Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 07.03.2015, 23:34
PH75 PH75 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 29.02.12
Sijainti: Utajärvi
Viestit: 677
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja matke Näytä viesti
Isä ukolla jahti/käyttis autona bensa hilux kitkalukoilla (SR5) mitä harvassa hilussa on. se on 2.2 bensa vm 1989 ajettu 202000. toiminu loistavasti ja pääsee iha hyvin riippuu tietysti kuskista. Itellä tuo patrolli vm81 se on tilava+pääsee,korkee,halvat osat ja vielä helppo korjata. mutta nuo on huonoja ajaa tiellä varsinkin tuo 160 koppanen. ei nuo maksa maltaita vaikka uudenmankin ostais. Monella tutulla on metätys ja käyttis autona cruiseri se on todella tilava ja mahtuu paljon kyytii ja lukot (jotka syö murroksia) ihan hyvä ajaa tiellä.siihenkin halvat osat ja helppo korjata.
Eikös se mene niin, että SR5 mallissa on kytkettävä 100 % takatasauspyörästönlukko (samantapainen kuin hj61:ssä) ja tavallisissa hiluxissa normi kitkalukko.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 08.03.2015, 06:43
matke matke ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 25.09.14
Sijainti: ilomantsi, suomi
Viestit: 373
Blog Entries: 1
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja PH75 Näytä viesti
Eikös se mene niin, että SR5 mallissa on kytkettävä 100 % takatasauspyörästönlukko (samantapainen kuin hj61:ssä) ja tavallisissa hiluxissa normi kitkalukko.
ei missään hiluxsissa ole kytketävää lukkoa tuossa on eessä ja takana kitkalukot
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 08.03.2015, 09:09
Vilkutin:n Avatar
Vilkutin Vilkutin ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.09.04
Sijainti: Lahti - Padasjoki, Finland.
Viestit: 3.213
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja matke Näytä viesti
ei missään hiluxsissa ole kytketävää lukkoa tuossa on eessä ja takana kitkalukot
Ai ei?
Oon ajanu ainakin kahella hiluksilla missä takana 100% kytkettävä lukko.
Sen sijaan etukitkalukot kai aika harvinaisia?
Kitkahan nyt o melkeeempä kaikissa ainakin tiisseli mallien taka-akseleissa.
__________________
PäHäMa
Pamaas
SLCK

Toyota Landcruiser BJ40 4.0 1980

Ex. Toyota Landcruiser BJ42 4.0 1982
Ex. Suzuki Jimny 2006
Ex. Toyota Landcruiser RJ70
Ex. Mercedes-Benz 300GD 1981
Ex. Hilux LN65
Ex. Volvo C303
Ex. Hilux LN65
Ex. Suzuki 413
Ex. Range 3.5L +hj akselit
Ex. L200

Viimeksi muokannut Vilkutin : 08.03.2015 09:11
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 08.03.2015, 10:11
lepoantti lepoantti ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.01.05
Sijainti: Sawo, Leppävirta
Viestit: 2.709
Perusasetus

jos ei ole kiire, tai jos on, niin se kannattaa unohtaa auton hankinnassa. käy ajamassa koeajoja mahdollisimman monella eri merkkisellä, ja mitä useammasta saman merkin yksilöstä saat tuntuman niin sen parempi. vain useampia koeajamalla saat tuntuman ja voit muodostaa käsityksen siitä millaisen haluat ja mikä soveltuu käyttötarkoitukseesi parhaalla mahdollisella tavalla. kaikkia hyviä ominaisuuksia ei voi saada yhteen autoon, aina joudut tekemään kompromisseja tai sitten auto pitää valmistaa itse millaisen haluaa.

merkkifanaattisuus johtuu monesti siitä että on tottunut korjaamaan jotakin tiettyä ja varaosia on kertynyt nurkkiin useamman auton verran, siitä on hankala lähteä vaihtamaan tai kaikki menee uusiksi. jos kohtaat livenä tai luet jonkun sellaisen juttuja joka on esim. valmis tärvelemään nahkansa jollakin merkkilogolla niin vähintään 98% suodatat jutuista pois.

itse kun olen jotakin ollut hankkimassa niin joskus olen parkkipaikalla jollakin kiinostavalla autolla ajavalta ja kysynyt jotta käydäänkö koeajolla, siinä samalla keskustellut millaisia ongelmia ollut laitten kanssa. ja voihan sitä autoliikkeissäkin käydä jos kiinnostaa, itsellä ei minkäänlaista viettiä moisiin paikkoihin. uskoisin että offi/nelivetoheeboista löytyy notkeutta sen verran että jos haluat testata autoa niin se järjestyy.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 08.03.2015, 16:03
matke matke ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 25.09.14
Sijainti: ilomantsi, suomi
Viestit: 373
Blog Entries: 1
Post

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Vilkutin Näytä viesti
Ai ei?
Oon ajanu ainakin kahella hiluksilla missä takana 100% kytkettävä lukko.
Sen sijaan etukitkalukot kai aika harvinaisia?
Kitkahan nyt o melkeeempä kaikissa ainakin tiisseli mallien taka-akseleissa.
ei ainakaan minun tietääkseni. ja tuossa on eessäkin kitkalukko
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 08.03.2015, 16:35
Ponssekuski:n Avatar
Ponssekuski Ponssekuski ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 06.01.11
Sijainti: Siilinjärvi
Viestit: 720
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja matke Näytä viesti
ei ainakaan minun tietääkseni. ja tuossa on eessäkin kitkalukko
Kyllä noissa SR5:ssa on tietääkseni sähköisesti kytkettävä takalukko.. Ainakin edellisellä työnantajalla oli. Edessä en ole kuullu olevan kitkaa vakiona missään toijotassa, vaan enpä mie tuohon merkkiin oo nii tarkkaan perehtynykkään.
Ja ettei menis tyystin ohi..
Tojohan olis ihan ookoo biili, mut hinta vaan aivan järkyttävä kilometreihin ja kuntoon nähden. Eli jos meinaat muutamalla tonnilla saada auton, ni kannattaa varmaan katsoa muita merkkejä, ellei sit tahdo reilua puoltamiljoonaa ajettua ruostekasaa pihalle.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 08.03.2015, 19:47
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.345
Perusasetus

no kai minäkin sitten sotken samaa topikkia...

mä tarvisin "perhemmallisemman" auton ton eldoradon tilalle ja siinä tarvis olla mieluusti seraavaa.

-5-8 k€
-takapenkit ja niille kulku omasta ovesta
-llmastointi
-kardaani
-suuripiirtein saman verran kulkuhaluja/löylyä kun tuossa eldossakin, jos on vähemmän niin äänet korvaa puuttuvan tehon...
-bensa tai e85

mitäs raati ehdottaa... saksalaisista tulee ihottumaa että niitä ei tarvi mainita..
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 09.03.2015, 06:58
Sami89:n Avatar
Sami89 Sami89 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.02.11
Sijainti: Kotka
Viestit: 3.343
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rytari Näytä viesti
no kai minäkin sitten sotken samaa topikkia...

mä tarvisin "perhemmallisemman" auton ton eldoradon tilalle ja siinä tarvis olla mieluusti seraavaa.

-5-8 k€
-takapenkit ja niille kulku omasta ovesta
-llmastointi
-kardaani
-suuripiirtein saman verran kulkuhaluja/löylyä kun tuossa eldossakin, jos on vähemmän niin äänet korvaa puuttuvan tehon...
-bensa tai e85

mitäs raati ehdottaa... saksalaisista tulee ihottumaa että niitä ei tarvi mainita..
Vani?
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 09.03.2015, 09:32
toyota4x4:n Avatar
toyota4x4 toyota4x4 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 08.06.04
Sijainti: lahti
Viestit: 3.957
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja matke Näytä viesti
ei ainakaan minun tietääkseni. ja tuossa on eessäkin kitkalukko
on niin harvinainen kun ei ole tehtykkään ,että paljon se maksaa se etuperä . ja avoimen saa tilalle.
ja lukko perustuu laki tekstiin on myös kaikissa Suomeen maahan tuoduissa toyotissa 1983 ja uudemmissa
1. M1-luokan auto ja kokonaismassaltaan enintään kahden tonnin N1-luokan auto katsotaan maastoautoksi (M1G- ja N1G-luokka), jos:

a) sen vähintään yksi etu- ja yksi taka-akseli on vetävä, jolloin yksi akselistoista voi olla irtikytkettävissä;

b) siinä on vähintään yksi tasauspyörästön lukitusmekanismi tai se on varustettu vastaavalla järjestelyllä;

c) sen laskennallinen mäennousukyky ilman perävaunua on vähintään 30 prosenttia; ja

d) se täyttää vähintään viisi seuraavista kuudesta ehdosta:

i) lähestymiskulma on vähintään 25°;

ii) jättökulma on vähintään 20°;

iii) ylityskulma on vähintään 20°;

iv) maavara etuakselin kohdalla on vähintään 180 mm;

v) maavara taka-akselin kohdalla on vähintään 180 mm; ja

vi) maavara akselien välillä on vähintään 200 mm.

Viimeksi muokannut toyota4x4 : 09.03.2015 09:46
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 09.03.2015, 12:35
Kaitsu67:n Avatar
Kaitsu67 Kaitsu67 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 08.07.04
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 5.392
Blog Entries: 5
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja toyota4x4 Näytä viesti

b) siinä on vähintään yksi tasauspyörästön lukitusmekanismi tai se on varustettu vastaavalla järjestelyllä;
Tähän lasketaan varmaan myös keskitasauspyörästön lukko kun monessakaan ei ole perissä alunperin lukkoa. Ja ainakaan tossa pojan Hiluxissa YL110 SR5 ei ole kuin kitkalukko takana, keskellähän tossa ei tasauspyörästöä käsittääkseni ole....
__________________
----------------------------------------
If it works, tear it apart and find out why!
https://roverfriends.fi/palsta/


3 Amigos-never travel alone
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 09.03.2015, 22:50
toyopet:n Avatar
toyopet toyopet ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 10.03.14
Sijainti: Äijälä, Keski-Suomi
Viestit: 535
Perusasetus

Tässä taitaa olla jo montakin eri auton valitsijaa ja eri kriteerit mutta vastataan jotain omia näkemyksiä, jos ne sotkisi edes jotain.

Ensin tietysti kannattaa miettiä, paljonko sitä ajoa on, kannattaako olla bensa vai dieseli. B-korttivehkeissä hlö-auto diesel on aika kallis ylläpitää pienillä ajoilla ja isoilla ajoilla isommat bensakoneet voi olla käyttökuluiltaan kalliita.
Hiluxilla ei laillisesti matkusta kuin kaksi henkeä ja manuaaliset napalukot ei ole äkkinäisessä tarpeessa kovin kätevät: esim kaupungissa normaalisti ajelet takatuupparina ja tuleekin se jäinen ylämäki... Tämmöistä tilannetta katseltiin pari viikkoa sitten. Ei kun auto keskelle tietä parkkiin ja lukkoja kääntämään. Ja napalukot päällä vähäisestä tehosta häviää paljon. Oman kokemuksen perusteella 4wd ei myöskään mene takavedolla lähellekään sinne mihin pelkkä takaveto, se todella vaatii nelivetoa. Nelikon takajousitus on ehkä vähän jäykempi tai jotain. 110 hiluxista nelikkohiluxia ajellut työn puolesta , itsellä vanhempi takaveto. Ja lavat varsinkin ruostuvat. Ja voimaa saisi olla enemmän.

Terrano on ihan kätevä ja eikös ne ole jopa 7hlö autoja, tosin ahtaita siihen. Meni hangessa ainakin mukavasti. Töissä tämmöistäkin ajelin, en osta itselle, kun en vaan enää nissania osta. Se on vaan minun periaate, ei perustu faktoihin.

2001 pitkä td hiace oli myös ihan positiivinen yllätys. Ei raketti mutta tasavahvaa vetoa, näitähän saa myös bussina. Oli töissä hippiosaston käytössä, vetivät kärryä ja sellaiset transpeedit renkaina, pääsin sillä silti pahaan paikkaan ja poiskin. Kääntösäde kylläkin luokkaa lentotukialuksen luokkaa. Kulutus siedettävä. Jokusen tuhannen ajoin tuolla.

Viime kesän ajelin Opel mokalla, matala maavara ja pienihän se autoksi on mutta menee paremman puutteessa. Jos ei mitään varsinaista offia aja, niin pääsee silläkin. 8litran kulutus 1,4 turbolla.

No previa 4wd, ruostettahan niissäkin on, ikääkin alkaa ekan polven autoilla olla. Ei mikään metsäauto, pitkä akseliväli ja suhteellisen matala (korkeampi kuin ooppeli). Näppärämpi kääntymään kuin hiace, menee kohtuullisesti pehmeässäkin maastossa ja kyytiin mahtuu 7-8hlö. Bensaakin vie kuten isommat autot. Ei ehkä luotettavin Toyota mutta pärjää volkkarille

Chryslerin voyager, on myös nelivetoja. 3.3:lla awd mallilla on tullut ajeltua. Vaihteisto taitaa olla heikko paikka. Bensaa meni 12l huitteilla, samaa luokkaa previalla.

Astroja ei ole nelivetona tullut ajettua mutta takaveto 4.3tbi:llä on selkeästi taloudellisempi kuin nelikko previa ja voyager. Ruostuu kyllä, suurin osa pakuja kovalla takapenkillä. Nelikot taas usein 7-8hlö.

Jeeppi on ollut työn alla vuoden ja sitä on saanut harrastaa, on hitsattu ja laitettu uutta osaa. Amerikan sähköt on yksinkertaisia mutta huonosti suojattuja, kontaktivikoja yleisesti aika paljon. Jeeppi on vuoden aikana nähnyt tietä 20km, joten kulutus on vielä näkemättä. Meni jopa hangessa takavedolla ja nelivedolla on käyty metsässäkin, ihan vakio on.

En osaa kyllä sanoa mikä olisi paras, ehkä se ruosteeton Toyota
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 10.03.2015, 08:29
ZeiZei:n Avatar
ZeiZei ZeiZei ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.12.03
Sijainti: Keminmaa, Finland.
Viestit: 2.971
Perusasetus

Alkuperäiseen kysymykseen tarjontaa (<4000€)

http://www.nettiauto.com/vaihtoautot...rd=DESC&page=1

Tuolta vain valkkaa parhaan. jo tulleiden vihjeiden perusteella.
__________________
-Jyrki-

Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.)
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 08.03.2015, 09:51
PH75 PH75 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 29.02.12
Sijainti: Utajärvi
Viestit: 677
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja matke Näytä viesti
ei missään hiluxsissa ole kytketävää lukkoa tuossa on eessä ja takana kitkalukot
41110 CARRIER ASSY, DIFFERENTIAL, REAR
41110-26440 FINAL GEAR RATIO=43:10=4.300 1 € 1,737.45
41110-3D040 FINAL GEAR RATIO=43:10=4.300, W(LSD) 1 € 2,699.13
41110-3D080 FINAL GEAR RATIO=43:10=4.300, W(REAR DIFFERENTIAL LOCK) 1 € 1,913.38

Ainaki jo 8/1997 vuodesta lähtien näyttäs olleen valinnaisena taakse se 100% kytkettävä lukko . Eli avoin, lsd tai 100%lukko ollu vaihtoehto. Ja näkyy olevan(toyotan esitteiden mukaan), että Suomeen tuoduissa eri ikäisissä tuo 100% lukko ollu välillä valinnainen useampaankin eri varustetasoon.

Je edessä ei sitten lukkoa ole ollutkaan vaan tämä ADD systeemi joka vaan on "vetoakselinvapautin" joka ei sitten ole minkäänlainen lukko ollenkaan. Joka käytännössä kytkee vaan nelivedon pois päältä. Toinen vetari pyörii tietty kokoajan(siis rengas ryörittää kun auto liikkkuu), mutta voima ei välity, ku se menee tasauspyörästön kautta sinne auki olevalle puolelle ja auto on silloin täysin takaveto.
Tuossa tarkempi selostus: http://www.off-road.com/trucks-4x4/t...tem-19259.html

Viimeksi muokannut PH75 : 08.03.2015 10:23
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostettu Maasturi aloittelijalle Hepsu O/M/V Ajoneuvot 18 19.03.2013 09:12
Aloittelijalle vinkkejä Tekniikka & Jutustelu 28 16.08.2007 21:20
naisen pitämisen vaikeus tjl Chit-Chat 5 31.12.2006 14:57
Valinnan paikka!!! wannabee Tekniikka & Jutustelu 6 27.03.2004 17:10
Renkaan valinnan vaikeus HeikkiH Tekniikka & Jutustelu 20 18.11.2003 09:18


Sivu luotu: 23:11 (GMT +2).