![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Kyse ei ole pelkästään paineesta vaan ilmamassan virtauksesta. Ei se paine lisää happea palotilassa vaan isompi ilmamassa. Isompi ahdin siirtää enemmän ilmaa samalla paineella. Kyse on ahtimen hyötysuhteesta valitulla tehotasolla. Jos ahdin ei on epäsopiva tarvittavaan nähden, ilmamäärä suhteessa paineeseen heikkenee. Renkaantäytön vertaus on siinä mielessä väärä että siinä lopputilanne on vakio. Moottorissa ilma virtaa koko ajan.
__________________
www.OFFROADOULU.com |
#2
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Vai onko siellä vaan rajummat sytytysennakot? ![]() ![]() |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Kerro ny esimerkki missä pelkällä turbon vaihdolla muuten vakiosta autosta olis tullu 300 heppaa lisää...
|
#5
|
|||
|
|||
![]()
No ei kukaan ole semmosta väittänyt. Diiseli vaatii tehon nousemiseksi lisää polttoainettakin.
Virtaavammalla föönillä on mahdollista polttaa enemmän löpöä.... = matalampi pakopaine ja pakolämpö... =enemmän tehoa samalla ahtopaineella. Pikkupilleri menee "tukkoon" kun sillä yritetään polttaa vakiota enemmän löpöä. Eli pakopaine ja pakolämmöt nousee taivaisiin eikä pakokaasut pääse pois sylintereistä. Pahimmassa tapauksessa männät/pakoventtiilit/turbon pakosiipi sulaa. Myös syöttöpumpun nestepään/pumppuelementtien koon suurentamisella saa lämpöjä ja pakopaineita alas kun ruiskutus tapahtuu nopeammin ja palaminen on tehokkaampaa. Ps diiselin palaminen on vielä tehokasta vaikka pakoputkesta tuleekin ohut savuhuntu. Sellainen lapiolla lapettava lakupekka ei tottakai ole tehon kannalta mistään kotoisin. Viimeksi muokannut Mika_T : 23.05.2016 08:43 |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Oikein kunnolla kun katkojan kärkiä viilaa niin ei tarvi edes turboa että päästään samoihin teholukemiin. ![]() |
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Nimimerkillä: Uutta projektia vailla ![]() |
#8
|
|||
|
|||
![]()
No jos hiukka karrigoidaan ni on mahdollista et isommalla ahtimella saadaan enemmän tehoa samalla (ahto) paineella. Jos on tilanne et pieni ahdin alkaa ahdistaa pakopuolelta ja siksi nostattaa ahtoa,sit ku vaihdetaan isompi ahdin ni pakopaine laskee,sitä kautta jäännöspaine laskee ja sylinteriin saadaan parempi täytös ja enemmän happea jolloin myös ruutataan enempi polttoainetta=enempi löylyä. Sytytys ennakko on enempi ominainen moottorille ja tehon kasvatuksen myötä siihen ei juuri kajota,jos suuttimessa ei riitä kapasiteetti ni sit isompaa suutinta kun ruiskutus aika ei saa venyä kovin pitkäksi. Käytännössä suuttimessa on kapasiteettia paljon kun lisääntynyt syöttö avaa suutinta enempi. Niin tää siis diesel koneessa,pensa vehkeissä hiukka eri.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. Viimeksi muokannut RIPAX : 23.05.2016 22:42 |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Ei,jos pakopuoli on liian väljä ei kompura jaksa painaa ilmaa jolloin ei nouse pakopaine eikä mikään muukaan paine. Siinä sitä nuottikorvaa just tarvitaankin,yksinkertaistettuna;pakopuoli pitää olla mahdollisimman väljä jotta kuitenkin saadaan haluttu ahtopaine.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Vakio ahdin on tarkoitettu tuomaan vääntöä alakierroksille, ei lisäämään moottorin huipputehoa. Eli pieni ahdin alkaa nostamaan pakopainetta kierrosalueen yläpäässä ja näin moottorin läpi virtaava ilmamäärä minuutissa ei lisäänny. Ison ahtimen paras hyötysuhde saavutetaan vasta kierrosalueen yläpäässä ja näin moottorin läpi pääsee virtaamaan suurempi ilmamäärä minuutissa kuin pienellä ahtimella. Ja jos joku ymmärtää fysiikkaa sen verran, että tietää mitä teho tarkoittaa. Teho=voima*nopeus=vääntö*kierrokset. Eli kun vetoalue saadaan ylemmäs niin huipputehoa saadaan lisää. Tässä tälläinen nopeasti tehty selitys, jos oikein kunnollisen selvityksen tekisi asiasta niin tekstiä tulisi monta sivua.
|
#12
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ja paremmin selitetty kuin mitä itseltäni. ![]() |
#13
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Nämä on juuri näitä monia asioita mitä tarkoitin tuossa, että jos kertoisi kunnolla niin tulisi monta sivua. Yritin vain yksinkertaisesti vastata, että miksi samasta moottorista tulee ihan eri huipputehot kahdeella eri ahtimella samalla ahtopaineella. Moottorin läpi virtaavan ilmamäärän vertausta ajattelin, että sama moottori kiertää esim. 4000rpm. Niin samoilla kierroksilla kahdella eri ahtimella ahtopaineen ollessa sama, mutta pakopaineissa suuri ero niin myös moottorin läpivirtaavassa ilmamäärässä on eroa.
![]() Viimeksi muokannut motomies : 25.05.2016 23:24 |
#15
|
|||
|
|||
![]()
Kyse lienee siitä kuinka hyvin ahdin on kartalla kyseisellä ilmatilavuusvirralla ja ahtopaineella. Hyötysuhde vakion/pienen ahtimen kompressorissa tippuu vaikka se jaksaakin tuottaa huippukierroksille saman ahtopaineen kuin isompi ahdin. Ahdettu ilma on kuumempaa eli harvempaa ja sen tuottamiseen tarvitaan enemmän tehoa/voimaa. Koska tämä teho ja voima otetaan liian pienestä turbiinista jonka hyötysuhde on jotain sinnepäin sekä sen vaatima pakopaine tällöin korkea.
Kaikki tämä kertaantuu nopeasti huonona moottorin hengitettämisenä eli tehona ja moottorin lämpökuorma (erityisesti pakolämmöt) on suurempi kuin paremmin huipputehoille mitoitetun ahtimen kanssa. Sadaankin siis sekä suurempi huipputeho että parempi moottorin kestävyys käyttämällä sopivasti isoa ahdinta.
__________________
Ruoste on ystävä. Viimeksi muokannut Vilbo : 26.05.2016 09:15 |
![]() |
Luokat |
pajero, tuplaturbo |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
vähän beejiitä | SumuSimo | TestZone | 14 | 28.03.2013 21:39 |
Ostettu VÄHÄN KAIKKEA | VooDoo Jeep | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 12 | 14.04.2010 19:49 |
m: vähän kaikenlaista | vertti | O/M/V Muut | 14 | 27.02.2008 22:43 |
Vähän pika starttia... | vonsaku | Vuosimallit 1968-1982 | 0 | 23.06.2002 21:37 |
Jeesatkaa ny vähän!!! | Rudolf | This And That | 0 | 05.05.2002 03:41 |