Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 30.09.2015, 17:20
A.I:n Avatar
A.I A.I ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 05.06.12
Sijainti: Salo
Viestit: 877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Late_ Näytä viesti
Miks ihmeessä sisälokasuojat pois?
because race car.
Paino on suht ylhäällä joten keventämällä kaatumaherkkyys pienenee ja kevyempänä akselit kestävät paremmin. Sisälle tulee joko ohut kuitu tai kumi.
-Helpottaahan tuo huoltoakin.

Kiinni ottamisen suhteen Jesse oli melkein oikeassa, jää pari milliä. Autossa on 2" korottavat jouset joiden päällä vielä 1" alumiinilätyt. Tarkoitus olisi avartaa lokareita lisää ja mahdollisesti madaltaa autoa tuon alumiinilätyn verran.

__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry

Viimeksi muokannut A.I : 25.11.2015 17:09
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 30.09.2015, 17:50
jesse89 jesse89 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 23.01.12
Sijainti: Pennala Suomi
Viestit: 479
Perusasetus

mikset nosta koppaa 2" ja sen jälkeen leikkailet lokarin kaaria viel? meinaa ei taida paljoo jäävän varsinkin jos joustoja parantelee niin jossei rajoita sisäänjoustoja aikaisemmin
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 30.09.2015, 18:10
A.I:n Avatar
A.I A.I ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 05.06.12
Sijainti: Salo
Viestit: 877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jesse89 Näytä viesti
mikset nosta koppaa 2" ja sen jälkeen leikkailet lokarin kaaria viel? meinaa ei taida paljoo jäävän varsinkin jos joustoja parantelee niin jossei rajoita sisäänjoustoja aikaisemmin
koska:
-korinkorotuksella painopiste nousee (kaatuu herkemmin) ja maavara ei kasva milliäkään
lisäksi joustoja ole tarve rajoittaa. päinvastoin.

Lokareiden avartamisessa kun ei ole yhtään negatiivista puolta. ja saattaa olla että nekin tulevat lasikuidusta jos on ns "motii" (suom. motivaatiota).
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry

Viimeksi muokannut A.I : 30.09.2015 18:14
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 30.09.2015, 18:32
lepa77:n Avatar
lepa77 lepa77 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 26.10.10
Sijainti: Salo
Viestit: 3.644
Perusasetus

miks pitää kaaria suurentaa kun on noin pienet renkaatkiei saa suuttua
__________________
.salon seudun OFF ROAD Ry. pari Toyotaa
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 31.10.2015, 19:30
A.I:n Avatar
A.I A.I ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 05.06.12
Sijainti: Salo
Viestit: 877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lepa77 Näytä viesti
miks pitää kaaria suurentaa kun on noin pienet renkaatkiei saa suuttua
Kai ne suuret joustot siellä ajatuksen tasolla pyörii.. alotetaan nyt siitä helpoimmasta eli kaarien avarruksesta. (sisään joustossa jää tällähetkellä kaaren väliin 3mm tilaa)

Homma jatkuu ensiviikolla jolloin ruuvataan 5.29 perävälityksen alle ja katsotaan miten pirssi muuttuu.

Mitäs ihmiset on mieltä ajatuksesta jos heivaisi ton kaasarikoneen askeineen päivineen verkonpainoksi ja laittaisi tilalle jonkun fiksumman ruisku-automaatti yhdistelmän..
ja mistä kannattaisi hommata kardaanillinen jakoloota vai kannattaako lyödä valmis kone + aski + jakis paketti suoraan kiinni.
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry

Viimeksi muokannut A.I : 31.10.2015 20:03
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 31.10.2015, 20:00
Diskokaveri Diskokaveri ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.03.12
Sijainti: aa
Viestit: 82
Perusasetus

Mersun turbokutonen kuulosti aika miehekkäältä, jotain sensuuntaista? Ehkä HJ:n kone mahtuis tai joku tuoreempi vois olla vähän köykäsempikin?

kun kattelin se G:n menoa tänään niin ei ne joustovarat, vaan voima, pito ja ajotaito... Oli se aika kyrv***s peli!
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 31.10.2015, 20:06
dynamics1 dynamics1 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.13
Sijainti: suolahti
Viestit: 395
Perusasetus

1.8t vag kone vois olla hyvä.. Kevyt ja viriosat suhkot halpoja ja paljon saatavilla kone on edullinen hankkia ja kestävyys on hyvä yli300hp tehoille helppo virittää sinne 300-400hp tehoille..
Mietittiin meidän turbo rj jo tuota 1.8t vag konetta.

Viimeksi muokannut dynamics1 : 31.10.2015 20:29
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 05.11.2015, 15:29
toyopet:n Avatar
toyopet toyopet ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 10.03.14
Sijainti: Äijälä, Keski-Suomi
Viestit: 535
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja A.I Näytä viesti

Mitäs ihmiset on mieltä ajatuksesta jos heivaisi ton kaasarikoneen askeineen päivineen verkonpainoksi ja laittaisi tilalle jonkun fiksumman ruisku-automaatti yhdistelmän..
No mitenkäs toyotan omasta valikoimista vaikka S-sarjan moottoria, 3S-F/GE tai 5S-pohjaksi ja siitä soveltaen. Näkyy olevan niistäkin ihan tehoja kiskottu. Ja onhan se beams versio valmiinakin pitkittäisenä.
Ei kyllä taida keventyä kuin korkeintaan parikymmentä kiloa.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 05.11.2015, 11:35
tepa78:n Avatar
tepa78 tepa78 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 13.01.08
Sijainti: salo, .
Viestit: 1.028
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja A.I Näytä viesti
because race car.
Nii... kilpa-autothan on yleisesti tooosi mukavia
ei kyllä vaikuta vielä yhtään mihinkään joku lasikuitunen konepelli jos sitä painoa ei ota pois sieltä mistä tartteis...
köykästähän siitä vehkeestä ei saa vaikka mitä tekis... pelkkä runko ja tekniikka painaa jo kahden suzukin verran
joku tollanen vähän jo näyttää kilpurilta:
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 05.11.2015, 12:23
ugly_hj:n Avatar
ugly_hj ugly_hj ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 11.09.04
Sijainti: espoo, .
Viestit: 1.710
Perusasetus

Ihan sama kuinka painava se sun auto on, mut mun mielestä on hyvä idea keventää sitä sieltä mistä voi, 100 kiloa on jo paljon vaikka pehmeellä suolla ajaessa, ite ainakin huomannu että jos tuo mun auto joka kuitenkin painaa n.2500 kiloa meinaaa alkaa vajoon suolla niin kun appari hyppää pois vajoaminen yleensä loppuu, toisinaan pitänyt itekin hypätä pois ja antaa auton mennä.

Siitä koneesta niin supran moottorihan tuohon on helppo laittaa.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 05.11.2015, 14:30
ika ika ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 31.12.14
Sijainti: Varsinainen Suomi
Viestit: 283
Perusasetus

Meidän tiimin G-Mersuun taidettiin tuolla aiemmin viitata kun moottoreita ehdoteltiin. Mersun 6-pyttyinen turbodiiseli + automaatti on _painava_ setti, jota ei ainakaan vakavissaan kannata ehdottaa tällaiseen kevennysprojektiin.

Meillä jotain vastaavaa kevennysprojektia tulossa talven mittaan. Kaikki mahdollinen paino kannattaa tietty siirtää pois etupäästä. Jos ei voi jotain heittää kokonaan mäelle, niin mieluummin sitten sinne kevyempään takapäähän. Juu - ei olla luopumassa moottorista. Mukavuusvaatimukset siis meilläkin.

PS. Mikä mahtoi olla RJ:n lähtöpaino?
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 05.11.2015, 23:20
A.I:n Avatar
A.I A.I ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 05.06.12
Sijainti: Salo
Viestit: 877
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ika Näytä viesti
Meidän tiimin G-Mersuun taidettiin tuolla aiemmin viitata kun moottoreita ehdoteltiin. Mersun 6-pyttyinen turbodiiseli + automaatti on _painava_ setti, jota ei ainakaan vakavissaan kannata ehdottaa tällaiseen kevennysprojektiin.

Meillä jotain vastaavaa kevennysprojektia tulossa talven mittaan. Kaikki mahdollinen paino kannattaa tietty siirtää pois etupäästä. Jos ei voi jotain heittää kokonaan mäelle, niin mieluummin sitten sinne kevyempään takapäähän. Juu - ei olla luopumassa moottorista. Mukavuusvaatimukset siis meilläkin.

PS. Mikä mahtoi olla RJ:n lähtöpaino?

Vakiopaino on hieman yli 1600kg
Keväällä katsastuksessa auto painoi hieman yli 1600kg.
Autossa oli silloin jo alusta, vinssi, turvakaaret turvatankki (puolillaan) ja autoa takaata 20cm lyhennettynä + vakio renkaat alla.
Painojakauma oli aika lähellä 50/50 muistaakseni etupää painoi 80-100kg enempi. nyt kun edestä on painoa lähtenyt se 70kg ja taakse lisääntynyt 20kg on painojakauma aika liki 50/50
Autoon tuli myös kuppipenkit ja pudotus oli vakioihin n.20kg eli auto on nyt vakiorenkailla kevyempi kuin tehtaalta tullessa.
Tavoite olisi että auton kokonaispaino 35" mutikoilla ja beadlockeilla olisi tuo 1600kg.

Etupään kevennyksessä tärkein idea on akseleiden kestävyyden lisäys (en meinaa longfieldejä katkoa)
peräpään kevennystä jatketaan seuraavaksi mm. plexi sivulaseilla.
Takapään lisätypistyskin on käynyt mielessä. katsotaan nyt.

Tänään tuli ruuvattua etuperään arpin kaveriksi 5.29 nitrot. samalla tuunattiin jarrusatulat punaiseksi. satuloiden vaikutusta ei vielä penkitetty mutta oletettavasti +50hv.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG_20151105_213144.jpg‎
Views:	471
Size:	63,3 Kt
ID:	65110   Click image for larger version

Name:	IMG_20151105_213114.jpg‎
Views:	489
Size:	86,8 Kt
ID:	65111  
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry

Viimeksi muokannut A.I : 05.11.2015 23:25
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 05.11.2015, 23:43
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Moniventtiiliviitosesta syntyy ihan pätevä teho/painosuhde.

Tai suoraan nykyaikaan ja cdi hiukan optimoituna.

Nyt siis tarkoitan MB koneita.
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 06.11.2015, 00:33
jesse89 jesse89 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 23.01.12
Sijainti: Pennala Suomi
Viestit: 479
Perusasetus

perkules jos sie kevyttä tekniikkaa sinne tahdot niin miten ois tuollainen 1.3 wankel luulis vakionakin olevan tarpeeksi tehokas
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 05.11.2015, 14:41
tepa78:n Avatar
tepa78 tepa78 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 13.01.08
Sijainti: salo, .
Viestit: 1.028
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ugly_hj Näytä viesti
Ihan sama kuinka painava se sun auto on, mut mun mielestä on hyvä idea keventää sitä sieltä mistä voi, 100 kiloa on jo paljon vaikka pehmeellä suolla ajaessa, ite ainakin huomannu että jos tuo mun auto joka kuitenkin painaa n.2500 kiloa meinaaa alkaa vajoon suolla niin kun appari hyppää pois vajoaminen yleensä loppuu, toisinaan pitänyt itekin hypätä pois ja antaa auton mennä.

Siitä koneesta niin supran moottorihan tuohon on helppo laittaa.
Eihän se painonpudotus koskaan pahasta ole
mutta jos oikeesti tuollasesta malmikasasta haluaa painoa pois niin eihän sinne silloin voi paljon mukavuusvarusteita jättää... subbarikoteloki painaa jo kymmeniä kiloja... saati ne sähkösäätöiset nahkapenkit
aika paljon lähtee painoo kun riisuu sisustan ja kojelaudan pois... lattiamatotkin painaa varmaan toistakymmentä kiloa...
köykänen pitäis olla, ajettavuus ja mukavuudet kuin rollsroycessa ja sitten sillä pitäis vielä ajaa paris-dakar ralli... helppo yhtälö, eikö
tietysti jos ajetaan vaan kilpaa lepa77:n kanssa makkaranpaistolaavulle niin siihen ehkä riittää vähempikin

mites katsastusmies suhtautuu tuollaseen supran myllyyn?
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 05.11.2015, 14:56
t.haapala:n Avatar
t.haapala t.haapala ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.04.09
Sijainti: Paimio
Viestit: 1.180
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tepa78 Näytä viesti
mites katsastusmies suhtautuu tuollaseen supran myllyyn?
Tottahan se siitä tykkää

Olihan se juur myynnis tarokin mis ol se 1JZ leimattuna, huimat 90 heppaako(vai kW) siin oli papereis ,
kai se riippuu ihan mimmosen katsurin sattuu löytämään tai tuntemaan

Sithää tää ois peli kun semmosen sinne "pellin" alle nakkaat
__________________
Itte ku tekee ni saa just semmosen ku sattuu tulemaan!

Salon seudun OFF ROAD Ry
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 10.01.2016, 12:31
A.I:n Avatar
A.I A.I ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 05.06.12
Sijainti: Salo
Viestit: 877
Perusasetus

jasso, näyttääpä siltä että jos kilvissä haluaa pitää niin paljoa ei enää voi laihduttaa.

Kuten jo todettiin niin suurin painohan on ovissa ja katossa.
uutena visiona olikin että tehdään autosta pick up flat bedillä.
-selvitin jo trafilta että autoa ei saa muutoskatsastettua kun ei ole tehty samaa mallisarjaa pick uppina, eli ei ole vertailukohtaa.

Tehdään nyt sitten vielä mitä voi eli avarretaan takapyörän kaaret, välitetään jakoloota ja vaihdetaan isommat pyörät alle.

Samalla siivotaan sisältä johtosarjat siten että jäljelle jää vain pakolliset, näin auton mahdollisten sähkövikojen etsiminen helpottuu huomattavasti.
kuvia tulee kun jotain tapahtuu.
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 11.01.2016, 06:45
artsi777:n Avatar
artsi777 artsi777 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.05.07
Sijainti: Salo, Finland.
Viestit: 3.133
Perusasetus

Avoksi saa leimattua 😉
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 05.11.2015, 14:58
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Ennenkuin alkaa siirtää painoa taakse, kannattaa selvittää todellinen painojakauma.

Täälläpäin lj:t on liian takapainoisia ja kuvittelisin että rj ei ainakaan parempi ole.
Tiivistetysti voisin sanoa että pätkämalleissa painojakaumaan pitää kiinnittää huomiota, pitkissä se on luonnostaa parempi eikä vaikuta etenemiseen niin herkästi.

Itsekkin Suzukia rakentaessani kuvittelin että etupäästä pitää siirtää painoa taakse ja nyt punnituksen jälkeen koitan keksiä keinoja saada se takaisin eteen.

Jos parasta etenemistä haluaa niin imo ajokunnossa ja kuormassa painoa pitäis olla etuakselilla enemmän jotta nousutilanteessa painonsiirtymä taka-akselille ei ole ihan niin paha.
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 25.11.2015, 17:01
A.I:n Avatar
A.I A.I ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 05.06.12
Sijainti: Salo
Viestit: 877
Perusasetus

Sivulasit uudistuivat polycarbonaattiin. alkuperäiset painoi karmeineen n.10kg per puoli. näistä lähti yhteensä -15kg
Samalla vaihdettiin takalasi -4kg
yhteensä kevennetty taas -19kg

Koitan ehtiä tällä tai ensiviikolla käymään puntarilla niin saadaan todellinen paino tietää.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	lasi1.jpg‎
Views:	506
Size:	78,4 Kt
ID:	65686   Click image for larger version

Name:	lasi2.jpg‎
Views:	469
Size:	85,8 Kt
ID:	65687  
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry

Viimeksi muokannut A.I : 25.11.2015 17:08
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 25.11.2015, 18:00
jesse89 jesse89 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 23.01.12
Sijainti: Pennala Suomi
Viestit: 479
Perusasetus

Kaaret kun tekisit lentokone alumiinisistä lähtis varmaan 100kg pois kestävyys kärsimättä
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Mikä uudeksi (city)maasturiksi? Myös metsään. Rinssi Tekniikka & Jutustelu 17 19.02.2013 10:01
V: Ford farmi maasturiksi mechanic-71 O/M/V Ajoneuvot 0 27.03.2007 22:20
Mikä maasturiksi? legro Tekniikka & Jutustelu 15 06.01.2007 16:48
L200 Maasturiksi L200-01 Tekniikka & Jutustelu 0 05.09.2005 19:19
O: Rj70 Ykä O/M/V Muut 0 27.02.2004 10:37


Sivu luotu: 01:57 (GMT +2).