Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ippe69
Onkohan sellaista jakista olemassakaan jossa on pikkupuoli, mutta ei lukkoa? En kyllä viimetalvena montaa kertaa lukkoa käyttäny, mutta hyvähän se on olla olemassa.
Mulla on ollu kytkettäviä nelivetojakin, napalukoilla ja ilman. Napalukoissa oli vähän sellaista ongelmaa, että vetareita ei ole laakeroitu kunnolla, on vain messinkiholkit joissa on aina välystä. Napalukot päällä ajaessa hiacessa oli aina jonkinlaista tärinää, vaikka vaihdoin kaikki holkit mitä keulassa on. Ja vähän ärsyttävää kiivetä autosta ulos laittamaan lukot päälle ja pois. Automaattilukot tietysti helpottaa, jos sellaiset on ja toimii. Mersuissa ei niitä ongelmia ole ollut, kun vetarit on kiinteästi navassa. Polttoainetta kai vähän enemmän vie, mutta tuollaiset autot vie muutenkin niin paljon että suhteellinen ero on aika mitätön.
Nyt on tosiaan uudemman korimallin Gee, jossa on jatkuva neliveto ja lukot keskellä ja molemmilla akseleilla. Enkä tosiaan ole jäänyt kaipamaan napalukkoja, enkä kytkettävää nelivetoa.
Geen jakis olis muuten moneen projektiin sopiva, koska siihen tulee voima kardaanilla päävaihteistolta. Ei siis tarvitse sovittaa laatikoita yhteen, riittää kun tekee sopivan kardaanin. Hinta ja saatavuus onkin sitten toinen asia...
|
Juu on lukottomia jakiksia,Range Rovereissa mm. Tarkotin tossa et jos tarvii hidasta puolta ni se lukkokin olis varmaan tarpeen,levylukkohan hiasen jakiksessa kai vakiona on. Ja hyvinhän tieliikenteessä pärjää ilman lukkoa,oon ajanu paljon etu ja taka vetosilla ilman lukkoa.

Noissa hiaseissahan on etuvetarit samat ku hilukseissa ja runnereissakin,muistaakseni hiluksin napalukotkin käy hiaseen joten sikäli olis helppoa,voihan niitä sit pitää kiinni jos siltä tuntuu mut säästäis hiukan vetarin kumeja ja niveliä ja tietty löpöä. Hiluksin jakiksella napalukot on sikälikin tarpeen ku hiluksin jakiksessa ei tasausta oo ni mitäpä niitä vetareita pyörittelemään ku pitävällä alustalla ei sitä nelivetoakaan tartte. Toi tärinä on sikäli outo juttu et esiintyy enimmäkseen erillisjousitetuissa missä ei oo keskitasausta,jäykkä akselisissakin mut ei niin pahasti,toisaalta etuakselikin on lähes sama uudemmassa hiasessa jossa on jatkuva neliveto ja se ei tärise. Taitaa renkaiden kulumis erollakin olla vaikutusta kun lopputalvesta ei tärise niin pahasti ku alkutalvesta. Uudemmissa hilukseissahan ne navat kytkeytyy automaattisesti kun kepistä valitsee nelivedon,vai olikohan sama systeemi ku vanhemmissa eli kytkee toisen vetarin pois pelistä sellasen holkin avustamana. Tossa Geessä on muistaakseni sellanen jakis et kardaanit pyörii eri suuntiin et se rajottaa soveltamista muiden ku Geen akseleiden kanssa. Yks parhaita systeemejä on mielestäni Suzuki Jimnyssä jossa on napalukot alipaine toimisena ja perinteinen tasaukseton jakis kytkettävällä nelivedolla.