![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
Oon ajanu ainakin kahella hiluksilla missä takana 100% kytkettävä lukko. Sen sijaan etukitkalukot kai aika harvinaisia? Kitkahan nyt o melkeeempä kaikissa ainakin tiisseli mallien taka-akseleissa.
__________________
PäHäMa Pamaas SLCK Toyota Landcruiser BJ40 4.0 1980 Ex. Toyota Landcruiser BJ42 4.0 1982 Ex. Suzuki Jimny 2006 Ex. Toyota Landcruiser RJ70 Ex. Mercedes-Benz 300GD 1981 Ex. Hilux LN65 Ex. Volvo C303 Ex. Hilux LN65 Ex. Suzuki 413 Ex. Range 3.5L +hj akselit Ex. L200 Viimeksi muokannut Vilkutin : 08.03.2015 09:11 |
#2
|
|||
|
|||
![]()
jos ei ole kiire, tai jos on, niin se kannattaa unohtaa auton hankinnassa. käy ajamassa koeajoja mahdollisimman monella eri merkkisellä, ja mitä useammasta saman merkin yksilöstä saat tuntuman niin sen parempi. vain useampia koeajamalla saat tuntuman ja voit muodostaa käsityksen siitä millaisen haluat ja mikä soveltuu käyttötarkoitukseesi parhaalla mahdollisella tavalla. kaikkia hyviä ominaisuuksia ei voi saada yhteen autoon, aina joudut tekemään kompromisseja tai sitten auto pitää valmistaa itse millaisen haluaa.
merkkifanaattisuus johtuu monesti siitä että on tottunut korjaamaan jotakin tiettyä ja varaosia on kertynyt nurkkiin useamman auton verran, siitä on hankala lähteä vaihtamaan tai kaikki menee uusiksi. jos kohtaat livenä tai luet jonkun sellaisen juttuja joka on esim. valmis tärvelemään nahkansa jollakin merkkilogolla niin vähintään 98% suodatat jutuista pois. itse kun olen jotakin ollut hankkimassa niin joskus olen parkkipaikalla jollakin kiinostavalla autolla ajavalta ja kysynyt jotta käydäänkö koeajolla, siinä samalla keskustellut millaisia ongelmia ollut laitten kanssa. ja voihan sitä autoliikkeissäkin käydä jos kiinnostaa, itsellä ei minkäänlaista viettiä moisiin paikkoihin. uskoisin että offi/nelivetoheeboista löytyy notkeutta sen verran että jos haluat testata autoa niin se järjestyy. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
ei ainakaan minun tietääkseni. ja tuossa on eessäkin kitkalukko
|
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ja ettei menis tyystin ohi.. Tojohan olis ihan ookoo biili, mut hinta vaan aivan järkyttävä kilometreihin ja kuntoon nähden. Eli jos meinaat muutamalla tonnilla saada auton, ni kannattaa varmaan katsoa muita merkkejä, ellei sit tahdo reilua puoltamiljoonaa ajettua ruostekasaa pihalle. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
no kai minäkin sitten sotken samaa topikkia...
mä tarvisin "perhemmallisemman" auton ton eldoradon tilalle ja siinä tarvis olla mieluusti seraavaa. -5-8 k€ -takapenkit ja niille kulku omasta ovesta -llmastointi -kardaani -suuripiirtein saman verran kulkuhaluja/löylyä kun tuossa eldossakin, jos on vähemmän niin äänet korvaa puuttuvan tehon... -bensa tai e85 mitäs raati ehdottaa... saksalaisista tulee ihottumaa että niitä ei tarvi mainita.. |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#7
|
||||
|
||||
![]() tuppaa olla kaikki kovapenkkisiä vaan ja kovin happamia... |
#8
|
||||
|
||||
![]() |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
ja lukko perustuu laki tekstiin on myös kaikissa Suomeen maahan tuoduissa toyotissa 1983 ja uudemmissa 1. M1-luokan auto ja kokonaismassaltaan enintään kahden tonnin N1-luokan auto katsotaan maastoautoksi (M1G- ja N1G-luokka), jos: a) sen vähintään yksi etu- ja yksi taka-akseli on vetävä, jolloin yksi akselistoista voi olla irtikytkettävissä; b) siinä on vähintään yksi tasauspyörästön lukitusmekanismi tai se on varustettu vastaavalla järjestelyllä; c) sen laskennallinen mäennousukyky ilman perävaunua on vähintään 30 prosenttia; ja d) se täyttää vähintään viisi seuraavista kuudesta ehdosta: i) lähestymiskulma on vähintään 25°; ii) jättökulma on vähintään 20°; iii) ylityskulma on vähintään 20°; iv) maavara etuakselin kohdalla on vähintään 180 mm; v) maavara taka-akselin kohdalla on vähintään 180 mm; ja vi) maavara akselien välillä on vähintään 200 mm. Viimeksi muokannut toyota4x4 : 09.03.2015 09:46 |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Tähän lasketaan varmaan myös keskitasauspyörästön lukko kun monessakaan ei ole perissä alunperin lukkoa. Ja ainakaan tossa pojan Hiluxissa YL110 SR5 ei ole kuin kitkalukko takana, keskellähän tossa ei tasauspyörästöä käsittääkseni ole....
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Tässä taitaa olla jo montakin eri auton valitsijaa ja eri kriteerit mutta vastataan jotain omia näkemyksiä, jos ne sotkisi edes jotain.
Ensin tietysti kannattaa miettiä, paljonko sitä ajoa on, kannattaako olla bensa vai dieseli. B-korttivehkeissä hlö-auto diesel on aika kallis ylläpitää pienillä ajoilla ja isoilla ajoilla isommat bensakoneet voi olla käyttökuluiltaan kalliita. Hiluxilla ei laillisesti matkusta kuin kaksi henkeä ja manuaaliset napalukot ei ole äkkinäisessä tarpeessa kovin kätevät: esim kaupungissa normaalisti ajelet takatuupparina ja tuleekin se jäinen ylämäki... Tämmöistä tilannetta katseltiin pari viikkoa sitten. Ei kun auto keskelle tietä parkkiin ja lukkoja kääntämään. Ja napalukot päällä vähäisestä tehosta häviää paljon. Oman kokemuksen perusteella 4wd ei myöskään mene takavedolla lähellekään sinne mihin pelkkä takaveto, se todella vaatii nelivetoa. Nelikon takajousitus on ehkä vähän jäykempi tai jotain. 110 hiluxista nelikkohiluxia ajellut työn puolesta , itsellä vanhempi takaveto. Ja lavat varsinkin ruostuvat. Ja voimaa saisi olla enemmän. Terrano on ihan kätevä ja eikös ne ole jopa 7hlö autoja, tosin ahtaita siihen. Meni hangessa ainakin mukavasti. Töissä tämmöistäkin ajelin, en osta itselle, kun en vaan enää nissania osta. Se on vaan minun periaate, ei perustu faktoihin. 2001 pitkä td hiace oli myös ihan positiivinen yllätys. Ei raketti mutta tasavahvaa vetoa, näitähän saa myös bussina. Oli töissä hippiosaston käytössä, vetivät kärryä ja sellaiset transpeedit renkaina, pääsin sillä silti pahaan paikkaan ja poiskin. Kääntösäde kylläkin luokkaa lentotukialuksen luokkaa. Kulutus siedettävä. Jokusen tuhannen ajoin tuolla. Viime kesän ajelin Opel mokalla, matala maavara ja pienihän se autoksi on mutta menee paremman puutteessa. Jos ei mitään varsinaista offia aja, niin pääsee silläkin. 8litran kulutus 1,4 turbolla. No previa 4wd, ruostettahan niissäkin on, ikääkin alkaa ekan polven autoilla olla. Ei mikään metsäauto, pitkä akseliväli ja suhteellisen matala (korkeampi kuin ooppeli). Näppärämpi kääntymään kuin hiace, menee kohtuullisesti pehmeässäkin maastossa ja kyytiin mahtuu 7-8hlö. Bensaakin vie kuten isommat autot. Ei ehkä luotettavin Toyota mutta pärjää volkkarille ![]() Chryslerin voyager, on myös nelivetoja. 3.3:lla awd mallilla on tullut ajeltua. Vaihteisto taitaa olla heikko paikka. Bensaa meni 12l huitteilla, samaa luokkaa previalla. Astroja ei ole nelivetona tullut ajettua mutta takaveto 4.3tbi:llä on selkeästi taloudellisempi kuin nelikko previa ja voyager. Ruostuu kyllä, suurin osa pakuja kovalla takapenkillä. Nelikot taas usein 7-8hlö. Jeeppi on ollut työn alla vuoden ja sitä on saanut harrastaa, on hitsattu ja laitettu uutta osaa. Amerikan sähköt on yksinkertaisia mutta huonosti suojattuja, kontaktivikoja yleisesti aika paljon. Jeeppi on vuoden aikana nähnyt tietä 20km, joten kulutus on vielä näkemättä. Meni jopa hangessa takavedolla ja nelivedolla on käyty metsässäkin, ihan vakio on. En osaa kyllä sanoa mikä olisi paras, ehkä se ruosteeton Toyota ![]() |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Alkuperäiseen kysymykseen tarjontaa (<4000€)
http://www.nettiauto.com/vaihtoautot...rd=DESC&page=1 Tuolta vain valkkaa parhaan. ![]()
__________________
-Jyrki- Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.) |
#13
|
|||
|
|||
![]()
Paljon on hyviä vaihtoehtoja tullut.
![]() Itselläni heräsi mielenkiinto WJ Grand Cherokeeseen. Mimmosia vehkeitä nuo on, ja varsinkin kasikoneella olevasta kokemuksia kaipailisin ![]() Miten tuon nelivetojärjestelmä mahtaa olla toteutettu? |
#14
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
#15
|
||||
|
||||
![]() Jeep Grand Cherokee
Terve.
Ei se ole autonvalinnan vaikeus vaan MAHDOLLISUUS!! On hienoa kun mahdillisuus valita. Itse olen kohtapuolin luopumassa -02 Cherokeesta ja hankkimassa tilalle Jeep Grand Cherokee ZJ mallin. Syyt ovat seuraavat: -02 Cherokee ei ole enään risukeuloineen maastoon tarkoitettu eikä siitä suomessa sellaista voi rakentaakkaan. Onneoton vetopaino. Jeep Grand Cherokee ZJ Kierrejouset ja jäykät akselit, alusta toimii jo vakiona hyvin. Pystyy suomessakin rakentamaan riittävästi ja saa vielä leimattuakin, puskurit, helmat, vinssi, alustasarja yms. Vetopano 3500kg Tilava, mukava. Osia saa helposti ympäri maailman. Konevaihtoehtoja löytyy, 6 konetta, V8 konetta, Dieseliä. Ja kun suomessa ollaan niin ruostettahan löytyy enenmin tai myöhemmin joten kannattaa koittaa katsoa mahdollisimman ruosteeton peli tai voi tulla vastaan aika savotta. Suosittelen Jeep Grand Cherokee WJssä hieman rajoitetummat rakentamismahdollisuudet, vaan pystyyhän semmoisestakin tekemään toimivan safaripelin kuten JERKKU on tehnyt. Käy ihmeessä koeajamssa useampaa yksilöä jos on mahdollisuus niin, huomaat kyllä mikä niistä on sun tuleva Jeeppisi. ![]() t. Ismo Ämmä Lainaus:
__________________
http://www.fjdc.org/ -Kulmakorpi Off Road Park- -JEEP HOLIC- https://www.facebook.com/GPKorjausOy/ Viimeksi muokannut ImacInnes : 14.03.2015 08:12 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostettu Maasturi aloittelijalle | Hepsu | O/M/V Ajoneuvot | 18 | 19.03.2013 09:12 |
Aloittelijalle vinkkejä | Tekniikka & Jutustelu | 28 | 16.08.2007 21:20 | |
naisen pitämisen vaikeus | tjl | Chit-Chat | 5 | 31.12.2006 14:57 |
Valinnan paikka!!! | wannabee | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 27.03.2004 17:10 |
Renkaan valinnan vaikeus | HeikkiH | Tekniikka & Jutustelu | 20 | 18.11.2003 09:18 |