Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 14.03.2015, 22:41
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Ei minkäänlaista kokemusta k.o kapineista, mutta


Siis Mitä tuon sulakkeen takana on? ja kuinka iso sulake on? (ja jos vielä tietäs normaalin läpi menevän virran)
Siis onhan tuossa sinun "2000 luvun fj:ssä" latausjännitteen säätö moottorin egun perässä? silloin jos ekun sulaketta lähdetään "peukaloimaan" niin pitää pitää mielessä se, että voi tulla ongelmia jossain toisaalla...

Tuo PTC- tyyppinen sulake on ongelma, jos kuormitus virta vaihtuu ja sulakkeen syöttämän kuorman pitäs saada vakiojännitettä.

Ja jos tuolla "diodisulakkeella" siis missä oletettavasti diodi ja sulake sarjassa, meinaa pudottaa ecun syöttöjännitettä esim. 0,7v, ja normaali k.o sulakkeen läpi menevä virta olisi vaikka 5 amppeeria, niin siihen sulakkeeseen jää "ylimääräistä" lämpötehoa 3 Wattia, ja sekin ylimääräisenä voi aiheuttaa ongelmia...
-> Jos kytkentäkaavio käytössä, niin etsisin sen johdon, mistä ecu (tai säädin) ottaa jännitetiedon, ja se johto katkaistaan, ja väliin laitetaan mekaaninen kytkin ja diodi päästösuuntaan (siis sähkö kulkee diodin kautta jos kytkin auki).
Siis miksi tuo kytkin? kesällä on varaa latailla noita isoja akkuja hitaammin, ja jopa talvella, mutta kun tarvii ylimääräistä sähköä vinssauksen, webaston taikka lyhyen ajomatkan takia, niin silloin tuo 0,7v tekee ihmeitä..

Noita "sodan kestäviä" boschin puhallin jäähdytteisiä on helppo hämätä; siis siihen latausvirtadiodien kanssa diodi sarjaan (ja johdot diodin oikosulkemiseksi silloin, kun sähköä riittää)

p.s ainakin SP-Elektroniikka muu diodeja joilla pääsääntäisesti on tuo 0,6-0,7 v jännitehäviö, mutta pienemmille virroille noita löytyy myös n. 0,3v jännitehäviölle. ja ye tms.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 15.03.2015, 00:14
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.068
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Siis Mitä tuon sulakkeen takana on? ja kuinka iso sulake on? (ja jos vielä tietäs normaalin läpi menevän virran)
Siis onhan tuossa sinun "2000 luvun fj:ssä" latausjännitteen säätö moottorin egun perässä?

p.s ainakin SP-Elektroniikka muu diodeja joilla pääsääntäisesti on tuo 0,6-0,7 v jännitehäviö,
Taitaa olla 7.5A sulake, minne lie sen läpi virta meneekään, näyttää menevän ton toisen linkin mukaan max. 1.5A. Ei oo hajua mikä sitä jännitettä säätää, mutta jotenkin lämpötilariippuvainen se on, kylmällä lataa isommalla jännitteellä.

Amppeerisella diodilla sulakkeen tilalle saanee samankaltaisen vaikutuksen.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 15.03.2015, 00:43
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.444
Perusasetus

Koita huijata sitä lämpöanturia jos sellainenkin on? Vai eikö silti saa tarpeeksi korkealle jännitettä?

Ainakin osassa ZJ- mallin Jeeppejä ja sitä uudemmissa on lämpöanturi akkutelineessä akun alla nuuskimassa lämpötilaa. Laturi puskee lähelle 15V kovalla pakkasella kun akku on kylmä, ja lämpimässä kelissä ja/tai pakkasella akun ja konehuoneen lämmettyä jos ei ole suurempaa sähkökuormitusta voi latausjännite tippua ylläpitolatauksen tasolle. Anturia huijaamalla (ts. anturin tilalle johtojen väliin sopiva vastus) saa ECU:n luulemaan että on kova pakkanen -> latausjännite ylös. Enää tarttisi mitata, paljonko ko. lämpöanturi antaa vastusarvoksi milläkin lämpötilalla ja rakentaa sopiva vastuspaketti.. eiköhän se jotenkin tuolla tavalla Toyotassakin toimi?
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 15.03.2015 00:46
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 15.03.2015, 09:45
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.068
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Koita huijata sitä lämpöanturia jos sellainenkin on?
Enpä oo yhessäkään Toyotassa nähny, eikä oo ainakaan tässä.

Näyttäävät kengurumaassa harrastavan tätä sulakekikkaa enemmän kun muualla.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 15.03.2015, 12:02
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.015
Perusasetus

Ainakin omassa LN170 Hiluxissa laturi ei ole mikään kauhea jytky ja olen laittanut yhteensä 3x105 Ah akut. Se kolmas akku on normaalisti erotettu erotuskytkimellä kun se on invertterin vieressä paksuilla piuhoilla jotta sähkö kulkisi mahdollisimman ärmeesti invertteriin.

Nimenomaan lyhyessä ajossa auto on pelannut tänä tarvena oikein hyvin ja tuleehan joskus vähän pidempikin matka ajettua ja akut on hyvissä virroissa.

Kokemusta ei ole vielä joutuuko kesäkuumalla laturi liian koville kun sehän tuppaa lämpeemään jos akkuja kuormittaa kunnolla vaikka invertterillä.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 15.03.2015, 12:38
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.068
Perusasetus

Eipä oo mullakaan varsinaista ongelmaa ollut. Mutta AGM-akku ei lataudu täyteen vaikka päivän ajelis jos latausjännite on 14.0V. Eipä se sitä ehkä kaiheesti haittaakkaan, mut täysi hyöty jää saavuttamatta.

Taidan tilata ja kokeilla, sen verran monet tuntuu ongelmitta käyttävän, aika hintava (50 aussitaalaa) toki kynnen kokoiseks osaks.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 15.03.2015, 12:41
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Ihan ei nyt tajuu, tekeeks tuo muuta kuin huijaa sulakketta syöttävää puolta kuvittelemaan että jännite ei riitä, jolloin laturi pukkaa lisää ?

Jos, niin eikö ihan partcon 20 centin diodilla sais saman aikaan
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 15.03.2015, 15:44
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.015
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Eipä oo mullakaan varsinaista ongelmaa ollut. Mutta AGM-akku ei lataudu täyteen vaikka päivän ajelis jos latausjännite on 14.0V. Eipä se sitä ehkä kaiheesti haittaakkaan, mut täysi hyöty jää saavuttamatta.

Taidan tilata ja kokeilla, sen verran monet tuntuu ongelmitta käyttävän, aika hintava (50 aussitaalaa) toki kynnen kokoiseks osaks.
Sellasta täydennystä tuli mieleen, että täs mun vekottimessa tais olla vakiona joku systeemi, joka huolehtii riittävän korkeasta latausjännitteestä esim. kylmällä. Jos olen 70 neliöisillä kaapeleilla laittanut vanhan Mersun käymään niin, että akkuina on toiminut Hiluxin akut, niin jännitteet ei tainnu invertterin ledejä katellen olla yhtä ylhäällä kuin Hiluxin laturilla.

Akut ollut toistaiseksi tavallisia käynnistysakkuja.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 15.03.2015, 14:55
Jani E:n Avatar
Jani E Jani E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Parkano, .
Viestit: 1.734
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Enpä oo yhessäkään Toyotassa nähny, eikä oo ainakaan tässä.

Näyttäävät kengurumaassa harrastavan tätä sulakekikkaa enemmän kun muualla.
kyllä tossa t25 avensiksessa on ainaki lämpöanturi akun alla, ja vissiinki myös corolla versossa. D4D...
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 15.03.2015, 16:43
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.068
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja bemaripoju Näytä viesti
kyllä tossa t25 avensiksessa on ainaki lämpöanturi akun alla, ja vissiinki myös corolla versossa. D4D...
Vai on niitä Tojotoissaki, mut ei ainakaan tossa meitin -05 Corolla Versossa D-4D, eikä vastaavassa bensakoneisessakaan.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 15.03.2015, 17:41
Jani E:n Avatar
Jani E Jani E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Parkano, .
Viestit: 1.734
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Vai on niitä Tojotoissaki, mut ei ainakaan tossa meitin -05 Corolla Versossa D-4D, eikä vastaavassa bensakoneisessakaan.
työkaveri vaihto talvella akun 2,2 D4D corolla versoon tais olla -06 ja käskin kattoo onko anturi kotelon alla, oli kuulemma ollut, ja samoin on mun avensiksessa.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 15.03.2015, 17:26
khager khager ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 30.07.13
Sijainti: Lohja
Viestit: 208
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Koita huijata sitä lämpöanturia jos sellainenkin on? Vai eikö silti saa tarpeeksi korkealle jännitettä?

Ainakin osassa ZJ- mallin Jeeppejä ja sitä uudemmissa on lämpöanturi akkutelineessä akun alla nuuskimassa lämpötilaa. Laturi puskee lähelle 15V kovalla pakkasella kun akku on kylmä, ja lämpimässä kelissä ja/tai pakkasella akun ja konehuoneen lämmettyä jos ei ole suurempaa sähkökuormitusta voi latausjännite tippua ylläpitolatauksen tasolle. Anturia huijaamalla (ts. anturin tilalle johtojen väliin sopiva vastus) saa ECU:n luulemaan että on kova pakkanen -> latausjännite ylös. Enää tarttisi mitata, paljonko ko. lämpöanturi antaa vastusarvoksi milläkin lämpötilalla ja rakentaa sopiva vastuspaketti.. eiköhän se jotenkin tuolla tavalla Toyotassakin toimi?

Toisessa topikissa tällainen keskustelu.

Ei se lämpötila- anturi tiputa latausjännitettä alhaiseksi edes kuumassa moottoritilassa silloin, jos latausjännite täytyy olla liki maksimia. Kyllä minulla ainakin latausjännite nousee ihan normisti hieman yli 14V kesälläkin, kun esim. sähköflekti hörähtää käyntiin.

Sen sijaan edes kylmällä koneella ja konehuoneella ei 150A laturi jaksa pukata korkeata jännitettä ulos kun käyttää vinssiä. Jos lämpötila-anturi on ehjä, ei sen pitäisi aiheuttaa tuollaisia ongelmia. Rikkinäinen anturi kylläkin aikaansaa sen, että latausjännite on jatkuvasti liian alhainen.. voisi tietysti itsekin koittaa vastuksen kanssa, mutta kun muuten latausjännitteet on ihan tehtaan speksien mukaisia kulloisessakin tilanteessa.

Mihinkä nyt uskoisi.
__________________
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
LJ korin nostaminen rungosta hirvi Tekniikka & Jutustelu 4 03.04.2008 20:21
Nostaminen Terraario Tekniikka & Jutustelu 2 04.08.2006 19:12
Korin nostaminen rungolta, painoraja??? iippo Tekniikka & Jutustelu 4 05.02.2005 18:24
Tankin luukun nostaminen ylemmäs? sippis Tekniikka & Jutustelu 3 24.11.2004 20:53


Sivu luotu: 03:54 (GMT +2).