Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 10.01.2015, 08:51
bj45lava bj45lava ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 09.09.03
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 2.390
Perusasetus

Ymmärrät asian kun saat käteesi tuommoisen nykyaikaisen 180A laturin, ei semmoista massaa pyöritetä kumihihnalla ja dynaamisella kiristimellä kovin kauaa ilman kytkintä.

Kahteen viikkoon meilläkin taas pariin autoon laitettu uudet kun muuttuu jäykäksi hajotessaan toi kytkin.

Toinen oli solminut hihnansa vesipumpun ympärille ja toisessa kuulosti, et on kone paskana kun kävi ja hihna hakkasi apparin lattiaan

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 10.01.2015, 09:06
hiluvitkutin:n Avatar
hiluvitkutin hiluvitkutin ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.07
Sijainti: keitele, Finland.
Viestit: 2.366
Perusasetus

On se kumma ku mulla tossa raktorissa pelaa ilman kytkimiä.?
Ja vähän sama asia noitten kaksoismassa kytkinten kanssa. Miks ennen ei tarvinnu?
Ja kummissakin tapauksissa käyttöikä alle puolet mitä perinteisellä tyylillä oli.
Selittäkääpä se!
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 10.01.2015, 11:49
Mise Mise ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.10.04
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 145
Perusasetus

Polttomoottorin kampiakselin kulmanopeus vaihtelee yhden kierroksenkin aikana paljon. Tämä rasittaa huomattavasti apulaitteiden käyttöhihnaa ja kiristintä. Laturilla on moottorin apulaitteista selvästi suurin hitausmomentti. Vapaakytkimen ansiosta hihnan ei tarvitse joka kierroksella vuorotellen kiihdyttää ja hidastaa laturia.

Töissä olen nähnyt suurnopeuskameralla otettuja videoita hihnasysteemistä vapaakytkimellä ja ilman ja ero on todella suuri.

Siitä olen ihan samaa mieltä hiluvitkuttimen kanssa että kummasti ennen pärjättiin ilman moisia nykyajan kotkotuksia ja silti päästiin paikasta toiseen.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 10.01.2015, 12:13
vellihousu:n Avatar
vellihousu vellihousu ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 26.01.10
Sijainti: kirkkonummi
Viestit: 646
Perusasetus

Mistään mä en tiiä, mut voisko noi nykyajan kotkotukset johtua siitä kun sisäset kitkat pitää( kuulemma) moottorissa saada mahottoman pieneks. Tehään sitte paskoista materiaaleista mitkä ei kestä mitään.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 10.01.2015, 12:19
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Vai nousseet tehot moottoreissa, ja latureissa ??
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 10.01.2015, 12:43
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.445
Perusasetus

No, jos leditakavaloja ei saa polttaa päiväsaikaan koska se vie liikaa polttoainetta, niin eiköhän se osin siitäkin syystä tule nuo kaksoismassaiset vauhtipyörät ja laturin vapaakytkimet yms.. lisäksi halutaan mahdollisimman tasaisesti käyviä koneita ilman värinöitä matkustamoon yms.. -> kansa vaatii laatua joten tehdään hiljaa ja värinättömästi käyviä moottoreita, joissa on paljon herkästi hajoavia osia

Minulla on Jeepissä 150A laturi, hihna automaattikiristimiellä, ja voi sanoa että ihmeen paljon hihna "ravistaa". Isossa laturissa on melkoisen paljon pyörivää massaa.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 10.01.2015 12:45
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 10.01.2015, 12:45
hiluvitkutin:n Avatar
hiluvitkutin hiluvitkutin ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.07
Sijainti: keitele, Finland.
Viestit: 2.366
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
Vai nousseet tehot moottoreissa, ja latureissa ??
nii, verrataa vaikka toho mun rattoriin ku tuli jo siitä mainittua...
saattaapi olla että siinä vähä tehokkaampi laturi ku näissä autoissa ja silti pelaa ilman kytkytintä. hihnan kiristin on sellanen jousikuormitteinen.
ja heppojahan suunnilleen sitä luokkaa ku tämän päivän keskitason autossa.

musta tuntuu että joku viisas insinööri on saanu hyvän idean ja muut viisaat insinöörit on sitte kopioinu sen ku luulevat että sen täytyy olla v:n hyvä ku eivät ymmärrä mitä sillä saavutetaan, muuta ku varaosakauppaa.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 10.01.2015, 15:56
MetAxi MetAxi ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 08.03.09
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 514
Perusasetus

Sen vapaakytkinhihnapyörän idea on moottoria ryntäytettäessä antaa laturin kierrosnopeuden laskea hitaammin.

Traktorin kierrosherkkyys ei liene samaa luokkaa; pyörivät massat ovat hiukka isommat.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 10.01.2015, 16:10
Killer-Wo:n Avatar
Killer-Wo Killer-Wo ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.01.04
Sijainti: Kemi, Finland.
Viestit: 1.652
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hiluvitkutin Näytä viesti
nii, verrataa vaikka toho mun rattoriin ku tuli jo siitä mainittua...
saattaapi olla että siinä vähä tehokkaampi laturi ku näissä autoissa ja silti pelaa ilman kytkytintä. hihnan kiristin on sellanen jousikuormitteinen.
ja heppojahan suunnilleen sitä luokkaa ku tämän päivän keskitason autossa.

musta tuntuu että joku viisas insinööri on saanu hyvän idean ja muut viisaat insinöörit on sitte kopioinu sen ku luulevat että sen täytyy olla v:n hyvä ku eivät ymmärrä mitä sillä saavutetaan, muuta ku varaosakauppaa.
öö missä traktorissa on iso laturi. Kait ne on samaa kokoluokkaa kuin nykyisissä paremman luokan henkilöautoissa. Esim bemarin x5 laturi on 150A. Ja Valtran esim T sarjassa on 120A laturi...kait nykyautoissa ja traktoreissa mennään suurinpiirtein samassa kokoluokassa. Linja-autot ja rekat sit erikseen.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 12.01.2015, 03:14
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hiluvitkutin Näytä viesti
On se kumma ku mulla tossa raktorissa pelaa ilman kytkimiä.?
Ja vähän sama asia noitten kaksoismassa kytkinten kanssa. Miks ennen ei tarvinnu?
Ja kummissakin tapauksissa käyttöikä alle puolet mitä perinteisellä tyylillä oli.
Selittäkääpä se!
Tuossa myöhemmässäkään viestissäsi ei ilmen mikä traktori on kyseessä, ja onko moniurahihnan vai perinteisen V-hihnan varassa?

Mutta jos esim. 25 Zetorin teho on 25 hv, ja sen vauhtipyorä (iman kytkintevyä ja paineasetelmaa) painaa lähes yhtäpaljon kuin kokonainen n. 100 hv moottori vauhtipyörineen päivineen.. (mekaniikkaihmisille: J- voima zetorin vauhtipyörässä lienee vähintään useita satoja? kertaa suurempi., kuin 4x tehokkaamman nykydieselin kaikki pyörivät massat yhteensä....) Kansankielellä: siis tuo j- voima on se voima millä vastustetaan pyörimisnopeuden muutosta on suuruusluokkaa 1000 kerta suurempi, siis nykydiesel pyörii huomattavan "huojuvasti", siis jos esim. 700 r/min, niin hetkellisesti pyörimisnopeus paljon pienempi ja suurempi, jos mitataan pyörimisnopetta esim. 10 kertaa kampiakselikierrokselle.

Ja perinteinen V-hihna on todella hyvä, sillä se painuu hihnapyorien uraan "kiihdytysvaiheessa", siis hihnan tehollinen pituus jatkuu, ja välityssuhde pienenee. Serpentiini, siis moniurahihna ei tee sitä, ainakaan läheskään samassa mittakaavassa.

Ja tuon "serpentiinin", siis moniurahihnan, ominaisuuksia on hyvä pito.
Kaikkein "kauhein tapaus-" jäykällä laturilla on remmille se, että koneen kierrokset tippuu äkkiä; siis jos esim. olet väivymäsä liikenevaloissa, idealla että ohitat vieseisellä kaistalla olevan; ja sulla sattuu olemaan liian iso vaihde: siis kone sammuu/niiaa alta sekunnissa reiluilta kierroksilta!
(silloin auto hyppää/tökkää, siis edestakaista kiihtyvyyttä, ja kaikki apulaitteet repii remmiä kampiakselilta/"lappaa" remmiä kiristimelle....)
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 13.01.2015, 19:37
mikkoimp:n Avatar
mikkoimp mikkoimp ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 20.06.06
Sijainti: Meripori, Finland.
Viestit: 1.234
Perusasetus

onkos joku avannut tuota vapaakytkintä?
mikä siellä jumii?
itsellä saab 9-5 3.0tdi ja siinä vapaakytkin jumissa, ei hanki remmit kestää ja laturin irrotus ei ole mikään ihan pikku homma tuossa, siivan voisi saada irti laturin paikalla ollessa, ehkä...
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 13.01.2015, 22:52
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.015
Perusasetus

Mulla on mäntäkompressorissa aika hyvän kokoinen vauhtipyörä ja sitä pyörittää kolmivaihemoottori kahden kiilahihnan välityksellä. En ole huomannut siinä mitään tarvetta vapaakytkimelle vaikka moottorissa on takuulla massa enempi kuin autojen latureissa.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 13.01.2015, 23:18
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Mulla on mäntäkompressorissa aika hyvän kokoinen vauhtipyörä ja sitä pyörittää kolmivaihemoottori kahden kiilahihnan välityksellä. En ole huomannut siinä mitään tarvetta vapaakytkimelle vaikka moottorissa on takuulla massa enempi kuin autojen latureissa.

Onks mitään vaikutusta sillä, että se sähkömoottori pyörittää melko tasaseen sitä kompuraa, päinvastoin kuin jos mäntämoottori pyörittää Genua ?? Lisäks sähkön laatu saattaa parantua vapaakytkimen kanssa
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 14.01.2015, 13:48
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.015
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
Onks mitään vaikutusta sillä, että se sähkömoottori pyörittää melko tasaseen sitä kompuraa, päinvastoin kuin jos mäntämoottori pyörittää Genua ?? Lisäks sähkön laatu saattaa parantua vapaakytkimen kanssa
Mäntäkompurassa voi olla kuitenkin epätasaisuutta, hihnavetossa tätä on pyritty korjaamaan vauhtipyörällä ja toisessa vehkeessä ei ole hihnaa ja moottori pyörittää suoraa kompuraa.

Aattelin, että moottori ja laturi on tavallaan aika lähellä tätä yhdistelmää...

Jos nykymoottoreissa sellanen tarvitaa, merkitään tiedoks...
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 14.01.2015, 14:23
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.613
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mikkoimp Näytä viesti
onkos joku avannut tuota vapaakytkintä?
mikä siellä jumii?
itsellä saab 9-5 3.0tdi ja siinä vapaakytkin jumissa, ei hanki remmit kestää ja laturin irrotus ei ole mikään ihan pikku homma tuossa, siivan voisi saada irti laturin paikalla ollessa, ehkä...
Googlella löytyy kuvia. Periaatteeltaan sama kuin mitä automaattilaatikoista löytyy (sprag, one way clutch). Veto päällä nuo rullat painuvat ulkokehän ja sisäosassa olevan rampin väliin, vapaalla rullatessaan painuvat jousta vasten. Hyvin yksinkertainen rakenne. Jumiessaan nuo rullat kuluneisuuttaan jäävät jumiin rampin ja ulkokehän väliin.



Tuossa yksinkertainen piirros aiheesta:

__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96

Viimeksi muokannut HeikkiH : 14.01.2015 14:33
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Laturin vaihto jappe Tekniikka & Jutustelu 0 29.08.2011 07:59
Myyty raptor 660r -05 startin vapaakytkin+ratas mäksä O/M/V Muut 25 06.06.2011 23:21
Laturin käämitys myllis Tekniikka & Jutustelu 14 10.09.2010 18:19
Laturin säätimistä SamiN Tekniikka & Jutustelu 3 05.11.2009 23:30
Laturin sivuääni yama43 Tekniikka & Jutustelu 6 26.11.2006 15:05


Sivu luotu: 17:59 (GMT +2).