![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Lainaus:
![]() Jakarimiehet voi tehdä sellaista testiä notta jos saa hitaan takavedon päälle niin puskettaa sillä jarrua vasten ja katsoo mitä korille tapahtuu(antaa mennä tyhjäkäynnillä ja alkaa painaa pikkuhiljaa jarrua) ![]() Kuvan mukaisella etuakselin tuennalla ja rangen takatuennalla kori ei tee muuta liikettä kuin kallistuu kardaanien väännön takia: Edit: Sitä jakarien joustosurkeutta voi helpottaa sillä että siirtää niiden takapäitä lähemmäs toisiaan, menee töisevämmäksi kuin pelkkä rungon pään korvakoiden kääntö mutta vähentää akselin pään puslien liikettä suhteessa ristijoustoon.
__________________
www.OFFROADOULU.com Viimeksi muokannut Rak : 21.07.2016 21:01 |
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
3-linkki ja 4-linkki kun on suunniteltu oikein, niin se vähentää ko. (huonoa) ominaisuutta oleellisesti. Kuten jo mainitsinkin, niin XJ:ssäni oli ensin tehtaan 4-linkki, jonka vaihdoin jossain vaiheessa parempien joustojen toivossa - ja silloin autuaan tietämättömänä - pitkiin jakarivarsiin. Kyllähän sitä joustoa tuli enemmän kuin Jeepin alkuperäisillä surkean lyhyillä nelilinkeillä, mutta kumarrus jarruttaessa ja keulan taipumus keventää reilusti jyrkissä nousuissa lisääntyi ihan tuntuvasti. Lainaus:
![]() Sen sijaan tuolle niiaus- ja kevennysherkkyydelle ei äkkipäätään voi tehdä mitään. Paitsi tietysti pikkuvinssi mikä on rungossa ja toinen pää akselissa, saa sitten vedettyä keulaa kasaan jyrkissä nousuissa ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Äkkiseltäänkö ku miettii tuota akseliputken laakerointia niin eikö saman asijan ajais ku jättää toisen jakarin etummaisen pultin pois
![]() |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Jep, sama tilanne. Mutta taitaa käydä aikalailla kiinnikkeiden päälle jos vaan toisen puolen varassa...
|
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
Ja se jakarin pultti pois ajelu lisää kyllä joustoja, mutta tekee kyllä autosta todella kummallisen ajaa.
__________________
Harbor Cruisers |
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Kallistuksenvakaajaefektin vähenemisestä tuskin tarvii yöuniaan menettää, jotkut kuulemma niitä vakaajia joustoja rajoittavan toiminnan vuoksi nakkelee mäelle ![]() Sitä kummaa ajettavuutta selittäisin sillä että kiinniolevan pultin puoleinen jakari välittää akseliin jarrutuksessa/kiihdytyksessä tulevan kiertävän voiman yksin runkoon jolloin ko. korvakko pyrkii nousemaan/laskemaan ja tästä syystä kori kallistuu. Väärin mitoitettu kolmilinkki voi tehdä samaa. Totta, edessä jakarit menee paremmin kuin takana.
__________________
www.OFFROADOULU.com |