![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Autot tehdään lähtökohtaisesti aliohjaaviksi, jopa kisa- autot (ehkä ralliautoja ja muita vastaavia lukuunottamatta). Jos aliohjaa liikaa niin se on aivan perseestä, sehän pitäisi olla mutkassa kovassa ajossa määriteltävissä painon siirrolla.. veto päällä <-> kaasu pois ![]() Ei minulla ole ollut oikeastaan muita kuin takavetoja ja nelivetoja, ja nelivedotkin olleet vedoltaan lähinnä takapuoleisia - hyvä niin. Mutta jos auto vikuroi ja menee koko ajan kylkimyyryä, niin ei se ole "helppo" ajaa vaikka hauskaa onkin.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#2
|
||||
|
||||
![]()
mut niissä nelikoissa on vissii ollu perissä samat välitykset. Voima vaan takapäähän enempi menny.
|
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Ja se, että auto on rajusti takaa tuuppiva ja yliohjaava, ei oikeasti ole ollenkaan kiva ajettava noin niinkuin päivittäisessä ajossa ![]() ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Jos nyt lähdetään yksinkertaistamaan asiaa ja oletetaan, että laitteessa on kiinteävälityksinen neliveto täysillä lukoilla, siis kierrosnopeus joka pyörällä on sama. Jos lisäksi oletetaan, että etupäässä on parempi pito painon vuoksi, niin silloin takapää luistaa, oli siellä isommat tai pienemmät renkaat.
--> Jos taakse laitetaan isommat renkaat, ne pyrkii koko ajan kulkemaan pidempää matkaa, eli sutivat. Jos taas taakse laitetaan pienemmät renkaat, ne pyrkii koko ajan kulkemaan lyhyempää matkaa, eli jarruttavat. Halutaanko sitten luistoa sutimisen vai jarruttamisen muodossa, taitaa olla makuasia ![]() Meillä ostettiin toissa syksynä kahteen Jeeppiin (KJ -04, ZJ -98) samanlaiset ja saman kokoiset uudet nastarenkaat. Molemmilla ajettiin kutakuinkin sama matka. KJ kulutti enemmän eturenkaita, ZJ kulutti enemmän takarenkaita. Ei merkittävästi, mutta kuitenkin selvästi renkaiden pinnasta havaittavasti. Päättelen tämän johtuvan siitä, että KJ:ssa kaikki renkaat vetää suunnilleen yhtä paljon, mutta eturenkaat hoitaa lisäksi ohjausta. ZJ taas on lähtökohtaisesti takavetoinen. Kannattaa siis myös miettiä sitä auton nelivedon toteutusta. Jos kulumisero ei ole iso, laittaisin paremmat renkaat sinne päähän, missä ne kuluu nopeammin, jotta rengassarja kestää pidempään. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
hop
Viimeksi muokannut kabbi : 16.11.2016 14:57 |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Hieman asiaan liittyvää: Yyjiillä tuli testattua, miltä tuntuu etuakselilla 3.55 välitykset ja takana 3.07. Hirvitys, miten vikuroi neliveto päällä!!
No, tuommoisia nopeuseroja ei pienillä renkaitten kulumisilla saa aikaiseksi. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Jos ne renkaat laittaa ristiin eli samalle akselille pienemmän ja isomman niin hoitaako tasauspyörästö tämän ongelman pois? Siis luistamisen tai jarruttamisen.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Käyttö,veto ja sunnuntai offi ällä | -HD- | Maasturiprojektit | 6 | 04.01.2015 16:08 |
RJ:ssä kierroslukumittari pomppii ja veto pätkii - Korjattu | Viipo | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 13.09.2010 19:53 |
Rockyn rengaskoot | antti_boy | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 07.06.2008 19:30 |
Mersun rengaskoot? | opalapa | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 25.01.2006 08:51 |
Rengaskoot | Vesa | Vuosimallit 1968-1982 | 10 | 03.03.2004 12:18 |