![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Riiput ja puslat tuli vaihdettua. Laittelin taakse samalla paksummat kierretangot koripusliin ja pari puslaa lisää, kun puuttu. Luulis nyt kelpaavan. Oli kyllä jeesuksen tiukassa noi riiput. Palasiksi piti hakata ja porailla. Pelkääjän puolella oli takajousen takasilmäkin pikkusen väljä, mut kai sillä ajelee kunnes uudet jouset saa. Tuli myös notkeempi ajella kun hakkaili lehtien välistä ruosteet pois ja ruiskutettavaa vaseliinia pisti reilusti. Ainakin nitinät loppu.
__________________
Tietä kulkein tien oot vanki, vapaa on vain umpihanki. |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Katsastaminen, tuo byrokraattisen Suomen ihana ja pakollinen vuosittainen episodi. En siis sano, että katsastus pitäisi poistaa, vaan toivoisin, että tuo homma olisi hieman helpompaa. Varsinkin muutoskatsastuksen osalta. Tähän vaikuttaa osittain osaamattomuus, mutta pääasiassa haluttomuus.
Kävin siis tammikuun alussa katsastamassa auton. Tyhmyyttäni oletin, että ei ne välitä renkaista (koska ei ennenkään) tai korinkorotuksesta, joka oli aivan siististi tehty. Noh, luulin väärin. Ensimmäisellä kerralla tuli siis hylsy. Mitään muita vikoja ei löytynyt, kuin tuo korotus ja liian isot renkaat. 31x10,5 oli alla. Leima olisi tullut, jos olisin muutoskatsastanut heti nuo. Ilmoitin kuitenkin, että käyn myöhemmin, koska haluan samalla hinnalla 33" renkaat alle. Sen piti kuitenkin olla mahdollista. Kävin sitten konttorilla noin viikko sitten tarjoamassa leimalle isompia kumeja ja korotusta. Sain välittömästi vastauksessi "ei käy, eikä tule käymään". Utelin syytä ja vastaukseksi sain selityksiä liiallisesta koosta ja korin alkuperäisten kumien puutteesta. Tilalle oli kuitenkin vaihdettu ehjää kumia. Noh, lähdin toiselle konttorilla, koska keskustelu aiheesta tuntui olevan mahdotonta. Toisella konttorilla korotus ei ollut ongelma, mutta ongelmaksi muodostui pääasiassa muutos N1:stä N1G:ksi. Ajoneuvoluokan muutos oli vielä siksi ärsyttävän hankalaa, että katsuri ei suostunut kuuntelemaan, eikä katsomaan/etsimään lakikirjasta pykälää, vaan luotti muistiinsa. Olin kuitenkin vakuuttunut tämän olevan väärässä. Noh, leima jäi saamatta ja päätin, että kyseiselle konttorille en enää mene, koska kohtelu oli suoraan sanoen ala-arvoista. Lähinnä vittuilun tyyppistä. Kolmas konttori toden sanoo, niin kuin sanotaan ![]() Aikanaan soittikin ja ilmoitti, että eipä onnistu. Kysyin miksi ja vastaukseksi sain samat litanian. Kehoitin kuitenkin kuuntelemaan hetken kun tavasin puhelimen näytöltä lakitekstiä seuraavasti: "2. N1G-, M2G-, M3G- ja N2G-luokan maastoautoksi katsotaan kokonaismassaltaan yli kahden tonnin N1-luokan ajoneuvo sekä kokonaismassaltaan enintään 12 tonnin M2-, M3- ja N2-luokan ajoneuvo, jos se on telavetoinen tai jokapyörävetoinen, jolloin yksi akselistoista voi olla irtikytkettävissä, tai se täyttää seuraavat kolme ehtoa: a) vähintään yksi etu ja yksi taka-akseli on vetävä tai kytkettävissä vetäväksi akseliksi; b) vähintään yksi ajoneuvon akselistojen tasauspyörästöistä on lukittavissa tai varustettu vastaavalla järjestelyllä; ja c) ajoneuvon laskennallinen mäennousukyky ilman perävaunua on vähintään 25 prosenttia." Lopulta pyysin keskittymään tuohon TAI-sanaan. Pienen ämpyilyn jälkeen katsuri suostui hoksaamaan sen merkityksen ja pitivät pienen palaverin useamman miehen voimin. Lopulta kaveri soitti takaisin ja sanoi, että ei ongelmaa, he ovat tulkinneet väärin. Homma bueno. Lopulta sain leiman ja 33" renkaat, korotuksen ja N1G:n papereihin. Loppujen lopuksi jäi mieltäni kaivamaan se, että en ole aivan varma olisiko nuo renkaat leveyden puolesta edes enää menneet, mutta sillä ei enää ole väliä, koska se tuossa otteessa nyt lukee. Lopulta saattoi siis käydä tuurikin. Ärsyttää tässä koko episodissa tämä asioiden hankalaksi tekeminen ja varsinkin se kohtelu, että minä en ole oikeutettu edes keskustelemaan asiasta heidän kanssaan.
__________________
Tietä kulkein tien oot vanki, vapaa on vain umpihanki. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Heh, itellä kävi taas päinvastoin yhellä Joensuun konttorilla tuossa pari viikkoa sitten: Muutoskatsastin Chevyyn korinkorotuksen, niin samalla katsuri muutti otteeseen N1G, ja merkkasi alla olleet 31x10,5 kumit ilman erillistä pyyntöäkään.
|
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Tietä kulkein tien oot vanki, vapaa on vain umpihanki. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Turbottelua rupesin funtsimaan kun pistin nyt auton lopputalveks seisomaan.
Kävisköhän joku tommonen isuzun 3.0 litrasen dieselin turbo? Saksasta sais alle kahteensataan kunnostettuja. Tai joku 3 litrasen bensavehkeen, esimerkiks supran turboja sais samoihin hintoihin. Mikähän näissä ois se optimikoko? Pakopesälle esimerkiks, ettei lämpöjä nostele.
__________________
Tietä kulkein tien oot vanki, vapaa on vain umpihanki. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Ei kannata lähtee heti ekana ettimään sitä isointa turboa, minkä saa sinne konehuoneeseen mahtumaan.
B-moottori taitaa kiertää max. 2000rpm, jotenka ihan joku 2-litrasen turbosaabin puhallin on ihan hyvä, ja saa vähä alhaalllekkin vääntöä. |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Noita 2.0 ja 2.3 saabin turbojakin sais aika edullisesti. PS. Ja nimen omaan se alavääntö ois se mitä haluisin. PPS. Niin ja tais tehtaalta lähtiessä olla maksimit jotain 3700-3900 ja tuossa on siis 3B sisällä.
__________________
Tietä kulkein tien oot vanki, vapaa on vain umpihanki. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
bj40 öljyt,jakolaatikko moottori vm 80 3,4l | lambo84 | Maasturiprojektit | 1 | 14.12.2014 20:59 |
Myydään tojo bj40 vm.-80 | j.eriksson | O/M/V Ajoneuvot | 1 | 17.05.2014 16:37 |
BJ40 käyttöentisöinti/ikuisuusprojekti | HJ60 | Maasturiprojektit | 1 | 13.02.2012 06:37 |
Myyty M:Toyota BJ40 vm.80 | Gegguli86 | O/M/V Ajoneuvot | 52 | 12.02.2009 15:22 |
Myyty BJ40 vm -80 | Jarmop | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 05.10.2008 18:58 |