![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Nyt ei mene kyllä meikäläisen jakeluun että jos vaikka samankokoisen renkaan täyttää pienellä kompuralla tai suurella kompuralla samaan paineeseen niin miten se ilmanmäärä voi olla eri siellä renkaassa ???
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Mutta nää turbojutut on kyllä siinämielessä hauskoja että 99% ns. kokeiluista yleensä epäonnistuu jos ei oikeesti tiedä mitä tekee mutta on niitä vaan aina hauska kokeilla
![]() |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Kummalla täyttyy aiemmin, isommalla vai pienemmällä kompuralla? |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Noin homma tehdään Cumminssien kanssa, siellä mitää läppiä ole
![]() ![]()
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Parasta mahdollista heräämistä tavoitellessa pieni ahdin ja muutama läppä on melkeimpä oltava.
__________________
www.OFFROADOULU.com |
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Mutta jos tietty vakio tila täytetään samalla paineella tiettyyn paineeseen (joko nopeasti tai hitaasti) niin ilmanmäärä ei muutu. |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Enemmän ilmaa + enemmän polttoainetta = tehonlisäys Paineella voi kompensoida pienemmästä ahtimesta enemmän ilmaa minkä isompi ahdin tuottaa pienemmällä paineella. |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Ettei nyt kuitenkin menis silleen, että se ämpärin kokoinen ahdin jaksaa ylläpitää sitä 0,8bar myös yläkierroksilla, kun taas golfpallon kokoisen ahtimen paine laskee sitä mukaa kun kierrokset nousee ja moottorin läpi menee enemmän ilmaa. Jos golfpalloahdin jaksaa ylläpitää sitä painetta yläkierroksillakin, niin järjen mukaan sieltä menee sitten sitä ilmaakin läpi yhtä paljon kuin ämpäriahtimella.
Vai mitä mä en nyt tajua? ![]() |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Kyse ei ole pelkästään paineesta vaan ilmamassan virtauksesta. Ei se paine lisää happea palotilassa vaan isompi ilmamassa. Isompi ahdin siirtää enemmän ilmaa samalla paineella. Kyse on ahtimen hyötysuhteesta valitulla tehotasolla.
Jos ahdin ei on epäsopiva tarvittavaan nähden, ilmamäärä suhteessa paineeseen heikkenee. Renkaantäytön vertaus on siinä mielessä väärä että siinä lopputilanne on vakio. Moottorissa ilma virtaa koko ajan.
__________________
www.OFFROADOULU.com |
#10
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. |
#11
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Ahtopaine pysyy siis kummallakin 0,8bar mutta isolla moottorin täytös on parempi kun pakokaasut menee alta pois.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#12
|
|||
|
|||
![]()
No ei se nyt mene ihan näinkään, kannatanee tutustua vähän miten nelitahtinen moottori toimii.
|
![]() |
Luokat |
pajero, tuplaturbo |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
vähän beejiitä | SumuSimo | TestZone | 14 | 28.03.2013 21:39 |
Ostettu VÄHÄN KAIKKEA | VooDoo Jeep | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 12 | 14.04.2010 19:49 |
m: vähän kaikenlaista | vertti | O/M/V Muut | 14 | 27.02.2008 22:43 |
Vähän pika starttia... | vonsaku | Vuosimallit 1968-1982 | 0 | 23.06.2002 21:37 |
Jeesatkaa ny vähän!!! | Rudolf | This And That | 0 | 05.05.2002 03:41 |