Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 21.07.2016, 15:37
AlluK:n Avatar
AlluK AlluK ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 08.02.09
Sijainti: Tampere
Viestit: 937
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Vielä paremmin ne kiertyy vähemmällä puslatuholla, kun on tuolla "jenkkimallilla" tehty: rungon/ korin pää on poikittaisella pultilla (kuten akselissakin), ja siellä on hyvin kiertyvä flex joint. Akselinpäässä sitten kumipuslat jotka antaa periksi tuon pituuseron.
Puslia toki kuluu silti, mutta joustaa erittäin helposti - ja sen mitä metsässä noita jakarialustaisia seurannut niin jossain määrin paremmin kuin tuo "perinteinen" jakarialusta.
Otappas ny tappipäinen irtojakari ja tuuppaa se tappi johonkin reikään ja ryhdy kiertämään jakaria niin huomaat ettei mikään rajoita sen pyörimistä, mutta tämänhän sinä toki tiesitkin

Tuohan on tosi ettei vakioilla osilla oleva lantikan etupää kauheita jousta, mutta iskarithan toimii ulosjouston rajoittimina, etteivät jouset karkaa.
Pidemmillä iskareilla jousi vaatii ohjurin niinkuin sulla taisi Jeepissäkin olla, mutta tällöin saadaan akseliin lisää liikettä jota ei jakarit aivan heti rajoita, ensin joutuu kylläkin tuomaan pyöriä ulospäin renkaan ottaessa iskaritorniin kiinni ja sen jälkeen tietenkin silputa lokareita, ei tule rakentamiseen loppua...

Itse en ole viittynyt rakennella kauheita joustoja koska taloudessa on vain yksi auto, lukot korvaa onneksi joustoja.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 21.07.2016, 17:07
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja AlluK Näytä viesti
Otappas ny tappipäinen irtojakari ja tuuppaa se tappi johonkin reikään ja ryhdy kiertämään jakaria niin huomaat ettei mikään rajoita sen pyörimistä, mutta tämänhän sinä toki tiesitkin
No otappa se sama jakari kouraan minkä päässä on pitkittäin oleva tappi ja työnnä se pitkän reiän läpi (= pusla), ja ala kääntää tukivartta ylös ja alas.. kihnuttaako vastaan? Oho, kato perkele kihnuttaahan se kun pitkää tappia koitetaan liikuttaa pitkähkön puslan sisällä. Eli ainoa mikä tuossa joustaa on se pusla..

Ota nyt se poikittain olevalla kiinnityspultilla varustettu, flex-jointilla oleva jakarivarsi ja nosta jakaria ylös-alas.. kihnuttaako vastaan? No ei tippaakaan, koska mikään ei estä sitä kuoska kiinnityspultti on poikittain ja se pääsee kääntymään vapaasti.
Flex jointilla taas saadaan se 30° kiertymistä (ristijousto) helposti, ja akselin päässä olevat puslat tuo vielä lisää kiertymävaraa. Flex joint ei haraa kiertyessään vastaan, koska se on käytännössä pallo mikää pyörii melko vapaasti pesän sisällä. Sen siis ei edes tarvitse joustaa..


Mutta jakarivarret vaatii silti aina kumipuslat johonkin, koska se vaan on luontaisesti sellainen rakenne joka ristijoustoissa haraa pahasti vastaan. Kaaren pätkän mallinen liikerata kun väkisin tekee sen että akselin toinen pää on jouston aikana suhteessa eri matkan päässä rungon/ kiinnityspisteestä kuin toinen. Vaikka ajateltaisi että äärimmäisessä ristijoustossa tukivarsien akselinpäästä mitattujen kiinnitysreikien pituusero rungon kiinnikkeestä mitaten olisi vaikka 2cm, niin se on aika helvetin paljon.

Äkkiähän sen laskisi paljonko se on vaikka 80cm pitkällä tukivarrella, jos ajatellaan että toineen pää tukivarreata on "nollalinjasta" +25cm, toinen -25cm korkeudella..



Jakarit nyt vaan on aika paska ratkaisu, vaikka niillä ihan hyviä joustoja on mahdolliata toteuttaakin. On myös yksinkertainen.. siksi niitä varmaan on moniin maastureihin laitettu jo tehtaalla kuten jo moneen kertaan on todettu, niin alustan toiminnan ja ominaisuuksien kannalta 3-linkki ja 4-linkki on helvetin paljon parempia.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 21.07.2016, 17:21
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

..en jaksanut laskea, tein käytännön kokeen

Tuossa on omasta putkiprojektista ylimääräiseksi jäänyt 97cm mittainen (tällä hetkellä) oleva tukivarsi. Jos pitää oletetun rungonpään paikallaan ja käänetään toista päätä ylös 25cm, niin tuossahan sen "pituuseron" näkee: 27mm.
Eli jos toinen pää on sen 25cm alempana, niin akselilla tukivarren kiinnityspisteiden kohdalla niiden välinen pituusero on 54mm

Se 25cm siis oli tuosta muovimaton alareunasta rullamitan kohtaan. Kuvassa tukivarsi on vain n.10-15cm "sisäänjoustossa"..



__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 21.07.2016, 18:55
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.285
Perusasetus

Oman rangen etupäässä on rungonpään korvakkeita käännetty hieman alaspäin, ettei rajoita ulosjoustoa. Tämä on tehty loppuvuonna 2008 eikä sen jälkeen ole rungonpään puslia tarvinnut vaihtaa (siniset polybushit). Akselinpäässä lienee mustat britpartin uretaanit, nämä lienee vasta 2009 laitettu? Vakiopanhard rajoittaa koko akselin ulosjoustoa ja näitä puslia on useemman kertaa saanut vaihtaa. Aikaisemmin oli lyhennetyt iskaritornit ja nykyään 10" ilmatikut eikä tuosta juuri enempää joustoja saa ulos. Vaikka enemmän joustaisi muuten, niin turhan lyhyetkin nuo jakarit on..
Jakarituennan jäykkyyden mukana tulee samat ominaisuudet kuin kallistuksenvakaaja tekisi, eli tietyllä tavalla tekee autoa vakaammaksi. Jos nyt jotain hyvää tarvitsee jakareista keksiä.
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 22.07.2016, 11:53
AlluK:n Avatar
AlluK AlluK ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 08.02.09
Sijainti: Tampere
Viestit: 937
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
No otappa se sama jakari kouraan minkä päässä on pitkittäin oleva tappi ja työnnä se pitkän reiän läpi (= pusla), ja ala kääntää tukivartta ylös ja alas.. kihnuttaako vastaan? Oho, kato perkele kihnuttaahan se kun pitkää tappia koitetaan liikuttaa pitkähkön puslan sisällä. Eli ainoa mikä tuossa joustaa on se pusla..
Keskustelun tuossa vaiheessa kyse oli tappipäisen jakarin kiertymisestä ja kiertyminen tapahtuu jakarin pituusakselin ympäri, muusta liikkeestä en puhunut.

Kyllähän me kaikki tiedämme ettei missään autossa toimi kunnolla kuin Jeepin tehdastekoinen, kotitallissa rakennettu ratkaisu, sekin täytyy muistaa rakentaa euromaski päässä, muutoin menee vituix


Alkuperäiseen kysymykseen palatakseni, ilmeisesti Pajakamelikin on hylännyt tuo jäykän akselin katkaisun ja laakeroinnin turhan isotöisenä ja todennäköisesti leimakelvottomana ratkaisuna?
Alkuperäinen toivehan oli saada jakarialustaan lisää joustoa, mutta lisäjouston tarkempi määrittely olisi voinut selkeyttää tätä keskustelua eli riittääkö jakareiden ominaisuudet alkuunkaan vai täytyykö heti miettiä toisenlaista ratkaisua.

Rak:in laittamassa kuvassa on tietysti yksi vaihtoehto, jos rakentamisen määrä vasta tarvetta, onkohan tuossa jakareiden etupultit irroitettu, onko leimattu?

Timo mainitsi nuo jakarialustan epätoivottavat ominaisuudet, niiaava, keventävä ja muutkin ominaisuudet aivan paskoja.
Jarrutuksessa niiaus tuo etupäähän lisää painoa ja täten tehostaa jarrutusta.
Ylämäessä kevenevä keula siirtää vain lisää painoa takapäähän lisäten pitoa, toki lukottomassa etupäässä rengas helpommin hukkaa voimaa sutiessaan herkemmin.
Yleensä ajo-ominaisuuksien tarve on tottumiskysymys, minä en huomaa niissä mitään outoa parin lantikan ja vanhojen transiittien jälkeen
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 22.07.2016, 14:11
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja AlluK Näytä viesti
Keskustelun tuossa vaiheessa kyse oli tappipäisen jakarin kiertymisestä ja kiertyminen tapahtuu jakarin pituusakselin ympäri, muusta liikkeestä en puhunut.
No mutta tukivarret kiertyy useampaan suuntaan, joten ne kaikki suunnat täytyy kuitenkin ottaa huomioon..

Lainaus:
Kyllähän me kaikki tiedämme ettei missään autossa toimi kunnolla kuin Jeepin tehdastekoinen, kotitallissa rakennettu ratkaisu, sekin täytyy muistaa rakentaa euromaski päässä, muutoin menee vituix
Olenko jossain vaiheessa väittänyt jotain tuontapaista.. ei nyt vittu taas sentään

..ja ihan noin niinkuin yleisesti ottaen, jos kaivaa ne silmät pois perseenreijästään ja tutkii millaisilla rakenteilla esim. kisavehkeitä rakennetaan niin Suomessa kuin maailmallakin, niin sieltä aika äkkiä löytyy se tieto ja näkemys että mitkä ratkaisut on hyviä ja toimivia, ja mitkä on niitä hyviä ja toimivia kompromisseja. Ei tässä ole kyse sen enempää Jeepistä kuin Euromaskista, vaan siitä miten mikäkin asia toimii.


..ja siitä puheenollen, Jeepin tukivarsiratkaisut on kaikkea muuta kuin hyviä alkaen vuodesta 1984 ja loppuen siihen kun JK- mallin Wrangler tuli myyntiin. Ne tukivarret kun on aivan saatananmoisia rimpuloita eikä kestä metsässä yhtään mitään, ne on aivan liian lyhyet jos autoa korottaa vähänkään (geometria ja ajokäytös- & mukavuus menee aivan perseelleen), panhardin kiinnikkeet ja panhardi on edessä ihan paskoja, ohjauksen ratkaisut on jotain oudon & perverssin ja umpihuonon välillä (lukuunottamatta WJ:tä ja JK:ta), akselien tukivarren & panhardin kiinnikkeet on heikkoja eikä ne kestä, korinpään kiinnikkeet on heikkoja ja ne hajoaa.. Mitähän vielä? Niin juu, jarrut on sen verran huonot että niistä tahtoo loppua jarruteho kesken isommilla kuin 31" renkailla. Mutta joo, ne on ihan vitun hyviä eikä siitä parempaa löydy?

Jos niissä on jotain hyvää, niin joustaa hyvin ja on sentään nelilinkki valmiina mistä on hyvä lähtökohta lähteä parantamaan




Lainaus:
Alkuperäinen toivehan oli saada jakarialustaan lisää joustoa, mutta lisäjouston tarkempi määrittely olisi voinut selkeyttää tätä keskustelua eli riittääkö jakareiden ominaisuudet alkuunkaan vai täytyykö heti miettiä toisenlaista ratkaisua.
Kuten tässä on jo todettu, jakareista saa kyllä joustoa. Mutta ne ominaisuudet..


Lainaus:
Timo mainitsi nuo jakarialustan epätoivottavat ominaisuudet, niiaava, keventävä ja muutkin ominaisuudet aivan paskoja.
Jarrutuksessa niiaus tuo etupäähän lisää painoa ja täten tehostaa jarrutusta.
Ylämäessä kevenevä keula siirtää vain lisää painoa takapäähän lisäten pitoa, toki lukottomassa etupäässä rengas helpommin hukkaa voimaa sutiessaan herkemmin.
Eli haluat, että metsässä jyrkässä laskussa perse nousee ilmaan ja sillä ei ole kontrollia? Nelilinkillä se paino siirtyy ihan samalla tavalla, mutta keula ei niiaa samalla tavalla.
Haluat, että jyrkässä nousussa keula tahtoo irrota ja ohjattavuus katoaa, tai auto menee ympäri (etenkin jos on lyhyt akseliväli)?
Ne molemmat on epätoivottavia ominaisuuksia, ei suinkaan toivottuja.

Mulla on ollut sekä nelilinkkejä että jakarialusta, ja se ero on ihan selvä ja merkittävä. Tottumiskysymys se toki on osittain, mutta fakta on että nelilinkillä noi niiaamiset sun muut epätoivottavat ominaisuudet on mahdollista saada oleellisesti pienemmiksi. Jos nuo niiaamiset ja painonlisäykset taakse olisi niin hyviä juttuja, niin varmaan kaikissa mäkivehkeissä olisi sitten jakarit... ai mutta, eihän niissä olekaan. Suurimmassa osassa on nelilinkit koska niillä alusta toimii paljon paremmin ja sen saa säädettyä toivotunlaiseksi.


Lainaus:
Yleensä ajo-ominaisuuksien tarve on tottumiskysymys, minä en huomaa niissä mitään outoa parin lantikan ja vanhojen transiittien jälkeen
Tottumiskysymys se on vaikka paskat housussa kävely, mutta kuivissa housuissa se kävely on mukavampaa


Eikä nyt vedetä mitään herneitä nenään, tämä on keskustelua aiheesta ja aiheen ohi...
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 22.07.2016, 14:41
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Ennenkuin joku vetää vielä enemmän herneitä nenäänsä, niin lisätään tähän nyt vielä kaiken selvyyden vuoksi, että suurimmalle osalle - minä mukaanlukien - jakarialustakin toimii ja riittää yleensä enemmän kuin hyvin. Ihan vaikka ajaisi suunnituskisoja tai trialia.

Jakarien huonoja ominaisuuksia voi jonkin verran kompensoida esim. kallistuksenvakaajilla, iskareilla, varsien sijoittelulla, tuetynlaisten puslien käytöllä, pienellä vinsillä millä saa pidettyä keulan alhaalla nousuissa, yms.. mutta jakarit ei silti ole ikinä yhtä hyviä kuin mitä monivarsituennalla voidaan saada aikaiseksi.


Tosinaan ihmetyttää tällä palstalla, että jos suhtautuu kriittisesti asioihin ja mainitsee niiden hyvistä ja/ tai huonoista puolista, se on jotenkin väärin tai niin ei saisi tehdä. Tässä(kään) ei ole kyse mistään tietyn merkin tai valmistajan tqi mallin suosimisesta, vaan ihan yksinkertaisesti eri ratkaisuiden hyvistä ja huonoista puolista ja niiden toimivuudesta.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 22.07.2016, 14:57
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.531
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja AlluK Näytä viesti

Alkuperäiseen kysymykseen palatakseni, ilmeisesti Pajakamelikin on hylännyt tuo jäykän akselin katkaisun ja laakeroinnin turhan isotöisenä ja todennäköisesti leimakelvottomana ratkaisuna?
Pirates foorumilla on yks jakarikeulaine chevyprojekti, missä toinen tukivarsi kiinnittyy tosi ison puslan avulla akseliputkeen. Pusla siis ympäröi akseliputken ja saranapiste tulee keskelle akselia.. Eli akseli kiertyy toisen, "normaalin" jakarin mukana ja tää isopuslainen jakari hoitaa vain pituussuuntaista tuentaa. Eli ei jumita ristiriipunnassa akselin puolelta ollenkaan.

Jotenkin tosta tulee väkisinkin toispuoleinen ajo-ominaisuuksiltaan veikkaisin, mutta varmasti totettamiskelpoisempi kuin akselin katkaisu ja pyöriväks saranoiminen niin että se kestää ja pitää öljyt sisällään.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate

”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 22.07.2016, 22:43
Pajakameli:n Avatar
Pajakameli Pajakameli ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 11.10.13
Sijainti: Enontekiö (Käsivarsi)
Viestit: 304
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso Näytä viesti
Pirates foorumilla on yks jakarikeulaine chevyprojekti, missä toinen tukivarsi kiinnittyy tosi ison puslan avulla akseliputkeen. Pusla siis ympäröi akseliputken ja saranapiste tulee keskelle akselia.. Eli akseli kiertyy toisen, "normaalin" jakarin mukana ja tää isopuslainen jakari hoitaa vain pituussuuntaista tuentaa. Eli ei jumita ristiriipunnassa akselin puolelta ollenkaan.

Jotenkin tosta tulee väkisinkin toispuoleinen ajo-ominaisuuksiltaan veikkaisin, mutta varmasti totettamiskelpoisempi kuin akselin katkaisu ja pyöriväks saranoiminen niin että se kestää ja pitää öljyt sisällään.
Siinä on samaa ideaa mitä hain, mutta taitaa käydä aikalailla toisen puolen jakarikiinnikkeiden päälle esim jarrutuksissa.. kuten jo sanottu, vanhalla puslajumpalla mennään..
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 22.07.2016, 23:30
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pajakameli Näytä viesti
Siinä on samaa ideaa mitä hain, mutta taitaa käydä aikalailla toisen puolen jakarikiinnikkeiden päälle esim jarrutuksissa.. kuten jo sanottu, vanhalla puslajumpalla mennään..
Eieiiii...


Pitää tehdä Jeepin rakenteita ja katsoa niitä Euromaski päässä!
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 25.07.2016, 16:26
Teitto Teitto ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.06.15
Sijainti: Ilomantsi
Viestit: 110
Perusasetus

Moro. Näin aloittelevana maasturin rakentajana huomasin saman että jokin mättää ainakin rangen jakari alustassa. Rockyssani on entisen omistajan tekeleenä keulassa Rangen jakarit. Ilmeisesti Gr patrollin jouset. Ja kun ei jousta ollenkaan. Ei sisään eikä paljoa uloskaan. Otin iskarit ja jouset pois nosturilla. ja venyttelin akselia. Ei kovin herkältä tuntunut.

Iskareina olen kokeillut normaaleja yksitoimisia ja sitten kaasu iskaria mikä pyrkii ulospäin koko ajan. Tuota vannepajan G mesen keulaa kun kattoi niin kylläpä siinä jakari pelaa. Onko tämä kiinni jousista ja iskareista vain ?


Asiaa tutkittuna omasta autosta niin jakari ahistaa siitä korvakosta mistä akseliin kiinnittyy. Mutta miks se ei ahista Geessä
Mitä tälle tekisi ? Jumppaisiko vielä iskareita ja jousia ?
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 26.07.2016, 07:58
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja AlluK Näytä viesti

Rak:in laittamassa kuvassa on tietysti yksi vaihtoehto, jos rakentamisen määrä vasta tarvetta, onkohan tuossa jakareiden etupultit irroitettu, onko leimattu?

Timo mainitsi nuo jakarialustan epätoivottavat ominaisuudet, niiaava, keventävä ja muutkin ominaisuudet aivan paskoja.
Jarrutuksessa niiaus tuo etupäähän lisää painoa ja täten tehostaa jarrutusta.
Ylämäessä kevenevä keula siirtää vain lisää painoa takapäähän lisäten pitoa, toki lukottomassa etupäässä rengas helpommin hukkaa voimaa sutiessaan herkemmin.
Yleensä ajo-ominaisuuksien tarve on tottumiskysymys, minä en huomaa niissä mitään outoa parin lantikan ja vanhojen transiittien jälkeen
Kuvassa ei ole ainuttakaan jakaria Ollu leimassa vuodesta -08.

En minäkään tuota alustaa tieajettavuuden takia tehnyt vaan maasto-omituisuuksien parantamiseksi

Tuo akselin laakerointi keskelta olisi siinä mielessä erilainen että siinä esim. jarrutuksessa molemmat jakarit siirtäisi omanpuoleiselta renkaalta voimia runkoon jolloin se ei kallistaisi autoa, ja kiihdytyksessä päinvastoin. Mutta loppupäätelmä jo aiemmin useasti mainittu, paras vaiva/hupisuhde tulee sen kolmannen varren lisäämisellä, jota ei tarvi edes katsastaa jos sitä ei käytä tiellä

Näin lomasta huumaantuneena voisin myös väittää että jeepin nelilinkkikeula panhardilla vaatii myös puslilta joustoa.
__________________
www.OFFROADOULU.com

Viimeksi muokannut Rak : 26.07.2016 08:08
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 26.07.2016, 12:00
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rak Näytä viesti
Näin lomasta huumaantuneena voisin myös väittää että jeepin nelilinkkikeula panhardilla vaatii myös puslilta joustoa.
Jep, niinhän ne tarttee ja jopa aika paljonkin. Lyhyet tukivarret ja sen sorttinen geometria että se on kaukana optimista. Tosin ei sellaista katulaillista autoa taida ollakaan jossa olisi metsäkäyttöä ajatellen optimaalinen alustageometria - ja toisaalta panhardin kanssa joustoa vaatii aina puslilta, koska panhard vetää akselia sivuun.

Kompromisseja katukilpiset tahtoo olla aina, kun ei täällä saa tehdä itse tukivarsia..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 26.07.2016, 12:28
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Ois sinällään mielenkiintoista päästä suunnittelijoiden pään sisään tuon nelilinkki-panhard yhdistelmän suhteen, kun ko. rakenne esiintyy aika monessa maasturissa takanakin.
Mitä lie haettu ko viritelmällä etenkin kun kolmilinkki periaatteessa soitaisi saman asian.

Puslien jousto voi olla yksi syistä minkä takia ei ole aitoa nelilinkkiä, jos niistä tekee kovemmat niin mukavuus kärsii.
Taunuksessahan on nelilinkki takana ja hivenen vetelä perä sellaisessa kolkyt vuotta vanhoilla puslilla. Tuntui että joustaa sivulle saman verran kuin pystysuunnassa
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 26.07.2016, 19:02
AlluK:n Avatar
AlluK AlluK ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 08.02.09
Sijainti: Tampere
Viestit: 937
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rak Näytä viesti
Kuvassa ei ole ainuttakaan jakaria
No eipä näyttänyt olevankaan kun käytti klasit päässä, taitaakin olla lantikan takavarret
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 07.08.2016, 20:29
Teitto Teitto ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.06.15
Sijainti: Ilomantsi
Viestit: 110
Perusasetus

Jaaha. Puslat vaihettu jakariin ja akseliin tulevan jakarin korvakot tehty mahollisimman minimaaliseksi että jakari mahtuu kääntyilemään. Mutta kun EI jousta niin ei jousta. Alkaa ymmärrys loppua :SSSS. Kokeiltu varmaan 10 eri jousta :O. Aina liian jäykkä tai ei kanna ollenkaan. Onko tosiaan että, tästä väliltä vaan vielä löydettävä jousi tyyppi.

Miten voi ollakkaan näin hankala eto jouston saaminen. ...keleen ...kele....
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 08.08.2016, 18:24
AlluK:n Avatar
AlluK AlluK ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 08.02.09
Sijainti: Tampere
Viestit: 937
Perusasetus

^ Jos kokeilet auton joustoa ylempänä olevan kuvan mukaisessa paikassa, niin auto saattaa kaatua kun tarpeeksi etukulmaa nostaa korkeemmalle eikä etupää näytä sittenkään joustavan.
Akselithan liikkuvat sieltä mistä se helpoiten antaa periksi, tässä tapauksessa takajousituksesta.
Kokeileppa ajaa ristiriipuntaan niin näkee etupäässäkin hieman eloa, parempi olisi tietysti jos etu- ja takapää olisivat hiukan paremmin balanssissa.
Omassa autossani suhteellisen jäykkä etupää pitää auton paremmin pystyssä, mielestäni, hempulia kiikkulautaa ei kannata rakentaa ylipitkillä hennoilla jousilla ja pitkillä iskareilla jos haluaa varmemmin pysyä tassuillaan.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit


Sivu luotu: 18:19 (GMT +2).