Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Maasturiprojektit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=180)
-   -   Rj70 lelusta maasturiksi. (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=138157)

A.I 17.09.2015 20:37

Rj70 lelusta maasturiksi.
 
9 Liiteet
Tullut vuosien varrella alotettua monia projekteja mutta tuntuu että tämä on ainoa joka on edennyt mukavasti niin laitetaanpa pientä kertomusta tästä.

auto tuli ostettua syksyllä 2013 (kuva1)
autossa oli trailmasterin alusta sekä 33" mutikat + vinssi, palkkihelmat sekä kasa valoja. näillä mentiin puoli vuotta kunnes alkoi RJ:n ajo-ominaisuudet maantiellä häiritsemään niin paljon että auto meni myyntiin ja tilalle tuli king cap.

Offi-innostus alkoi kunnolla vasta king capilla ja pian tajusinkin että RJ olisi pikkasen etevämpi peli kuin king cap.
meni n. 6kk RJ:n myymisen jälkeen kun king capilla offailu sai riittää.
ei muuta kuin takaisin nettiautoon ja kas. oma vanha tuttu RJ:hän se siellä myynnissä ja ei kun kaupoille.
-Ostin auton takaisin samalta hepulta jolle sen myin.

Tästä alkoi harrastaminen. ensimmäiseksi autoon tehtiin kunnon astinlaudat RHS:stä (kuva 2)

Syksyllä 2014 huomasin että maasturissahan pitää olla kunnon snorkkeli ja ei muuta kuin hakemaan imuriletkua ja rasiapora.
Imuriletku katolle ja RS clion ilmanputsari letkun päähän ja kovaa ajoa.
(kuva3)
Seuraavaksi ruvettiin vääntämään nojailukaaria ja samalla auto vaihtoi väriä maastoon sopivammaksi ja asennettiin kemppilukko taakse. (kuva4)

Tällä ajeltiin jouluun asti, ainoa mikä menoa tuntui haittaavan oli RJ:n peräylitys, tankki ja natokoukku. (kuva5)

-Asia päätettiin ratkaista siten että vaihdetiin 35" kumit beadlockeilla ja autosta leikattiin 19cm takapäästä pois, tankki vaihtui ensin veneen tankkiin (sittemmin turvatankkiin) ja natokoukulle ei tehty mitään. (kuvat 6,7) (lyhennyksestä lisää juttua ja kuvia täältä: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=125036)

Nyt auto oli oleva hyvä.
-tosin menopuoli vielä oli hieman heikonlainen avoimen etuperän takia joten tähän päätettiin hankkia arppi.
näillä mentiinkin kevääseen 2015.

keväällä 2015 päätettiin heivata kemppilukko takaata pois ja vaihtaa arppi tilalle. samalla päätettiin tehdä onnettomalle kulkupuolelle jotain.
pakosarja vaihtui peltisarjaan, Imusarja portattiin kanteen ja imusarjan vesikierto hitsattiin umpeen.
Alkuperäinen mehumaija nakattiin mäelle ja asennettiin weberi. Tehoa tuli selvästi lisää nyt jaksaa mennä ylämäkeenkin, tosin kulutuskin kasvoi samalla.
Samalla reissulla tehtiin liuta muita pikkuparannuksia.
(kuva8)

kesän aikana ulkoisia muutoksia ei ole tullut pientä parantelua sitäkin enemmän. (kuva9)
nyt suunnitelmissa on joko koko tekniikan vaihto tai sitten pelkkä välityksien muutos sekä rankka dietti jotta saadaan paino pois.

A.I 29.09.2015 18:59

2 Liiteet
Autonkuljetus traileri tuli ostettua ja dietti alkoi.
ensimmäisenä takaata lähti n. 50kg työkalulaatikosto ja konepelliltä lifti -70kg

seuraavaksi edestä napattiin akku ja siirrettiin konttiin. nyt takapää -20kg ja keula -50kg
Tämän jälkeen alotettiin varsinainen kevennys, autosta lähti sisälokasuojat edestä (kuva1)

Samalla napattiin konepellistä pintapelti pois. (kuva2)
(pintapelti painaa muuten ihan pirusti arviolta puolet koko konepellin painosta.)
pintapellin tilalle tulee ohuenohut lasikuitukerros
konepellin rungosta on vielä tarkoitus karsia rasiaporalla ylimääräiset pois.
lopputulos arviolta 10-12kg kevyempi

kuvia tulee lisää kun homma etenee.
samalla avarretaan myös etulokasuojia kun ei nuo oikein mahdu pyörimään.:)

Late_ 29.09.2015 19:45

Miks ihmeessä sisälokasuojat pois?

jesse89 29.09.2015 19:50

veikkaan et ottaa renkaat kiinni niin rajusti ettei sisä loksuista jää mitään jäljelle että saisi sellaisen ettei ottais kiinni :D toisaalta kannattaa sinne silti tehdä itse jostain muovista tms muotoilla jonkunlaiset loksut ettei ole kone huone ihan savessa :p

A.I 30.09.2015 17:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Late_ (Viesti 1253367)
Miks ihmeessä sisälokasuojat pois?

because race car.
Paino on suht ylhäällä joten keventämällä kaatumaherkkyys pienenee ja kevyempänä akselit kestävät paremmin. Sisälle tulee joko ohut kuitu tai kumi.
-Helpottaahan tuo huoltoakin.

Kiinni ottamisen suhteen Jesse oli melkein oikeassa, jää pari milliä. Autossa on 2" korottavat jouset joiden päällä vielä 1" alumiinilätyt. Tarkoitus olisi avartaa lokareita lisää ja mahdollisesti madaltaa autoa tuon alumiinilätyn verran.

jesse89 30.09.2015 17:50

mikset nosta koppaa 2" ja sen jälkeen leikkailet lokarin kaaria viel? meinaa ei taida paljoo jäävän varsinkin jos joustoja parantelee niin jossei rajoita sisäänjoustoja aikaisemmin :)

A.I 30.09.2015 18:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jesse89 (Viesti 1253543)
mikset nosta koppaa 2" ja sen jälkeen leikkailet lokarin kaaria viel? meinaa ei taida paljoo jäävän varsinkin jos joustoja parantelee niin jossei rajoita sisäänjoustoja aikaisemmin :)

koska:
-korinkorotuksella painopiste nousee (kaatuu herkemmin) ja maavara ei kasva milliäkään
lisäksi joustoja ole tarve rajoittaa. päinvastoin.

Lokareiden avartamisessa kun ei ole yhtään negatiivista puolta. ja saattaa olla että nekin tulevat lasikuidusta jos on ns "motii" (suom. motivaatiota).

lepa77 30.09.2015 18:32

miks pitää kaaria suurentaa kun on noin pienet renkaatki:D:Dei saa suuttua

A.I 31.10.2015 19:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja lepa77 (Viesti 1253562)
miks pitää kaaria suurentaa kun on noin pienet renkaatki:D:Dei saa suuttua

Kai ne suuret joustot siellä ajatuksen tasolla pyörii.. alotetaan nyt siitä helpoimmasta eli kaarien avarruksesta. (sisään joustossa jää tällähetkellä kaaren väliin 3mm tilaa)

Homma jatkuu ensiviikolla jolloin ruuvataan 5.29 perävälityksen alle ja katsotaan miten pirssi muuttuu.

Mitäs ihmiset on mieltä ajatuksesta jos heivaisi ton kaasarikoneen askeineen päivineen verkonpainoksi ja laittaisi tilalle jonkun fiksumman ruisku-automaatti yhdistelmän..
ja mistä kannattaisi hommata kardaanillinen jakoloota vai kannattaako lyödä valmis kone + aski + jakis paketti suoraan kiinni.

Diskokaveri 31.10.2015 20:00

Mersun turbokutonen kuulosti aika miehekkäältä, jotain sensuuntaista? Ehkä HJ:n kone mahtuis tai joku tuoreempi vois olla vähän köykäsempikin?

kun kattelin se G:n menoa tänään niin ei ne joustovarat, vaan voima, pito ja ajotaito... Oli se aika kyrv***s peli!

dynamics1 31.10.2015 20:06

1.8t vag kone vois olla hyvä.. Kevyt ja viriosat suhkot halpoja ja paljon saatavilla kone on edullinen hankkia ja kestävyys on hyvä yli300hp tehoille helppo virittää sinne 300-400hp tehoille.. :)
Mietittiin meidän turbo rj jo tuota 1.8t vag konetta.

A.I 31.10.2015 23:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja dynamics1 (Viesti 1260144)
1.8t vag kone vois olla hyvä.. Kevyt ja viriosat suhkot halpoja ja paljon saatavilla kone on edullinen hankkia ja kestävyys on hyvä yli300hp tehoille helppo virittää sinne 300-400hp tehoille.. :)
Mietittiin meidän turbo rj jo tuota 1.8t vag konetta.

Tuo voisi olla mutta miten meinasit naittaa auton voimalinjaan? moottori on poikittaiskone kaikissa muissa paitsi passatissa ja siinä on niin ihmeellinen vaihdeloota että sitä ei ainakaan saa sovellettua.

dynamics1 01.11.2015 10:01

Eiköhän siihen saa sovite laipan tehtyä.. Niinkuin mekin teimme 1.9td ja volvon laatikon väliin.. Tai sitten saa tehtyä a4 vanhoista 95-00 quatrosta laatikko se on oikein päin. Jättää vaan etuvetarin lähdöt pois. Ja laatikko on kestävä. Kerholla juuri kyseinen moottorilla varustettu audi 450hv tehoilla.

A.I 01.11.2015 14:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja dynamics1 (Viesti 1260229)
Eiköhän siihen saa sovite laipan tehtyä.. Niinkuin mekin teimme 1.9td ja volvon laatikon väliin.. Tai sitten saa tehtyä a4 vanhoista 95-00 quatrosta laatikko se on oikein päin. Jättää vaan etuvetarin lähdöt pois. Ja laatikko on kestävä. Kerholla juuri kyseinen moottorilla varustettu audi 450hv tehoilla.

jep kardaanillisen jakolootan vaatii ainakin tossa sun viimesessä versiossa.
tosin laitan mielummin bemarin tekniikan kun on tutumpi. =)

A.I 03.11.2015 16:53

3 Liiteet
Pirssistä lähti konepellistä -18kg ja sisälokasuojista toisesta -9kg ja toisesta -14kg
akku takaluukkuun edestä -20kg
alusyyläri sähköflektillä (sunnusta eikä ylläripyläri riitä jäähyteho vaidhetaan isompaan) -10kg

Tähän mennessä keulasta laihdutettu -71kg

vielä poistetaan turhia sähkökikkuloita ja siivotaan johtosarjaa painoa noista ei juuri lähde mutta selkeyttää huoltoa mutarännissä.

tepa78 04.11.2015 13:08

Mites se paino vähenee jos siirtää akun taakse?
sehän vaan siirtyy eripaikkaan...
jos akun siirtäis tallin lattialle ni sittenhä se vähenis :)

niinku artsi sanoki et jos painoo oikeesti haluu pois niin katto ja sivukyljet+ovet helevettiin... vaiks joku rätti pään päälle jos on sokerista tehty :D
ja siltikin se vehje painaa aikast paljon...

Diskokaveri 04.11.2015 15:24

Kui sää vlit olla ilman sähköpenkkejä ja peilejä? Neet sähköherkut on ihan must!

Pajares 04.11.2015 16:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tepa78 (Viesti 1260999)
Mites se paino vähenee jos siirtää akun taakse?
sehän vaan siirtyy eripaikkaan...
jos akun siirtäis tallin lattialle ni sittenhä se vähenis :)

niinku artsi sanoki et jos painoo oikeesti haluu pois niin katto ja sivukyljet+ovet helevettiin... vaiks joku rätti pään päälle jos on sokerista tehty :D
ja siltikin se vehje painaa aikast paljon...

RAtkaisu:Painon pudotukseen:D:D:D.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=183965

Diskokaveri 04.11.2015 16:42

Ongelma ei ole liika paino, vaan väärä teho/ maakosketussuhde ;)

Jos tuntuu ettei eteneminen tavan gummeilla riitä:
https://www.mattracks.com

A.I 04.11.2015 19:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tepa78 (Viesti 1260999)
Mites se paino vähenee jos siirtää akun taakse?
sehän vaan siirtyy eripaikkaan...
jos akun siirtäis tallin lattialle ni sittenhä se vähenis :)

niinku artsi sanoki et jos painoo oikeesti haluu pois niin katto ja sivukyljet+ovet helevettiin... vaiks joku rätti pään päälle jos on sokerista tehty :D
ja siltikin se vehje painaa aikast paljon...

En sanonutkaan että koko autoa on kevennetty 71kg sanoin että keulaa on kevennetty :D
Olet 100% oikeassa siinä että isot painot on katossa, ovissa ja kyljissä. mutta kuten Diskokaverilla on minullakin jotkut mukavuusvaatimukset ja lämmin koppi on yksi niistä.


Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pajares (Viesti 1261021)


Mulla on tollanen sillipurkki jo katotaa jos innostuis joskus uudestaa..

tepa78 05.11.2015 11:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja A.I (Viesti 1253532)
because race car.

Nii... kilpa-autothan on yleisesti tooosi mukavia ;)
ei kyllä vaikuta vielä yhtään mihinkään joku lasikuitunen konepelli jos sitä painoa ei ota pois sieltä mistä tartteis...
köykästähän siitä vehkeestä ei saa vaikka mitä tekis... pelkkä runko ja tekniikka painaa jo kahden suzukin verran :)
joku tollanen vähän jo näyttää kilpurilta:http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=184004

ugly_hj 05.11.2015 12:23

Ihan sama kuinka painava se sun auto on, mut mun mielestä on hyvä idea keventää sitä sieltä mistä voi, 100 kiloa on jo paljon vaikka pehmeellä suolla ajaessa, ite ainakin huomannu että jos tuo mun auto joka kuitenkin painaa n.2500 kiloa meinaaa alkaa vajoon suolla niin kun appari hyppää pois vajoaminen yleensä loppuu, toisinaan pitänyt itekin hypätä pois ja antaa auton mennä.

Siitä koneesta niin supran moottorihan tuohon on helppo laittaa.

ika 05.11.2015 14:30

Meidän tiimin G-Mersuun taidettiin tuolla aiemmin viitata kun moottoreita ehdoteltiin. Mersun 6-pyttyinen turbodiiseli + automaatti on _painava_ setti, jota ei ainakaan vakavissaan kannata ehdottaa tällaiseen kevennysprojektiin.

Meillä jotain vastaavaa kevennysprojektia tulossa talven mittaan. Kaikki mahdollinen paino kannattaa tietty siirtää pois etupäästä. Jos ei voi jotain heittää kokonaan mäelle, niin mieluummin sitten sinne kevyempään takapäähän. Juu - ei olla luopumassa moottorista. Mukavuusvaatimukset siis meilläkin. :D

PS. Mikä mahtoi olla RJ:n lähtöpaino?

tepa78 05.11.2015 14:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ugly_hj (Viesti 1261234)
Ihan sama kuinka painava se sun auto on, mut mun mielestä on hyvä idea keventää sitä sieltä mistä voi, 100 kiloa on jo paljon vaikka pehmeellä suolla ajaessa, ite ainakin huomannu että jos tuo mun auto joka kuitenkin painaa n.2500 kiloa meinaaa alkaa vajoon suolla niin kun appari hyppää pois vajoaminen yleensä loppuu, toisinaan pitänyt itekin hypätä pois ja antaa auton mennä.

Siitä koneesta niin supran moottorihan tuohon on helppo laittaa.

Eihän se painonpudotus koskaan pahasta ole ;)
mutta jos oikeesti tuollasesta malmikasasta haluaa painoa pois niin eihän sinne silloin voi paljon mukavuusvarusteita jättää... subbarikoteloki painaa jo kymmeniä kiloja... :) saati ne sähkösäätöiset nahkapenkit :)
aika paljon lähtee painoo kun riisuu sisustan ja kojelaudan pois... lattiamatotkin painaa varmaan toistakymmentä kiloa...
köykänen pitäis olla, ajettavuus ja mukavuudet kuin rollsroycessa ja sitten sillä pitäis vielä ajaa paris-dakar ralli... helppo yhtälö, eikö :D
tietysti jos ajetaan vaan kilpaa lepa77:n kanssa makkaranpaistolaavulle niin siihen ehkä riittää vähempikin ;)

mites katsastusmies suhtautuu tuollaseen supran myllyyn?

t.haapala 05.11.2015 14:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tepa78 (Viesti 1261250)
mites katsastusmies suhtautuu tuollaseen supran myllyyn?

Tottahan se siitä tykkää :D:D

Olihan se juur myynnis tarokin mis ol se 1JZ leimattuna, huimat 90 heppaako(vai kW) siin oli papereis :rolleyes:,
kai se riippuu ihan mimmosen katsurin sattuu löytämään tai tuntemaan

Sithää tää ois peli kun semmosen sinne "pellin" alle nakkaat :)


Sivu luotu: 19:33 (GMT +2).