![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Tarkkaa hintaa en muista...Siis kyseessä Cumminsin 5,9L merimoottori, sama peruskone esim. Dodken 4x4 avolavoissa. Ja koneella ajettu vähän, olikohan 2000 tuntia, ja kevyessä käytössä, keskikulutus n.7 litraa tunnissa. Siis 6-sylinterin kiertokangen laakeri petti, kun mystinen metallisiru tukki öljykanavan, ja laakeri pyörähti kaulan mukana: kiertokanki sai siipeensä, maksaa käytännössä muutaman euron+ irroitus,pakkaus ja lähetys käytettynä, uusiakin saa suuruusluokkaa 100e. Mutta Maahantuojan mukaan kampiakselin kaulaa ei pysty hiomaan, liian huono. Ja soittelin pariin kolmeen koneistamoon, jotka tekee tuota täyttämistä, ja lopputulos oli se että uutta akselia kehiin. (toki tuo kk:n kaula on huomattavan paljon isompi... mutta uusi akseli maksaa reilusti enemmän kuin tuo nokka ja kansi yhteensä ![]() Ja jos itsellä mahdollista koneistaa, niin nokkaakselin laakeripinnat reilusti alikokoon, lämpökrympillä teräsrenkaat päälle, ja lopuksi sorvaus ja kiilloitus avarrettuihin kannen koneistettuihin ylikoko pintoihin. Mutta jos tunti maksaa n. 100e niin yllättävän edullisia nuo uudet osat... Toki vois löytyä sopivat laakeriliuskat jostain koneesta: akseli hiotaan esim. 2mm alikokoon, ja kantta avarretaan myös 2mm, ja dremelillä kolot lukitusklipareille, ja ura mahdollisesti pielessä olevalle öljykanavalle/uusi reikä laakeriliuskaan....
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
Juho Haapakorpi Kaukas 4x4'n ski |
#3
|
||||
|
||||
![]()
tjoo, äkkiä tuntus että jos uudet osat ämöriikassa vaikka kotia tuotuna n 500 niin ei sillä paljoa koneistus aikaa osta, saati materiaaleja? vai?
|
#4
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Hela tehdään joko katkaistusta- taikka jopa 2 osaisesta helasta. korjaus/krymppiholkki on reilusti kuumempi akselia, ja hitsataan punahehkuisena läpi. -> hitsisauman ja helan lämpölaajeneminen on niin suuri, että "kutistuu" paikalleen, vaikka hitsisauma ei välttämättä ulotu akseliin. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostetaan pajeroon 2.5 td nokka-akselin pukit 4kpl | AttEinari | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 05.07.2014 11:13 |
Rangen nokka-akselin vaihto | janiojan | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 18.01.2007 12:22 |
Rangen nokka-akselin pään pultin momentti? | rangemies | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 01.06.2005 20:05 |
Range Roverin nokka-akselin laakereiden vaihto | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 01.05.2005 16:53 | |
Nokka-akselin asteet | jst-10 | Vuosimallit 1984-1996 | 2 | 04.01.2004 20:28 |