Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 15.03.2015, 12:02
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.021
Perusasetus

Ainakin omassa LN170 Hiluxissa laturi ei ole mikään kauhea jytky ja olen laittanut yhteensä 3x105 Ah akut. Se kolmas akku on normaalisti erotettu erotuskytkimellä kun se on invertterin vieressä paksuilla piuhoilla jotta sähkö kulkisi mahdollisimman ärmeesti invertteriin.

Nimenomaan lyhyessä ajossa auto on pelannut tänä tarvena oikein hyvin ja tuleehan joskus vähän pidempikin matka ajettua ja akut on hyvissä virroissa.

Kokemusta ei ole vielä joutuuko kesäkuumalla laturi liian koville kun sehän tuppaa lämpeemään jos akkuja kuormittaa kunnolla vaikka invertterillä.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 15.03.2015, 12:38
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.083
Perusasetus

Eipä oo mullakaan varsinaista ongelmaa ollut. Mutta AGM-akku ei lataudu täyteen vaikka päivän ajelis jos latausjännite on 14.0V. Eipä se sitä ehkä kaiheesti haittaakkaan, mut täysi hyöty jää saavuttamatta.

Taidan tilata ja kokeilla, sen verran monet tuntuu ongelmitta käyttävän, aika hintava (50 aussitaalaa) toki kynnen kokoiseks osaks.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 15.03.2015, 12:41
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.914
Perusasetus

Ihan ei nyt tajuu, tekeeks tuo muuta kuin huijaa sulakketta syöttävää puolta kuvittelemaan että jännite ei riitä, jolloin laturi pukkaa lisää ?

Jos, niin eikö ihan partcon 20 centin diodilla sais saman aikaan
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 15.03.2015, 14:13
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.083
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
Ihan ei nyt tajuu, tekeeks tuo muuta kuin huijaa sulakketta syöttävää puolta kuvittelemaan että jännite ei riitä, jolloin laturi pukkaa lisää ?

Jos, niin eikö ihan partcon 20 centin diodilla sais saman aikaan
Oletettavasti juurikin noin. Tosin valmistajan sivulla kehutaan:
Lainaus:
This unit has distinct advantages over other similar products:
* Specifically designed for Alternator voltage boosting applications, electronic components have been carefully selected after extensive testing to ensure best possible safe voltage gain is achieved.
* Only unit available incorporating PTC electronic fuse protection, the PTC device offers unparalleled circuit protection and protects both the booster, the vehicles wiring and alternator in the event of a fault condition occurring in the vehicles electrical system.
* The electronics devices are fully encapsulated epoxy resin prior to package assembly ensuring superior water, moisture & mechanical protection.
* Unlike other similar products you do not need to modify your fuse block or the device to fit, it simply plugs straight in.
Olis noita 15 taalaa halvempana mallia MK1, jossa ei automaattisulaketta.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 26.03.2015, 18:13
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.083
Thumbs up

Voltit pomppas


No niin, sulake tuli kengurumaasta. Äkkiseltään ihan tavallisen näköinen, mitä nyt sisällä ei lankaa näy:


Tässä aiempi tilanne, latailee lämpimällä koneella 13.9-14.1V:


Ja tässä huijaussulake paikoillaan, 14.5-14.6V:


Helppo ja nopee homma, joku elektroniikkaharrastaja vois kokeilla ite eri diodeilla, mut enpä ite tuohon hintaan viiti (ylijännite)riskejä ottaa ja vapaa-aikaa tärvätä.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 19.02.2016, 13:56
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

Moi,

mites latausjännitettä vois nostaa muissa autoissa, joissa on säädin laturissa?

Eikös laturi tunnista jännitteen merkkivalolta tulevasta piuhasta? Jos siihen laittais vaan diodin päästösuuntaan niin eikä latausjännitteen pitäis nousta diodin kynnysjännitteen (~0.7V) verran?

Vastusjaollakin vois koittaa huijata (vetää piuhaa maihin päin pienellä vastuksella).jos tuohon piuhaan ei voi laittaa diodia.

Ja paljonko AGM-akuille olis soppeli latausjännite? Paljonko saa olla korkeintaan kylmästartin jälkeen, ja mitä vähintään/korkeintaan jänitteiden tasaannuttua?

Täällä http://batteryuniversity.com/learn/a..._glass_mat_agm sanotaan näin:
Lainaus:
As with all gelled and sealed units, AGM batteries are sensitive to overcharging. A charge to 2.40V/cell (and higher) is fine; however, the float charge should be reduced to between 2.25 and 2.30V/cell (summer temperatures may require lower voltages). Automotive charging systems for flooded lead acid often have a fixed float voltage setting of 14.40V (2.40V/cell); a direct replacement with a sealed unit could overcharge the battery on a long drive.
Täällä http://support.rollsbattery.com/supp...5-agm-charging on tällainen taulukko:
[img]
http://cdn.freshdesk.com/data/helpde...jpg?1369332706
[/img]

-Paavo
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 19.02.2016, 16:02
Patu925 Patu925 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.09.08
Sijainti: Imatra
Viestit: 1.564
Perusasetus

Diodi latauksensäätimen miinuspuolelle väliin? Ainakin näin Bosch säädintä tuli huijattua... Hyöty se 0.5v ylöspäin...
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 19.02.2016, 22:01
sako:n Avatar
sako sako ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 08.08.05
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 779
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Paavo Näytä viesti
Ja paljonko AGM-akuille olis soppeli latausjännite? Paljonko saa olla korkeintaan kylmästartin jälkeen, ja mitä vähintään/korkeintaan jänitteiden tasaannuttua?
-Paavo
Yleensä latausjännite olis hyvä olla 14,4V ja ylläpitojännite 13,8V kun akku on n.~80% varautunut.
__________________
Montenegro Offroad #55
2x 4x4 Outlander PHEV ja Wrangler
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 23.02.2016, 00:40
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Ja taas olisi kiva tietää mistä kysellään....


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Paavo Näytä viesti
Moi,

mites latausjännitettä vois nostaa muissa autoissa, joissa on säädin laturissa?

Eikös laturi tunnista jännitteen merkkivalolta tulevasta piuhasta? Jos siihen laittais vaan diodin päästösuuntaan niin eikä latausjännitteen pitäis nousta diodin kynnysjännitteen (~0.7V) verran?

Vastusjaollakin vois koittaa huijata (vetää piuhaa maihin päin pienellä vastuksella).jos tuohon piuhaan ei voi laittaa diodia.

Ja paljonko AGM-akuille olis soppeli latausjännite? Paljonko saa olla korkeintaan kylmästartin jälkeen, ja mitä vähintään/korkeintaan jänitteiden tasaannuttua?

Täällä http://batteryuniversity.com/learn/a..._glass_mat_agm sanotaan näin:


Täällä http://support.rollsbattery.com/supp...5-agm-charging on tällainen taulukko:
[img]
http://cdn.freshdesk.com/data/helpde...jpg?1369332706
[/img]

-Paavo
Siis jos on esim. ulkoisella tuulettimella oleva Bosch, niin tuo latausjännitteen nosto on helppoa: siis tuossa bosch:ssa on lataussäätimelle omat + diodit, siis lataussäätimen magnetointivirta (ja jännitetunnistelu) tulee niiden pienien diodien kautta säätimelle.
-> kun tuohon "väliin" laittaa diodin (virrankestävyys pitää olla muistaakseni 3, oliko peräti 5 amppeeria) niin latausjännite nousee tuon kynnysjännitteen verran. (normaalilla diodilla 0,7v, "paremmilla-" 0,3-0,4 volttia)

Ja jos kokeilee tuota "vastusjakoa" ym. laturille, niin pienellä kuormituksella lataa todella suurella jännitteellä, ja täydellä kuormituksella pienellä jännitteellä.

Ja tuo ylläoleva koskee vain noita puhallinjäähdytteisiä bosch:laisia, toki soveltuvin osin muitakin.
MUTTA: Osa autoista haistelee jännitettä muualta, ja osa haistelee lataustarvetta jarrupolkimelta, ja jopa kaasupolkimelta
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 15.03.2015, 15:44
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.021
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Eipä oo mullakaan varsinaista ongelmaa ollut. Mutta AGM-akku ei lataudu täyteen vaikka päivän ajelis jos latausjännite on 14.0V. Eipä se sitä ehkä kaiheesti haittaakkaan, mut täysi hyöty jää saavuttamatta.

Taidan tilata ja kokeilla, sen verran monet tuntuu ongelmitta käyttävän, aika hintava (50 aussitaalaa) toki kynnen kokoiseks osaks.
Sellasta täydennystä tuli mieleen, että täs mun vekottimessa tais olla vakiona joku systeemi, joka huolehtii riittävän korkeasta latausjännitteestä esim. kylmällä. Jos olen 70 neliöisillä kaapeleilla laittanut vanhan Mersun käymään niin, että akkuina on toiminut Hiluxin akut, niin jännitteet ei tainnu invertterin ledejä katellen olla yhtä ylhäällä kuin Hiluxin laturilla.

Akut ollut toistaiseksi tavallisia käynnistysakkuja.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
LJ korin nostaminen rungosta hirvi Tekniikka & Jutustelu 4 03.04.2008 20:21
Nostaminen Terraario Tekniikka & Jutustelu 2 04.08.2006 19:12
Korin nostaminen rungolta, painoraja??? iippo Tekniikka & Jutustelu 4 05.02.2005 18:24
Tankin luukun nostaminen ylemmäs? sippis Tekniikka & Jutustelu 3 24.11.2004 20:53


Sivu luotu: 16:00 (GMT +2).