Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 16.01.2015, 09:59
Valpuri Valpuri ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.02.10
Sijainti: Lahti
Viestit: 103
Perusasetus

valpin korjauskirjan mukaan casteri on 3"+- 0,25 kun kuormaa 500 kiloa
tyhjänä 2,5" +-0,25,

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 16.01.2015, 10:21
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Onpa Volvossa pieni caster- kulma..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 16.01.2015, 16:52
Hencca:n Avatar
Hencca Hencca ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 24.01.05
Sijainti: Sodankylä, Finland.
Viestit: 488
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Onpa Volvossa pieni caster- kulma..
tulee mieleen väkisinkin että onpahan tuollaisella casterilla ainakin kevyempi ohjailla ilman tehostinta.

Lainaus:
alkaa woblata helpommin jos on casteri ihan viturallaan
Meinaatko nyt että jos on liikaa casteria vai sitä jos on tehty hutiloiden ja erilaiset casterit eripuolilla? Mulla omassa akseliswappi projektissa tulee joko reilusti tai ei juuri ollenkaan casteria nykyisillä palikoilla ja napojen kääntö ei poista ongelmaa kun raidetanko ja jakarit on samalla linjalla ellei keksi jotain muuta ratkaisua...
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 16.01.2015, 17:50
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Paha sanoa mitä tapahtuu jos casterit on eri tavalla eri puolilla autoa.. varmaan aika mielenkiintoinen

Ainakin oman kokemuksen mukaan sekä liian pieni että liian suuri vaster voi aiheuttaa woblausta. Yleensä liian suuri caster ainakin aiheuttaa, mutta toisaalta lähempänä nollaa oleva caster ei palauta yhtä helposti -> auto ei itsessään "kumoa" mahdollista woblauksen oireitta. Minulla on woblannut sekä liian pienellä että liian suurella casterilla


Eli yleensä kannattaa lähteä niistä tehtaan arvoista, ainakin jos on alkuperäiset akselit alla. Toisaalta kaikki vaikuttaa kaikkeen, eli erilainen akseli samassa autossa voi vaatia erilaiset asetukset johtuen ohjausgeometriasta kaikkinensa.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 16.01.2015, 18:21
VOLIATTI VOLIATTI ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 05.02.09
Sijainti: vantaa
Viestit: 743
Perusasetus

Tässä tapauksessa kun mikään ei ole enään alkuperäistä niin varmaan ei ton casteri kulmankaan tarvii olla niin justiinsa pääasia on että kääntyy, nyt hitsaan ton akselin kiinni ja kokeillaan. Tämä kaikki sen takia että ei apusimpukka ota kiinni raidetankoon tai toistepäin, lähinnä kiinnosti kokemukset maastossa toimimisesta kun ei noilla 36×12,5 halua huvikseen ajella ne meinaan voblaa joka tapauksessa 60-80 vauhdissa. Kiitos kaikille vastanneille/auttaneille
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 16.01.2015, 22:19
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Jos casteri on liian pieni tai negatiivinen, niin se käyttäytyy vähä "äkkinäisesti" liikenteessä. Esim kaistan vaihdossa pikkusella ratin liikkeellä hyökkää kerralla kaistan verran.
Sit tosiaan liian isolla casterilla tuppas ainakin RJ woblaamaan ihan pirusti, ennenku laitto tukevan ohjausiskarin suoraan raidetangosta etuakseliin. Siihen laitoin casteria 14° luokkaa, kun aattelin jotta korotan lisää, mutten sitten ikinä korottanukkaan ja jäi sitten isoksi tuo casteri.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 16.01.2015, 22:54
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja VOLIATTI Näytä viesti
Tässä tapauksessa kun mikään ei ole enään alkuperäistä niin varmaan ei ton casteri kulmankaan tarvii olla niin justiinsa pääasia on että kääntyy, nyt hitsaan ton akselin kiinni ja kokeillaan. Tämä kaikki sen takia että ei apusimpukka ota kiinni raidetankoon tai toistepäin, lähinnä kiinnosti kokemukset maastossa toimimisesta kun ei noilla 36×12,5 halua huvikseen ajella ne meinaan voblaa joka tapauksessa 60-80 vauhdissa. Kiitos kaikille vastanneille/auttaneille
No, jos välttämättä haluaa rakentaa auton mikä on paska ajettava tiellä, niin miksipä ei Voi sen kuitenkin yleensä tehdä niin, että on edes kelvollinen ajettava ja pysyy kaistalla halutessaan. Mulla ainakin toimi Jeeppi 35 x 12.50 renkailla ihan nätisti eikä woblannut, vaikkei ollut edes ohjausiskaria.. jos ohjausgeometria on kunnossa ja osissa ei ole väljää, auto ei woblaa.

Toki jos ohjausosien sovittaminen on vaikeaa, niin täytyy tehdä kompromisseja. Miksi muuten jäykkäakselisessa on apusimpukka? Miksei vaan tee ohjausta missä on välivarsi ja raidetanko?


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
Jos casteri on liian pieni tai negatiivinen, niin se käyttäytyy vähä "äkkinäisesti" liikenteessä. Esim kaistan vaihdossa pikkusella ratin liikkeellä hyökkää kerralla kaistan verran.
Sit tosiaan liian isolla casterilla tuppas ainakin RJ woblaamaan ihan pirusti, ennenku laitto tukevan ohjausiskarin suoraan raidetangosta etuakseliin. Siihen laitoin casteria 14° luokkaa, kun aattelin jotta korotan lisää, mutten sitten ikinä korottanukkaan ja jäi sitten isoksi tuo casteri.
Näinhän se pääosin menee.

Tosin sanoisin tähän, että jos haluaa rakentaa woblaamattoman ja toimivan ohjauksen niin kannattaa unohtaa ohjausiskarin asentaminen kokonaan. Sitten kun ei woblaa, niin halutessaan sen asentaa. Ohjausiskari kun ei ole mikään woblauksen korjaaja..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 16.01.2015, 23:51
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Oli ilo auttaa! Mutta voisko vielä...


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja VOLIATTI Näytä viesti
Tässä tapauksessa kun mikään ei ole enään alkuperäistä niin varmaan ei ton casteri kulmankaan tarvii olla niin justiinsa pääasia on että kääntyy, nyt hitsaan ton akselin kiinni ja kokeillaan. Tämä kaikki sen takia että ei apusimpukka ota kiinni raidetankoon tai toistepäin, lähinnä kiinnosti kokemukset maastossa toimimisesta kun ei noilla 36×12,5 halua huvikseen ajella ne meinaan voblaa joka tapauksessa 60-80 vauhdissa. Kiitos kaikille vastanneille/auttaneille
Tuo olkatapin takakallistuma, siis jos puhutaan negatiivisestä jopa 10 asteeseen positiivistä, vaikuttaa maastossa jonkin verran, mutta kuten aikaisemmista viesteistä vois arvailla, ei kovin paljon.
Mulla on nimimerkkini mukaisessa BJ:ssä leimattuna super swamper tsl (siis rättirengas) 38x12,5x15. ja vaikka k.o renkaat on tasapainoitettu VAIN lyijypainoilla teräsvanteen reunaan, niin tuolla n.6 asteen olkatapin taka-kallistuksella toimi "hyvin", siis marssivauhti oli tyypillisesti 80-100 kmh. mutta varsinkin pienillä paineilla käännökset menee "yleensä leveäksi/pitkäksi
Ja tuo minun/bj:n "Ensimäinen" riipukekorotuksen, siis olkatapin negatiivinen... ajokokemus tuli michelin 205-16 C nauhapinnatuilla renkailla: Suoralla tiellä tuulettomassa säässä: kun auton linja lipuu urista oikealle, niin rattia pitää kääntää hiljalleen neljänneskierros vasemmalle; ja kun ohjauskulma kasvaa liian suureksi, niin etuakseli "haukkaa", ja silloin pitää kääntää rattia saman tien tuplasti enemmän, että pysyy tiellä...

Ja tuo "oppi-" on jäänyt mieleen, ja hyvin on tullut toimeen mm. uudempien toyotien kanssa....
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
sj 410 olka-akselin laakeri?? ukkonen7 Tekniikka & Jutustelu 2 24.04.2012 14:13
Kuormatunnistimen asento Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 0 19.09.2009 06:41
Patrol GR olka-akselin laakerien vaihto OutOnPatrol Tekniikka & Jutustelu 0 31.03.2009 09:58
hj olka-akselin laakerinumero? Jani E Tekniikka & Jutustelu 10 18.12.2006 19:52
Iskareiden asento Repro Tekniikka & Jutustelu 12 28.02.2006 14:17


Sivu luotu: 13:54 (GMT +2).