Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 10.10.2014, 08:47
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni on kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.488
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Racingrabbit Näytä viesti
Eikös noita jakolaatikkoon ja kääntöjarruihin liittyviä juttuja voisi rajata vaan käyttökiellolla?
Pystyisikö niihin helposti tekemään jonkun lukituksen että käyttäminen ei onnistu "vahingossa"? Kepit lukittu kuormaliinalla tiettyyn asentoon tai joku kansi kytkimien päälle tms. Jos lukituksen tekeminen on kovin hankalaa, niin ainakin minun puolesta käyttökielto riittää.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 10.10.2014, 09:10
Jare:n Avatar
Jare Jare ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Loppi, Finland.
Viestit: 8.488
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni Näytä viesti
Pystyisikö niihin helposti tekemään jonkun lukituksen että käyttäminen ei onnistu "vahingossa"? Kepit lukittu kuormaliinalla tiettyyn asentoon tai joku kansi kytkimien päälle tms. Jos lukituksen tekeminen on kovin hankalaa, niin ainakin minun puolesta käyttökielto riittää.
Tuo keppien lukitus mielestäni rajaa vaan mahdollisuuden käyttää esim isoa puolta, jos ja kun sellainen hämmennetään samasta kepistä.

Siis avaan hieman: oletetaan, että mulla on perissä 6:1 ruuvit ja jakolaatikossa kans vaikka 6:1 pikkupuolekka, niin peruutusvaihde saattaa mennä jo niiiii pieneks, että tarvii välillä heittääkkin isonpuolen päälle, jotta peruuttaessa fillarit pyöriis tarpeeks. Tämä vaan yks esimerkki, miks mun mielestä nuo lukinnat ja sinetöinnit ei oikee ehkä ole se oikea juttu
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 10.10.2014, 09:35
Jartsa 74 Jartsa 74 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.11.11
Sijainti: Ylivieska
Viestit: 100
Perusasetus

Minä ainakin olen tähän valmis lähtemään mukaan.
Tuo pykälä vaihteiston ja jakolaatikon välitykset vapaat antaa aika paljon tulkinnan varaa.
Itse olen tehnyt vaihteiston ja jakiksen väliin alennusvaihteen, jakolaatikon nopealla puolella on nyt siis Pajen alkuperäistä hidasta puolta vastaava takaveto (ei tosin jostain syystä tällä hetkellä mene päälle). Varmaan jos aletaan lukeen sääntöjä kuin piru raamattua niin ei modiin kelpais?
Tuon alkuperäisen jarrusäätimen sais mun puolesta poistaa.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 10.10.2014, 09:38
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.286
Perusasetus

Muutetut sääntökohdat:
Lainaus:
3.8.5.1 Jarrut
Jarrujen rakenne on vapaa (esim. vaihtaminen levyjarruihin). Käyttöjarrun tulee vaikuttaa kaikkiin pyöriin samanaikaisesti. Akseleiden välistä jarrutasapainoa ei saa säätää ajon aikana. Yhteen pyörään tai yhdelle akselille vaikuttava jarru on täten kielletty.
3.8.5.3 Ohjausjarru
Ohjausjarrun käyttö on kielletty.
3.8.8.4 Akseleiden poiskytkentä/vetojärjestelmä
Pelkän etuvedon käyttö ei ole sallittu. Keskitasauspyörästöllä varustetun jakolaatikon takakardaanin/-pyörien jarrutusta ei katsota etuvedoksi.
Muutettu niin että käyttöä kielletty, eikä varustetta.
3.8.8.4 kohtaa hierottu lisää selkeämmäksi. Ajatuksena ettei sillä hitaalla etuvedolla autoa käännetä. Jatkuvalla nelivedolla varustetut jakolaatikot (land roverit, hodarit, pajerot, jeepit yms.) taas toimivat tehdastekoisinakin jo "etuvetona", mutta käytössä on suuri riski keskitasauspyörästön hajoamiseen. Etukardaanin nopeuskin tuplaantuu, joten nopeus ei ole ihan niin hidas eikä ilmeisesti ihan niin hallittu toiminta kuin irtikytkettävällä takakardaanilla. Kaiken lisäksi vaikea kuitenkaan valvoa.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni Näytä viesti
Kiitos baxxter! Mielestäni tämä on hyvä idea, jos tällä tavalla saataisiin HS:n radat helpommaksi niin että sinne on helpompi tulla vakiommalla autolla ja saadaan enemmän haasteita HM:lle. Tietysti vähän sääli että meillä on jo modified-luokka, joka ei kuitenkaan houkuta osallistujia liian tiukkojen sääntörajojen vuoksi.
On tosiaan hyvä sauma helpottaa HS:n ratoja, ainakin nuo uudenkaupungin radat olivat jo moditason pätkiä. Ehkä tästä voisi tulla lisäpotkua myös siihen viralliseen modiluokkaan.
Lainaus:
1. Minä miettisin vielä tuota porttaaleista saatavaa sanktiota ja sen suuruutta. Tällä hetkellä pakista saa 1-6 pisteen välillä riippuen akselivälistä, joten yksi piste lisää on aika pieni muutos. Mielestäni 2 lisäpistettä voisi olla tasaväkisempi. Ja mietin että olisiko simppelimpi että tämä 2 lisäpistettä tulisi vaikka autossa olisi porttaalit jo alunperin?
Alun perin kirjoitinkin 2 pistettä, mutta totesin ettei ehkä modipätkillä portaaleista niin paljon ole hyötyä? Tietty tämä on myös ratamestarin käsissä? Modified-säännötkin sallivat alkuperäiset portaalit, joten HM-luokassakaan ei pitäisi rangaista? On ne volvokuskit kuitenkin niin urheita siellä korkealla keikkuessaan
Lainaus:
2. Jakolaatikon muutokset on myös vähän kinkkinen tehdä niin että mahdollisimman moni olisi samalla viivalla. Koko rajoituksen idea taitaa olla että ei sallita "köyhän miehen kääntöjarruja", eli pelkällä etuvedolla ajamista. Etuvedolla saavutetaan kovasti hyötyä kääntyvyyden suhteen, ja heti jos keskitasauspyörästönlukon saa aukaista niin tämä etu on käytettävissä. Toisaalta en näkisi että jos autossa kerran on tasauspyörästö, niin miksi sitä ei saisi käyttää. Ja jos autossa on käsijarru niin kyllähän sitäkin saa käyttää. Missään tehdasvalmisteisessa maastoautossa ei taida kuitenkaan olla pelkkää etuvetoa valittavana, joten optimaaliseen autoon kannattaisi mielestäni vaihtaa tasauspyörästöllinen jakolaatikko ellei siinä jo ole sellaista. Atlasta ei löydy monesta autosta Suomessa, mutta jos sellainen on niin mielestäni riittäisi että vannoo ja vakuuttaa että ei tule vapauttamaan takavetoa pois kisan aikana - tai sitten joku simppeli lukitus vaihdekepille. Moneen autoon on aika helppo asentaa jälkiasennettu hidas takaveto, mutta sen hyöty jää kuitenkin (mielestäni) vaatimattomaksi verrattuna tasauspyörästölliseen jakikseen tai takavedon irtikytkentään. Sillä perusteella ehdottaisin seuraavanlaisen muutoksen sääntöihin:

3.8.8.4 Akseleiden poiskytkentä/vetojärjestelmä
Vetävän taka-akselin irtikytkentä ei ole sallittu.

Itselläni ei ole hidasta takavetoa, mutta Jeeppiin sellaisen saa kyllä rakennettua. Tämä siis tiedoksi jo etukäteen jos joku haluaa minut jäävätä sääntöehdotuksia antamasta. Kommentteja?
Ehtisin jo kirjoittaa oman sääntöehdotuksen, mutta tuo sun on kyllä yksinkertaisempi ja käytännössä sama asia..

Eikös ollut niin että Eurotrialissa vaaditaan kaikissa luokissa ikkunaverkko tai käsihihnat. Suomisäännöt ei vaadi, vaikka PM & P luokissa taitaa olla käytössä kaikilla? Jos tämä tulee jossain kohtaa pakolliseksi modified-luokkaan, tulee vaatimus myös HM-luokkaan.
Kannattaa myös huomioida että HM:ssä nykyisillä säännöillä vaaditaan esim. täydellinen turvakehikko, avoautoihin kilpailukäyttöön tarkoitetut istuimet, nelipistevyöt, auton ulkopuolelta käytettävä auton sammuttava päävirtakatkaisija.
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 10.10.2014, 13:56
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni on kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.488
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja baxxter Näytä viesti
Alun perin kirjoitinkin 2 pistettä, mutta totesin ettei ehkä modipätkillä portaaleista niin paljon ole hyötyä? Tietty tämä on myös ratamestarin käsissä? Modified-säännötkin sallivat alkuperäiset portaalit, joten HM-luokassakaan ei pitäisi rangaista? On ne volvokuskit kuitenkin niin urheita siellä korkealla keikkuessaan
Joo, tuo pistemäärän suuruus riippuu toki radoista. Jotkut meitä paremmat ovat yleensä ajaneet kohtuu paljon 0-pisteisiä suorituksia, ja nehän pysyvät nollana myös porttaaliakseleilla - Jos ei joudu ottamaan pakkeja niin porttaalit eivät aiheuta automaattisesti miinuksia. Nyt Uudessakaupungissa nollasuorituksia ei montaa tullut, eli tässä kisassa se +2 / pakki olisi ollut kohtuu kova rangaistus.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja baxxter Näytä viesti
Kannattaa myös huomioida että HM:ssä nykyisillä säännöillä vaaditaan esim. täydellinen turvakehikko, avoautoihin kilpailukäyttöön tarkoitetut istuimet, nelipistevyöt, auton ulkopuolelta käytettävä auton sammuttava päävirtakatkaisija.
Tuotanoin... Katu-Jeeppiini ei saa vaihtaa kilpailukäyttöön tarkoitettuja istuimia tai nelipistevöitä. Tai siis nelipistevyöt voisi vielä asentaa rullavöiden rinnalle, mutta e-hyväksyttyjä penkinkiinnikkeitä en ole löytänyt kuppipenkeille.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 10.10.2014, 15:37
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.286
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni Näytä viesti
Tuotanoin... Katu-Jeeppiini ei saa vaihtaa kilpailukäyttöön tarkoitettuja istuimia tai nelipistevöitä. Tai siis nelipistevyöt voisi vielä asentaa rullavöiden rinnalle, mutta e-hyväksyttyjä penkinkiinnikkeitä en ole löytänyt kuppipenkeille.
Eutotrial säännöt sanoo Modifiedin kohdalla:
3.6.2.9 Seats
The seats for the driver/codriver must be well secured. Seats must have head restraints that covers at least 2/3 height of the helmet. Codrivers seat must be present. Its allowed to replace the original seats with racing seats with the possibility for 4 point harness.

Ja Pro-Modifiedin kohdalla:
3.7.2.9 Seats
Seat of racing type with the possibility for 4 point harness must be present. The seats for the driver/codriver must be well secured, and if the seat is adjustable it should have a locking device at both sides. Seats must have head restraints that covers at least 2/3 height of the helmet. Codrivers seat must be present.

AKK:n säännöissä istuimet on turvallisuusmääräysten puolella ja eurotrialin säännöissä luokkasäännöissä. Mun mielestä tässä olis paikka sääntöjen muuttamiselle, ihan jo sen takia että suomisäännöt ja eurosäännöt olisivat modified-luokan osalta yhteneväisiä.

EDIT: Ja tässä suomisääntö kertaalleen penkkien osalta:
2.2.3 Istuimet
Istuimien tulee olla tukevasti kiinnitetyt ja niiden tulee olla korkeaselkäisiä ja niskaa tukevia, suositellaan kuppiistuimen käyttöä. Trial Modified (avoautot), Harraste-Modified (avoautot), pro modified, proto type ja formula offroad autoissa tulee olla kilpailukäyttöön tarkoitetut kuppi-istuimet, joissa mahdollisuus käyttää 4-piste vöitä. Mikäli penkeissä on säätömahdollisuus, on kummassakin kiskossa oltava lukko.

Mites Jouni sun kaaret, kelpaako tuollaisenaan vai pitääkö/voiko muuttaa?
__________________
Harbor Cruisers

Viimeksi muokannut baxxter : 10.10.2014 15:42
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 10.10.2014, 16:03
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni on kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.488
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja baxxter Näytä viesti
EDIT: Ja tässä suomisääntö kertaalleen penkkien osalta:
2.2.3 Istuimet
Istuimien tulee olla tukevasti kiinnitetyt ja niiden tulee olla korkeaselkäisiä ja niskaa tukevia, suositellaan kuppiistuimen käyttöä. Trial Modified (avoautot), Harraste-Modified (avoautot), pro modified, proto type ja formula offroad autoissa tulee olla kilpailukäyttöön tarkoitetut kuppi-istuimet, joissa mahdollisuus käyttää 4-piste vöitä. Mikäli penkeissä on säätömahdollisuus, on kummassakin kiskossa oltava lukko.
Niin, aloin vielä miettimään tuota avoauton määritelmää. Minulla on kyllä täysin umpinainen alumiinikatto Jeepissä, vaikkakin rekisteriotteen mukaan onkin avoauto. Ehkä se menisi umpiautosta ja siksi alkuperäiset penkit on ok. Osaako joku ottaa kantaa tähän?

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja baxxter Näytä viesti
Mites Jouni sun kaaret, kelpaako tuollaisenaan vai pitääkö/voiko muuttaa?
Oviputket pitää lisätä, muuten pitäis olla ok - niitä ei viitsinyt suunnistuskäyttöön laittaa. Kaaret on tehty nimenomaan AKK-ohjeiden mukaan muilta osin.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 11.10.2014, 21:24
Byrocrat Byrocrat ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.04.06
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 3.194
Exclamation

Avoauto, sääntöjenmukaiset kaaret/kehikko ja alumiinikatto riittää jos...


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni Näytä viesti
Niin, aloin vielä miettimään tuota avoauton määritelmää. Minulla on kyllä täysin umpinainen alumiinikatto Jeepissä, vaikkakin rekisteriotteen mukaan onkin avoauto. Ehkä se menisi umpiautosta ja siksi alkuperäiset penkit on ok. Osaako joku ottaa kantaa tähän?
Offin AKK-säännöistä lainattua;

2.2.13.7 Kattovahvistukset
Avoautossa joissa vaaditaan turvakehikko, on kehikon yläosan avonainen osa peitettävä vähintään 2 mm:n teräs- tai 3 mm:n alumiinilevyllä, joka kiinnitetään kehikkoon katkohitsaamalla tai noin 50 cm:n välein
(vähintään 6kpl) 8mm:n pulteilla.

Kun kyse on avoautosta ja sulla on sääntöjenmukaiset kaaret ja tuo alumiinikatto niin sehän täyttää tämän vaatimuksen edellyttäen että pellin vahvuudet on vähintään tuo mainittu
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
euro4 ja euro5 luokka pakuissa toyota4x4 Tekniikka & Jutustelu 5 28.03.2012 16:06
Bussikyytiä Ahveniston Trialiin Tampereelta Racingrabbit Tapahtumat 1 15.10.2009 08:04
M: Voittaja auto trialiin Jare O/M/V Muut 0 01.03.2005 07:30
Mikä kilpailu luokka? bj75 Chit-Chat 6 16.02.2005 20:03


Sivu luotu: 19:36 (GMT +2).