![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Ainakin omassa LN170 Hiluxissa laturi ei ole mikään kauhea jytky ja olen laittanut yhteensä 3x105 Ah akut. Se kolmas akku on normaalisti erotettu erotuskytkimellä kun se on invertterin vieressä paksuilla piuhoilla jotta sähkö kulkisi mahdollisimman ärmeesti invertteriin. Nimenomaan lyhyessä ajossa auto on pelannut tänä tarvena oikein hyvin ja tuleehan joskus vähän pidempikin matka ajettua ja akut on hyvissä virroissa. Kokemusta ei ole vielä joutuuko kesäkuumalla laturi liian koville kun sehän tuppaa lämpeemään jos akkuja kuormittaa kunnolla vaikka invertterillä.
|
|
#2
|
||||
|
||||
|
Eipä oo mullakaan varsinaista ongelmaa ollut. Mutta AGM-akku ei lataudu täyteen vaikka päivän ajelis jos latausjännite on 14.0V. Eipä se sitä ehkä kaiheesti haittaakkaan, mut täysi hyöty jää saavuttamatta.
Taidan tilata ja kokeilla, sen verran monet tuntuu ongelmitta käyttävän, aika hintava (50 aussitaalaa) toki kynnen kokoiseks osaks. |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Ihan ei nyt tajuu, tekeeks tuo muuta kuin huijaa sulakketta syöttävää puolta kuvittelemaan että jännite ei riitä, jolloin laturi pukkaa lisää ?
Jos, niin eikö ihan partcon 20 centin diodilla sais saman aikaan
__________________
- Levannon We(l)ho - |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Lainaus:
|
|
#5
|
||||
|
||||
Voltit pomppas
No niin, sulake tuli kengurumaasta. Äkkiseltään ihan tavallisen näköinen, mitä nyt sisällä ei lankaa näy:
![]() Tässä aiempi tilanne, latailee lämpimällä koneella 13.9-14.1V: ![]() Ja tässä huijaussulake paikoillaan, 14.5-14.6V: ![]() Helppo ja nopee homma, joku elektroniikkaharrastaja vois kokeilla ite eri diodeilla, mut enpä ite tuohon hintaan viiti (ylijännite)riskejä ottaa ja vapaa-aikaa tärvätä. |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Moi,
mites latausjännitettä vois nostaa muissa autoissa, joissa on säädin laturissa? Eikös laturi tunnista jännitteen merkkivalolta tulevasta piuhasta? Jos siihen laittais vaan diodin päästösuuntaan niin eikä latausjännitteen pitäis nousta diodin kynnysjännitteen (~0.7V) verran? Vastusjaollakin vois koittaa huijata (vetää piuhaa maihin päin pienellä vastuksella).jos tuohon piuhaan ei voi laittaa diodia. Ja paljonko AGM-akuille olis soppeli latausjännite? Paljonko saa olla korkeintaan kylmästartin jälkeen, ja mitä vähintään/korkeintaan jänitteiden tasaannuttua? Täällä http://batteryuniversity.com/learn/a..._glass_mat_agm sanotaan näin: Lainaus:
[img] http://cdn.freshdesk.com/data/helpde...jpg?1369332706 [/img] -Paavo |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Diodi latauksensäätimen miinuspuolelle väliin? Ainakin näin Bosch säädintä tuli huijattua... Hyöty se 0.5v ylöspäin...
|
|
#8
|
||||
|
||||
|
Yleensä latausjännite olis hyvä olla 14,4V ja ylläpitojännite 13,8V kun akku on n.~80% varautunut.
__________________
Montenegro Offroad #55 2x 4x4 Outlander PHEV ja Wrangler |
|
#9
|
|||
|
|||
Ja taas olisi kiva tietää mistä kysellään....Lainaus:
-> kun tuohon "väliin" laittaa diodin (virrankestävyys pitää olla muistaakseni 3, oliko peräti 5 amppeeria) niin latausjännite nousee tuon kynnysjännitteen verran. (normaalilla diodilla 0,7v, "paremmilla-" 0,3-0,4 volttia) Ja jos kokeilee tuota "vastusjakoa" ym. laturille, niin pienellä kuormituksella lataa todella suurella jännitteellä, ja täydellä kuormituksella pienellä jännitteellä. Ja tuo ylläoleva koskee vain noita puhallinjäähdytteisiä bosch:laisia, toki soveltuvin osin muitakin. MUTTA: Osa autoista haistelee jännitettä muualta, ja osa haistelee lataustarvetta jarrupolkimelta, ja jopa kaasupolkimelta
|
|
#10
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Akut ollut toistaiseksi tavallisia käynnistysakkuja. |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
| Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
| Näkymä | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| LJ korin nostaminen rungosta | hirvi | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 03.04.2008 20:21 |
| Nostaminen | Terraario | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 04.08.2006 19:12 |
| Korin nostaminen rungolta, painoraja??? | iippo | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 05.02.2005 18:24 |
| Tankin luukun nostaminen ylemmäs? | sippis | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 24.11.2004 20:53 |