![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Lainaus:
![]()
__________________
-Pauli- |
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Mitä tulee (korotetun) maastoauton auton vakauteen väistötilanteessa, Suomen lainsäädäntö auton leveyden kasvattamisesta on aivan idioottimainen. Auota saa korottaa kaikki osuudet huomioiden max. 150mm, mutta auton leveyttä ei saa kasvattaa kuin max. 100mm. Eli siis auton "jalanjälkeä" suurentamalla leveämmillä akseleilla saisi suuntavakautta parannettua, ja varsinkin kaatumisherkkyyttä pienennettyä, mutta tämä leveyden muutos on jostain käsittämättömästä syystä rajattu. En ymmärrä, miksei leveyttä voisi kasvattaa enemmänkin, kunhan renkaan kulutuspinta pysyy piilossa.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Renkaita ja autoja on erilaisia, joten maastorenkaan kohdalla ei pitäisi mitään vesiliirtoriskejä ajatella ensimmäisenä, koska renkaan leveydestä on kuitenkin monia hyötyjäkin käyttötarkoituksesta ja mainitsemistasi alle taittumisseikoista johtuen. Ja maastorengas ei muutenkaan suuren urasyvyyden takia lähde läheskään niin helposti vesiliirtoon kuin perus katusliksi. Maastorenkaiden leveys on siis aika paljon helpommin perusteltua, kuin esim vaikka jonkun tuuninkimiehen honda civiciin himoitsemat 345 leveät gummit, jossa ei mitään hyötyä enään saavutettaisi edes, vaan pelkästään haittapuolia. Eli pitäisi tuossa renkaan leveysmuutoksessa ottaa vähän enempi noita asioita huomioon, kuin pelkät vesiliirtoherkkyydet...
__________________
-Pauli- |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Jep, näinhän se on. Siksipä kirjoitinkin että leveämpi vastaava rengas kuin kaeampi on aina herkempi vesiliirtoon. Esim. omassa Jeepissä ostohetkellä alla olleet lähes uudet 245- leveät katurenkaat oli paljon herkemmät nousemaan vesiliirtoon kuin kykyiset 315- leveät mutakumit.
Ongelma vain on, että lainsäätäjän täytyy jotenkin määritellä rajat. On hankala määritellä lakikirjaan/ asetuksiin miten minkäkintyyppisessä renkaassa vesiliirto- ominaisuudet määräytyy. Lähtökohtaisesti maastoautoihin tulisi sallia suurempi leveyden kasvatus alkuperäisestä kuin henkilöautoihin.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Toki tässä(kin) tapauksessa ajoneuvoluokittain voidaan tehdä omat pykälät. Ja noista renkaista, voi niissä karkeissa maastorenkaissakin olla kuviosyvyys 1.5 mm ![]()
__________________
Tumpula Racing Team |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Kaikki muutokset pitäis lailla kieltää, ainoastaan autonvalmistajan hyväksymät mallikohtaiset, esim. rengaskoot vois muutoskatsastaa jälkikäteen. Helppoa ja turvallista.
|
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() ![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Auton leveys | Jan Stick | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 18.02.2013 18:55 |
Myyty H/P-auton nastarenkaat. | andy | O/M/V Renkaat ja vanteet | 2 | 24.10.2011 19:37 |
Renkaan pintapaineen arviointi?. | hiski | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 12.05.2007 13:14 |
auton jatkaminen | upi7 | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 11.10.2006 12:53 |