen molemmilla puolilla.

Sovitaan, että heittoa on edessä vaikka 20mm, niin että matkustajan puolen rengas on liian sisällä. Tällöin panhardia pidennetään 10mm - käytännössä hieman enemmän (= ~11-12mm) jos/ kun panhardi on kulmassa eikä täysin vaakatasossa kiinnityspisteidensä välillä.
Jos kuskin rengas on liian sisällä, niin vastaavasti panhardia lyhennetään.

Takana homma menee päinvastoin, koska panhardi on toisinpäin.


Jos mittaa riittävän tarkasti, niin säätö menee kertalaakista oikein.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 14.02.2017 11:28
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 15.02.2017, 10:40
Finn Finn ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.08.14
Sijainti: Suomi
Viestit: 38
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tappokinnas Näytä viesti
Mitä moottoriöljyä kannattaa laittaa 4 litran kutoseen?
Mää otin Mikkolan Motonetista Teboilin Gold S 5W40 ja hyvin toimii.

Asiasta en mitään tiedä mutta vähän vanhemmasta luokituksesta API SL ei luulis olevan haittaa tämmösessä maatalouskoneessa.
__________________
Vaihteeksi Jeepitön.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 16.02.2017, 17:04
tappokinnas:n Avatar
tappokinnas tappokinnas ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.11.08
Sijainti: Pori
Viestit: 153
Perusasetus

Tota öljyä ajattelin itsekin laittaa.
__________________
Jos se ei ole varmaa, niin se on aivan varmaa.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 16.02.2017, 22:45
Machist:n Avatar
Machist Machist ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 07.05.11
Sijainti: Pohjois-Karjala, Juuka
Viestit: 455
Perusasetus

Mitenhän se käsijarrun säätö taas??
Kaikki on uutta, levyt, palat, kengät, jouset jne..

Säätöpyörästä säädin niin että hipoo rumpua kun jarru ei päällä. Kun vetäsee kahvasta niin käsin ei pyöri, mutta auto ei pysy mäessä paikallaan tai jos vaihteen laitta D:lle niin ei pidättele.

Vaijerista kiristämään seuraavaksi?
__________________
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 rojekti täällä

Volvo projektia täällä

Pientila Facebook
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 17.02.2017, 08:51
hitsaa hitsaa ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 25.09.12
Sijainti: Stadi
Viestit: 420
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Machist Näytä viesti
Mitenhän se käsijarrun säätö taas??
Kaikki on uutta, levyt, palat, kengät, jouset jne..

Säätöpyörästä säädin niin että hipoo rumpua kun jarru ei päällä. Kun vetäsee kahvasta niin käsin ei pyöri, mutta auto ei pysy mäessä paikallaan tai jos vaihteen laitta D:lle niin ei pidättele.

Vaijerista kiristämään seuraavaksi?
Tutkipa onko tässä kuvassa näkyvä "hylly" kunnossa. Mulla oli pelti vääntynyt ja ei oikein saanut käsijarrua ottamaan



Vaikka ohjeet sanoo ettei vaijeria pitäis kiristää en ite oo saanut muuten toimimaan kunnolla.
__________________
Menipähän tuo viimeksi niin nyt ei millään.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 17.02.2017, 17:23
Finn Finn ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.08.14
Sijainti: Suomi
Viestit: 38
Perusasetus

Moro.

Paljonko mahtaa olla Newtoneita (tai amerikanyksikköjä) ZJ:n alkuperäisissä

- takaluukun
- takaikkunan

kaasujousissa?
__________________
Vaihteeksi Jeepitön.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 17.02.2017, 17:50
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Ei aavistustakaan, mutta esim. rockautosta saa kohtuuhintaan kokonaisen sarjan alkuperäistä vastaavia.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 17.02.2017, 18:40
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.614
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Finn Näytä viesti
Moro.

Paljonko mahtaa olla Newtoneita (tai amerikanyksikköjä) ZJ:n alkuperäisissä

- takaluukun
- takaikkunan

kaasujousissa?
Takaikkuna 27 pounds of forcea, ja luukku 196 pounds of forcea.

Tieto löytyi Rockauton kataloogista AMS:n jousien takaa.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 18.02.2017, 20:22
Machist:n Avatar
Machist Machist ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 07.05.11
Sijainti: Pohjois-Karjala, Juuka
Viestit: 455
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hitsaa Näytä viesti
Tutkipa onko tässä kuvassa näkyvä "hylly" kunnossa. Mulla oli pelti vääntynyt ja ei oikein saanut käsijarrua ottamaan



Vaikka ohjeet sanoo ettei vaijeria pitäis kiristää en ite oo saanut muuten toimimaan kunnolla.
Eikös tuo ihan normaalilta näytä?
__________________
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 rojekti täällä

Volvo projektia täällä

Pientila Facebook
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 18.02.2017, 21:51
Ranee:n Avatar
Ranee Ranee ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.09.07
Sijainti: Seinäjoki
Viestit: 1.049
Perusasetus

Huijjaako minun silmät vai onko tuolla vaseliiniä semmoinen läjä ettei tarvitse ihmetellä miksei jarrut oikein pidä?
__________________
Joop
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 05.03.2017, 20:10
Jeep-Ukko:n Avatar
Jeep-Ukko Jeep-Ukko ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 26.10.04
Sijainti: Kuopion seutu, Finland.
Viestit: 702
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hitsaa Näytä viesti
Tutkipa onko tässä kuvassa näkyvä "hylly" kunnossa. Mulla oli pelti vääntynyt ja ei oikein saanut käsijarrua ottamaan



Vaikka ohjeet sanoo ettei vaijeria pitäis kiristää en ite oo saanut muuten toimimaan kunnolla.
Tuolla olikin jo paljon juttua näihin jarruihin.
Muutaman ZJ seisontajarruun tutustunennan.

Kuten joku jo mainitsi, tuossa jarru kilvessä, tuon lever/cam osien alla on tuo pelti lipare, se pääsee taipumaan, ja sen jälkeen tuo linkku systeemi ei toimi kunnolla.
Tuon pellin lirpukkeen kun taivuttaa ja asemoi alkuperäiselle kohdalleen, niin tuo linkku systeemi pysyy oikealla kohtaa.

Myös tuon LEVER osan olka pää, johon kenkä nojaa, pääsee kulumaan olkapäälle, jolloin meinaa jumittaa. Hitsillä koloseen täyttöä ja rälläköi pyöreään muotoon.

Myös tuon lever ja cam osan lukitus tappi pääsee pyöristymään ja reikä venähtää, jolloin linkusto ei toimi oikein. (tällä on yhteys tuohon kilvessä olevan pelti klipareen taipumiseen).
Olen tuon korjannut, hitsaamalla soikean reiän umpeen. Ja katkaissut sen tapin toisesta pois. Sitten porannut molempiin 8 mm reiän oikealle kohtaa.
Ottanut M8 pultin, jossa kierteetöntä osaa. Katkaissut sopivaan mittaan, sillai ettei tule reiästä läpi asti vaan jää sinne reikään muutaman millin syvään (vaikea selittää, mutta ei ole oikein kuvaa laittaa... Otan kuvan ja yritän muistaa joskus liittää tänne, kun mulla on just yhdet linkut odottamassa hitsikoneen päällä, mutta kun ei oo kerennyt nyt harrastamaan)
Laittanut lever/cam paketin nippuun pultti poratusta reiästä läpi, toiseen päähän pultti hitsillä kiinni (se joka jää reikään syvyteen). Ja sitten pultin kanta hioa ohueksi, mutta sillai että jää kantaa, ettei osat erkane toisistaan.
Paketti täytyy saada matalaksi, että mahtuu tuon jarru kilven ohjuri pelti klipareen väliin, sen takia kanta ohueksi ja se toisen puolen hitsaus olla upotettuna reikään. Mutta sen jälkeen lever/cam linkku paketti pysyy koossa, eikä pääse antamaan periksi.

Tosiaan automaatti kehintää ei ole. Vain manuaalisesti.
Rumpu/levy paikoilleen ja kengät kehään kiinni, vähän vetelee käppäriä, että asettuu ja lisää tiukemmalle, saa melkeinpä laahata.
Ei oo vaijeria tarvinnut säädellä. (toki jos vaijerin säätö vedetty persiilleen, niin onhan siihenkin sitten koskettava).

-----


Ja noihin käyttö jarruihin, niin eteen kuin taa, ZJ (ja XJ etu)
Useampia on joutunut täyte hitsaileen, niitä liukupintoja.
Ihan migillä vaan, ja hyvin toimii.
Perus tyyppi vikaa.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 06.03.2017, 12:16
tappokinnas:n Avatar
tappokinnas tappokinnas ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.11.08
Sijainti: Pori
Viestit: 153
Perusasetus

Olen tässä miettinyt kun tuo zj on tässä viime elokuusta ollut, että olisi varmaan hyvä tietää tekniikasta vähän enemmän.

1994 vuoden 4.0 kutosella ja takana levyjarrut.
Mikä automaattilaatikko ja jakoloota tässä mahtaa olla?
Entäs akselit?

Vaihtelin juuri öljyt ja suodattimet lootaan, mutta en sitten nätkiniltä kysynyt kun katsoi vaan kataloogista ja lämmäsi tarvikkeet käteen.

Edit. Niin ja kaipa siinä jakotoosassakin tyyppikilpi on mistä voin sen lukea ihan itse.
__________________
Jos se ei ole varmaa, niin se on aivan varmaa.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 4 (0 jäsentä and 4 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään / Vaihdetaan Jeep Grand Cherokee 4.0 Jeeep O/M/V Ajoneuvot 6 02.02.2012 21:06
M: JEEP GRAND CHEROKEE 5,2 -95 O/M/V Ajoneuvot 0 08.03.2008 13:40
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet O/M/V Muut 5 16.12.2005 21:50
M: Jeep Grand Cherokee O/M/V Muut 1 01.11.2005 19:27


Sivu luotu: 18:37 (GMT +2).