![]() |
|
|
|||||||
| Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
Minä valitsisin toyotan, joko hdj/hzj-80 taikka bj/hj
Lainaus:
p.s startti ja laturi varaosiksi mukaan. Öljy- ja dsl- suodattimia pakattuna esim. ilmatiiviisiin muovipusseihin. Ja tuo dieselin laatu/puhtaus on varmaan josain vaiheessa pikkasen kyseenalaista, ja mitä uudempaa tekniikkaa, sitä herkempää rikkoutumaan. Yhteispainedieselit ei kestä juurikaan huonoa dieseliä, jakajapumpullinen kestää paremmin, ja rivipumppu kestää jo melkein mitä vaan, ainakin em. verrattuihin. Ja jos vähänkään epäilyttää tuo lika, niin tankkaa auto aina tratin kautta, siis tratissa hieno verkkosiivilä, siis huomaa heti, jos meinaa tulla sattumia seassa Ja tuo auton ostaminen: kannattaa auto ostaa niin hyvissä ajoin, että perusteellisen huollon jälkeen kerkiää ajamaan esim. 5-10tkm aikana viat näkyville, ja sitten vielä uusi täydellinen öljyhuolto, lähtee peristä/laatikoista ja moottorista enimmät paskat pois: Pikeytymät tms. lähtee varmasti liikenteeseen, kun painaa + 60 c aavikkoa 40 km/h lämmöt tapissa muutaman tunnin... (siis öljynsuodatin tukkeentuu helposti, kannattaa varata pari ylimääräistä, että ei kone hajoa paskan ohittaessa öljynsuodattimen.)
|
|
#2
|
||||
|
||||
|
Vannoutuneena Jeep- miehenä lähtisin Afrikkaan 100% ehdottomasti Toyotalla, mieluiten riittävän vanhalla (80-90- luvun huitteen) diesel- Land Cruiserilla
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Haaveita pitää olla, mutta järki päässä jos noille suunnille lähtee, mitä on suunnitelmissa. Aikataulut ja budjetti ei pidä kuitenkaan.
Auton osalta: -Ensin miettisin, että mikä on budjetti autolle. -Sitten miettisin mikä on budjetti mukaan otettaville varaosille. -Sitten miettisin mikä on budjetti matkan aikana tapahtuville väistämättömille auton remonttikustannuksille. -Sitten miettisin, että onko omat askarteru-paskartelutaidot mitä luokkaa. -Sitten kysyisin, että lähteekö mekaanikko mukaan, vai onko apuna vain rakenteluvaiheessa. Ja vastaus ois joku vanha simppeli Tojota joka tapauksessa ![]()
__________________
-Särkemällä oppii- |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Hei. Mietihän tuo aikataulu vielä uudelleen. 2 kk ja 30000km tarkoittaa 500km päivässä. 50km/h keskinopeus vaatii jo kohtuullisen soratien. Eli keskinopeus ei tule olemaan kovin suuri. Luulempa että 300km keskimäärin päivälle voi olla realistisempi. Toki joissakin maissa pystyy ajamaan sen 1000km päivässä, mutta ei kaikissa. Ja ei kuskikaan loputtomia jaksa.
|
|
#5
|
||||
|
||||
|
vaik mie oon kanssa 100% jeep miehiä ni hiluxilla lähtisin matkaan, joku ennen 2011 valmistettu, ihan vaan siitä syystä et afrikassa on _joka kylässä_ joku toyota "merkkihuolto". tänä vuonna tuareg rallyssä lipposen huollossa poikien töitä häiriten ja sähläten panin merkille, että niitä varaosaputkia ko merkkiin löytyy oikeesti pitkin eurooppaa ja pohjois-afrikassakin ainakin marokossa ihan helevetisti. sit se, et äijät on ajanu tosi kovaa (voittoja) useita vuosia tuollasella 2007 mallisella 3l d4d hilulla kertoo sen et se kyl varmasti kestää vakiona järkevästi ajettuna tollasen matkan heittokeikkana ja vaikka se maantiellä jeeppiin verrattuna on ihan paska ajaa, niin ei se huonoin vaihtoehto ole moottoritielläkään jos sen melun vaan kestää
toisekseen tosiaan, siinon lava, lavakatteen kanssa voi vaik nukkua siel lavalla ja kabiiniin sopii henkkoht kamikset ja nuo ei ihan järjettömiä kuluta kuitenkaan, siis vakiona. sit hiluxiin saa pirusti jousta ja iskaria, jos haluaa parantaa ennestään jo ns työkäyttöön toimivaa alustaa + siihen löytyy suomesta aivan saatanasti tietotaitoo, mitkä sen akilleen kantapäät on, et mitä tarttee vahvistaa tahi muuttaa.
__________________
Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!
|
|
#6
|
|||
|
|||
|
Punisheri sitä jo avasikin, mikä mulla unohtu kirjoittaa
Eli lukee noi tuareg reissujen päiväkirjat ja niiden autojen rakentelu topikit, niin selviää mitä käy ja pitää tehdä korjaamon kulkiessa matkassa Ja sit ennen kuin etelään suuntaa ehdottomasti itään pari kertaa safarille Jos naapurissa auto leviää suunnittelun/valmistuksen vuoksi, sieltä tulee vielä narun päässä pois ja reissulaisilla on sen verran hitsausvehkeitä matkassa, että autoa saa niputettua taipaleellakin Niijja kannattaa opetella hitsaamaan parilla auton akulla sellaista saumaa, että ne pysyy yhdessä Ja sit asuu viikon siinä autossa jossain luvallisessa soramontussa ja istuu autossa putkeen sen suunnitellun 500km siirtymän Kuulostaa tyhmältä, mutta 30x suomi edestakaisin ja jos perse puutuu jo ensimmäisessä 2 tunnissa seuraavana päivänä tietää et jakkaran vaihto. Tai jos pää meinaa hajota kolmantena yönä siellä soramontussa voi koko reissun unohtaa Edit: Se unohtu vielä, et kannattaa ottaa selville viisumi asiat, joissain paikoissa saattaa olla sellaista viisumia, että saa ajaa määrättyä reittiä ja pysähtyä ei saa Ainakin pakistan on moisia maita joihin ei saa mennä ilman viranomaista ja sitkään ei saanut liikkua moottoripyörällä Sit kanssa pitää olla selvillä mitä minnekkin saa viedä ja mitä ei saa viedä Sit vituttaa jossain rajalla kun vaatteet pitää jättää edelliseen maahan tai postittaa sinne maan toiselle puolelle jonkun niissä käytetyn väriaineen vuoksi Ja kongossa on kait sisällissota menossa koko ajan, kuten turkissa Siitä ei vaan uutisoida, kunnei ketään kiinnosta koska ei niistä maista ole pakolaisia tulossa Nyt ei enää varmaan ebola vai mikä se oli, siitä tartte huolia kunhan tekee kuten tuttu musta mies. Kotimaassaan käyttää kahta kortsua ja jättää naimatta
__________________
Positiivinen rasismi? Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. Viimeksi muokannut Nikuzai : 04.09.2016 11:03 |
|
#7
|
||||
|
||||
|
mulla on pihan perällä yks hj61 jolla oli tehty reissu afrikkaan ja takas. niin siihen oli laitettu uus syyläri ja vesipumppu. ja syylärin eteen oli laitettu suht tihee metalliverkko.
ehdottomasti hojolla lähtisin itte. kymmenissä ohjelmissa mitä oon nähny afrikasta niin ikinä en oo niissä mitsuja nähny, sellasella ei siis kannata edes sinne lähteä. kertoo myös jotain auton luotettavuudesta
|
|
#8
|
|||
|
|||
|
Aika isoa palaa oot nielaisemassa ,lycka till...
Suosittelisin kuitenkin ?miettimään lentoa edestakaisin Eteläafrikkaan ja tutustumaan sikäläiseen 4x4 safari&tours kulttuuriin Eteläafrikkassa on ehkä mmailman suurinta overland touhut ,ja erilaista kalustoa tarjolla safareille eri muodoissa, Paikalliset organisaatiot järjestävät matkoja kohteisiin eripuolella maata, sekä exoottisiin naapurimaihin. Namibia on ainut Eteläafrikan lisäksi missä voit huolettomasti ajella yksinään, ruokailla missä vaan ,polttoaineverkosto on kunnossa, yöpyä b&b tai guest houseissa, ja leirintäalueita on paljon eri muodoissa ,ja eglanti ja afrikaansi(hollanti-flaami)on pääkieli, joten tuut myös ymmärretyksi |
|
#9
|
||||
|
||||
Carnage
moi!
Autoa valitessa voi hyvä olla mielessä että tietyt maat vaativat Canet de passage https://www.autoliitto.fi/matkailu/m...ages-en-douane maksut ovat tuhansia jopa kymmeniä tuhansia €uroja, riippuen auton arvosta! edit: kannattaa lukea https://www.amazon.co.uk/Africa-Over.../dp/1841622834 ja paljon ajankohtaista asiaa...polttoaineista, poliittisesta tilanteesta ja muutenkin hyviä vinkkejä http://www.horizonsunlimited.com/hubb/ //Janne
__________________
discovery 1 -98 V8 projekti "Fenix" "".......British humour......!" Viimeksi muokannut lacrits68 : 06.09.2016 08:24 |
|
#10
|
|||
|
|||
|
Eikös ne jotku pojat ostanu vaan jonkun vanhan patrollin ja sillä ajaneet onnistuneesti afrikan läpi ilman suurempia huoltoja, taisivat öljyt vaihtaa mitä harmittelivat jälkikäteen tuhlauksena...
![]() Syyria ja kongo ehdottomasti läpiajomaiksi, jos yhtään löytyy seikkailumieltä ![]() ![]() herranhaltuun...
|
|
#11
|
||||
|
||||
|
Aikataulua mäkin kummastelin. Tuollapäin kun joskus rajaylitykset yms voi vähän ottaa aikaa.
Mutta hieno reissu suunnitteilla. Toivottavasti toteutuu. Kannattaa myös valmistaua myös henkisellä puollella. Aikalailla eri mailma mihin me ollaan totuttu. Autona ottaisin vanhemman Diesel kulkineen jossa riittävön yksikertainen tekniikka. Neliveto plussaa mutta ei mitään korotuksia yms. Jousitus ja iskunvaimennus kuntoon että kantaa tarvittavan kuorman. Jäähdykseen kannattaa panostaa. Lisäflekti asennukseen.
__________________
JuKu Land Rover 110 Special Vehicles RangeRover -72 Mitsubishi Pajero -90 -> Ajettu afrikkaan http://teamdiesel2015.blogspot.fi/ |
|
#12
|
||||
|
||||
|
afrikassa käyneet: onko siellä ainuttakaan mitsua, esim pajeroa?
|
|
#13
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
2 kk ei riitä vaikka ajelisit Euroopassa asfalttiteitä ympäri, tai sitten et kyllä saa muuta tehdä kuin pelkästään ajaa kaiket päivät. Ja se ei todellakaan onnistu enää Euroopan ulkopuolella. Penttisen Samihan se ajeli muutama vuosi sitten Afrikan läpi, tosin länsirannikkoa alkuun alas. Missä lie juttu, oli täälläkin joskus... Monesti huomannu että nämä maailmanmatkaajat on enemmän taiteilijasieluja (pl. ylläoleva) kuin insinöörejä, ei ymmärretä autoista juuri mitään eikä näin ollen osata tehdäkkään niille mitään. Hyvä olis treenata muutamat perusremontit jo kotona, ja herkistellä muutenkin autosta paikkoja, esim. jousen riipukkeen pultit jne. |
|
#14
|
|||
|
|||
|
http://bestcaravan.fi/hyviajuttuja/autoillen-afrikkaan/
Enpä enää löytänyt poikien reissusta alkuperäistä nettisivua.. |
|
#15
|
||||
|
||||
No niin
Jokuhan mut jo paljastikin.
![]() Joo länsirannikoa mentiin ja ghanasta laivattiin auto namibiaan... Reitti kulki luotettavalla land rover 110 defellä 300tdi varustettuna hienosti hki-gibraltar-marokko-mauritania-mali-burkinafaso-ghana... Jossa jututettuamme kanssa ajelioita ja luettuamme paikallislehtiä, joissa avoimesti kerrottiin matkaajien tappamisesta ja kaappaamisesta nigeria-angola välillä- päätimme olla riskeeraamatta omia henkikultiamme.-- Laivaus oli paras suunnitelma. Namibian päässä- mentiin sitten omalla autolla Namibia-botswana-etelä-afrikka-. Oli kyllä oikeesti mahtava reissu jälkeenkinpäin. Ny on auto myyty ja kaikenlaisia mutkia matkaan tullut. Mutta kenties jokupäivä taas jotain retkeä tekemässä. Reissuaika ehdotan. Loka-maaliskuun väli. Ei oo sitten pakko mennä pers kuumana.. Eteenpäin. voi lomailla välillä ja ei sitten ketuta kaikenmailma viisumin odottelut. 1-5 päivää... ja Rajoilla venttailut 1-2 päivää... Ja poliisibarrikaadien pysäyttelyt 1-5 tuntia kerrallaan.. Tupakka,Olut coca-cola Auttaa nopeuttaa kaikkia.. Mutta Rahaaa... ei missään nimessä sana kiirii niin nopeasti siitä että nyt on rahakasta matkaajaa liikkeellä... Mun mielestä tollaiseen pitkään reissuun nyt jos lähtisin,, 4x4 kuorkki jossa sisällä kaikki varusteet. Ei tarvii sitten taivas alla pukea ja riisua, ja ... Sekä saa omaa rauhaa, sitten kun harmittaa 20000 ihmisen pällistely sun ympärillä.. Paras ehkä mun mielestä ois kans vuokrata et-afriakasta menijä ja ajella eteläistä afrikkaa. Niinku muutkin sanoneet, keskiafrikka, sen läpi ajo vaatii hermoja ja päättäväisyyttä. Vastaan tulee aivan mitä vaan.. Tää pohjoisafrikka on kanssa makeeta.Mutta jos tahtoo ja haluu niin painuu koko matkan. Sittenhän voi isona sanoa että tein tonkin. joka päivä sakkia ajaa ylhääntä alas ja alhaalta ylös. Nopeimmat vissiin 30 päivässä.... Mutta se ei sit oo oiken sen väärti. Kaahaa mantereen läpi näkemättä mitään muuta kuin tietä... Ihmees oo yhteydessä jos kaipaat tietoja. Meikä autta jos vaan ehtii... Sami. Lamppu-Sami Lantikka-Sami mikä ihme ny ois paras tuntema nimi ... Hauskaa suunnitelua. Ja hermoja matkaan! |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
| Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
| Näkymä | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Myyty Hiace afrikkaan | BATMAN | O/M/V Ajoneuvot | 3 | 27.11.2015 12:33 |
| Autolla anopin metsään - mutta millä autolla? | jkoppi | Tekniikka & Jutustelu | 17 | 22.06.2011 15:19 |
| Millä autolla vetää 2500kg | Ticru | Tekniikka & Jutustelu | 31 | 29.12.2009 23:50 |
| Millä autolla offailet | Chit-Chat | 53 | 29.12.2005 22:44 | |
| Millä autolla sinä ajat? | bono | Jokes | 0 | 04.10.2002 16:04 |