![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() saanu tästä kaikesta oikein tolkkua..onko aineen kiehumispiste korkeampi ku klygoolivattenin?pitääkö se moottorin muuten vain koostumuksensa ansiost viileempänä? Jos kiehumispiste on korkeampi,tarkoittaahan se sit että moottori käy moninkerroin kuumempana kiehumatta..mitkä tiivisteet kestää sit sellaisia lämpötiloja moottorissa,entä valurauta lohkojen eläminen alukansien tahdissa tai tai,siel on paljon asioita,jotka ei kestä ylikuumeneista lämpölaajenemisien vuoksi??ei se neste mahdollista moottorin toimintaa ylikuumana,jos ei sit moottoria ole tehty juuri tätä ainetta silmällä pitäen(ei taida olla,ainakaan vielä.) jos pitää moottoria viileämpänä,millä ihmeellä nyky ajokeit saa talvella pidettyy enää edes vebastolla oikeassa lämmössä? Kohta suurinta myrkkyä nyky cdi moottoreille härpäkkeineen, on etteivät saavuta suunniteltuja käyntilämpötiloja On yks auto johon tää on todennäköisesti parasta herkkua...vanhan rankun 3,5 moottori..lohkot ja kannet alumiinii,kansitiivisteet peltii,kestää uskomattoman paljon kuumia olosuhteita,muutoinki käyvät aina lämpöasteikon ylävittees.. Mä näkisin tän sen pikkuviiksisen sliipatun,suorapunttisen pikkujobbarin varastoon sopivaksi hätä eliksiiriks vialliseen ajokkiin,näin yht äkkiä ajateltuna..saan mä vaihtaa mielipidettänikin,kunhan joku perustelee puoltavat seikat riittävän uskottavasti ![]() E: eihän kai kukaan ole niin naiivi et kuvittelee moottorien käyntilämpötilojen olevan säkällä erinäisin termostaatein rajoitettu sinne 82-92 asteen haarukkaan?
__________________
W163 ML 400 CDI Ei ole enää maasturia. Leipäkää maistu enää leivältä.. Viimeksi muokannut G280E : 30.06.2015 04:57 |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Kyllä siellä selityksissä myönnetään, että lämmönjohtavuus on huonompi kuin vedellä. Eli moottori saattaa käydä kuumenpana kuin vedellä, jos jäähdytys ei riitä.
Etuna tässä se, että sen kiehumispiste on korkeampi. Moottorit kai kestää, vähän kuumemmat olot, kun mitä veden kanssa pystyy käyttäämään. Ei vissiin tarvi painekorkkia, niin pääsee vanhat letkut ja kennot helpommalla. Ja hyötysuhde moottorilla saadaan paremmaksi, jos se selviää vähemmällä jäähdytyksellä. Viimeksi muokannut luppakorva : 30.06.2015 07:30 |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Enpä nostais tietoisesti moottorin käyntilämpötiloja.Jo nyt tiettyihin merkkeihin saa 92 asteista termostaattia,mut ei sulle vara osa liikkestä edes myydä sitä ilman palopuheita,koska valmistaja lupaa laittaa vain 88 asteisen. Paine korkki,missä sellainen on,vaatii olla oli mikä tahansa neste sisällä,ilman sitä nesteet kiertää vajaasti ja tekee jopa ilma lukkoja vesitilaan. kennoista puheen ollen,taitaisi tulla talvipakkasel kylmä hytässä,jos lämmön johtavuus on huonompi ku periteisel nesteel.mä niin tykkään lämpimistä,ja viel nopeasti lämpenevistä autoista,siksi esim.just laitoin egr vermeet kuntoon omastani enkä perinteisesti poistanu läppiä ja maffeja käytöstä,vaikka huimasti helpompi olis ollu niin tehdä ja sanomattakin on selvä et osien poistaminen on halvempaa ku niide lisäämine ![]() Hyvin pienestä tehohävikistä puhutaan jos ajatellaan jäähdytyksen helpottamisen kustannuksella pidetään moottoria koko ajan lämpöhalvauksen rajamailla. en ymmärrä tällaista hyötysuhde ajattelua jossa moottori korvennetaan niin kuumaksi että sylinteriputketkin suurenee lämpöjen vaikutuksesta enemmän kuin mitä on moottoria ja siihen materiaali valintoja tehdessä,suunniteltu ja sitä kautta ohivuotojen mahdollisuus suurenee.kaikki metalli kasvaa lämmetessään toiset enemmän toiset vähemmän..mietitääs alakertaa..kumpi laajenee enemmän,lähes umpirautaa oleva kampi akseli,vai siihen nähden ohutseinämäisen kiertokangen silmät...no kankien silmät tietysti,ja taas ohivuotojen mahdollisuus kasvaa. ajokkimme tehokkain ja parhaiten toimiva lämpötila on juuri se mikä on määrätyn termostaatin sallima lämpötila,ei kylmempi,eikä lämpimämpi,moottoreiden toleranssit on nimenomaan laskettu toimimaan parhaiten oikeassa käyntilämpötilassa. Vielä en käännä takkiani ![]()
__________________
W163 ML 400 CDI Ei ole enää maasturia. Leipäkää maistu enää leivältä.. Viimeksi muokannut G280E : 30.06.2015 16:06 |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Tota noin. Jos puhutaan +20C vaikka lämpötilan lisästä, niin sehän on vaan sama kuin ajais sil härvelil Dubaissa
![]()
__________________
"Suunnitelmien mukaan mennyt remontti".....kato kun sekin viel joku päivä nähdään. |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Hmm..eihän nyt oo kyse vallitsevasta ulkoilman lämpötilasta..kyl se on sama termostaatti joka hoitaa moottorin käyntilämpötilan niin tääl ku dubaissakin,siel vain jäähdytysjärjestelmä joutuu lujemmalle ku tääl, eri asia on esim kaivinkoneiden puomimetallit jne,ne kaikki tehdään eri olosuhteisiin eri metalleista,tuoppas dubaista joku +20tonninen catti tänne..kuin käy???puomisto on poikki kahden talven jälkeen,näin se menee rautatasolla. +20 astetta lisää esim. moottoriin joka on suunniteltu käymään parhaimmillaan vaik+92 asteisena,niinkuin monet talvi olosuhteissa ovat,tekee jo...suoraan sanottuna tuhoa moottorille112 astetta,menee jo kiehumispisteen ylitse. sehän on sama asia ku alkeellisimmat virijutut diesel moottoreille,huijataan vain kaasupolkimen olevan pohjemmassa kuin se onkaan,ne teho/tuhoboksit..mitään muita karttoja ei täs versios muuteta,vaikka hyvin paljon täytyisi tehdä(suutin kartat ym ym) sillon kun esim kierrosluku on jotain ja väitetään sen olevan jotain muuta,lisätään vain ja ainoastaan poltto ainetta männän päälle..joku kestää,toinen ei,mut näillä spekseillä otetaan moottorin elin iästä pitkiä matkoja pois,samoin kuin tuolla litkulla.. mieti ite,sun kohdil,mikä on tasan kuumin paikka koko komplektissas?? Turbo tietysti..nyt huijaat koko palettia luulemaan et kaikki on ok,vaik todellinen moottorin lämpötila on (veikkaus)120-150c..paljonko arvelisit pakopesän lämpötilaksi jos ahtimelta lähtevä ilma voi nousta hetkellisesti normaalitermostaatin ohjamaasa normi jäähdytysnesteellä täytetyssä moottorissa jopa sata asteiseksi(puhun n.250hvmoottoreista)ku en muista niin ottanu selkoo,mut kuitenki,kun jäähdytysjärjestelmää huijataan,on sillä välittömät seuraukset muihinkin jäähdytystä vaativiin elementteihin,kuten esim öljyn lämpötilaan,jonka viskositeetti muuttuu lämpötilan mukaan,ok,nyky 0w ja mitä niitä kusia onkaan ei niin vaikuta,ovat kusta,niin kylmänä ku kuumanaki,kylmänä jotai hevosenkusta ja kuumana ihan vain ja ainoastaan viikon vettäjuoneen koiran pissimää...mun öljyt ei mene alle 5w:n missään olosuhteissa ![]() kyl mä sinuna miettisin muita konsteja pitääkseni sen moottorin käyntilämpötilat oikeissa puitteissa ![]() Vieläkään ei käänny karvapuoli takista ulospäi... ![]()
__________________
W163 ML 400 CDI Ei ole enää maasturia. Leipäkää maistu enää leivältä.. Viimeksi muokannut G280E : 30.06.2015 21:55 |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Tästähän kehkeytyi mielenkiintoinen mielipiteiden jako.. Kovasti pisti kuitenkin silmään g280e:n mielipide vedenlämmön noususta joka aihettaa esim sylinteriputken ja kiertokangen silmukan lämpölaajenemista? Eiköhän männän+renkaiden ja sylinteriputken "materiaalitiheys" ole kuitenkin sen verran hyvin suunniteltu tehtaalla että ne laajenevat samaan tahtiin lämmön nosteessa vaikka lämpötilaa nostetaankin vähän? Sama koskee myös kk silmukkaa ja tappia?
Vai olenko nyt aivan hakoteillä? ![]() |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
männän renkaat ja sylinteriputket saattaa laajeta lähelle toisiaan,mutta itse mäntä ei,tämäkin ote on vain yksi monista negatiivisista asioista mitä liika suunnittelematon lämpö VOI aiheuttaa moottorissa. niinkus sanotaan,pienistä puroista kasvaa lopuksi suuria virtoja ![]() KK:n alapäätä lähinnä ajattelin,se kun laajenee,enemmän ku on suunniteltu,kasvaa myös, laakerivälys enemmän ku on suunniteltu..
__________________
W163 ML 400 CDI Ei ole enää maasturia. Leipäkää maistu enää leivältä.. |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Ei niitä useinkaan myydä. Monien merkkien alkuperäisluetteloista löytyy kahta - kolmeakin - eri jäähdytys- ja lämmitysjärjestelmän osaa riippuen myyntialueesta.
__________________
Paskaa tavaraa, huonoa palvelua ja kuitintonta varaosakauppaa tarjoaa rannikkogroup.fi (perustelut: http://tinyurl.com/gmyvk6f) wonk.sytes.net/76s/ |
#9
|
|||
|
|||
![]() Meni mielenkiintoiseksi, TAAS: siis mikä tuon nesteen ominaislämpökapasiteetti on?
siis vedellä on peruskoulun fysiikan mukaan noin 4,2 kj/kg/C/kelvin (menikö oikein?)
Ja tuo "vedetön jäähdytysneste" on noilta fysikaalisilta ominaissuuksilta täysin tuntematon? Siis kuukeloin /seurasin linkkejä.... mutta tuota ominaislämpökapasiteettia, ja viskositeettia kylmässä en löytänyt... Mutta tuo litkun perustotuus, on sen ominaislämpökapasiteetti! ja niin pitkään kun sitä ei julkaista, se lienee huono, jopa murto-osa vadestä? vai tuliko hätäisesti syyllistettyä, onko kellään k.o ominaislämpöä esittää...? |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Jäähdytinneste +muut nesteet. | Vuosimallit 1984-1996 | 0 | 04.10.2002 19:13 |