![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Mullakin on kaikenlaista halpaa laturia käytössä. 15A Einhel latailee isompia akkuja, mutta pienemmät se tuntuu keittävän, Pienempiin on joku 10A Einhel joka pelaa kyllä. Joku viisaampi joskus kertoi että akkulaturit tehdään yleensä sitä varten että saadaan akkuun varattua sen verran paukkua että sen saa ajoneuvoon kiinni ja homman rullaamaan. Varmaan noiden halvempien latureiden kohdalla on justiinsa näin. Kokeilin viime kesänä Ctekkiä isojen akkujen elvyttämiseen, ja ei oikein vakuuttanut, vielä. Hätäpiti tilanteisiin rakensin rikkoontuneesta Hondan pikkugenusta akkulaturin, 80A bosch laturi hondan moottorin jatkoksi. Tuntuu olevan ihan toimiva laitos.
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
Menee vähän ohi aiheen mutta tytön skootterista meni akku ihan tyhjäksi kun jäi virrat päälle pariksi viikoksi. Laitoin Ctekin akkuun kiinni mutta ei alkanut lataamaan. Koitin kaikilla laturin vaihtoehdoilla mutta edelleen ei tapahtunut mitään. Sitten kytkin auton vara-akusta kaapelit kiinni skoban akkuun vartiksi ja sitten uudestaan Ctek kiinni ja johan aloitti latauksen. Ilmeisesti Ctekin äly vaatii ladattavaan akkuun hieman henkeä.
__________________
Tumpula Racing Team |
#4
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Jukka |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Jos tyhjään mopon akkuun kytkee auton akun vartiksi kiinni, niin tuskin siinä enempää latausta enää edes tarvitaan. Jos laturissa ei ole tota Power Supply asentoa, niin en ostaisi sellaista harrastekäyttöön juuri syväpurkautuneiden akkujen takia. Harrasteautoilijalle tarpeellinen / hyödyllinen vekotin on täyteen ladattu hyväkuntoinen käynnistysakku, jossa on tukeva kantokahva ja mukana hyvät kovassa pakkasessa taipuisat kumiset käynnistyskaapelit. Semmoset kun on, niin (äly)laturi voi olla jopa tarpeeton. ![]() Jos tuota EXEDEä nyt vielä hehkuttaisi, niin ainakin tässä mun versiossa on lamppu, jonka valolla pimeässä suhraaminen helpottuu melkoisesti, kun kellä sitä nyt taskulamppu sattuu olemaan kiireessä mukana.
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
No niin, hyvää asiaa.
Joo, samaa kuullu c-tecistä, ettei lataa ihan mykkää akkua. Ja tossa defassakin muuten on valo! ![]() Ja käynnistysakku löytyy kyllä kaapeleineen, eli mitään paniikkilatauksia kiireellä tarvii aamulla töihin lähtiessä tehdä. Lähinnä vois tällasilla keleillä joskus yöksi lyödä auton akun laturiin etä webasto jaksaa lyhyemmälläkin ajolla. Prätkän akkua vois latailla talvisäilytyksessä ylläpitotoiminnolla, ja tietysti sitä autotallin varaboosteriakkuakin pitäis välillä latailla. Eli isotehoista pikalaturia ei tarvitse. Toi defa on varmaan ihan fiksu, mutta jotenkin taas ahdistaa toi yhden napin idioottilaite, missä ei voi itse vaikuttaa mihinkään. Tossa c-tekissä sais vähän itse valita mihin vaikuttaa. Ja mielellään sais toi laturi ymmärtää noiden syväpurkausakkujen ja geeliakkujenkin päälle...
__________________
- Broken Ribs Team -
- FJDC - |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Honkkarista sais nyt tota Defaa alle 50€. Mutta siinä on "vain" kolmivaiheinen lataus, kun Exidessä viisivaiheinen. En tiedä tekeekö vaiheiden määrä autuaaksi, mutta ei varmaan kuitenkaan samat sisuskalut ole sitten kuitenkaan. Ja samassa testissähän oli Defa Exiden kanssa, ja jostain syystä Exiden sanottiin dominoineen testiä.
Tiiä nyt noista. Itselläni on Bentonin iso BX-5, ja mieli tekisi vaihtaa Exideen. Ei ole oikein luottoa tohon Bentoniin. |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Siis miten meinasit huolehtia tuosta ylimääräisestä käynnistysakusta, jota kanniskelet apuvirtakaapeleiden kanssa? -> juurikin tuommoinen vähällä käytöllä oleva akku kaipaa älykästä lataamista. Nuo jutut, jossa esim. c-tek:ä syytetään siitä, että ei lataa akkua täyteen: Osaltaan ne on on halpislatureiden myyjien kateellista panettelua (Tuo oma 7 A ctek työntää reilua 14,5 volttia, ja sillä pitäisi akun täyttyä ihan kivasti, toki JOS LOPPUJÄNNITE, varsinkin PAKKASESSA, on suurempi, niin akkuun saadaan hivenen lisää varausta. Mutta kun akkua ns. yliladataan, niin he hukkaa vettä, ja muutenkin levyt kärsivät (sulfatoituminen ja muut sivistys sanat ei nyt löydä oikeaa järjestystä) -> Jos c-tek jättää akun muutaman prosentin pienempään varaukseen ENSIMMÄISELLÄ kertaan, niin muutaman latauskerran jälkeen nuo c-tek:llä ladatut akut on parempia kylmäkäynnistyksessä, kuin nuo toisen merkkisen älylaturin "absoluuttisesti-" täyteen lataamat akut. Minulla oli edellisessä veneessä 3 kpl 60 ah exiden ns. Lada-akkuja (halvimpia mahdollisia amppeeritunteja exideä vuosituhanteen vaihteessa) Ja koska veneen dieselissä oli normaali auton laturi, 90 A ulkoisella tuulettimella oleva bosch, niin kun konekopassa oli 5 minuutin ajon jälkeen reilu 50 astetta lämmintä, niin tuolla lataussäätimellä (paras mitä minun varastoista löytyi) latausjännite tippui 14 volttiin. -> siis akut ladattiin muutaman kerran vuodessa tuolla c-tek:llä täyteen... Ja vielä viimmeisenä kesänä (2014) nuo rippikouluikäiset(?) jaksoi ruokkia invertteriä, vesikeskuslämmityksen Webastoa ja kylmälaukkua valojen yms. ohella tuntikausia... Siis tuo käytetty sähkö maksaa valtakunnan verkosta ostettuna niin vähän, että marketin kassassa ei ole niin pientä kolikkoa ![]() Ja tuo 7 Amppeerin C-tek on huolehtinut noista akkujen latauksista koko 2000 luvun, ja yhtään alle 5 vuoden ikäistä akkua ei taida löytyä pihasta ![]() Toki Traktoriin pitää ostaa akut asap, kun nuo profiilissa olevan valkoisen hj-60 mukana tulleet akut sai pikkasen kipeää... ja veneessä kaikkia akut on toisten hylkäämiä... -> Siis jos haluat huolehtia akuistasi hyvin, helpolla ja "viettää aikaa yhdessä-" niin tuo c-tek on hyvä vaihtoehto: LUE vaan suositukset oikeasta laturista, ja käytä ohjeen mukaan ![]() Siis edes c-tek ei pysty siihen, että moottoripyörän laturilla yritetään elvyttää vinssin akkupatteristoa tulipalopakkasessa. Ja kaikki ylläoleva ruotsalaisesta ![]() |
#10
|
||||
|
||||
![]() Viimeksi muokannut SptV : 09.01.2016 23:39 |
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Vähän oon tässä samoilla linjoilla. Tosiaan mitään traktorin akkuja ei ole tarve saada tunnissa täyteen, vaan laturi tulis ihan kotipiha-autotallin käyttöön. Ja edelleenkin mulle on ihan sama maksaako se hyvä laturi 50 vai 100 euroa (en ole rikas, mutta pari kymppiä on pieni raha silloin kun akku on niin paskana ettei sitä enää voi ladata), kunhan on täyttää tarpeet eikä tarvii heti uutta ostaa. Ja tosiaan tota ylläpito-ominaisuutta arvostan, koska noi harvoin käytetyt patterit on yleensä juuri ne mitkä ensimmäisenä prakaa. Käyttöakut hyytyy sitten viimeistään pakkasessa... Edelleen olen itse tuon c-tekin kannalla, kun on ainoa mistä on omia kokemuksia... Exidekään ei varmasti paska ole, mutta tuosta defasta ei taida kovin monella kokemusta olla...??
__________________
- Broken Ribs Team -
- FJDC - |
#12
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
EXIDEllä lataus tyhjästä käynnistyskuntoon 30min ja umpitäyteen jotain 12-15h. Lainaus:
Lainaus:
Mitä kuuntelin akkukauppiasta, niin sanoi elvytyksen/defosfatoinnin (vai mikä se nyt oli) olevan joutava myyntikikka. Kunnon laturi tuuppaa elvytykset samalla latauksen kanssa. Virtaa ja jännitettä sinne syötetään eikä muuta. Minusta 20-150Ah lyijy- tai geeliakuille ja virtalähteeksi sopiva EXIDE ei kaipaa lisäominaisuuksia kuin salamastartin ilman verkkovirtaa antavan boosterin ja se hoituu 60Ah lisäakulla + kaapeleilla. Mutta kuten sanottu on kaikki kiinni käyttötarkoituksesta. Mulla se on juuri tuo eli hätätilanteessa kaikki vehkeet käyntiin alle 5min ja sillon kun ei ole niin kiire pidetään valmius edelliseen.
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
#13
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#14
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Noiden latureiden ohjeita ja ominaisuuksia nyt surffaillut, niin noi molemmat Defat (4A ja 8A) sekä kaikki 5A C-tekit ilmoittaa minimijännitteeksi 2V, mutta tossa 7A C-tekissä ei minimijännitettä ole enää ilmoitettu..
__________________
- Broken Ribs Team -
- FJDC - |
#15
|
||||
|
||||
![]()
Tänään ajoin autolla reilu parituntia, parilla startilla. Laitoin laturin uusiks kiinni ilman hiutaleen kuvaa, nyt on siirtyny elvytys vaiheeseen.
|
#16
|
||||
|
||||
![]()
Neljän tunnin latauksen jälkeen laturi palannu takas vaiheeseen neljä. Onko se normaalia?
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Kuumavesipesuri harrastekäyttöön | tepa78 | Chit-Chat | 24 | 15.04.2012 19:48 |
Harrastekäyttöön kompura. Tietoutta tarvitaan. | Hessu888 | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 09.12.2009 17:02 |
Ostetaan Tie/harrastekäyttöön, hintaa n2000e | Hipsu | O/M/V Ajoneuvot | 8 | 25.11.2009 14:49 |
Ostettu O:Hydrauliprässi harrastekäyttöön | Racingrabbit | O/M/V Muut | 35 | 07.01.2008 22:25 |
M: Akkulaturi 24 V 15 A | pasikj | O/M/V Muut | 4 | 11.02.2007 14:21 |