![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
ESP on ihan sama kuin ABS:tkin: hyvä renki mutta huono isäntä. Järjestelmään ei missään nimessä saa luottaa, vaan ajonopeus sovittaa keliolosuhteiden ja ajotaitojen mukaan. Siitähän on ihan tutkimuksiakin että parantuneiden aktiivisten ja passiivisten turvajärjestelmien hyödyt usein ulosmitataan kasvaneilla tilannenopeuksilla. Se mitä itsellä on ESP- vekottimista kokemusta, niin toiset on ihan asiallisia, ja jotkut on TODELLA rasittavia. Esim. mutsilla aikanaan ollut Volvo V50 antoi kyllä hieman auton luistaa ennen puuttumista tilanteeseen - mutta anna olla jos erehdyit korjaamaan itse luiston suuntaan niin systeemi meni sekaisin ja yritti silloin korjata vastaohajusta. Muutaman kerran meinasin pöpperökelissä mennä sillä ojaan, kun lievä yliohjautuminen ja itse sitä korjaamalla auto päätteli että nyt on mentävä suoraan eikä käännyttävä. Kävi moottoritien rampit kapeaksi ![]() Joskus oli Mersun iso takatuuppari vuokrapaku kun piti saada Ikeasta iso jousipatja kotiin. Sopivasti oli pöpperökeli ja kerrostalon piha vielä auraamatta. Se saatanan paska löi ESP:tä vetoluistonrajoitusta kehiin heti kun vähänkin painoit kaasua ja perä siirtyi 10cm sivuun - vaikka oli kytketty vetoluistonesto pois. Auto jäi jumiin vaikka veto päällä pienellä luistolla olisi kulkenut oikein nätisti eteenpäin. Onneksi tajusin että kun piti koko ajan nappia sormella pohjassa niin systeemi pysyi pois päältä - pääsin oven eteen asti ja vielä poiskin ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Onnikka hommissa meillä oli sprintteri millä yritin joskus ajaa ilman epsiä. Ei oikein pelannu normiajossa talviliukkaalla mitenkään. Eli koko systeemi kun on rakennettu sen mukaan että nuo apuhimmelit on käytössä niin niiden on vaan silloin oltava.
Jos ne pelaa niin ettei liukkaalla tms.soppa kelissä tarvi keskittyä ajamiseen eli voi tyrkätä facebookki auki sen 140 ruuhkassa meneen ni kai ne silloin toimii niin kuin kuuluukin... ![]() ![]()
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Vaikkakin suurin osa suomalaisista autoilijoista pitääkin itseään keskivertoa parempana kuljettajana,ni pitäisin ajovakauden hallintaa ihan hyvänä varusteena.
Ensimmäiset versiot ontuu toki enempi ja vähempi,kuten oli abs systeemienkin kanssa alkuaikoina, mut mitä uudemmat vehkeet sitä paremmin tuntuu toimivan. Käytii just tuon esp:n takia jääradalla kaverin kanssa testailemassa noita arkisia perhekuljettimia. Lähinnä kiinnosti se, miten nuo järjestelmät toimii suuremmissa nopeuksissa oikeesti liukkaalla pinnalla. Positiivinen yllätys oli se,miten hankala nelivetoista,hyvillä nastarenkailla ja ajovakaudenhallinnalla varustettua autoa on saada karkaamaan hallinnasta. Toki tietokone karsii samalla pois myös kaiken hauskan jääradalla ajelusta. Erojakin löyty eri merkkien välillä. Subaru salli huomattavasti suuremmat luisut kun Mitsu. Subarulla pystyy myös heittämään käsijarrukäännöksen Mitsulla ei. Vetoluistoneston ku kytki pois,ni pysty kaasun kanssa viemään jo jonkinlaisessa sivuluisussa. Subaru taaskin hieman näyttävämmin ku Mitsubishiä. Vetoluistonestot onkin sit tapaus sinäänsä. Niissä en oo törmänny vielä toistaseks sellaseen systeemiin mikä olis vieny auton pitemmälle ku perinteinen systeemi,oli sit olosuhde liukas tai pehmeä. Mut nää onkin yleensä poiskytkettävissä.
__________________
Montenegro offroad club #88 Montenegro racing 16 www.montenegrooffroad.com 6 x 4x4: 2 x LJ + SJ + BJ + RAV4 + HILUX |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Tuli huomattua aikanaan B- koppaisessa Omegassa moneenkin kertaan pääkallokeleillä, ja oli oikeasti ihan hyvä systeemi - varsinkin kun autossa oli lukkoperä.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Meil oli joskus taannoin 2005 mallin farmari Avensis,joka oli ensimmäinen auto omalla kohdalla,jossa pääsi tutustumaan noihin luistonestoihin ja ajovakaudenhallintaan. Vetoluistonestoa koeponnistin anopin mökkitien linkoamattomassa suht pitkässä mäessä. Mäen alla sopivasti mutka,eli mäkeen pitää lähteä jokseenkin ilman alkuvauhtia. Eka testi: Normaalilla ajolla,maltillisella kaasulla ja luistonesto päällä. Meni puoleenväliin mäkeä ja pysähty siihen. Toka testi: Hanat auki ja luistonesto päällä. Kulki noin 3/4 mäestä ja pysähty siihen. Kolmas testi: Reilulla kaasulla,ilman luistonestoa ja kaasulla kikkaillen pidon ja luiston rajamailla. Niin komeesti mäen päälle kun vain etuvetoisella autolla pöppöröisessä lumessa vain pääsi. Ei ainakaan anjoviksen vetoluistonesto suuresti vakuuttanut,paremmin sillä pärjäili ilman. ESP siinä pelas ihan kiitettävästi. Jonkinlaista ongelmaa lähinnä siinä tilanteessa,jos ulkokaarteessa ajautuu liian reunaan irtolumen tai loskan päälle ja auto pyrkii puskemaan. Puskemistahan tuo järjestelmä luonnollisesti yrittää tuossa tilanteessa saada loppumaan,mut ulkokurvissa ojanreunalla ei automaattinen jarrujen käyttö tunnu kuljettajasta "luetaan tässä tapauksessa (matkustajasta)" mukavalta..
__________________
Montenegro offroad club #88 Montenegro racing 16 www.montenegrooffroad.com 6 x 4x4: 2 x LJ + SJ + BJ + RAV4 + HILUX |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Itselläkin vastaavia tilanteita ollut muuta, mitä joutunut uudemmalla kalustolla ajamaan. ESP:llä varustettua autoa pitäisi vain oppia ajamaan niin että ei aja auto. Järjestelmässä on hyvät ja huonot puolet, auttaa kyllä varmasti jos on yllättävä tilanne, mutta tekee kuskista passiivisen ja huonokin kuljettaja alkaa luottamaan taitoihinsa ja pitoon. Autokouluissa ei tälläisiä autoja saisi olla ja muutenkin ihmisten pitäisi enemmän ajaa ilman apuja niin tuntuma itse ajamiseen säilyisi ja nuo aivan selkeät huolimattomuuteen ja keliolosuhteisiin liittyvät kolhut varmaan vähenisi. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Kyllä näihin nyt vaan pitää itse kunkin totutella, ESP ollu pakollisena uusissa henkilöautoissa jo vuosia. Ei saa autokoulutkaan uutta autoa ilman ESPiä tilattua eikä rekisteröityä.
|
#8
|
|||
|
|||
![]()
Sukulaismiehellä on semmoinen uuenkarhia Bemari, kaikilla herkuilla. Ja ihan rattimies ollut aina, eli päässtelee ihan vauhdilla. Muutaman kerran olen ollut kyydissä ja kyllä se äkkinäistä hirvittää kun ei ole kokemusta moisista.
Se siinä kai se pahin on et niistä ulosmitataan se nopeus ajamalla ihan sinne rajoille. Eli jos Taunuksella ajais 50 km/h niin sillä bemmillä voi vetää 90 km/h. samanverran sitten pelivaraa jäljellä? Paitsi et jos tuut mutkaan ja sen takan onkin tukkitraktori tai auto puoliksi ojassa, niin se reaktio aika on vissiin eri. Tosin sen bemmin kanssa väsitäminen taitaa olla helpompaa? Mäne tiiä, kun ei oo kokemusta. Eilen ainakin oli itellä jänskää kun tiet oli aika hyvästi jäässä, ja nastattomat oli vähän lipakat. Nelikko päällä sitä liukkautta ei niin humannut, enenku yritti pysähtyä ![]() |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
No, nyt liukkailla on joutunutkin opettelemaan uutta ajotyyliä tuolla Nurmikkonelivedolla, eli lisää lappua lattiaan ja ratti menosuuntaan... ![]()
__________________
Olen postimerkkeilyä harrastava reipas seurakuntanuori, jonka mielestä päihteet ovat paholaisen työvälineitä ja seksi kuuluu ainoastaan avioliittoon. |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Sama jos ESP kiusaa koko ajan kuskia puuttumalla peliin niin nopeutta on vaan liikaa liikenteessä.
__________________
Tumpula Racing Team |
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#12
|
||||
|
||||
![]()
...tai autoa ei ole suunniteltu niin "urheilulliseen" ajoon. Tai sit renkaat on keliin sopimattomat.
|
#13
|
||||
|
||||
![]()
Hyvä laitos, säästää henkiä paljon vosittain.
pitäisi kyllä olla myös kokonaan poiskytkettävissä niinkuin bemareissa. mersussa menee päälle taas yli 50kmh vauhdissa. kelju leikkiä kun tuo hakkaa aina päälle.
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
ESP toimii sittenkin | Heguli | Chit-Chat | 8 | 31.01.2016 19:13 |
Suomen poliisi. Hyvä vai huono? | tratok | Chit-Chat | 113 | 30.03.2010 16:18 |
O/M/V osastoiden uudistus hyvä vai huono? | samisami2 | Chit-Chat | 28 | 12.07.2007 00:26 |
Uusi Hilu aloittelijalle - Virhe vai hyvä homma? | Tekniikka & Jutustelu | 52 | 10.07.2006 21:39 | |
Onko raiskattu vai tuliko hyvä... | Vesa | Yleiset | 3 | 29.08.2003 22:37 |