Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 22.01.2016, 21:58
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Autot tehdään lähtökohtaisesti aliohjaaviksi, jopa kisa- autot (ehkä ralliautoja ja muita vastaavia lukuunottamatta). Jos aliohjaa liikaa niin se on aivan perseestä, sehän pitäisi olla mutkassa kovassa ajossa määriteltävissä painon siirrolla.. veto päällä <-> kaasu pois

Ei minulla ole ollut oikeastaan muita kuin takavetoja ja nelivetoja, ja nelivedotkin olleet vedoltaan lähinnä takapuoleisia - hyvä niin. Mutta jos auto vikuroi ja menee koko ajan kylkimyyryä, niin ei se ole "helppo" ajaa vaikka hauskaa onkin.

__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 22.01.2016, 22:08
hiluvitkutin:n Avatar
hiluvitkutin hiluvitkutin ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.07
Sijainti: keitele, Finland.
Viestit: 2.366
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Ei minulla ole ollut oikeastaan muita kuin takavetoja ja nelivetoja, ja nelivedotkin olleet vedoltaan lähinnä takapuoleisia - hyvä niin. Mutta jos auto vikuroi ja menee koko ajan kylkimyyryä, niin ei se ole "helppo" ajaa vaikka hauskaa onkin.
mut niissä nelikoissa on vissii ollu perissä samat välitykset. Voima vaan takapäähän enempi menny.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 22.01.2016, 22:24
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hiluvitkutin Näytä viesti
mut niissä nelikoissa on vissii ollu perissä samat välitykset. Voima vaan takapäähän enempi menny.
On toki.. mutta ne takavedot ja nelivedotkin suunnitellaan/ rakennetaan yleensä aliohjaaviksi. Mutta hyvä että se voima menee enemmän sinne taakse koska ovat mukavempia ajaa. Se vain ei liity tähän alkuperäiseen asiaan varsinaisesti mitenkään

Ja se, että auto on rajusti takaa tuuppiva ja yliohjaava, ei oikeasti ole ollenkaan kiva ajettava noin niinkuin päivittäisessä ajossa ei, vaikka itsekin tykkään siitä että mennään mielummin hieman perä sladissa kuin keula edellä metsään puskien. Se aliohjautuvuus vain on silti turvallinen asia.. tutkikaa asiaa
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 23.01.2016, 09:21
qaw qaw ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 18.08.07
Sijainti: Kempele
Viestit: 155
Perusasetus

Jos nyt lähdetään yksinkertaistamaan asiaa ja oletetaan, että laitteessa on kiinteävälityksinen neliveto täysillä lukoilla, siis kierrosnopeus joka pyörällä on sama. Jos lisäksi oletetaan, että etupäässä on parempi pito painon vuoksi, niin silloin takapää luistaa, oli siellä isommat tai pienemmät renkaat.

--> Jos taakse laitetaan isommat renkaat, ne pyrkii koko ajan kulkemaan pidempää matkaa, eli sutivat. Jos taas taakse laitetaan pienemmät renkaat, ne pyrkii koko ajan kulkemaan lyhyempää matkaa, eli jarruttavat. Halutaanko sitten luistoa sutimisen vai jarruttamisen muodossa, taitaa olla makuasia

Meillä ostettiin toissa syksynä kahteen Jeeppiin (KJ -04, ZJ -98) samanlaiset ja saman kokoiset uudet nastarenkaat. Molemmilla ajettiin kutakuinkin sama matka. KJ kulutti enemmän eturenkaita, ZJ kulutti enemmän takarenkaita. Ei merkittävästi, mutta kuitenkin selvästi renkaiden pinnasta havaittavasti. Päättelen tämän johtuvan siitä, että KJ:ssa kaikki renkaat vetää suunnilleen yhtä paljon, mutta eturenkaat hoitaa lisäksi ohjausta. ZJ taas on lähtökohtaisesti takavetoinen.

Kannattaa siis myös miettiä sitä auton nelivedon toteutusta. Jos kulumisero ei ole iso, laittaisin paremmat renkaat sinne päähän, missä ne kuluu nopeammin, jotta rengassarja kestää pidempään.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 23.01.2016, 14:15
kabbi kabbi ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 02.08.15
Sijainti: uusimaa
Viestit: 59
Perusasetus

hop

Viimeksi muokannut kabbi : 16.11.2016 14:57
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 24.01.2016, 02:44
petroman petroman ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.07.09
Sijainti: askola
Viestit: 1.322
Perusasetus

Hieman asiaan liittyvää: Yyjiillä tuli testattua, miltä tuntuu etuakselilla 3.55 välitykset ja takana 3.07. Hirvitys, miten vikuroi neliveto päällä!!

No, tuommoisia nopeuseroja ei pienillä renkaitten kulumisilla saa aikaiseksi.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 24.01.2016, 07:24
Topi1982 Topi1982 ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 25.01.06
Viestit: 3.077
Perusasetus

Jos ne renkaat laittaa ristiin eli samalle akselille pienemmän ja isomman niin hoitaako tasauspyörästö tämän ongelman pois? Siis luistamisen tai jarruttamisen.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Käyttö,veto ja sunnuntai offi ällä -HD- Maasturiprojektit 6 04.01.2015 16:08
RJ:ssä kierroslukumittari pomppii ja veto pätkii - Korjattu Viipo Tekniikka & Jutustelu 7 13.09.2010 19:53
Rockyn rengaskoot antti_boy Tekniikka & Jutustelu 5 07.06.2008 19:30
Mersun rengaskoot? opalapa Tekniikka & Jutustelu 2 25.01.2006 08:51
Rengaskoot Vesa Vuosimallit 1968-1982 10 03.03.2004 12:18


Sivu luotu: 01:02 (GMT +2).