![]() |
Toinen ikuisuusprojekti: BJ40 vm.-80
6 Liiteet
Tere,
Tuo HJ ei tuolta edisty, niin hankin motivaattorin :D Hirvee kuume iski ja BJ40 piti saada. Kävin muutaman sadan kilsan päästä moisen hakemassa. Ainoa ongelma onkin tässä tuo vasen käsi, joka on poissa pelistä. Mitään painavia tavaroita ei pysty nostelemaan ja kiertäviä liikkeitä ei voi tehdä, joten hidasta on. Runko ja kori on kuulemma puhallettu ja hitsattu. Sen jälkeen maalattu. Noh, ei tuossa mitää hirveitä mätiä ole, mutta pitsille jätetty joitakin kohtia. Jos pahimmat ensikesänä sitten parsisi umpeen. Nyt piti vain saada mehtuukuntoon rassi. Ensinnäkin auto oli karmean värinen, kuten kuvista voi ehkä päätellä. Väri pintaan siis. Ja katto piti saada entisöityä. Onneks mukaan tuli toinen lasikuitukuuppa. Otin vanhasta metallirungon ja korjasin parempikuntoisen kuupan ja kiinnitin sen runkoon. Ihan ok. Paljon jämäkämpi ja siistimpi muutenkin. Poppareilla näkyi pysyvän hyvin ja saumasin liimamassalla. Sen verran oli rispaantuneet reunat. Tiivisteitähän tuo huutaa. Oikeastaan mitään tiivisteitä ei ole, joten joutuu säveltämään kaikkea. Katon ja korin väliin löytyi nopeasti melko sopivaa tiivistenauhaa Joensuun Kumipörssistä. Oviin löytynee helposti, samoin takaoviin. Muutama pitää vielä jostain keksiä. Sisusta kaipaa kyllä äänieristelvyjä ja mattoa. On aika meluisa, siis vaikka nämä meluisia on muutenkin, mutta tämä vielä erityisen :D Pelti kolisee. Pitää varmaan jonkin näköistä bitumilevyä käyttää ainakin lokasuojiin takapenkkien alle yms. Jotenkin kuitenkin niin, että helppo olisi pestä kurat pois. Katto on siis nyt entisöity ja kori kohta maalattu kauttaaltaan. Kuvassa näyy alkuperänen väri. Pötköllään oleva katto on se ehjempi versio. Siinäkin nurkissa rapsakkaa, mutta ne sai lasikuidulla korjattua. Metallikehä katon alta olikin aika rapeana ja vaati pientä hitsuuttelua sinne ja tänne. Viimeisessä kuvassa kuuppa kunnostettuna ja metallikehykseen liitettynä. Talven aikana voi sitten uusia alustan ja paikkailla pieniä öljyvuotoja. Muuta vikaa en ainakaan vielä keksinyt. Ja parastahan tässä on se, että kesällä voi vetää paljaa...avona. Pistän heti lisää kuvia, kun netti pelais kunnolla. |
Ja tähän voinkin samalla näitä fiksuja kysymyksiä heitellä :D
Mites se oli noiden HJ61:n akseleiden laitto tohon Berttaan? Nehän on jonkun 3" leveämmät, mutta eikös se ole lain sallimissa rajoissa jos nuo pistää alle? Eli eikös 100mm saa leveys muuttua akselivälillä? Vai muistanko väärin? Ainoa syy akseleiden vaihdolle on tuo lukkomurikka tuolla HJ:n akselissa ja etuakselissa ois suoraan levyjarrut. Tässä syy. Ja olispahan iisi swappi tehdä. Talven aikana oli myös tarkotus turbottaa tuo ja siihen löytykin ihan hyviä topiceja tuolta. |
sanoiko myyjä että tässä on sitten 3b moottori?tutun näköinen bertta:)
|
Siis meinaatko, että tässä on se isompi 3.4 litranen? :o ei ollu mitään puhetta :D papereissa kun on 3.0 niin ei tullu edes mieleen. Pitää vissiin tarkistaa heti, kun saan maalaussuojat pois.
Eihän se meikäläistä tietty haittaa :D onkos se 100 heppanen mut 4 sylinterinen? |
kyllä siinä 3b on olen sen itse sinne laittanut:)
|
Lainaus:
|
3 Liiteet
Uuden värin pistin pintaan. Osat on maalattu kauttaaltaa irtonaisena. Nyt sitten kasasin paikalleen palat ja vedän viimeisen kerroksen huomenna. Todella vaikeeta saada tasanen väri, mutta liekkö tuolla niin väliä lopulta.
Kattoon pitää kans vetää yks kerros vielä valkosta, niin sit on hyvä. Korin ylä- ja alaosan väliin pistin u-mallisen kumitiivisteen reunaan ja sen lisäks vielä ohuen foamikaistaleen. Aika hyvän oloinen tiiviste tuli talvea ajatellen. Ainakin pellin kolina väheni huomattavasti. |
3 Liiteet
Bertta sai siis uuden värin päälleen ja katto on kunnossa. Sisustasta unohdin ottaa kuvat, mutta sisällä on nyt bitumimattoa ja itse asiassa se kyllä vaimentaa räminää.
Sisälle pitäis tehdä uudet ovipahvit. Ajattelin ihan vaneria. Vyöt pitää vielä asentaa ja samoin takapenkit, että mahtuu joku kyytiinkin. Ps. Kuvissa myös mehtuukaveri :D Pps. Ja nyt kun kattoo, niin ei tuosta yhtään hullumpi tullut :) |
Ja sitten kovasti askarruttaa sekin, että tekiskö sitä SOA:n vaiko ostaisko korotusjouset. Vähän ylemmäs tekis mieli tuota kuitenkin saada.
SOA ois tietenkin halpa, mutta tuleeko hyvä, sitähän ei tiedä Erkkikään. Ja miten se pelaa maantiellä. Vaikka ei tuo mikään juna oo muutenkaan :D |
1 Liiteet
Kun en muuta keksinyt tälle illalle, niin joutessani tein uudet ovipahvit. Vanhat oli sen verran rapeassa kunnossa, että eivät kestäneet paikallaan.
3 mm kovalevyä ja verhoilukangasta. About puolitoistatuntia alusta loppuun koko hommaan. Hintaa tuli 25 euroa yhteensä. Ruuvikiinnityksellä alkuperäisestä poiketen. Näyttää ainakin omaan silmään rouheammalta. Sisäpuolen kahvoiksi tulee ketjut. Kangas on kyllä sellainen, että autoa ei kannata kuraan upottaa :D Ei ole ehkä se helpoin puhdistettava. |
1 Liiteet
Piti pistää nuo ovipahvit paikalleen. Tuollasella 6,5mm poraruuvilla meni kivasti niihin vanhoihin pidikkeisiin kiinni. Ihan ne hyvältä näyttää. Ja jos joltain löytyy tuota lukon kehystä toiselle puolelle, niin voisin ostaa. Jossain corollassa oli muistaakseni samanlaiset?
Mökätoosatkin asensin, että voi sitten metässä istuessa popitella :D Ratio tosin puuttuu vielä...siihen liittyen: Minkä värisestä johdosta virtalukosta virta radiolle? Ei jaksa ite ettiä :D Tästä hommast oli muuten iloa muutenkin. Ovet ei enää rämise ajaessa juurikaan :D Kuskin puolen ovi pitäisi jotenkin järkevästi saada vielä paikalleen. Joutuu aina nostamaan kun pistää kiinni. Alempi sarana on sen verran reilusti väljä. Pitäs sinne sisälle joku holkki saada tms. Sit pitäs vielä ettiä sopiva paikka lällärille. |
hiukan on mootosta tapahtunut jokunen vuosi taaksepäin oli meidän pihalla vielä pahvi laatikoissa tämä auto.:)
|
Lainaus:
|
Päivitys on tänkin auton kohdalla hidasta:D
Aattelin sitä solmua pakoputkeen. Sopiskohan CT26 tuohon 3B-koneeseen kun se 4.0 litrasessa pelaa? Herääkö senliian myöhään? Haluisin alhaalta vääntävän koneen eikä mitään hillittömiä huipputehoja. Ja onko jotain muita vaihtoehtoja kun Subarun 1.8:n tupro :p |
Suapin T03 ja sitä vastaavat yksilöt. Mitähän mitsuja ne uudemmat olikaan?
2.4 litrasessa CT26 heräili vasta jossain 3000rpm kohilla. Ja B-moottorissa taitaa käyttökierroksetkin loppua jo jonnekkin 2000rpm, niin matalaksi jäisi ahtoalue. Pienempi puhallin antaa kivasti vääntöä ja tehoa jo heti tyhjäkäyntialueen jälkeen. |
http://www.futurez.fi/fi/shop/turboa...60r-turboahdin
Tuommosen laitoin 3b:n kaveriksi ja kyllähän tuo heräilee todella mukavasti. En kyllä huolis tuommosia aataminaikaisia ahtimia vaikka maksettais, tai no saahan niillä pienellä budjetilla kasattua paketin, mutta sitten hävitään alaväännössä JA huipputehossa. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Ehkä tässä nyt ei puhuttu siitä onko ahdin uusi vai käytetty... |
Löytyisköhän joltakin valmista SOA-akselia eteen? Pääsis helpommalla :p
Haluja ois korottaa mut ei rahat riitä koko jousikierroksen uusimiseen niin vois tehdä SOAn. Mut toisaalta siihenkin pitäs sit yhtä sun toista rakentaa, että tulis hyvä. Mitähän tässä nyt tekis... |
tuut multa ostaa hjin vakio akselit edullisesti ja teet soan niihin ja eikun alle:)hiukan on enemmän hommaa kyllä.
|
Lainaus:
Itellä on yhdet hj61 akselit, mut ne on autossa kiinni. Mitäs noihin pitikään tehdä? Etuakselin päät pitää kääntää ainakin. Ja tractionbarille kiinnitykset? Mitähän muuta? Paljos ne hj:n akselit oli leveemmät kun bj:n |
Omaan berttaan hommasin jo HDJ jakarit eteen ja taakse HDJ nelilinkki. JA akselit olis tarkoitus ottaa tuosta 61 alta. Eli kierrejouset sinne nurkkiin.
Ohan se soakin varmaan ok mut en usko että se ajettavuus paranee ainakaan. Sitten pitää tosiaan kääntää ne etunavat sekä Traction bar ainakin ehdoton. |
1 Liiteet
Aaaapuwa!
Kuka tietää miten ko vehkeen vinssi purkautuu osiin? Pitäs päästä putsailemaan ja herkistelemään kaikki paikat vaan kun ei purkaudu. |
Sivu luotu: 18:44 (GMT +2). |