Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 20.07.2016, 14:33
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.530
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
No mitä sitten ettei ole? Jos osat takaa sopii eteen ja akselimassat riittää, niin sinne vaan. Eihän se ole kuin sopivaa mitoitusta ja kiinnikkeiden tekoa. Tukivarsi on tukivarsi. Pötkö terästä jolle tehdään sopivat kiinnikkeet molempiin päihin? Toki olettaen että ne varret sopii mitoitukseltaan.
Kyllähän etutukivarsiin tulee melkoisia työntö/puristusvoimia jarrutuksessa, mitä ei takana ihan helpolla saada aikaiseksi. Veikkaan että takana riittävät varret saattais edessä nurjahtaa täysjarrutuksessa. Vaikka olis samat akselimassat, niin voimat ja niiden suunnat voi olla melko erilaisia.

__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate

”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 20.07.2016, 14:48
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso Näytä viesti
Kyllähän etutukivarsiin tulee melkoisia työntö/puristusvoimia jarrutuksessa, mitä ei takana ihan helpolla saada aikaiseksi.
Tämä on kyllä aivan totta, ja pitää huomioida jos tukivarsien rakenne antaa aihetta epäilykseen.

Lainaus:
Veikkaan että takana riittävät varret saattais edessä nurjahtaa täysjarrutuksessa. Vaikka olis samat akselimassat, niin voimat ja niiden suunnat voi olla melko erilaisia.
Riippuu tietysti paljon niistä tukivarsista, millainen rakenne ja ainevahvuudet. Aika usein kuitenkin etu- ja takatukivarret on melkolailla yhtä vahvoja/ samoista materiaaleista tehty mitä ainakin itse nähnyt.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 20.07.2016, 16:33
AlluK:n Avatar
AlluK AlluK ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 08.02.09
Sijainti: Tampere
Viestit: 937
Perusasetus

http://forums.offipalsta.com/showthr...=137321&page=2

Kattokaas ny tuolta viestistä #119 jakarialustan joustoja, Vannepajan G siis kyseessä.
Lantikoissa onnistuu samaan tapaan, mutta ei niissäkään alkuperäisillä jousilla ja iskareilla.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 20.07.2016, 18:57
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

En nyt siltä pohjalta jakareita lähtis kehumaan hyviksi että niitä on uutena asennettu ja jotkut saa ne joustamaankin.
Ylä + alatukivarsisysteemit on sinnepäin tehtynä käytökseltään kertaluokkaa parempia eikä jousto perustu puslan rusentamiseen.

Laakerointi menee vavasti experimenttaalihommiksi, käytännössä helpointa voisi olla tuo jo mainittu idea ylätukivarren lisäämisestä jakarialustaan ja maastossa etummaiset pultit pois.
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 20.07.2016, 19:30
hutikka:n Avatar
hutikka hutikka ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.09
Sijainti: Asikkala
Viestit: 1.216
Perusasetus

Mut eiks joustot ole aika rajalliset jos jakarit on kaikilla pulteilla+ylä tukivarsi?
Täs vaiheessa ois varmaan hyvä tehä se mallikappale ekaks jäätelötikuilla ja nastoilla tai leegoista jos sellassia on..
Mielenkiintonen keskustelu jokatapauksessa
__________________
==================================
Mitä isommat renkaat,sitä pitempi matka hakea traktori.


PäHäMa
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 20.07.2016, 19:54
Pajares:n Avatar
Pajares Pajares ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 02.02.13
Sijainti: Karkkila
Viestit: 2.198
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hutikka Näytä viesti
Mut eiks joustot ole aika rajalliset jos jakarit on kaikilla pulteilla+ylä tukivarsi?
Täs vaiheessa ois varmaan hyvä tehä se mallikappale ekaks jäätelötikuilla ja nastoilla tai leegoista jos sellassia on..
Mielenkiintonen keskustelu jokatapauksessa
EN usko että akseli liikkuu senttiä kahta enempää eteen taakse normaali käytössä ?

HYvillä puslilla tehty ylätukivarsi antanee sen verran anteeksi ja ylätukivarren geometrialla pystynee vaikuttamaan asiaan(pyöreähköähän liikettähän ne molemmat pyrkii tekemään).

TIetty jos on paljon korotettu ja jakarilla reilusti kulmaa,Niin sit voi liikkua enemmän...
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry

https://www.youtube.com/channel/UCIW...view=0&sort=dd
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 20.07.2016, 19:57
Pajares:n Avatar
Pajares Pajares ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 02.02.13
Sijainti: Karkkila
Viestit: 2.198
Perusasetus

Joku solmii narun pätkän kardaanin liun eteen ja käy vetää lenkin,Niin näkee paljon on liikkunut.
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry

https://www.youtube.com/channel/UCIW...view=0&sort=dd
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 21.07.2016, 13:38
AlluK:n Avatar
AlluK AlluK ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 08.02.09
Sijainti: Tampere
Viestit: 937
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rak Näytä viesti
En nyt siltä pohjalta jakareita lähtis kehumaan hyviksi että............ jotkut saa ne joustamaankin.
Eikö juuri tuosta ollut tässä ketjussa kyse?
Eikö muut saa tehdä joustavaa jakariratkaisua?

Noiden "ylimääräisten" tukivarsien laittamista rajoittaa usein tilanpuute, toki moottorin voi laittaa vaikka peräkompulaan...
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 21.07.2016, 20:58
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja AlluK Näytä viesti
Eikö juuri tuosta ollut tässä ketjussa kyse?
Eikö muut saa tehdä joustavaa jakariratkaisua?

Noiden "ylimääräisten" tukivarsien laittamista rajoittaa usein tilanpuute, toki moottorin voi laittaa vaikka peräkompulaan...
Saa toki tehdä mutta en silti ala hyväksi kehumaan, pelkät joustot kun ei ole autuaaksi tekevä asia

Jakarimiehet voi tehdä sellaista testiä notta jos saa hitaan takavedon päälle niin puskettaa sillä jarrua vasten ja katsoo mitä korille tapahtuu(antaa mennä tyhjäkäynnillä ja alkaa painaa pikkuhiljaa jarrua)

Kuvan mukaisella etuakselin tuennalla ja rangen takatuennalla kori ei tee muuta liikettä kuin kallistuu kardaanien väännön takia:



Edit: Sitä jakarien joustosurkeutta voi helpottaa sillä että siirtää niiden takapäitä lähemmäs toisiaan, menee töisevämmäksi kuin pelkkä rungon pään korvakoiden kääntö mutta vähentää akselin pään puslien liikettä suhteessa ristijoustoon.
__________________
www.OFFROADOULU.com

Viimeksi muokannut Rak : 21.07.2016 21:01
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 21.07.2016, 21:14
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rak Näytä viesti
Saa toki tehdä mutta en silti ala hyväksi kehumaan, pelkät joustot kun ei ole autuaaksi tekevä asia

Jakarimiehet voi tehdä sellaista testiä notta jos saa hitaan takavedon päälle niin puskettaa sillä jarrua vasten ja katsoo mitä korille tapahtuu(antaa mennä tyhjäkäynnillä ja alkaa painaa pikkuhiljaa jarrua)

Kuvan mukaisella etuakselin tuennalla ja rangen takatuennalla kori ei tee muuta liikettä kuin kallistuu kardaanien väännön takia:
Tästähän minä tuolla jo koitin aiemminkin kirjoittaa, että radius arm/ jakarialustan suurimpia ongelmia on että se tykkää niiata jarruttaessa, ja mäkeä noustessa keventää keulaa.

3-linkki ja 4-linkki kun on suunniteltu oikein, niin se vähentää ko. (huonoa) ominaisuutta oleellisesti. Kuten jo mainitsinkin, niin XJ:ssäni oli ensin tehtaan 4-linkki, jonka vaihdoin jossain vaiheessa parempien joustojen toivossa - ja silloin autuaan tietämättömänä - pitkiin jakarivarsiin.
Kyllähän sitä joustoa tuli enemmän kuin Jeepin alkuperäisillä surkean lyhyillä nelilinkeillä, mutta kumarrus jarruttaessa ja keulan taipumus keventää reilusti jyrkissä nousuissa lisääntyi ihan tuntuvasti.


Lainaus:
Edit: Sitä jakarien joustosurkeutta voi helpottaa sillä että siirtää niiden takapäitä lähemmäs toisiaan, menee töisevämmäksi kuin pelkkä rungon pään korvakoiden kääntö mutta vähentää akselin pään puslien liikettä suhteessa ristijoustoon.
Tämä on kyllä erinomaisen hyvä pointti

Sen sijaan tuolle niiaus- ja kevennysherkkyydelle ei äkkipäätään voi tehdä mitään. Paitsi tietysti pikkuvinssi mikä on rungossa ja toinen pää akselissa, saa sitten vedettyä keulaa kasaan jyrkissä nousuissa
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 21.07.2016, 22:35
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.285
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rak Näytä viesti
Saa toki tehdä mutta en silti ala hyväksi kehumaan, pelkät joustot kun ei ole autuaaksi tekevä asia

Jakarimiehet voi tehdä sellaista testiä notta jos saa hitaan takavedon päälle niin puskettaa sillä jarrua vasten ja katsoo mitä korille tapahtuu(antaa mennä tyhjäkäynnillä ja alkaa painaa pikkuhiljaa jarrua)

Kuvan mukaisella etuakselin tuennalla ja rangen takatuennalla kori ei tee muuta liikettä kuin kallistuu kardaanien väännön takia:
Eipä noi jakarit tai tuossa suhteessa saman geometrian omaava kolmiotuki (kuin tuossa aiemmin joku kuvankin laittoi) ole niin huono edessä, kuin on takana.

Lainaus:
Edit: Sitä jakarien joustosurkeutta voi helpottaa sillä että siirtää niiden takapäitä lähemmäs toisiaan, menee töisevämmäksi kuin pelkkä rungon pään korvakoiden kääntö mutta vähentää akselin pään puslien liikettä suhteessa ristijoustoon.
Samalla saattaa muuttua kaatuvaisemmaksi (roll axis yms arvot, kallistuksenvakaajamaiset ominaisuudet), riippuu tietty muistakin asioista. Ja tukivarsiin ja runkoon kohdistuvat voimat ja voimien suunnat vähän muuttuu, voi tulla sitä kautta uusia ongelmia?


Ja se jakarin pultti pois ajelu lisää kyllä joustoja, mutta tekee kyllä autosta todella kummallisen ajaa.
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit


Sivu luotu: 06:42 (GMT +2).