![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
Grand Cherokee ollut nyt alla vajaa viisi vuotta/ 70tkm, ei-itseaiheutettuja vikoja on ollut äärimmäisen vähän. Laatikosta pitänyt vaihtaa pari solenoidia ja yksi tunnistin (Moparin laatikoiden tyyppivika merkistä riippumatta), sähköflektistä hajosi moottori. Siinäpä ne mekaaniset viat mitä ei ole itse aiheuttanut metsässä liian raskaalla kaasujalalla. Kait se on paljon siitä kiinni miten autoa on edelliset huoltaneet. Joko minulla on käynyt pahuksen hyvä tuuri, tai sitten vain kaverillasi pahuksen huono tuuri? Lainaus:
D30:n ristikotkin kesti Cherokeessa, vaikka alla oli 35" renkaat ja 4.88 välitykset. Toki jos taas on vanhempi Cherokee ilman abseja, niin niissä on pienemmät ristikot, mitkä on liian heikot. Isommilla ristikoilla vetareissa on samat ristikot kuin D44:ssä - eli siis vastaavat mitkä vaikkapa sinun Chevyssä todennäköisesti on ![]() Lainaus:
![]() Sijoitettuun rahaan nähden Jeepissä saa huomattavasti enemmän autoa ja kulkupuolta niin metsässä kuin kadulla ![]() Minulla ei ole sinällään mitään Toyotia vastaan, ovat pääsääntöisesti erittäin luotettavia, rakennettuna menee metsässäkin oikein hyvin, yms.. Ongelmana lähinnä on tuo aivan överi hintataso varsinkin sillä rahalla saataviin ominaisuuksiin/ kulkupuoleen nähden (jos siis jotakuinkin vakiosta puhutaan). Jos Toyotien hinta olisi järkevällä tasolla, olisi myös niiden hankkimisen järkevyys ihan toisella tasolla. Ovat selvästi työkalumaisempia verrattuna Jeeppiin, mikä voi olla joko hyvä puoli tai ei, riippuen mitä autolta hakee. Tuntuvat vain tosiaan ko. kapineet aina maksavan vähintään 30% liikaa ominaisuuksiinsa ja kuntoonsa nähden. Siinä missä saat itsellesi kohtuukuntoisen vakion Toyotan, saat ostettua hintataulukon puolestavälistä olevan 5-10 vuotta uudemman ja puolet vähemmän ajetun Jeepin, siihen isommat renkaat, alustasarjan, järeämmät tukivarret ja pari lunchbox- lukkoa. Eikä tämä edes ole mikään vitsi..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Komppaan tuota Timoa. Kyllä tuo Cherokee on auto joka ainakin allekirjoittaneelle on se oikea. Mitään muuta autoa en ole jaksanut pitää noin kauan ja joka kerta kun ajan sillä jaksan mainita kuinka paljon pidän siitä😛 tosin se on kyllä minun ja tyttären välinen vitsi.
Muttapa oikeesti. Miulla on noita nelikoita ollut Suska, hj60, isuzu, Daihatsu.. Mitkä nyt tulee mieleen ja kyllä tuo Jeeppi sellaisena sekakäyttö autona on se paras. Helvetin hyvä ajaa, menee vakionakin yllättävän hyvin hyvillä renkailla. Tuolla 6-koneella olen matka-ajossa päässyt jopa alle kympin kulutukseen, tosin tuo miun auto on ensinnäkin Lapista kotosin ja ajettu vasta 240 000. Jos edelliset omistajat olis hoitaneet edes pikkasen paremmin, niin ei paljon uutta häpesi, luulen. Peltihommia noissa sattaa tulla vastaan, mutta ne on sitten kyllä helppoja tehdä. Ja Euroopasta saa edullisesti osia. Esim tyhjäkäyntimoottori eBayssa 14.90€+postit. Marmoritiskillä 220€ 😁. Onneks sain sen kuntoon ite! Tekniikka noissa on loppujen lopuksi hyvin simppeliä, vaatii vaan vähän opiskelua. Ja asennetta.... |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Samaan lopputulokseen päädyin reilu vuosi sitten käyttistä hankkiessa kuin edellinen kirjoittaja. Vastaavan ikäinen ja samoilla kilometreillä oleva LC olisi ollut puolta kalliimpi kuin Jeep CG. Noita kauhutarinoita suutinongelmista löytyy netistä 120 Land Cruiserista melko reilusti, että ei tuntunut järkevältä maksaa sitä puolta lisää luotettavuudesta. Ongelmia voi tulla toki eteen jeepissäkin mutta tuolla erotuksella tekee melkein minkä remontin vain. Valintaa tehdessä ei myöskään haitannut että jeepissä oli 30% enemmän tehoa ja fiksummin toteutettu neliveto. Osia saa myös melko edullisesti jeeppiin kun jaksaa nähdä vähän vaivaa.
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
..ja muistaa sitten jos Jeeppiin päätyy - on sitten Cherokee tai Grand Cherokee - katsoa pellit tarkasti. Varsinkin helmat ja jalkatilat on näiden pahimpia murheenkryynejä. Sormella tökkiminen saattaa riittää
![]() ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() Olen tätä foorumia nyt parisen viikkoa tavannu semmosien aiheiden kohdalta jotka itseä näin aloittelijana kiinnostaa ja mietityttää. Joka perhanan langassa löytyy aina joku toijjotamies jonka mielestä pitäis nyt kuitenkin vielä miettiä löytyskö sieltä toyotan mallistosta kans joku hyvä laite. Onko ne Yotat oikeesti niin huonoja ja kalliita ettei mee kaupaksi ilman foorumilla tarjoamista? ![]() ![]() |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]() ![]() |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Vaan vaihtuuko noilla tukivarsilla 4-linkki käytännössä jakari alustaan, kyl miu haave ois pitemmät tukivarret 4-linkkinä ja massiivisil korimuutoksil alle :-)
|
#8
|
||||
|
||||
![]()
Ei vaihdu, kun alkuperäisille paikoille laitetaan vaan vahvemmat varret, joissa niveletkin, että saa akseli elää muunkin kuin kumipuslien ja kiertyvien tukivarsien varassa.
|
#9
|
||||
|
||||
![]()
Menee vähän off-topikiksi tässä ketjussa.. mutta lyhyillä tukivarsilla pysyy 4-linkki. Pitkillä tukivarsilla eteen ei ole 4-linkkiä, mutta löytyy 3-linkki + panhard (ts. vastaava toiminta kuin 4-linkki + panhard). Useimmat long-arm kitit tosin on jakarialustalla, mutta ei se auttamattoman huono ole jos oikein toteutettu.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Lainaan topicia kun kuitenkin samasta asiasta kyse
![]() Mitähän arvon palstalaiset suosittelisi käyttöautoksi jolla pääsee tarvittaessa metsätien reunaa syvemmälle pusikkoon, ja mielellään poiskin. Kilometrejä itsellä tulee vähän johtuen kaupunkiajosta. Vaatimukset olisi seuraavanlaiset: -Kytkettävä neliveto kepistä (ei mitään sähköhärveleitä) -Henkilömäärä 5 jotta sopii vaimo ja muksut kyytiin -Ilmastointi -max 10ke Itsehän olen aina ollut "enimmäkseen" Toyota miehiä, ja Suzukitkin on tutuksi tulleet joten lantikoita ja grand vitaroita on tullut katseltua ![]() Ehdotuksia otetaan avoimin mielin vastaan ![]() |
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!
|
#12
|
||||
|
||||
![]()
10k€ hinnalla saa jo Jeepin, missä on jatkuva neliveto (ei mikään sähköhimmeli), ja hidas puoli lukolla
![]() Nuo Jeepien jatkuvat nelivedot on oikeasti aika päteviä, vanhempi on viskolla ja toimii hyvin. Uudempi on progressiivisella mekaanisella kytkimellä, ja toimii oikeastaan vielä paremmin. Kulutuksen osalta ei eroa takavetoon, kun Jeepissä pyörii joka tapauksessa kaikki nelivedon himmelit vaikka olisi takavetolaatikko (toki pelkät takaset vetää silti).
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#13
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#14
|
|||
|
|||
![]()
Näin meinasin vähän tehdäkkin, mutta tuo hinta tahtoo karata turhan ylös toistaiseksi.
![]() ![]() Vaimollekin pitäisi auto vaihtaa, kun ei tunnu sisätilat eikä maavara Kia Ceedissä riittävän. Lantikoita sekä pathfindereita on katseltu, mutta jotenkin tulee tuossa Nissanissa epäileväinen olo renun moottoriin. Nämä kaksi vaihtoehtoina koska tarvii olla tosissaan tilava takakontti. (syy 3 Dogo Canariota) ![]() |
#15
|
||||
|
||||
![]()
No ei hinta karkaa lantikoissa, päinvastoin. Kuka nyt haluaisi saarella tehdyn auton...
![]() Joo sarkasmi sikseen. Japanian autoissa on etunsa ja eurooppalaisissa omansa. On vain määritettävä tarpeensa ja sen mukaan hankittava pirssi, valmistusmaasta riippumatta |
#16
|
|||
|
|||
![]()
Isä ukolla jahti/käyttis autona bensa hilux kitkalukoilla (SR5) mitä harvassa hilussa on. se on 2.2 bensa vm 1989 ajettu 202000. toiminu loistavasti ja pääsee iha hyvin riippuu tietysti kuskista. Itellä tuo patrolli vm81 se on tilava+pääsee,korkee,halvat osat ja vielä helppo korjata. mutta nuo on huonoja ajaa tiellä varsinkin tuo 160 koppanen. ei nuo maksa maltaita vaikka uudenmankin ostais. Monella tutulla on metätys ja käyttis autona cruiseri se on todella tilava ja mahtuu paljon kyytii ja lukot (jotka syö murroksia) ihan hyvä ajaa tiellä.siihenkin halvat osat ja helppo korjata.
![]() |
#17
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#18
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#19
|
|||
|
|||
![]()
Oho, olipa tullut kommentteja vuorokauden sisään! Kiitos paljon vinkeistä. Arvasin, että vaihtoehtoja tulee paljon, sama juttu ku joku tulis kysyyn prätkäfoorumilla millainen pyörä kannattaa hankkia.
Ehkä eniten se Cherokee edelleen kiinnostaa, pitäis vaan päästä koeajolle, että tietäis millanen peli se on käytännössä. Toki sen koeajetun HDJn hinta voi asettua sen verran kohdalleen, että sitäkin pitää harkita. |
#20
|
||||
|
||||
![]()
Tuli vain mieleen että miten tuollaisen LR Discoveryn takaovesta mahtuis tuollainen prätkä sisälle, mahdollisesti eturengas irroitettuna tms. ?
Ovimittoja kellään käsillä? Tai muita kontin mittoja pakumallina?
__________________
-Jyrki- Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.) |
#21
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Jos ajat paljon, niin hommaa sellanen maasturi missä on kierrejouset... ![]() |
#22
|
|||
|
|||
![]() Pitkään mietin, että kirjoitanko vielä...Lainaus:
joko tuo hdj on todella hyvä ja halpa, taikka.... Siis tämä on minun mielipide; ja moni ylläoleva kirjoittaja on enemmän taikka vähemmän oikeassa, n. 25v vanha, reilu puoli milliä ajettu ns. työkalu, ei ole ehkä ole paras vaihtoehto, jos "normi henkilöautolla".melkein tulisi toimeen, jotkut ns. citymaasturit, taikka sitten siitä välisistä.... voisi olla parempi 2.auto... |
#23
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#24
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Jos tulee vähän kaupunkiajoa niin kannattaisiko olla bensamalli? Mutta jos diesel peli niin Hyundai Terracan. Ne on tuoreita, ei tarvi hitsata. Niissä on myös tuoretta diesel tekniikkaa. Jokaisessa on ilmastointi (automaattina tai manuaalina). Sen jälkeen valinta onkin että ottaako manuaali vaihteisto vai automaatti. Nuo on myös huomattavasti halvempia kuin Toitsut, Nissanit tai Mitsut. Etenee metsässä siinä missä muutkin. Korottaminen todella halpaa ja helppoa. Osiakin saa saksasta ja ruotsista. Suomesta niitä ei kannata ostaa, mutta tuo sama juttu taitaa olla kaikissa autoissa. Jos bensa mallia hakee niin ehkä silloin Terrano II tai Pajero? Pajero ainakin eteni kohtuu hyvin metsässä ihan vakiona. Toitsut oli vain hidasteena sen edessä ![]() Oli valinta sitten mikä tahansa niin noista toitsun paskoista kannattaa pysyä erossa. Ne on vain elämää suurempi kusetus. |
#25
|
||||
|
||||
![]()
Terrano kakkosessa on kuitenkin oikea runko vielä ja kepillä kytkettävä neliveto
![]() ![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostettu Maasturi aloittelijalle | Hepsu | O/M/V Ajoneuvot | 18 | 19.03.2013 09:12 |
Aloittelijalle vinkkejä | Tekniikka & Jutustelu | 28 | 16.08.2007 21:20 | |
naisen pitämisen vaikeus | tjl | Chit-Chat | 5 | 31.12.2006 14:57 |
Valinnan paikka!!! | wannabee | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 27.03.2004 17:10 |
Renkaan valinnan vaikeus | HeikkiH | Tekniikka & Jutustelu | 20 | 18.11.2003 09:18 |