Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 21.11.2014, 08:07
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.070
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
Ite ihmettelin vaan, jotta miksei katsastusmies maininnu asiakkaalle missään vaiheessa, jotta "ootko muuten ihan varma, et haluat muuttaa, ku sitten menee verot maksuun?"
Koulutuksen taso kun on mitä on ja monenlaista heinähattua on muutoskatsastamassa joilla ei ole käsitystä mitä on verotasot ollu millonki, vaikka pitäis kyl tietää. Vastaavasta takavetotölkistähän ei olis veroja menny.

Ei kyl ehkä oo laskettu ihan oikein, tuskinpa nelivetomallissa on vero ollu 54000 mk pienempi uutena, ei kai noi mitään 300 tmk pelejä ollu uutena?
Verot kun lasketaan verotusarvosta (verotusarvo oli n. 30% uuden auton (muistaakseni verollisesta) hinnasta) autoveroprosentin ollessa 35% VEROTUSARVOSTA 31.7.1990 asti, sen jälkeen 50%. Eli jos auto olis maksanu uutena kaupassa 300000 mk niin veroja tulis n. 0,3x200000x0,65=58500 mk jos menee täysi henkilöautovero maksuun.


Viimeksi muokannut -MaTTi- : 21.11.2014 08:23
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 21.11.2014, 08:27
Samsonite:n Avatar
Samsonite Samsonite ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.07.06
Sijainti: torttunotko
Viestit: 2.758
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Koulutuksen taso kun on mitä on ja monenlaista heinähattua on muutoskatsastamassa joilla ei ole käsitystä mitä on verotasot ollu millonki, vaikka pitäis kyl tietää. Vastaavasta takavetotölkistähän ei olis veroja menny.

Ei kyl ehkä oo laskettu ihan oikein, tuskinpa nelivetomallissa on vero ollu 54000 mk pienempi uutena, ei kai noi mitään 300 tmk pelejä ollu uutena?
Verot kun lasketaan verotusarvosta (verotusarvo oli n. 30% uuden auton (muistaakseni verollisesta) hinnasta) autoveroprosentin ollessa 35% VEROTUSARVOSTA 31.7.1990 asti, sen jälkeen 50%. Eli jos auto olis maksanu uutena kaupassa 300000 mk niin veroja tulis n. 0,3x200000x0,65=58500 mk jos menee täysi henkilöautovero maksuun.
Vuonna 1989 on rahan arvo ollut hiukan eri, et voi verrata 1989, 2001, ja 2014 samalla kertoimella. Eli esim. tuo 58500 mk olis jo 15806,70€ tänäpänä.

http://www.stat.fi/til/khi/2013/khi_...5_tau_001.html
__________________
"- Perusarvot kunnossa. Sanotaanko niin, että kun viimeksi tankkasin auton, niin laitoin polttoainetta tankkiin enkä pakoputkeen." T.Hakkarainen.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 21.11.2014, 08:49
pahapaimen:n Avatar
pahapaimen pahapaimen ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 15.11.09
Sijainti: Hamina
Viestit: 562
Perusasetus

25 vuotta vanhalle autolle tollanen maksu Nyt voi kyllä sanoa tämän jälkeen ettei autoa kannata enää myydä tai vaihtaa koska auton käyttöarvo on markkina arvoa huomattavasti suurempi. Ei muuten paljon naurattas jos osuisi omalle kohdalle.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 21.11.2014, 09:13
Mojoman:n Avatar
Mojoman Mojoman ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 11.03.07
Sijainti: Nänsesteri, Bermuda.
Viestit: 494
Perusasetus

Haiseva vastalause. Lähetetään kaikki Trafin paskaa palvelua nauttivat kirjessä sinne hieman ulostetta.
__________________
Pitäähän ratsuhousujen henkseleissä sen verran löysää olla, että manne kyykkyn pääsee.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 21.11.2014, 09:14
TimJus:n Avatar
TimJus TimJus ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Finland.
Viestit: 1.445
Perusasetus

tästäkin omasta tyhmyydestä ois selvinny ku ois käyttäny muutaman sekunnin ja kattonu säädökset.

Henkilö- ja maastohenkilöauto

Henkilöauto (M1-luokka)

Henkilöauto on henkilöiden kuljetukseen valmistettu ajoneuvo, jossa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle.

Henkilöauto, jonka omamassa on alle 6 000 kilogrammaa, on autoveron alainen ajoneuvo. Henkilöauton autoveron määrä on auton CO2-päästöistä (g/km) tai kokonaismassasta ja käyttövoimasta riippuen 5–50 prosenttia auton yleisestä vähittäismyyntiarvosta (autoverolain 6 § ja lain liitteen verotaulukko 1).

Henkilöauto, jonka omamassa on vähintään 6 000 kilogrammaa, on autoverosta vapaa ajo-neuvo.

Tavallisen henkilöauton sekä 3.5.1993 ja sen jälkeen maahantuodun maastohenkilöauton muuttaminen

Tavallinen henkilöauto sekä 3.5.1993 ja sen jälkeen maahantuotu maastohenkilöauto ovat täysimääräisen autoveron alaisia ajoneuvoja, joten niiden ajoneuvoluokan muuttaminen ei aiheuta autoveroseuraamuksia.

Ennen 3.5.1993 maahantuodun maastohenkilöauton muuttaminen

Ennen 3.5.1993 maahantuodusta maastohenkilöautosta ei ole suoritettu täysimääräistä autoveroa.
•Ennen 1.11.1983 maahantuodut maastohenkilöautot ovat olleet kokonaan verovapaita.
•1.11.1983–31.7.1990 maahantuoduista on suoritettu 30 %:n autovero.
•1.8.1990–2.5.1993 maahantuoduista on suoritettu 50 %:n autovero.

Verovapaudelle tai veronalennukselle ei ole säädetty kuoleutumisaikaa.

Muutoksesta ei ole veroseuraamuksia, jos maastohenkilöauto muutetaan
•pakettiautoksi, joka täyttää autoverolain 23 ja 24 §:n ehdot
•linja-autoksi, jonka omamassa on vähintään 1 800 kg
•kuorma-autoksi
•invataksiksi
•sairasautoksi
•pelastusautoksi
•eläinlääkintäautoksi
•ruumisautoksi
•verovapaaksi matkailuautoksi, jonka omamassa on vähintään 1 800 kg ja sisäkorkeus vähintään 1,90 metriä.
•huoltoautoksi, jonka omamassa on vähintään 1 800 kg.

Muutoksesta on maksettava autoveroa, jos maastohenkilöauto muutetaan
•tavalliseksi henkilöautoksi
•pakettiautoksi, joka ei täytä autoverolain 23 ja 24 §:n ehtoja
•linja-autoksi, jonka omamassa on alle 1 800 kg
•matkailuautoksi, jonka omamassa on alle 1 800 kg ja/tai jonka sisäkorkeus on alle 1,90 metriä.
•huoltoautoksi, jonka omamassa on alle 1 800 kg.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 21.11.2014, 09:25
Mojoman:n Avatar
Mojoman Mojoman ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 11.03.07
Sijainti: Nänsesteri, Bermuda.
Viestit: 494
Perusasetus

Kyllä tyhmyyttä mielestäni on nuo säädökset. Eihän tuossa summassa ole mitään tolkkua.
Jos tuommoisen tekee ajattelemattomuuttaan tai tyhmyyttään, niin kyllä se pitäisi olla mahdollista myös perua.
Jos laki on rakennettu niin, että tyhmät maksaa tyhjästä, niin joku on heiman mennyt vituilleen.
__________________
Pitäähän ratsuhousujen henkseleissä sen verran löysää olla, että manne kyykkyn pääsee.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 21.11.2014, 10:08
ZeiZei:n Avatar
ZeiZei ZeiZei ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.12.03
Sijainti: Keminmaa, Finland.
Viestit: 2.971
Perusasetus

Eiköhän tässä ole takana taas veronkierto ollut perimmäisenä ajatuksena.
Saadaan täydestä "dieselverosta" alennusta muuttamalla auto matkailuautoksi, samalla säilyttämällä täydet istumapaikat.

Ei vain mennyt ihan putkeen...

Eikä ole tohdittu kysyä viisaammilta oikeaa tietoa, jottei idea paljastu?

Tuo peruuttamattomuus / korjaus mahdollisuus on kyllä väärin...
__________________
-Jyrki-

Tietä käyden tien on vanki
Vapaa on vain umpihanki (A.H.)
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 21.11.2014, 10:36
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.070
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ZeiZei Näytä viesti
Eiköhän tässä ole takana taas veronkierto ollut perimmäisenä ajatuksena.
Saadaan täydestä "dieselverosta" alennusta muuttamalla auto matkailuautoksi, samalla säilyttämällä täydet istumapaikat.

Ei vain mennyt ihan putkeen...

Eikä ole tohdittu kysyä viisaammilta oikeaa tietoa, jottei idea paljastu?

Tuo peruuttamattomuus / korjaus mahdollisuus on kyllä väärin...
No tottakai, tuohan on päivänselvää kaikille osapuolille. Tuota touhua harrastettu aktiivisesti jo vuosikausia, normaalista vanhasta pikkubussi-transportterista ei vaan veroja mene niin yleensä ongelmatonta.
Lainaus:
Niko Heinonen muutti Volkswagen-maastohenkilöautonsa matkailuautoksi. Hän ajatteli, ettei matkailuautossa tarvitse maksaa kallista dieselveroa.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 21.11.2014, 13:30
NewJuhani:n Avatar
NewJuhani NewJuhani ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 10.04.10
Sijainti: Finland
Viestit: 353
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ZeiZei Näytä viesti
Eiköhän tässä ole takana taas veronkierto ollut perimmäisenä ajatuksena.
Saadaan täydestä "dieselverosta" alennusta muuttamalla auto matkailuautoksi, samalla säilyttämällä täydet istumapaikat.

Ei vain mennyt ihan putkeen...

Eikä ole tohdittu kysyä viisaammilta oikeaa tietoa, jottei idea paljastu?

Tuo peruuttamattomuus / korjaus mahdollisuus on kyllä väärin...
2X
__________________
RR L322
EX-RRC
EX-LR 110 HCPU
FF stw
S 580J
JET-A1
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 21.11.2014, 10:41
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.070
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Samsonite Näytä viesti
Vuonna 1989 on rahan arvo ollut hiukan eri, et voi verrata 1989, 2001, ja 2014 samalla kertoimella. Eli esim. tuo 58500 mk olis jo 15806,70€ tänäpänä.

http://www.stat.fi/til/khi/2013/khi_...5_tau_001.html
No niinpä tietysti, tuopa sen selittääkin. Eipä tullut mieleen moinen. Onpa yllättävän iso ero viimeisimpään markan kurssiin nähden (1€=5.95 mk), eli maksuun mennyt vero on ollut 33485 mk.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 21.11.2014, 18:45
Calmari Calmari ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.11.04
Sijainti: Suomen Texas, .
Viestit: 1.967
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Ei kyl ehkä oo laskettu ihan oikein, tuskinpa nelivetomallissa on vero ollu 54000 mk pienempi uutena, ei kai noi mitään 300 tmk pelejä ollu uutena?
Verot kun lasketaan verotusarvosta (verotusarvo oli n. 30% uuden auton (muistaakseni verollisesta) hinnasta) autoveroprosentin ollessa 35% VEROTUSARVOSTA 31.7.1990 asti, sen jälkeen 50%. Eli jos auto olis maksanu uutena kaupassa 300000 mk niin veroja tulis n. 0,3x200000x0,65=58500 mk jos menee täysi henkilöautovero maksuun.
Eikös tuo maksuun menevän veron määrä pitäis olla se mikä aikoinaan ko autosta on jätetty maksamatta, ei kun 25 vuotta vanhaa verotuspäätöstä etsimään, onnea Trafi etsinnöissä.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 21.11.2014, 19:30
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.070
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Calmari Näytä viesti
Eikös tuo maksuun menevän veron määrä pitäis olla se mikä aikoinaan ko autosta on jätetty maksamatta, ei kun 25 vuotta vanhaa verotuspäätöstä etsimään, onnea Trafi etsinnöissä.
Juurikin noin, kyllä niillä (ja tullilla) hinnat on tallessa. Sikshän tuolla laskukaavassa oli tuo 0,65. Piti kylläkin olla toisinpäin, verotusarvo tappiin autovero-%:n pysyessä samana eli esim uutena 200 tmk autosta loppuvero 0,7x200000x0,35=49000 mk
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 21.11.2014, 19:49
Calmari Calmari ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.11.04
Sijainti: Suomen Texas, .
Viestit: 1.967
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Juurikin noin, kyllä niillä (ja tullilla) hinnat on tallessa. Sikshän tuolla laskukaavassa oli tuo 0,65. Piti kylläkin olla toisinpäin, verotusarvo tappiin autovero-%:n pysyessä samana eli esim uutena 200 tmk autosta loppuvero 0,7x200000x0,35=49000 mk
Ei tuossa mitään laskukaavoja tai hintoja tarvita vaan alkuperäinen verotuspäätös, niillähän piilofarkkujen ja pikcuppienkin verot määrättiin.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 21.11.2014, 19:53
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Tuotahan olen "toitottanut" hermostumiseen asti


Siis Maastohenkilöauto, VW caravel vm. 1989, on katsastettu Matkailuautoksi, tod. näk. dieselveron takia, niin "ylläri"- kirje Trafilta:
Reilu 9 000 euroa mätkyjä!
Ihanan kallista säästämistä dsl-verosta!
Ja tosiaankin tilanne on se, että varo paukkuu ulosottoon, kun on todettu muutos
p.s Olisipa joku kertonut, että tässä käy näin
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 21.11.2014, 20:23
Calmari Calmari ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.11.04
Sijainti: Suomen Texas, .
Viestit: 1.967
Perusasetus

http://www.trafi.fi/tieliikenne/vero...stohenkiloauto
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 21.11.2014, 20:40
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.070
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Calmari Näytä viesti
Ei tuossa mitään laskukaavoja tai hintoja tarvita vaan alkuperäinen verotuspäätös, niillähän piilofarkkujen ja pikcuppienkin verot määrättiin.
No sieltähän ne hinnat tietysti loppupelissä otetaan ja lasketaan mitä jäi saamatta. Pitäähän laskukaava olla tiedossa jos haluaa laskeskella paljonko mahollisesti tulis hintaa jos siitä huoltoautohoojiista unohtuu joskus lakisääteiset kiinteästi asennetut huoltokamppeet kyydistä.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 21.11.2014, 20:57
Calmari Calmari ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.11.04
Sijainti: Suomen Texas, .
Viestit: 1.967
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
. Pitäähän laskukaava olla tiedossa jos haluaa laskeskella paljonko mahollisesti tulis hintaa jos siitä huoltoautohoojiista unohtuu joskus lakisääteiset kiinteästi asennetut huoltokamppeet kyydistä.
Ei siinä mitään laskukaavoja tarvita vaan alkuperäinen verotuspäätös, vai millä kaavalla lasketaan esim. vuonna 89 käyttöönotetun suomeen -92 ensikertaa verotetun pakettiauton muutos retkeily autoksi ??? Onko suomessa mahdollista ostaa rekisteröity auto johon ei ole verotuspäätöstä ?
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 21.11.2014, 21:24
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Calmari Näytä viesti
Ei siinä mitään laskukaavoja tarvita vaan alkuperäinen verotuspäätös, vai millä kaavalla lasketaan esim. vuonna 89 käyttöönotetun suomeen -92 ensikertaa verotetun pakettiauton muutos retkeily autoksi ??? Onko suomessa mahdollista ostaa rekisteröity auto johon ei ole verotuspäätöstä ?
No, tuosta verotuspäätöksestähän se selviää...
Miten vanhat muuttoautot, nehän on tuotu nollaverolla. -> trafi varmaan laskee kalleimman mukaan, mutta valitusten yms. jälkeen se verotetaan vastaavalla tavalla kuin alkuperäiset suomiautot.

Mutta jos on halua JA mahdollisuuksia maksaa jokusia tonneja k.o veroa, niin miksi tuhlaa aikaa moiseen laskemiseen? Trafissa asia selvitetään, ja lähetetään valmiiksi tulostettu lasku, JA MIKÄ ERIKOISTA, päätöksen saa ilman mitään (tyhmiä) ylimääräisiä päätös/palvelumaksuja

Jos taasen haluaa suunnitella verot alas, niin kannattaa tutkia vaihtoehtoa, että käyttää pakun Viron? rekisterissä ja ulkomaisessa omistuksessa, ja ostaa sitten takaisin suomeen, ja tekee suoraan k.o retkeilyauton.
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 21.11.2014, 22:10
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.070
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Calmari Näytä viesti
Ei siinä mitään laskukaavoja tarvita vaan alkuperäinen verotuspäätös, vai millä kaavalla lasketaan esim. vuonna 89 käyttöönotetun suomeen -92 ensikertaa verotetun pakettiauton muutos retkeily autoksi ??? Onko suomessa mahdollista ostaa rekisteröity auto johon ei ole verotuspäätöstä ?
En nyt tajuu mitä vänkäät. Ei oo pakko tietää teoriaa jos ei kiinnosta, mutta laskukaava se on yksinkertainen plus-miinus-kertolaskukin tullauspapereiden perusteella. Tullauspapereista otetaan verotusarvo selville. Mutta onhan tässä maassa rekisterissä kymmeniä tuhansia autoja ilman verotuspäätöstä, kuorma- ja linja-autoihin ei sellaista tarvitse. Jos ostat vaikka Saksasta Sprintterin ja rekistöintikatsastutat sen, sen saa kilpiin pelkällä kauppalaskulla. Tällainen jos menee verolle jälkeenpäin niin siinä on enempi laskemista.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
No, tuosta verotuspäätöksestähän se selviää...
Miten vanhat muuttoautot, nehän on tuotu nollaverolla. -> trafi varmaan laskee kalleimman mukaan, mutta valitusten yms. jälkeen se verotetaan vastaavalla tavalla kuin alkuperäiset suomiautot.
On se verotusarvo niihinkin laskettu, josta sitten tehty vähennykset.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Mutta jos on halua JA mahdollisuuksia maksaa jokusia tonneja k.o veroa, niin miksi tuhlaa aikaa moiseen laskemiseen? Trafissa asia selvitetään, ja lähetetään valmiiksi tulostettu lasku, JA MIKÄ ERIKOISTA, päätöksen saa ilman mitään (tyhmiä) ylimääräisiä päätös/palvelumaksuja
Ootko kokeillu? Mahtaakohan löytyä tarkkoja summia jos kyselee vain lämpimikseen?
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Jos taasen haluaa suunnitella verot alas, niin kannattaa tutkia vaihtoehtoa, että käyttää pakun Viron? rekisterissä ja ulkomaisessa omistuksessa, ja ostaa sitten takaisin suomeen, ja tekee suoraan k.o retkeilyauton.
Ei onnistu, Suomi-historia on rasitteena lopunikää, autoa ei uudelleenveroteta jos tuodaan takaisin Suomeen.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Pakettiautosta matkailuautoksi Eskimo Chit-Chat 29 09.06.2015 13:58
caravelle->pakuksi/matkailuautoksi/huoltoa=? tonnisata Tekniikka & Jutustelu 35 15.08.2008 20:50
Varoittava esimerkki akselintuennasta jnu Linkit 10 16.03.2007 00:18
Maasturi matkailuautoksi? PIRSSI Tekniikka & Jutustelu 13 28.10.2006 09:26
Ei liity maastureihin, mutta varoittava esimerkki! Jare Tekniikka & Jutustelu 18 11.08.2004 15:47


Sivu luotu: 18:57 (GMT +2).