Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 20.07.2016, 18:57
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

En nyt siltä pohjalta jakareita lähtis kehumaan hyviksi että niitä on uutena asennettu ja jotkut saa ne joustamaankin.
Ylä + alatukivarsisysteemit on sinnepäin tehtynä käytökseltään kertaluokkaa parempia eikä jousto perustu puslan rusentamiseen.

Laakerointi menee vavasti experimenttaalihommiksi, käytännössä helpointa voisi olla tuo jo mainittu idea ylätukivarren lisäämisestä jakarialustaan ja maastossa etummaiset pultit pois.

__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 20.07.2016, 19:30
hutikka:n Avatar
hutikka hutikka ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.09
Sijainti: Asikkala
Viestit: 1.216
Perusasetus

Mut eiks joustot ole aika rajalliset jos jakarit on kaikilla pulteilla+ylä tukivarsi?
Täs vaiheessa ois varmaan hyvä tehä se mallikappale ekaks jäätelötikuilla ja nastoilla tai leegoista jos sellassia on..
Mielenkiintonen keskustelu jokatapauksessa
__________________
==================================
Mitä isommat renkaat,sitä pitempi matka hakea traktori.


PäHäMa
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 20.07.2016, 19:54
Pajares:n Avatar
Pajares Pajares ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 02.02.13
Sijainti: Karkkila
Viestit: 2.198
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hutikka Näytä viesti
Mut eiks joustot ole aika rajalliset jos jakarit on kaikilla pulteilla+ylä tukivarsi?
Täs vaiheessa ois varmaan hyvä tehä se mallikappale ekaks jäätelötikuilla ja nastoilla tai leegoista jos sellassia on..
Mielenkiintonen keskustelu jokatapauksessa
EN usko että akseli liikkuu senttiä kahta enempää eteen taakse normaali käytössä ?

HYvillä puslilla tehty ylätukivarsi antanee sen verran anteeksi ja ylätukivarren geometrialla pystynee vaikuttamaan asiaan(pyöreähköähän liikettähän ne molemmat pyrkii tekemään).

TIetty jos on paljon korotettu ja jakarilla reilusti kulmaa,Niin sit voi liikkua enemmän...
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry

https://www.youtube.com/channel/UCIW...view=0&sort=dd
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 20.07.2016, 19:57
Pajares:n Avatar
Pajares Pajares ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 02.02.13
Sijainti: Karkkila
Viestit: 2.198
Perusasetus

Joku solmii narun pätkän kardaanin liun eteen ja käy vetää lenkin,Niin näkee paljon on liikkunut.
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry

https://www.youtube.com/channel/UCIW...view=0&sort=dd
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 20.07.2016, 20:14
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Puslat joustaa sen verran että katukäytössä kaikki pultit kiinni tuskin tulee ongelmia, kaikki pultit kiinni maastossa saattaa jopa rajoittaa joustoja pelkkiin jakareihin verrattuna.
Jokatapauksessa se ylätukivarren mitta ja paikka pitäisi mieluusti kahtua jollain laskurilla tai kaavalla paikalleen.

Itse lähden etukolmilinkissä siitä että kun sen tekee ajatuksella eikä vain paisko paikalleen ekoja painoiltaan riittäviä osia niin luulis vähintään välttävän tulokseen pääsevän.
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 20.07.2016, 20:27
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.444
Perusasetus

Mulla on koneella Excel- "ohjelmana" joskus Pirate4x4.com:ista ladatut 3-link + panhard ja 4-link laskimet. Niissä myös tulee suoraan havainnollisina kuvina varsien sijainti ja asento, sekä kaikki oleelliset alustan ja ajoneuvon käytökseen vaikuttavat viirut (instant center, anti-squat, yms...).

Se mitä itse olen tuon kanssa laskenut, niin ristikkäisillä varsilla olevan nelilinkin (ilman panhardia) saa joustamaan käytännössä viivasuoraan ylös- alas. Kolmilinkin oikeastaan myös. Tai sitten voi keskittyä siihen pysyykö pinionikulma ja sitä kautta caster aisoissa läpi joustoliikkeen.
Noissa versioissa mitkä minulla on löytyy myös alasivuilta materialivahvuuksien laskenta, eli jos tietää käytetyn materiaalin laadun ja murtolujuudet yms., niin ohjelma kertoo millaiset varmuuskertoimet on milläkin ainevahvuudella käyttämilläsi varsien sijoittelulla ja pituuksilla. Näppärä softa


Mitä tulee tuohon nelilinkin tai kolmilinkin eläväisyyteen, niin kyllä ne elää vaikka olisi melkein joka nurkalla kovat puslat. Jakarialusta elää hyvin VAIN jos on hyvin joustavat puslat - ja silti niitä puslia kuluu aika tiuhaan.
Tuollainen jakarialusta ja siihen yksi sopivasti mitoitettu ylävarsi joka kiinnitetään metsään ja samalla irrotetaan jakareista vaikka etummaiset puslat voisi toimia ihan ok.


edit: Piti vielä laittaa mistä jo tuossa ylempänä mainittiin, että onhan 3-linkin/4-linkin alustan toimivuus ja ajokäytös aivan eri luokkaa kuin jakareilla - etenkin jos ne jakarit on mallia "joustaa hyvin ja vapaasti". Itsellä oli Jeepissä joskus jakarimallin alusta, ja kyllähän se aivan eri tavalla niiaa jarrutuksissa ja keventää keulaa jyrkissä nousuissa kuin nelilinkki. Jos vielä itse pääsee suunnittelemaan ja toteuttamaan korotetun maasturin monivarsituennan niin siitä saa ihan hemmetin hyvän ..tai sitten aivan järkyttävän paskan, jos mitoitukset on jossain kohtaa menneet puihin
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 20.07.2016 20:32
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 20.07.2016, 21:32
hermo hermo ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.08.03
Sijainti: Kymenlaakso
Viestit: 92
Perusasetus

Mä laitan tähän linkin ja kuvan miten carli suspension on tehnyt nelilinkistä joustavan kolmilinkin ylimmäräisellä iskunvaimentimella, jos tästä nyt on jollekkin jotain hyötyä tai innoitusta http://www.carlisuspension.com/dodge...armsystem.html

Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 21.07.2016, 13:38
AlluK:n Avatar
AlluK AlluK ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 08.02.09
Sijainti: Tampere
Viestit: 936
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rak Näytä viesti
En nyt siltä pohjalta jakareita lähtis kehumaan hyviksi että............ jotkut saa ne joustamaankin.
Eikö juuri tuosta ollut tässä ketjussa kyse?
Eikö muut saa tehdä joustavaa jakariratkaisua?

Noiden "ylimääräisten" tukivarsien laittamista rajoittaa usein tilanpuute, toki moottorin voi laittaa vaikka peräkompulaan...
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 21.07.2016, 20:58
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja AlluK Näytä viesti
Eikö juuri tuosta ollut tässä ketjussa kyse?
Eikö muut saa tehdä joustavaa jakariratkaisua?

Noiden "ylimääräisten" tukivarsien laittamista rajoittaa usein tilanpuute, toki moottorin voi laittaa vaikka peräkompulaan...
Saa toki tehdä mutta en silti ala hyväksi kehumaan, pelkät joustot kun ei ole autuaaksi tekevä asia

Jakarimiehet voi tehdä sellaista testiä notta jos saa hitaan takavedon päälle niin puskettaa sillä jarrua vasten ja katsoo mitä korille tapahtuu(antaa mennä tyhjäkäynnillä ja alkaa painaa pikkuhiljaa jarrua)

Kuvan mukaisella etuakselin tuennalla ja rangen takatuennalla kori ei tee muuta liikettä kuin kallistuu kardaanien väännön takia:



Edit: Sitä jakarien joustosurkeutta voi helpottaa sillä että siirtää niiden takapäitä lähemmäs toisiaan, menee töisevämmäksi kuin pelkkä rungon pään korvakoiden kääntö mutta vähentää akselin pään puslien liikettä suhteessa ristijoustoon.
__________________
www.OFFROADOULU.com

Viimeksi muokannut Rak : 21.07.2016 21:01
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 21.07.2016, 21:14
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.444
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rak Näytä viesti
Saa toki tehdä mutta en silti ala hyväksi kehumaan, pelkät joustot kun ei ole autuaaksi tekevä asia

Jakarimiehet voi tehdä sellaista testiä notta jos saa hitaan takavedon päälle niin puskettaa sillä jarrua vasten ja katsoo mitä korille tapahtuu(antaa mennä tyhjäkäynnillä ja alkaa painaa pikkuhiljaa jarrua)

Kuvan mukaisella etuakselin tuennalla ja rangen takatuennalla kori ei tee muuta liikettä kuin kallistuu kardaanien väännön takia:
Tästähän minä tuolla jo koitin aiemminkin kirjoittaa, että radius arm/ jakarialustan suurimpia ongelmia on että se tykkää niiata jarruttaessa, ja mäkeä noustessa keventää keulaa.

3-linkki ja 4-linkki kun on suunniteltu oikein, niin se vähentää ko. (huonoa) ominaisuutta oleellisesti. Kuten jo mainitsinkin, niin XJ:ssäni oli ensin tehtaan 4-linkki, jonka vaihdoin jossain vaiheessa parempien joustojen toivossa - ja silloin autuaan tietämättömänä - pitkiin jakarivarsiin.
Kyllähän sitä joustoa tuli enemmän kuin Jeepin alkuperäisillä surkean lyhyillä nelilinkeillä, mutta kumarrus jarruttaessa ja keulan taipumus keventää reilusti jyrkissä nousuissa lisääntyi ihan tuntuvasti.


Lainaus:
Edit: Sitä jakarien joustosurkeutta voi helpottaa sillä että siirtää niiden takapäitä lähemmäs toisiaan, menee töisevämmäksi kuin pelkkä rungon pään korvakoiden kääntö mutta vähentää akselin pään puslien liikettä suhteessa ristijoustoon.
Tämä on kyllä erinomaisen hyvä pointti

Sen sijaan tuolle niiaus- ja kevennysherkkyydelle ei äkkipäätään voi tehdä mitään. Paitsi tietysti pikkuvinssi mikä on rungossa ja toinen pää akselissa, saa sitten vedettyä keulaa kasaan jyrkissä nousuissa
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 21.07.2016, 22:27
Henkka85:n Avatar
Henkka85 Henkka85 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.10.09
Sijainti: oulu/ii
Viestit: 66
Perusasetus

Äkkiseltäänkö ku miettii tuota akseliputken laakerointia niin eikö saman asijan ajais ku jättää toisen jakarin etummaisen pultin pois
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 21.07.2016, 22:41
Pajakameli:n Avatar
Pajakameli Pajakameli ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 11.10.13
Sijainti: Enontekiö (Käsivarsi)
Viestit: 304
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Henkka85 Näytä viesti
Äkkiseltäänkö ku miettii tuota akseliputken laakerointia niin eikö saman asijan ajais ku jättää toisen jakarin etummaisen pultin pois
Jep, sama tilanne. Mutta taitaa käydä aikalailla kiinnikkeiden päälle jos vaan toisen puolen varassa...
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 21.07.2016, 22:35
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.285
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rak Näytä viesti
Saa toki tehdä mutta en silti ala hyväksi kehumaan, pelkät joustot kun ei ole autuaaksi tekevä asia

Jakarimiehet voi tehdä sellaista testiä notta jos saa hitaan takavedon päälle niin puskettaa sillä jarrua vasten ja katsoo mitä korille tapahtuu(antaa mennä tyhjäkäynnillä ja alkaa painaa pikkuhiljaa jarrua)

Kuvan mukaisella etuakselin tuennalla ja rangen takatuennalla kori ei tee muuta liikettä kuin kallistuu kardaanien väännön takia:
Eipä noi jakarit tai tuossa suhteessa saman geometrian omaava kolmiotuki (kuin tuossa aiemmin joku kuvankin laittoi) ole niin huono edessä, kuin on takana.

Lainaus:
Edit: Sitä jakarien joustosurkeutta voi helpottaa sillä että siirtää niiden takapäitä lähemmäs toisiaan, menee töisevämmäksi kuin pelkkä rungon pään korvakoiden kääntö mutta vähentää akselin pään puslien liikettä suhteessa ristijoustoon.
Samalla saattaa muuttua kaatuvaisemmaksi (roll axis yms arvot, kallistuksenvakaajamaiset ominaisuudet), riippuu tietty muistakin asioista. Ja tukivarsiin ja runkoon kohdistuvat voimat ja voimien suunnat vähän muuttuu, voi tulla sitä kautta uusia ongelmia?


Ja se jakarin pultti pois ajelu lisää kyllä joustoja, mutta tekee kyllä autosta todella kummallisen ajaa.
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 21.07.2016, 23:02
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja baxxter Näytä viesti
Eipä noi jakarit tai tuossa suhteessa saman geometrian omaava kolmiotuki (kuin tuossa aiemmin joku kuvankin laittoi) ole niin huono edessä, kuin on takana.


Samalla saattaa muuttua kaatuvaisemmaksi (roll axis yms arvot, kallistuksenvakaajamaiset ominaisuudet), riippuu tietty muistakin asioista. Ja tukivarsiin ja runkoon kohdistuvat voimat ja voimien suunnat vähän muuttuu, voi tulla sitä kautta uusia ongelmia?


Ja se jakarin pultti pois ajelu lisää kyllä joustoja, mutta tekee kyllä autosta todella kummallisen ajaa.
Tod. näk. jos niitä siirtäsi sisäänpäin niin siihen kohti pitäsi koittaa poikkipalkki sorvata jotta korvakoita vääntävää voimaa sais sitä kautta kevennettyä. Uskoisin että korvakoiden kiinnipysyminen rungossa on suurin ongelma ko. muutoksessa enkä sitä pitäisi kovin suurena sellaisena.

Kallistuksenvakaajaefektin vähenemisestä tuskin tarvii yöuniaan menettää, jotkut kuulemma niitä vakaajia joustoja rajoittavan toiminnan vuoksi nakkelee mäelle

Sitä kummaa ajettavuutta selittäisin sillä että kiinniolevan pultin puoleinen jakari välittää akseliin jarrutuksessa/kiihdytyksessä tulevan kiertävän voiman yksin runkoon jolloin ko. korvakko pyrkii nousemaan/laskemaan ja tästä syystä kori kallistuu. Väärin mitoitettu kolmilinkki voi tehdä samaa.

Totta, edessä jakarit menee paremmin kuin takana.
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit


Sivu luotu: 11:10 (GMT +2).