Offipalsta.COM  

Go Back   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Display Modes
  #1  
Old 30.01.2016, 22:16
vmt's Avatar
vmt vmt is offline
Veteraani++
 
Join Date: 29.12.09
Location: Vantaa
Posts: 1,877
Default

ESP (ajonvakaudenhallinta), hyvä homma vai ihan vihoviimeinen keksintö?


Tehdäänpä tästä nyt oma aihe, kun jo niin paljon herätti näköjään tunteita tuossa yhdessä toisessa topikissa.

Kerro siis mielipiteesi aiheesta!

Reply With Quote
  #2  
Old 30.01.2016, 22:32
karisa's Avatar
karisa karisa is offline
Konkari+
 
Join Date: 31.08.11
Location: Mäntsälä
Posts: 664
Default

Ihan hyvä tumpeloille, itse haluisin kyl että olisi saatavissa pois. Yhdessä työautossa jota ajoin oli kaikki mahdolliset kirjaimet. Lähti luisuu 10kmh nopeudessa ja samala muutuin matkustajaksi, ei kivaa.
__________________
Hilux 2.4TD + MADzuki 3.0
Reply With Quote
  #3  
Old 30.01.2016, 22:36
hutikka's Avatar
hutikka hutikka is offline
Veteraani
 
Join Date: 28.10.09
Location: Asikkala
Posts: 1,216
Default

Enemmän ne on kusessa vanhojen autojen kanssa liukkaalla ketkä on kortin ajanu näillä esp-autoilla
__________________
==================================
Mitä isommat renkaat,sitä pitempi matka hakea traktori.


PäHäMa
Reply With Quote
  #4  
Old 30.01.2016, 22:49
vmt's Avatar
vmt vmt is offline
Veteraani++
 
Join Date: 29.12.09
Location: Vantaa
Posts: 1,877
Default

Omasta mielestä toimiva semmoinen on hyvä. Ja niin, että saa kytkettyä pois ja myös vetoluistoneston erikseen.

Ainakin nuo, mitä itsellä ollut, niin ovat sallineet kohtuullisen luiston, vaikka se vakautus päällä. 4wd Passat, joka oli vielä Torsen välitasauspyörästöllä, Jeep Commander ja nykyinen Ford F250. Tuota nykyistä olisi jopa vaikea ajaa ilman noita apuja...

Joten itseä ei ainakaan nuo harmita, kunhan poiskytkettävissä tarvittaessa.
Reply With Quote
  #5  
Old 30.01.2016, 23:13
AH AH is offline
Veteraani
 
Join Date: 03.01.11
Location: Kankaanpää
Posts: 1,027
Default

Itse pidin w210 mersun järjestelmää ainakin hyvin toimivana .
Reply With Quote
  #6  
Old 03.02.2016, 18:13
Häänrik's Avatar
Häänrik Häänrik is offline
Veteraani+++
 
Join Date: 31.12.10
Location: PERÄseinäjoki
Posts: 2,204
Default

Quote:
Originally Posted by AH-poraus View Post
Itse pidin w210 mersun järjestelmää ainakin hyvin toimivana .
Samaa mieltä, ei auto kerkiä edes lähtemään luisuun kun ajonvakautus puuttuu peliin. W210 alustageometria on muutenkin ilman ajonvakautusta hankalampi ääritilanteissa kuin w124 alusta. W124 alustaan tulee luotettua enemmän.

Ford transiitin esp systeemi on hengenvaarallinen. Pari kertaa unohtunu luistonesto liukkaalla päälle ja on ollu mettäänajo lähellä.
__________________
Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan.
Toyota crown rs50
OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta)
Plus muita romuja

Last edited by Häänrik; 03.02.2016 at 18:15.
Reply With Quote
  #7  
Old 30.01.2016, 23:33
Timo_L's Avatar
Timo_L Timo_L is offline
Legenda
 
Join Date: 26.08.06
Location: Paloheinä, Helsinki
Posts: 7,446
Default

Quote:
Originally Posted by vmt View Post
Omasta mielestä toimiva semmoinen on hyvä. Ja niin, että saa kytkettyä pois ja myös vetoluistoneston erikseen.

Ainakin nuo, mitä itsellä ollut, niin ovat sallineet kohtuullisen luiston, vaikka se vakautus päällä. 4wd Passat, joka oli vielä Torsen välitasauspyörästöllä, Jeep Commander ja nykyinen Ford F250. Tuota nykyistä olisi jopa vaikea ajaa ilman noita apuja...

Joten itseä ei ainakaan nuo harmita, kunhan poiskytkettävissä tarvittaessa.
Juuri näin. Jos ESP sallii lievän luiston normiajossa ennenkuin puuttuu tilanteeseen niin hyvä. Samoin pitäisi tosiaan pystyä ehdottomasti kytkemään kahdessa osassa kokonaan pois kuljettajan niin halutessa, siten että ensin poistuu vetoluistonesto, sen jälkeen ESP kokonaan kunnes kuljettaja taas napista painaa takaisin päälle.

ESP on ihan sama kuin ABS:tkin: hyvä renki mutta huono isäntä. Järjestelmään ei missään nimessä saa luottaa, vaan ajonopeus sovittaa keliolosuhteiden ja ajotaitojen mukaan. Siitähän on ihan tutkimuksiakin että parantuneiden aktiivisten ja passiivisten turvajärjestelmien hyödyt usein ulosmitataan kasvaneilla tilannenopeuksilla.



Se mitä itsellä on ESP- vekottimista kokemusta, niin toiset on ihan asiallisia, ja jotkut on TODELLA rasittavia. Esim. mutsilla aikanaan ollut Volvo V50 antoi kyllä hieman auton luistaa ennen puuttumista tilanteeseen - mutta anna olla jos erehdyit korjaamaan itse luiston suuntaan niin systeemi meni sekaisin ja yritti silloin korjata vastaohajusta. Muutaman kerran meinasin pöpperökelissä mennä sillä ojaan, kun lievä yliohjautuminen ja itse sitä korjaamalla auto päätteli että nyt on mentävä suoraan eikä käännyttävä. Kävi moottoritien rampit kapeaksi Volvon piti antaa itse korjata tilanne, et voinut itse vastaohjata ollenkaan. Sitten taas appiukon T5- koppainen VW Caravelle antaa mennä mukavassa pikku luistossa, ja vaikka itse vastaohjaat niin ESP ymmärtää mihin suuntaan ollaan menossa, eikä koita korjata vastaohjausta ja sitä kautta viedä autoa pöpelikköön.
Joskus oli Mersun iso takatuuppari vuokrapaku kun piti saada Ikeasta iso jousipatja kotiin. Sopivasti oli pöpperökeli ja kerrostalon piha vielä auraamatta. Se saatanan paska löi ESP:tä vetoluistonrajoitusta kehiin heti kun vähänkin painoit kaasua ja perä siirtyi 10cm sivuun - vaikka oli kytketty vetoluistonesto pois. Auto jäi jumiin vaikka veto päällä pienellä luistolla olisi kulkenut oikein nätisti eteenpäin. Onneksi tajusin että kun piti koko ajan nappia sormella pohjassa niin systeemi pysyi pois päältä - pääsin oven eteen asti ja vielä poiskin
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Reply With Quote
  #8  
Old 31.01.2016, 00:02
Bj Andy's Avatar
Bj Andy Bj Andy is offline
Legenda
 
Join Date: 14.09.08
Location: Lemi,land of red potatoes
Posts: 6,255
Default

Onnikka hommissa meillä oli sprintteri millä yritin joskus ajaa ilman epsiä. Ei oikein pelannu normiajossa talviliukkaalla mitenkään. Eli koko systeemi kun on rakennettu sen mukaan että nuo apuhimmelit on käytössä niin niiden on vaan silloin oltava.

Jos ne pelaa niin ettei liukkaalla tms.soppa kelissä tarvi keskittyä ajamiseen eli voi tyrkätä facebookki auki sen 140 ruuhkassa meneen ni kai ne silloin toimii niin kuin kuuluukin...
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Reply With Quote
  #9  
Old 31.01.2016, 11:29
Hcet's Avatar
Hcet Hcet is offline
Konkari++
 
Join Date: 08.07.15
Location: Tampere
Posts: 742
Default

Quote:
Originally Posted by Timo_L View Post
Se mitä itsellä on ESP- vekottimista kokemusta, niin toiset on ihan asiallisia, ja jotkut on TODELLA rasittavia. Esim. mutsilla aikanaan ollut Volvo V50 antoi kyllä hieman auton luistaa ennen puuttumista tilanteeseen - mutta anna olla jos erehdyit korjaamaan itse luiston suuntaan niin systeemi meni sekaisin ja yritti silloin korjata vastaohajusta. Muutaman kerran meinasin pöpperökelissä mennä sillä ojaan, kun lievä yliohjautuminen ja itse sitä korjaamalla auto päätteli että nyt on mentävä suoraan eikä käännyttävä. Kävi moottoritien rampit kapeaksi Volvon piti antaa itse korjata tilanne, et voinut itse vastaohjata ollenkaan.
Tämän voin kyllä itsekin allekirjoittaa. Esp on siihen tottumattomalle kyllä ennenmin vaarallinen kuin hyödyllinen. Korjausliike tulee monesti selkärangasta ja auto ei sitä ymmärrä.
Itselläkin vastaavia tilanteita ollut muuta, mitä joutunut uudemmalla kalustolla ajamaan.
ESP:llä varustettua autoa pitäisi vain oppia ajamaan niin että ei aja auto.

Järjestelmässä on hyvät ja huonot puolet, auttaa kyllä varmasti jos on yllättävä tilanne, mutta tekee kuskista passiivisen ja huonokin kuljettaja alkaa luottamaan taitoihinsa ja pitoon.

Autokouluissa ei tälläisiä autoja saisi olla ja muutenkin ihmisten pitäisi enemmän ajaa ilman apuja niin tuntuma itse ajamiseen säilyisi ja nuo aivan selkeät huolimattomuuteen ja keliolosuhteisiin liittyvät kolhut varmaan vähenisi.
Reply With Quote
  #10  
Old 31.01.2016, 13:45
wokkipannu wokkipannu is offline
Tulokas
 
Join Date: 29.09.12
Location: Kuala Lumpur
Posts: 9
Default

en ole vielä omistanut autoa josta kyseinen ominaisuus löytisi ja en ole vielä törmännyt tilanteeseen jossa olisin kaivannut.
Reply With Quote
  #11  
Old 31.01.2016, 14:09
Bazeeba Bazeeba is offline
Aktiivijäsen+
 
Join Date: 29.01.12
Location: Soini
Posts: 280
Default

Eipä tuosta nyt mitään haittaakaan oo omassa normaalissa ajossa ollu. Pienen luiston tuo skeida sallii eikä säikähä vaikka itekki vaistomaisesti vähän korjaa. Eipä tuota varsinaisesti kaivata osannu ennenku semmosen auton hommas missä se on. Tuolla toisessa ketjussa joku kirjottei että haittaa normaalia ajamista, jos ajelu on semmosta että ESP jatkuvasti puuttuu peliin ni lienee syytä ajella vaikka linja-autolla, taikka ostaa oikeat renkaat.
Reply With Quote
  #12  
Old 31.01.2016, 14:10
Renegade's Avatar
Renegade Renegade is offline
Aktiivijäsen++
 
Join Date: 31.10.12
Location: Lakend
Posts: 386
Default

Jeep WH -09:ssä toimii vähän turhankin hyvin. ESP puuttuu peliin melko nopeasti ja on kyllä tehokas. Ja hyvä noilla nastattomilla renkuloilla ollakin tuo ESP. En mielellään antais vaimolle ajoon talvikeleillä ilman ESP:iä.

Itseäni siinä vaan suuresti vituttaa se, että vaikka ESP:n kytkee pois päältä, se puuttuu silti ajoon vähän turhan hätäisesti. Eli liukkaalla kelillä perus nelivetohauskuuden voi tolla laitteella unohtaa.
__________________
- Broken Ribs Team -
- FJDC -
Reply With Quote
  #13  
Old 31.01.2016, 15:03
Ex_inkkari's Avatar
Ex_inkkari Ex_inkkari is offline
Korpraali
 
Join Date: 29.06.04
Location: Espoo, Finland.
Posts: 6,030
Default

Ei ole merkitystä löytyykö vai ei, yhtä lailla ne autot on pysynyt halutulla reitillä.
__________________
http://esory.kuvat.fi/#/
Reply With Quote
  #14  
Old 31.01.2016, 15:23
Finnhopper Finnhopper is offline
Jäsen
 
Join Date: 28.09.11
Location: Valkeala
Posts: 77
Default

Mulla oli aikanaan Fiat Stilossa joku ASR tai vastaava vetoluistonesto ja jos se oli kytkettynä niin loskassa ei päässyt mihinkään. Eli ihan turha härpäke. ESP:n toimintaa nyt ei tullut tuossa kikottimessa kummemmin testattua, mutta en havainnut siitä olevan haittaakaan. Nykyisessä 4Motion passatissa ESP antaa viedä pienessä sladissa, mutta lopettaa kyllä huvittelun turhan nopiaan. Mutta normaalikäyttöön ihan hyvä eli ei haittaa menoa mitenkään.
Reply With Quote
  #15  
Old 31.01.2016, 15:25
vmt's Avatar
vmt vmt is offline
Veteraani++
 
Join Date: 29.12.09
Location: Vantaa
Posts: 1,877
Default

Quote:
Originally Posted by Renegade View Post
Jeep WH -09:ssä toimii vähän turhankin hyvin. ESP puuttuu peliin melko nopeasti ja on kyllä tehokas. Ja hyvä noilla nastattomilla renkuloilla ollakin tuo ESP. En mielellään antais vaimolle ajoon talvikeleillä ilman ESP:iä.

Itseäni siinä vaan suuresti vituttaa se, että vaikka ESP:n kytkee pois päältä, se puuttuu silti ajoon vähän turhan hätäisesti. Eli liukkaalla kelillä perus nelivetohauskuuden voi tolla laitteella unohtaa.
Eikös tuostakin sen saa kokonaan pois päältä? Vaihde P:llä tai N:llä ja 5 sekuntia painaa sitä luistonestonappia. Noin ainakin Commanderissa se lähti pois päältä ja kyllä sitä pystyi vaikka miten pyörittelemään.
Reply With Quote
  #16  
Old 31.01.2016, 16:34
Renegade's Avatar
Renegade Renegade is offline
Aktiivijäsen++
 
Join Date: 31.10.12
Location: Lakend
Posts: 386
Default

Quote:
Originally Posted by vmt View Post
Eikös tuostakin sen saa kokonaan pois päältä? Vaihde P:llä tai N:llä ja 5 sekuntia painaa sitä luistonestonappia. Noin ainakin Commanderissa se lähti pois päältä ja kyllä sitä pystyi vaikka miten pyörittelemään.
Juurikin ajattelin tota kirjotellessani että empä ole kyllä asiaan sen suuremmin perehtynyt, että varmaan sen jollain saa. Jos noin helpolla onnistuu niin kohta alkavasta kotimatkasta on tulossa rutkasti hauskempi...


Yllättävän pieni ero on siinä ajaako ESP päällä vai kytkeekö sen (siis kertapainalluksella ajon aikana) pois. Jos on poiskytkettynä niin sallii hyvin pienen luiston, mutta kunnon luiston saa vasta jos hitaasta vauhdista runnoo kunnolla kierroksia. Ja sekin on pois omasta hallinnasta kun ESP sen jossain vaiheessa oikoo...
__________________
- Broken Ribs Team -
- FJDC -
Reply With Quote
  #17  
Old 31.01.2016, 16:43
vmt's Avatar
vmt vmt is offline
Veteraani++
 
Join Date: 29.12.09
Location: Vantaa
Posts: 1,877
Default

Se painallus ajossa poistaa vain vetoluistoneston. Ajonvakautus pysyy päällä silti ja siksi se ero ei mainittava olekaan luisutteluissa.
Reply With Quote
  #18  
Old 01.02.2016, 07:33
Nikuzai Nikuzai is offline
Sankari
 
Join Date: 02.12.12
Location: Suomussalmi
Posts: 3,863
Default

Quote:
Originally Posted by wokkipannu View Post
en ole vielä omistanut autoa josta kyseinen ominaisuus löytyisi ja en ole vielä törmännyt tilanteeseen jossa olisin kaivannut.

Samaa itellä

Kerran koulusta tullessa bemarilla kitkoilla 30km tasaisessa nelipyörä luisussa tie riitti oikeen mainiosti kunnes tuli vastaantulijoita, silloin piti pudottaa alle 30Kmh muuten kesti liukastella 50Kmh


Nyt viimeksi kun ojassa kävin niin esp;it sun muut ois nostanu kädet ilmaan. Urista loskaluistoon niin ei siinä automaattiset jarruttelut auta ja 1.8 laiskimus ei suoraan kotteroa jaksa kiskaista
Korjasin kuten edellisellä käyttiksellä, et menkööt sit luisussa mut opelipa ei totellut vaan löysi uran josta nappasi kunnon luisun, molemmilta puolilta parikertaa ja ojaan

Pari viikkoa sitten lähes samassa kohdassa joku oli ojassa käynyt
Mut se on tätä nykystä tien hoitoa se tasainen karkea polanne pitää karhuta sohjopashaksi siihen tielle ja varmuudeksi vielä suolata et pysyy sohjopöpperönä mahdollisimman pitkään
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Reply With Quote
  #19  
Old 01.02.2016, 07:59
vexi4x4's Avatar
vexi4x4 vexi4x4 is offline
Aktiivijäsen+++
 
Join Date: 09.07.09
Location: KAJAANI
Posts: 447
Default

Quote:
Originally Posted by Nikuzai View Post
Samaa itellä

Kerran koulusta tullessa bemarilla kitkoilla 30km tasaisessa nelipyörä luisussa tie riitti oikeen mainiosti kunnes tuli vastaantulijoita, silloin piti pudottaa alle 30Kmh muuten kesti liukastella 50Kmh


Nyt viimeksi kun ojassa kävin niin esp;it sun muut ois nostanu kädet ilmaan. Urista loskaluistoon niin ei siinä automaattiset jarruttelut auta ja 1.8 laiskimus ei suoraan kotteroa jaksa kiskaista
Korjasin kuten edellisellä käyttiksellä, et menkööt sit luisussa mut opelipa ei totellut vaan löysi uran josta nappasi kunnon luisun, molemmilta puolilta parikertaa ja ojaan

Pari viikkoa sitten lähes samassa kohdassa joku oli ojassa käynyt
Mut se on tätä nykystä tien hoitoa se tasainen karkea polanne pitää karhuta sohjopashaksi siihen tielle ja varmuudeksi vielä suolata et pysyy sohjopöpperönä mahdollisimman pitkään
Kuitenki aika paljo tuntuisit tarviivan jos joutuu ajamaan tienpäällä 30-50km/h ja silti käypi välillä ojanpuolella...
Reply With Quote
  #20  
Old 01.02.2016, 08:43
Gary Grand's Avatar
Gary Grand Gary Grand is offline
Arvostettu jäsen
 
Join Date: 10.11.04
Location: Petäjävesi, Finland.
Posts: 2,889
Default

Quote:
Originally Posted by vexi4x4 View Post
Kuitenki aika paljo tuntuisit tarviivan jos joutuu ajamaan tienpäällä 30-50km/h ja silti käypi välillä ojanpuolella...

Vaikka tuossa toisessa topicissa tän tavallaan otinkin esille, niin hyvä tällainen järjestelmä on olemassa.
Lähinnä siellä ahdisti se "ettei kuskille voi antaa alle autoa jossa ei ajohallintajärjestelmää ole"..

Tuosta tulee mieleen annetaanko autokoulussa enää ollenkaan samoja eväitä (moninkertaisella hinnalla) kuin ennen näiden järjestelmien keksimistä?
Ajokortteihinkin keksineet rajoituksia mm. automaattivaihteisten kohdalle, mutta onko ajokortissa luokkaa "vain automaattisen luistoneston omaavalla ajoneuvolla ajamiseen oikeuttava" -ajokortti?
Tai automaattisella hätäjarrutus-toiminnolla?
Tai automaattiohjauksella..
Tjsp.

No, kuskejakin on monenlaisia.. Kotikylällä oli aikanaan taksikuski, joka ainakin parissa ajamassaan nokkakolarissa oli todistettavasti vaan nostanut kädet naaman eteen ja juntannu jarrut pohjaan.

Ei auta espitkään noiden kanssa, mutta kuuluuko ajokortti tuollaiselle kuskille?!?
__________________
Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen.
Reply With Quote
  #21  
Old 01.02.2016, 21:01
Krisse's Avatar
Krisse Krisse is offline
Veteraani
 
Join Date: 22.03.09
Location: Kotka
Posts: 1,105
Default

Quote:
Originally Posted by Gary Grand View Post
Lähinnä siellä ahdisti se "ettei kuskille voi antaa alle autoa jossa ei ajohallintajärjestelmää ole"..
En nyt jaksa ettiä sitä alkuperästä kirjotusta et sanottiinko siellä että EI VOI, jos niin oli nii sitte kannattaa ehkä vähän reenata.

Mut kyllähän se nyt niin on että on tuolla liikenteessä epävarmojakin kuskeja ja jos tollanen toiminto on olemassa niin ei se sellaiselle ainakaan huono juttu ole. Ne epävarmat kuskitkin kun saavat kuitenkin tuolla liikkua joten suotakoon heille se apu mitä tarjolla on.

Edellinen eksvaimokokelas oli vähän sellainen arkailija liikenteessä, kyllä se ajoi millä vaan, missä vaan ja millon vaan, mutta usein niin varovasti että ois tehny mieli sanoa jotain. En kylläkään sanonu kun ei siitä mitään hyvää tai hyötyöä olisi ollut kuitenkaan. Kun se sitten autoa vaihtoi niin olisi musta ollut kiva jos sen autosta olisi ESPi löytynyt vaikka ihan hyvin se oli ilmankin pärjännyt tolla ajotavallaan.

Ja mitä tulee noihin varmuusvälineiden ulosmittaamiseen niin melkein väittäisin että enemmän se on rattimiesten ongelma kuin noiden arkailijoiden ja muiden jotka sitä tarvitsee, he kyllä ajavat varovasti ja jos sattuisi niin pitkälle menemään että keltainen valo vilkkuu mittaristossa (kai se kaikissa vilkkuu?) niin varmasti hellittävät menoa.

Itellä tulee kohta 10 vuotta espiautoilua täyteen, eikä sinä aikana oo tapahtunu mitään minkä perusteella tarttisi sen enempää ylistää kuin haukkuakaan. Kyllä sillä on päässy niin soralla, lumella kuin asvaltillakin sen verran reippaasti kuin tälleen 4kymppisenä tarvii. Kakarana varmaan ois vituttanu pieleen mennyt käsijarrukäännös jos ei ois muistanu painaa vehkeitä pois päältä :-)

EDIT: Ai nii. Ajelin tänään firman takavetoisella Vitolla, en tiedä vituttaako enemmän se että sillä ei pääse mihinkään kun se sutii ilman espiä vai se että sillä ei pääse mihinkään kun espi rutisee.
__________________
Paskaa tavaraa, huonoa palvelua ja kuitintonta varaosakauppaa tarjoaa rannikkogroup.fi
(perustelut: http://tinyurl.com/gmyvk6f)

wonk.sytes.net/76s/

Last edited by Krisse; 01.02.2016 at 21:03.
Reply With Quote
  #22  
Old 01.02.2016, 09:20
Mase's Avatar
Mase Mase is offline
Veteraani+
 
Join Date: 27.07.11
Location: Yläne
Posts: 1,523
Default

Kyllähän ne ehdottomasti hyviä laitteita on, ainakin "keskiverto" kuskeille (ja niitähän on kaikki muut paitti vatanen ja mää). Pahin vika niissä on se hämäävä turvallisuuden tunne joka nostaa nopeuksia ja lopulta siinä jyrkässä mutkassa ei mitkäät härpäkkeet sitten autakaan kun vauhtia on liikaa ja liike-energia vie väärään suuntaan.

Joissain tilanteissa emännän citymaasturi, esim paksussa märässä lumessa menee huomattavasti vakaammin ja paremmin ilman luistoestoa ja AWD automaattinelivetoa. Elektroniikan ollessa kytkettynä auto menee kiemurrellen ja ABS pumppu huutaen kun se koittaa jakaa voimaa luistaviin pyöriin. Ilman ESP:iä ja kiinteä nelikko päällä painava auto taas menee venkoilematta juuri sinne minne pyytääkin kunhan muistaa pitää vedon päällä mutkissa ja tilannenopeuden sopivana. Väitän että tässä tilanteessa pääsee turvallisemmin ja nopeammin ilman luistonestoa.

Toinen negatiivinen juttu on mikä kävi kun olin vieraalla lumisella pikkutiellä, lunta oli 5-10cm, nopea nelikko ja ESP oli päällä kun tulin jyrkähköön mutkaan. Auto alkoi lievästi puskemaan ja vanhasta tottumuksesta käänsin lisää ja polkasin lisää vetoa, kuten nelikolla kuuluu mutta autopa laittoikin jarrut päälle! Hetken mentiin suoraa linjaa kohti ojaa mutta penkat pöllyten kääntyi kuitenkin kun lähes pysähtyi juuri ennen ojaa. Nopeutta ei ollut paljoa, mutta liikaa kuitenkin ESP:n kanssa, ilman ESP:iä mutkasta olisi menty lievässä hallitussa luisussa ilman ongelmia.

Toki nämä molemmat harmittavat seikat poistuisivat kun ajaisi olosuhteiden mukaan
Reply With Quote
  #23  
Old 01.02.2016, 10:33
PunisherFIN's Avatar
PunisherFIN PunisherFIN is offline
Veteraani++
 
Join Date: 29.07.13
Location: Savonlinna
Posts: 1,883
Default

Mase nyt tiivisti tässä ne kaikki syyt, miks mie henk koht inhoon noita "ajoapuja" laitetaan absitkin samaan kasaan nuiden kanssa. ajoon keskittyminen+ kohtuullinen ajonopeus+ hyvä oman ajoneuvonsa tuntemus (käsittelytaito) = turvallista liikkua oli espit ja häspit tahi ei.

miulla on menny hermot useemmin kuin kerran tuohon Rangerin ESPiin. lähtee risteyksestä ihan normaalisti ajamaan, yhtäkkiä laite päättää, ettei perän luistoa (PARI VITUN SENTTIÄ) ei sallita ja jarrua ja se jarrutus on niin saatanallisen voimakas, että rengas irtoo hetkellisesti tiestä ja auto alkaa puskemaan ja ei käänny, jonka seurauksena on lisää vitun narskutusta ja paskaa ja auto ei ole ollenkaan enää kuskin hallinnassa (automaatti vie), no loppuviimeen se on aina löytäny oman paikkansa jollakin kaistalla, mutta vituttaa tuo, kun päivän aikana oon kokeillu samat risteykset ilman homoapuja ja ne risteykset menee sillä samalla 10-20kmh nopeudella peilijäällä aivan normaalisti, no se perse ehkä luistaa sen pari senttiä, koska jäykkä nelikko ja tiukka käännös. joten onko tälläsissä järjestelmissä mitään järkeä? jos ne ei siis oikeasti toimi kunnolla. sitten se luistonestopuoli on ainakin hangessa aivan naurettava, auto jää kiinni kun näkee irtolunta :P

jos tehään ns turvajärjestelmiä, niin ne pitää tehä sellasena, että ne oikeasti toimii, suomeks systeemin pitää MYÖS LUKEA KULJETTAJAN TOIMENPITEET JA SOVITTAA OMAT KORJAUKSENSA NIIDEN MUKAAN. miettikää tätä, ennen kuin alatte keulimaan tiukan kantani takia, sitten miettikää viellä toisen kerran ja kysykää itseltänne, millanen on täydellinen turvajärjestelmä (ajonvakautus whatsoever..)? nykysellään ne ei ole, eikä ole muuten ABS jarrutkaan..

sit viellä, tuossa ko ajoneuvossa espi muuten pelaa takavedolla melkein "okei", en ole juurikaan löytäny sen touhuumisesta vittuilun aihetta, jotainhan se raksuttaa, mutta lähinnä hilpeyttä on herättäny hidas reagointi, eli voit huoleti polkasta kuivalla auton sladiin ja viiden metrin jälkeen systeemi tajuaa et voi vittu kahva edellä mennään ja sit tehot alas ja pakko oikasu, liukkaalla en ole takavetosena juurikaan ajellut, syystä että lava on lähes aina tyhjä ja en näe risteyksien kiillottamisessa mitään järkeä, autossa "kesärenkaat"= kitkat alla, pitänee joku päivä kokeilla, nimittäin suljetulla alueella ettei tule yllätyksiä.

voin olla tosiaan hiukan jäävi noita toki haukkumaan, mutta samantyylisiä kokemuksia on useista eri vehkeistä, tosin vähemmän on matala-autoja tullu ajeltua, kun ei oikein kavereiden rottelot kiinnosta ja muutenkin niillä ajaminen lähinnä vituttaa henkisesti, eli todellista testaamista ei ole tullut tehtyä. loput on sitten olleet sen verran vanhempia, ettei niiden systeemeiltä voi odottaakaan, että ne toimisi oikein, koskien lähinnä ABS jarruja (99-13 mitsu/nissan/tojota). eli oikeita nelivetosia on tullu ajeltua vähempi joissa noita varsinaisia ajonvakautuksia on. paria eri diudia ja maailman parasta kaupunkiautoo eli nelikko swiftiä, joka ei lähe lapasesta oli luistonesto tahi ei
__________________
Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!
Reply With Quote
  #24  
Old 01.02.2016, 09:01
Rak Rak is offline
Veteraani+
 
Join Date: 15.03.04
Location: Oulu
Posts: 1,551
Default

Quote:
Originally Posted by Nikuzai View Post
Samaa itellä

Nyt viimeksi kun ojassa kävin niin esp;it sun muut ois nostanu kädet ilmaan. Urista loskaluistoon niin ei siinä automaattiset jarruttelut auta ja 1.8 laiskimus ei suoraan kotteroa jaksa kiskaista
Korjasin kuten edellisellä käyttiksellä, et menkööt sit luisussa mut opelipa ei totellut vaan löysi uran josta nappasi kunnon luisun, molemmilta puolilta parikertaa ja ojaan
Notota, just tollasia tilanteita varten ne esp:t on keksitty Ja jos et esp:llä varustetulla autolla ole ajanut niin miten voit tietää ettei ois auttanu?
__________________
www.OFFROADOULU.com
Reply With Quote
  #25  
Old 01.02.2016, 19:24
Nikuzai Nikuzai is offline
Sankari
 
Join Date: 02.12.12
Location: Suomussalmi
Posts: 3,863
Default

Quote:
Originally Posted by Nikuzai View Post
Kerran koulusta tullessa bemarilla kitkoilla 30km tasaisessa nelipyörä luisussa tie riitti oikeen mainiosti kunnes tuli vastaantulijoita, silloin piti pudottaa alle 30Kmh muuten kesti liukastella 50Kmh
Quote:
Originally Posted by vexi4x4 View Post
Kuitenki aika paljo tuntuisit tarviivan jos joutuu ajamaan tienpäällä 30-50km/h ja silti käypi välillä ojanpuolella...

Keväällä aurinko paistaa 5°C lämmintä ja pikkanen vesisade niin jääpolanteella sen 1cm vettä ja alla kitkat.
Ois voinu, et espit ois auttanut ja jossain mutkassa nostanut virtuaali kädet pystyyn 70-90Kmh vauhdista
Oisko lie se sit ollut parempi kuin kelin mukaan ajeleminen


Quote:
Originally Posted by Nikuzai View Post
Nyt viimeksi kun ojassa kävin niin esp;it sun muut ois nostanu kädet ilmaan. Urista loskaluistoon niin ei siinä automaattiset jarruttelut auta ja 1.8 laiskimus ei suoraan kotteroa jaksa kiskaista
Korjasin kuten edellisellä käyttiksellä, et menkööt sit luisussa mut opelipa ei totellut vaan löysi uran josta nappasi kunnon luisun, molemmilta puolilta parikertaa ja ojaan
Quote:
Originally Posted by Rak View Post
Notota, just tollasia tilanteita varten ne esp:t on keksitty Ja jos et esp:llä varustetulla autolla ole ajanut niin miten voit tietää ettei ois auttanu?
Ja alla lain sallimat 2mm edessä ja takana 1,8 mm kesärenkaassa kuviota (3 suoraa uraa )
Niin tuskin ajon avustus kykenee pitämään 70Kmh vaudissa tiellä jolla 5cm loskaa alusterän ja suolauksen jäljiltä ja syvät urat varjoisassa mutkassa

Jos tosta esp pelastaa niin kyllä se jo ihmeisiin kykenee ja sibeliuskaljuilla voi kokeilla vesihiihtoa turvallisesti kun esp pelastelee
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Display Modes

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
ESP toimii sittenkin Heguli Chit-Chat 8 31.01.2016 19:13
Suomen poliisi. Hyvä vai huono? tratok Chit-Chat 113 30.03.2010 16:18
O/M/V osastoiden uudistus hyvä vai huono? samisami2 Chit-Chat 28 12.07.2007 00:26
Uusi Hilu aloittelijalle - Virhe vai hyvä homma? Tekniikka & Jutustelu 52 10.07.2006 21:39
Onko raiskattu vai tuliko hyvä... Vesa Yleiset 3 29.08.2003 22:37


The time now is 14:59 (GMT +2).