Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 14.02.2016, 16:04
ImacInnes:n Avatar
ImacInnes ImacInnes ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 09.03.07
Sijainti: Hki / A´la Malmi
Viestit: 4.598
Perusasetus

XJ


XJ on kevyt ja kääntyvä maastokuljin. 2" korotusta, karkeammat kumi, vinssi keulille ja panssaria alustaan ja helmoihin niin johan pääsee kummiin paikkoihin ja useinmiten jopa takasinkin.

Tuolta löytyy tarvittaessa lisää tarinaa Jeepeistä.
http://www.fjdc.org/bbs/index.php?si...134c6c185e2850

t. Ismo Ämmä

__________________
http://www.fjdc.org/
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
https://www.facebook.com/GPKorjausOy/
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 14.02.2016, 16:45
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Juu.. ja tuo nelilitrainen kuutoskone automaatilla ryyditettynä on se ainoa oikea voimapaketti noihin, eikä mikään dieselraato..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 15.02.2016, 06:27
erga erga ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 14.02.16
Sijainti: Naggeby
Viestit: 3
Perusasetus

Kiitos vinkeistä, noita threadeja selaillessa meneekin sitten jokin tovi.

Eiköhän tässä vielä metsikköön päästä kun vähän ensin harrastellaan..

Katselin muuten netistä, että Jenkeistä saisi valmiita alustapaketteja XJ:n. Onko niistä kokemusta, meneekö sellainen suomen katsurilta läpi jos ei ala liikaa korkeuden kanssa rehvakoimaan?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 15.02.2016, 10:07
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Kyllä niitä korotuspaketteja saa Suomestakin, tahtoo noissa isoissa ja painavissa paketeissa rahtikulut nousta melkoisiksi, ja sitä kautta tulli + alv. on myös isot. Ja ihan kokemuksella, mahdollisten takuuasioiden kohdalla ulkomaisten kauppojen kanssa Suomen Tulli on hankala kaveri, ja lisäksi saatat itse joutua maksamaan takuuosien rahtikuluja. Vaikka ulkomailta tiettyjä tavaraoita kannattaa rahan puolesta tilata, niin monessa asiassa kotimainen kauppias on silti parempi vaihtoehto. Tapauskohtaista, ja kandee aina miettiä mitä ostaa täältä ja mitä ei. Alustasarjoissa varsinkin XJ:ssä kun on vielä lehtijouset takana -> ne painaa aivan helvetisti ja on myös muotonsa takia kalliit kuljettaa. Toki sitten Suomessa ongelma on varsin rajallinen määrä valmistajia joiden korotuspaketteja on saatavilla, eli jos tiettyä haluat niin siinä tapauksessa ulkomailta tilaaminen on melkeinpä ainoa vaihtoehto.
Kannattaa sitten oikeasti tutustua miten XJ:n korotus on syytä tehdä jos haluaa että auto on hyvä ajaa ja toimii siellä metsässäkin.

Rengaskokoa saat kasvattaa alkuperäisestä halkaisijasta 77mm (on olemassa Trafille kelpaava todistus josta löytyy 225/75 R16 rengaskoko, jolla saa 32" renkaat leimaan), ja korotusta saa olla lainmukaiset 77mm + 25mm ekstraa; XJ:tä oli Up-country versiona, joka oli 1" normaalia korkeampi -> tällä saa sen 25mm pelivaraa.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 15.02.2016 10:12
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 15.02.2016, 10:35
ImacInnes:n Avatar
ImacInnes ImacInnes ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 09.03.07
Sijainti: Hki / A´la Malmi
Viestit: 4.598
Perusasetus

Pyörän kulmat.


Katsuri sitten nykyjään vaattii myös hyväksyttävän pyöränkulmamitta todistuksen kortettuun autoon.
Caster kulma tuppaa muuttumaan kovastikkin pois tehtaan arvoista korotuksen myötä.

Tuolta voi vaikka lueskella pyöränkulmista.
http://lehtojarvi.net/blog/2012/01/1...er-caster-toe/

t. Ismo Ämmä
__________________
http://www.fjdc.org/
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
https://www.facebook.com/GPKorjausOy/

Viimeksi muokannut ImacInnes : 15.02.2016 10:41
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 15.02.2016, 11:34
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ImacInnes Näytä viesti
Katsuri sitten nykyjään vaattii myös hyväksyttävän pyöränkulmamitta todistuksen kortettuun autoon.
Caster kulma tuppaa muuttumaan kovastikkin pois tehtaan arvoista korotuksen myötä.

Tuolta voi vaikka lueskella pyöränkulmista.
http://lehtojarvi.net/blog/2012/01/1...er-caster-toe/

t. Ismo Ämmä
Casterin voi säätää pyöränkulmamittauksen ajaksi sopivaksi että kelpaa leimasedälle, ja sen jälkeen säätää takaisin niin että pinionikulma on oikea.
Aurauksen joutuu säätämään joka tapauksessa, joten siltä osin hämminkiä ei ole..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 18.02.2016, 19:27
Karvapöpö:n Avatar
Karvapöpö Karvapöpö ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 28.01.10
Sijainti: Porvoo
Viestit: 306
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Kyllä niitä korotuspaketteja saa Suomestakin, tahtoo noissa isoissa ja painavissa paketeissa rahtikulut nousta melkoisiksi, ja sitä kautta tulli + alv. on myös isot. Ja ihan kokemuksella, mahdollisten takuuasioiden kohdalla ulkomaisten kauppojen kanssa Suomen Tulli on hankala kaveri, ja lisäksi saatat itse joutua maksamaan takuuosien rahtikuluja. Vaikka ulkomailta tiettyjä tavaraoita kannattaa rahan puolesta tilata, niin monessa asiassa kotimainen kauppias on silti parempi vaihtoehto. Tapauskohtaista, ja kandee aina miettiä mitä ostaa täältä ja mitä ei. Alustasarjoissa varsinkin XJ:ssä kun on vielä lehtijouset takana -> ne painaa aivan helvetisti ja on myös muotonsa takia kalliit kuljettaa. Toki sitten Suomessa ongelma on varsin rajallinen määrä valmistajia joiden korotuspaketteja on saatavilla, eli jos tiettyä haluat niin siinä tapauksessa ulkomailta tilaaminen on melkeinpä ainoa vaihtoehto.
Kannattaa sitten oikeasti tutustua miten XJ:n korotus on syytä tehdä jos haluaa että auto on hyvä ajaa ja toimii siellä metsässäkin.

Rengaskokoa saat kasvattaa alkuperäisestä halkaisijasta 77mm (on olemassa Trafille kelpaava todistus josta löytyy 225/75 R16 rengaskoko, jolla saa 32" renkaat leimaan), ja korotusta saa olla lainmukaiset 77mm + 25mm ekstraa; XJ:tä oli Up-country versiona, joka oli 1" normaalia korkeampi -> tällä saa sen 25mm pelivaraa.
Tartteeko muuten jotain dokumenttia konttorille jos korottaa? Mulla on omassa XJ:ssä tällä hetkellä 31x10,5R15 renkaat merkattu otteeseen ja etujousten alle laitettu se 1 3/4" jääkiekkokorotus. Korotusta ei ole otteeseen merkattu, mutta ajattelin tilata siihen 3" korotussarjan ja käyttää sen sillä konttorilla.

edit: ohjauskulmatodistuksen tosiaan saan töistä, että siitä ei ole murhetta, mutta tätä korottamista koskien muuten. Nehän varmaan pyörännavasta mittaa lokarin reunaan, mutta löytyykö heiltä iteltään alkuperäiset mitat vai kuinka?
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 18.02.2016, 21:30
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Karvapöpö Näytä viesti
Tartteeko muuten jotain dokumenttia konttorille jos korottaa? Mulla on omassa XJ:ssä tällä hetkellä 31x10,5R15 renkaat merkattu otteeseen ja etujousten alle laitettu se 1 3/4" jääkiekkokorotus. Korotusta ei ole otteeseen merkattu, mutta ajattelin tilata siihen 3" korotussarjan ja käyttää sen sillä konttorilla.
Ne korotuspalat toivottavasti on etujousten päällä, eikä alla.. Olisihan se hyvä vietereistäkin olla vaikka valmistajan esite mistä näkee että ko. autoon tarkoitettu, vaikka ei TÜV- lappuja tarvitsekaan. Ei siitä koskaan haittaa ole.


Lainaus:
edit: ohjauskulmatodistuksen tosiaan saan töistä, että siitä ei ole murhetta, mutta tätä korottamista koskien muuten. Nehän varmaan pyörännavasta mittaa lokarin reunaan, mutta löytyykö heiltä iteltään alkuperäiset mitat vai kuinka?
Yleensä korotuksen määrä merkataan tuolla pyörännavasta lokarin reunaan, mutta mitään virallisia valmistajan lippulappuja ko. mitasta ei ole olemassa, joten yleensä on mitattu katosta. Siinä vain on se ongelma, että jos on jo isommat renkaat alla niin se pitäisi huomioida - kuten pitäisi huomioida se, että kaikki renkaat ei ole STRO- määritelmien kokoisia halkaisijaltaan -> pinnoitettu 31 x 10.50 voi hyvin olla samankokoinen kuin tavallinen 32 x 11.50 tjsp..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 18.02.2016, 22:17
Karvapöpö:n Avatar
Karvapöpö Karvapöpö ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 28.01.10
Sijainti: Porvoo
Viestit: 306
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Ne korotuspalat toivottavasti on etujousten päällä, eikä alla.. Olisihan se hyvä vietereistäkin olla vaikka valmistajan esite mistä näkee että ko. autoon tarkoitettu, vaikka ei TÜV- lappuja tarvitsekaan. Ei siitä koskaan haittaa ole.




Yleensä korotuksen määrä merkataan tuolla pyörännavasta lokarin reunaan, mutta mitään virallisia valmistajan lippulappuja ko. mitasta ei ole olemassa, joten yleensä on mitattu katosta. Siinä vain on se ongelma, että jos on jo isommat renkaat alla niin se pitäisi huomioida - kuten pitäisi huomioida se, että kaikki renkaat ei ole STRO- määritelmien kokoisia halkaisijaltaan -> pinnoitettu 31 x 10.50 voi hyvin olla samankokoinen kuin tavallinen 32 x 11.50 tjsp..
Juu tosiaan jousten yläpäässä sijaitsee tämä kiekko. olipas ajatukset taas jossain muualla kirjoittaessa. ja autossa on alla tällä hetkellä pinnotetut renkaat joka nurkassa, jotka ei ole pyöreätä nähneetkään ja en yhtään epäilisi, vaikka halkaisijakin olisi vähän sinnepäin. Sitä tosiaan ihmettelin, että nykyistä korotusta ei ole otteessa ollenkaan, mutta ei ne leimalla viimeks kyselleet mitään siitä.

Mutta onnistuuko se käytännössä siis niin, että laitan uudet palikat alle ja menen konttorille sanomaan että tässä olis nyt 3" alustasarja ja näytän mahdolliset sarjan mukana tulleet paperit? Eli kun ne esim mittaa maasta kattoon olevan korkeuden niin löytyykö heiltä vakiomitat, vai pitääkö nekin toimittaa heille? Ja tosiaan nyt alkoi arvelluttamaan niitten 31" renkaiden tuoma korkeus tähän autoon.

Asia on varmaan käsitelty miljoona kertaa tällä palstalla, mutta kyselläänpä nyt kun tuli tämä puheeksi.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
cherokeesta loppu puhti gunman Tekniikka & Jutustelu 14 06.04.2014 22:43
chevrolet blazer 6.2 diesel uusinta offariksi riivio Maasturiprojektit 0 21.09.2012 20:16
Cherokeesta katosi vaihteet! Atello Tekniikka & Jutustelu 14 10.04.2007 23:38
Tuli cherokeesta 2-vetoinen?! Tekniikka & Jutustelu 11 30.10.2003 11:05
Cherokeesta Cheaprokee Tekniikka & Jutustelu 0 10.10.2003 19:50


Sivu luotu: 19:26 (GMT +2).